Zylkene og sammenførte katte

som jeg har nævnt et par gange får er alt stadig ikke helt fryd og gammen herhjemme. Det er gået fint med at introducere Ozzy, han er jo killing og Kongens Leverpostej. Men Basil og Adelie er STADIG efter hinanden på daglig basis. Det meste af dagen går det stille og roligt, Adelie har sin base på Yngste Barns værelse hvor hun har en hylde med en pude hun kan ligge på.

MEN af naturlige årsager skal hun jo ned derfra indimellem. Hun har - for en sikkerheds skykd, mad og vand stående på værelset men ikke en kattebakke længere, fordi hun alligevel ikke brugte den men derimod de “fælles” på badeværelset.

Og hun kan også godt gå ud og bruge bakkerne uden der sker noget. Problemet opstår når hun får den ide at hun vil nedenunder til os og de andre katte…

Så snart Basil ser hende fræser han afsted efter hende. Så drøner hun ind i den nærmeste krog/hjørne hvor hun ikke kan komme væk fra (men jo altså heller ikke blive angrebet bagfra) og lægger sig ned med alle sømposer klar og SKRIGER af Basil. Som sommetider slår lidt til hende og somme tider bare står og glor med tyk hale. Der er ikkesådan rigtig voldsomme slåskampe mellem dem, selvom de begge to har fået et par rifter. Ikke noget alvorligt, bare små krads som jeg sevfølgelig har renset og holdt under observation for evt. betændelse.

Her de sidste to dage har Phumba så besluttet sig til at deltage. Dybest set tror jeg deet er fordi der er nogen dder forstyrrer hendes Wa, hendes harmoni. For det er ALLE de andre der lige skal ha’ en på lampen, alt efter hvem der er nærmest når hun er sur.

Jeg har så lige opdaget at den beholder med Feliway vi har haft i stikkontakten er tom, jeg spekulerer på om det er derfor hun pludselig reagerer?

Over for os er hun sit sædvanlige let ophøjede, men glade kat. det erde faktisk allesammen.

Men nu overvejer jeg et eller andet andet. Og da flere her har nævnt Zylkene har jeg tænkt mig at prøve det.

MEN… så vidt jeg kan se er det kapsler? Og hvem skal man give det til? Dem allesammen? (minus Ozzy vel, han er bare killingefjollet og ikke sur på nogen i hele verden)

Hvad er det, Zylkene gør? Og kan man købe det på apoteket? (vores dyrlæge har ferielukket i den kommende uge…jeg har ellers set det derhenne)

Jeg er ved at være der hvor jeg overvejer om vi alligevel kan ha’ Adelie. Men jeg vil savne hende frygteligt og det vil Ozzy osse, de to er ved at få et rigtig godt lege-sammen-om-aftenen-når-de-andre-er-i-seng-forhold. Adelie er helt klart Ozzys STORE idol. Hvis han ser Adelie gøre noget skal han STRAKS prøve det samme. Allerede nu har han hoppet steder hen hvor jeg ville sige det ikke kunne lade sig gøre for så (relativt) lille en killing.Men springakrobaten Adelie kan og så kan han osse!

Adelie accepterer Ozzy helt fint. Hun tjatter lidt efter ham men har overhovedet ikke knurret. og de leger tagfatlege hvor hun helt klart synes det er sjovt. Hun vil gerne lege i det hele taget så det gør vi så om aftenen (natten vil nogen nok kalde det) når der ellers er ro i huset. Så leger Ozzy, Adelie og jeg med Da Bird. Somme tider kommer Phumba ned og er med, det kan de godt uden at slås, det er vigtigere at fange fjeren/musen end at slås åbenbart.

Så der er småbitte fremskridt, men ikke nok. så jeg håber på at Zylkene eller lignenden kan gi’ det sidste lille nøk. Er jeg jubeloptimist?

Jeg ville give Zylkene til hele flokken :slight_smile: Det er meget nemmere simpelthen at åbne kapslerne og hælde det over foderet. Ingen tager skade af det og de, der trænger, vil forhåbentlig mærke virkningen.

Det allerbedste sted (medmindre andre kender en billigere hjemmeside) at købe det er www.viovet.co.uk. Du får ca. 3 gange så meget for det samme beløb som i Danmark og det tager kun et par dage at levere.

