Zuma er sur

Zuma er vores 2. yngste på 2½år - har set sig sur på sin bedste ven lille Shrek på 6 mdr - altså kun sommetider :trøste: men når han er sur er han rigtig sur med skrig og hvæs og lussinger. Zuma har været lidt en bølle førhen og overfaldt lidt for tit Perle. Så fik vi Shrek for 3 mdr siden og ham og Zuma blev hurtig rigtig gode venner, Zuma fortsatte dog med at angribe Perle. Jeg prøvede med klikkertræning på Zuma det hjalp kun en kort periode så gad han ikke det mere. Shrek og Zuma har stort set leget fange lege og brydekampe hvert vågen minut siden vi fik Shrek. Men så pludselig blev Zuma sur på Shrek. Så 1 november satte vi 2 feliway op - det har hjulpet på det område at Zuma overhovedet ikke angriber Perle mere, men han er stadig sur på Shrek, ihvertfald morgen og aften. De to plejede at tage en brydekamp på en halv times tid hver morgen - Shrek prøver men Zuma gider ikke - men om eftermiddagen kan Zuma godt lege med Shrek nogengange, men om aftenen nær sengetid gider Zuma ikke igen. Zuma har været ved dyrlægen (ikke vores egen) som opdagede en mild øjenbetændelse og Zuma blev dryppet 4-5 gange dagligt. Behandlingen af det er stoppet for 1 uge siden. Zuma spiser fint, går fint på bakken og vil gerne lege med mig. Er det mon bare Shrek’s alder der gør Zuma gnaven ?? eller burde jeg få taget blodprøver og tænderne tjekket under røngten på Zuma ?? Jeg plejer at have en god mavefornemmelse når nogen af mine katte fejler noget - men ham Zuma forvirre mig.
En “god ting” er der dog ved at Zuma ikke gider lege så meget med Shrek. Shrek har fået “gamle” Feline på knap 6 år til at lege med sig nogle gange :wehuu:

Er Zuma og Shrek kastreret? - Hvis ikke, skal du få det gjort ret hurtigt!

Hvis Zuma er kastreret og Shrek ikke, så er det Shreks tur til at få fjernet dingleværket, for han er så ved at være kønsmoden, og det fornemmer Zuma tydeligt og prøver efter bedste evne på at “holde ham nede”.
Det vil også være et spørgsmål om tid, før Shrek vil banke Zuma.

Alle kattene er kastereret for flere år siden og Shrek for 3 mdr siden.
I går aftes var Zuma gal bare han så Shrek indenfor en 3 meters afstand, her til morges legede de to brydekamp en halv times tid i fred og ro :gruble:

Nå nu prøver jeg at sætte Zuma på Metacam i 6 dage - for at se om det gør en ændring.

6 dage er ikke nok hvis smerterne sidder i knogler/gigt osv.

Rigtigt nok, men hvis han i de dage ændrer adfærd til det positive, kan det give formodning om, at adfærden skyldes smerter et eller andet sted - nødvendigvis ikke gigt, men f.eks. tænderne.

Enig og jeg kom også til at tænke lige før - for jeg går nemlig syg hjemme, så har god tid til at tænke:-) (pral:-) - at selv om det ER en knoglesygdom, så vil metacam tage toppen af smerterne, og så vil du sansynligvis også se en forskel.

Jeg kan fortælle dig, at min kat Tara jo gik med først tandpine i to år ca før dyrlægen og jeg opdagede det (ikke noget jeg er stolt af, men det er sandheden),så fik hun to tænder ud, og det hjalp - men så begyndte hun dælme igen.

Så bad dyrlægen mig tage hende til en massør, fordi smerter i længere tid kan sætte sig som smerter andre steder fordi mis går og spænder op.
Tara har fire sener i klemme og en masse myoser, som nu forsvinder via massagen - hun er en helt anden kat nu, så jeg er glad for, at jeg tog hende til en massør også.

Måske du kan bruge mine erfaringer lidt.

En sidste ting: Det kan jo også være, at der er noget med en af de andre katte som Zuma reagerer på i stedet for med ham selv? Det bør du overveje, hvis metacam ikke virker på ham…

MVH

Nåede ikke ud til dr dyr før de var lukket i går, så hentede først Metacam her til morges. Så er ikke begyndt på det endnu.
I går eftermiddags legede Shrek og Zuma sammen flere gange, og ihvertfald 2 af gangene hvor det var Zuma der startede, og Zuma havde op til flere raceløbs race og var rigtig i hopla. Så igen i går da det var ved at være sengetid blev Zuma sur, med lidt hvæs og en enkelt lussing. Shrek har jo været “fuld fart frem” og ikke bange for noget siden vi fik ham. Så måske har Zuma fundet ud af at han skal have tingene af vide meget tydeligt (knurre/hvæs og enkelte lussinger) før Shrek stopper ??? Jeg har bare svært ved at tro han har ondt, for lige bortset fra at han er sur på Shrek en gang imellem er han helt sig selv. Men begynder med Metacam i dag.

Jeg tror desværre Zuma har ondt. Han har fået Metacam nu siden torsdag aften, og allerede fredag middag var han “sig selv”, glad og legede længe og vildt med Shrek. Efter aftale med dr dyr er Zuma nu på ½ dosis Metacam i 3 dage og derefter stopper vi for at se om han igen bliver sur. Bliver han igen sur er der jo ingen tvivl så har han ondt… et eller andet sted. :frowning:

stakkels zuma jeg håber i hurtigt finder ud af hvad der er med ham så han kan få det bedre og blive glad mis igen

Tak Vivi, ja hvis han bliver sur igen når vi tager Metacam fra ham på onsdag, så må han ha den store tur hos dr dyr med røngten og blodprøver. Skal han i narkose ved røngten hvis der ikke skal laves noget på ham ???

hvis jeg ikke husker helt galt får de en let narkose før røntgen, de skal jo gerne ligge helt stille - ellers må du begynde at træne “spil død” :tihi:
(jeg kan lige se det for mig…)