Jeg havde det så sådan, at jeg ville pinedød vide at den kat, der trængte, fik sin fulde dosis (den første dag dobbeltdosis, men Creamy var også helt i hegnet af angst) Jeg gav til den kat, der var/havde problemet. I dit tilfælde ville jeg nok gi’ både Basil og frk. Hidsig. Jeg åbnede en kapsel, hældte den ud i hånden, hentede et par bidder yndlingsguf, fugtede dem - og vendte dem i hånden i pulveret. De kan godt li’ pulveret, men ikke at det støver :wink: Alternativt en lille bid tun eller lignende, blandet med pulveret. Creamy opfattede nærmest at jeg forkælede hende lidt ekstra i en tid, hvor hun havde det svært, tror jeg.
(Nu er Greven - blandt mange andre ting - også allergisk overfor mælkeprotein, så også af den grund var det nødvendigt ikke at sprede det ud i maden)
Zylkene er lavet af mælk, og man udnytter den beroligende virkning som man har vidst i mange år at mælk har. Så det er helt ufarligt (med mindre man er allergiker :rulleøjne:). http://www.zylkene.dk/
Ang. Feliway - ja, jeg har i hvertfald set at brokkeriet kører op igen, når den er tom. I sin tid da gamle Ditte, der lige havde mistet Donna, skulle lære Greven at kende… det tog laaang tid, og totalt puttevenner blev de desværre aldrig. (Ditte levede kun et år mere…) Men jeg kunne tydelig se, at stressniveauet steg, når beholderen var tom. Det var så i vinterhalvåret. Jeg har konstateret, at om sommeren virker sprayen, sprayet på møbler, dørkarme og andre fremspring i kattehøjde med jævne mellemrum, meget bedre her. Om sommeren er vinduer og altandør åbne, så det forstøveren i stikket lukker ud, bliver luftet ud lige så hurtigt :frowning:

Ja det er lige dét. de første dage slukkede vi den når vi luftede ud men man glemmer det jo med tiden. Så til sidst sad den bare i stikkontakten 24/7. Og nu er den så altså tom. Jeg må ha’ mig en ny. Jeg har en spray, ikke FeliWay men samme princip (og sikkert samme indhold, det er bare et andet mærke) som jeg vil prøve at spraye med i mellemtiden (hvis ellers jeg ved hvor jheg har gjort af den, prøvede den kun e første par dage.

FeliFriend har ikke haft den store efekt, det vented jeg mig ellers meget af :’(

Hvis det er kapsler og de bare skal ha’ en så er det nemt nok. Manden er eminent til at gi’ katte piller, de når ikke at opfatte hvad der sker før de har slugt den. Og Basil får jo en nyrepille (fortekor) hver dag og Delle sin P-pille en gang om ugen, så de har begge to (alle tre hvis man regner Manden med :wink: ) prøvet møllen før :slight_smile:

Altså, de er store, de kapsler! Her ville det være et overgreb, der ikke ville hjælpe på den stress, kapslerne skal modvirke… Men okay, katte er jo forskellige.

Felifriend er heller ikke noget hit her - nærmest tværtimod, alle mine har stejlet over det. Feliway derimod, har virket.

Jeg er så obs på ikke at fremprovokere stress, at jeg altid ville åbne en kapsel og give den med foder, hvis jeg overhovedet kunne slippe afsted med det :slight_smile:

Og det kan man med Zylkene :slight_smile:

Hm ok. Men jeg har noget Gimpet Ostepasta på tube… det stiiinker… men kattene ELSKER det, det er en af de få godbidder som Basil rigtig vil ha’. Så det bruger jeg hvis jeg skal gi’ han hans pille, knuser den og blander den med ostepastaen… så det må også kunne lade sig gøre med Zylkene så, hvis de er så store. Man sku’ jo nødig KVÆLE katten O.o

Så de skal nok ha en osteguf så :slight_smile: Det vil de sikkert synes vældig godt om!

Se - DET vil de garanteret sætte pris på :smiley: Og så bliver ingen “farlig” eller “væmmelig” eller en af de andre mærkater, katte kan sætte på deres ejere :tihi:

[QUOTE=Temple Bar;639593]Jeg er så obs på ikke at fremprovokere stress, at jeg altid ville åbne en kapsel og give den med foder, hvis jeg overhovedet kunne slippe afsted med det :slight_smile:

Og det kan man med Zylkene :)[/QUOTE]

Altså, en ikke stresset kat, der skal ha’ en pille er en ting. Men en kat der allerede er oppe og køre (og det er jo derfor Zylkene kommer ind) - nej, der ville prøve at få det til at være en god oplevelse. Jeg kan godt se at det er noget andet, hvis katten allerede skal ha’ piller i anden anledning. Men alligevel, de er store, og de klistrer fast i fingrene, når de bliver våde. Jeg ville frygte at de gjorde det samme i halsen, men det er nok min fantasi :rolleyes:

Ah gelatinekapsler? de er skrækkelige, dem kan jeg ikke engang SELV sluge…så dem vil jeg ikke udsætte misserne for!

Så er det jeg (igen :tihi:) vil slå et slag for Pill Pockets. Kattene (i hvert fald mine) spiser deres piller med velbehag :slight_smile:

Og hvad er så det? Pill Pockets altså? Lyder da interessant!

Mine to katte æder gladeligt kapslerne helt uden noget til. Nu er det ikke
noget, de har særlig meget brug for. Asani stjal selv en og havde tygget
den i sig, før jeg kunne reagere - men der sker jo ikke noget ved det. Magic
fik en, da han skulle ud at køre en længere tur, og siden Asani bare havde
spist den, prøvede jeg det samme med Magic - med samme resultat.
Cinnamon fik det en del, da jeg fik Asani, og hun fik det på sin mad. Men
det var ikke nødvendigt at skjule det. Hun åd det gerne. Jeg gav hende det
på en lille bitte klat FP21, så jeg kunne være sikker på, at hun fik det hele
med. Så fik hun noget mere FP21, når hun havde ædt det første.

Det er helt klart langt billigere at købe i England, som de andre skriver. Men
ellers kan du jo bare finde en anden dyrlægeforretning i Århus. Der er vel et
dyrehospital? Alle dyrlæger med tilhørende shop har det.

http://www.greenies.com/en_US/Products/felinepillpockets.aspx :slight_smile:

Aah! DET var smart!

Jeg skal nok få fat i noget Zylkene i morgen :slight_smile: Det er ikke et problem. Så håber jeg bare det virker!

For lidt siden sad Basil og Adelie nok så pænt med mindre end en meter i mellem sig uden at sige noget. Men det var så lige til Adelie brød fortryllelsen ved at rejse sig for at gå… SÅ fløj Basil lige i flæsket på hende igen >_<

Så noget må prøves!

[QUOTE=Ann R;639585]

Felifriend er heller ikke noget hit her - nærmest tværtimod, alle mine har stejlet over det. Feliway derimod, har virket.[/QUOTE]

Vi har i går fået udleveret en folder om Feliway og Felifriend hos dyrlægen og kan se, at det umiddlebart er 2 forskellige efterligninger af feromoner de indeholder, og har forskellige anvendelsesområder. Vi er blevet anbefalet at forsøge at bruge det i forskellige “håndteringssituationer”, samt eventuelt for at “fremme/hjælpe” ønsket om lidt tættere kontakt med os lidt på vej, og dermed skulle det være Felifriend vi skal købe. Men bliver i tvivl nu.

Ann tror du at Felifriend måske er for kraftigt i forhold til Feliway og det måske er derfor dine katte har stejlet over det? Eller har du evt. en terori omkring hvorfor de reagerer forskelligt på de to produkter?

Mvh
Yvonne

Nej - ikke ud over at det er lidt forskellige ferromoner. Og måske har det betydning at felifriend skal man smøre direkte på katten, hvor feliway sidder i omgivelserne. Det her er bare mit gæt, altså, men der er mere - ja måske ikke ligefrem overgreb, men jeg kan ikke finde et bedre ord… over ligefrem at smøre det på katten?
På den anden side stejler de allerede mens det sidder på mine hænder - hvor det jo skulle få mig til at lugte venligt :slight_smile: Jeg ved det ikke - kan bare konstatere at alle 5 katte jeg i tidens løb har præsenteret for Felifriend, har været meget lidt begejstret, de er bakket væk fra lugten. MEN - derfor kan jeg jo ikke sige at det ikke har haft en eller anden virkning på kattenes indbyrdes forhold. Jeg har ikke kunnet se en virkning - men derfor kunne der jo godt være en, i forhold til deres udvikling af f.eks. en sammenføring. Giver det mening? :rolleyes:

jeg har et par gange ved tilfælde oplevet den samme virkning med Colostrum som med Zylkene

Tak for svar Ann, det giver fint mening. Det var til brug på “os selv”/mine hænder, så de måske udsender “venlige” dufte. Vil prøve mig lidt frem, og evt. købe begge produkter. Ifølge folderen fås de i spray begge to, og anvendes på dyreklinikken hvis der kommer meget stressede katte ind, eller i forbindelse med operationer/ved indlæggelse osv. Tænkte bare, at det jo bestemt ikke ville fremme håndteringssituationerne (pelspleje osv) hvis jeg startede med, at gnide hænderne ind i noget der måske omgående giver den modsatte effekt.
Tak for lån af tråd TrekkieGrlll, håber det er ok.
Mvh
Yvonne

Ja det er helt fint :slight_smile:

Og vi har også prøvet med FeliFriend som jeg havde ventet mig meget af. Den eneste “virkning” der var ved det var at Delle blev momentant optaget af at slikke denneher (Og det lugter forresten rigtig stygt, selv i menneskenæser!) ÆKLE stank af sig.

Men det har ikke set ud til at ha’ nogen virkning udover det.

Jeg har en lille spray med noget der hedder Catitude, så vidt jeg kan læse på pakken er deet noget der svarer til Feliway. Har nogen prøvet ddet? Det er købt i … Maxizoo tror jeg nok (eller Petworld, jeg blander altid de to sammen og de ligger samme sted her…)