70´ er menu

Ja Sejr bliver jo 40 her i februar , så den skal vi fejre med familien og evt. med et par af hans ældste og bedste venner .
Alle gode spiser. :høhø:

Vi har snakket om at det kunne være sjov med mad som gerne blev spist i 70´erne. Når han nu er en 72´er barn.

Evt
Forret : Tarteletter med kylling stuvning.
Hovedret : Evt en steg med tilbehør , :?
Dessert : Frugt salat med råcreme eller en Fromage.

Nogen som har nogle forslag til en 70´er menu:)

kig i den første røde karoline kogebog der kan man få ider du kan også søge på googel mad i 70erne der kommer mange sjove forslag op

Forret-forslag:
Reje-cocktail
Avokado med rejer
Tunfiskemousse
Aspargessuppe
Kaviar-rand

Hovedret-forslag:
Helt klart noget med Hasselback-kartofler - evt. culottesteg
Indbagt mørbrad
Fondue
Sammenkogt ret
Kogt skinke med stuvede ærter/gulerødder

Dessert-forslag:
Ostekage
Pære Belle Helene
Budding med flødeskum og kirsebær
Citronfromage
Paddehatte (ananas, fersken, banan)
Bananasplit

Jeg er godt nok årgang 77, men mine forældre rykkede sig ikke meget op igennem 80’erne - så det her er typisk hvad de serverede.

Det som var hot i 70´erne var tarteletter, gryderetter og især agurkesalat var et must som tilbehør, rejecocktail med thousand island dressing til, indbagt mørbrad, fondue var det helt nye og hotte i 70´erne…Af hurtig og nem håndmad, landgangsbrødet var et hit dengang(stor flute med pålæg på).
Desserter som jeg husker meget fra min barndom er indbagt is i magrens eller citronfromage.

Det lyder jo alt lækkert :smiley:

Fondue. Helt klart fondue. Det fik vi SÅ meget da jeg var barn og mine forældre havde gæster. Jeg ELSKEDE det! (og jeg er årgang 65 så jeg kan godt huske 70’erne helt selv :wink: )

Landgangsbrød er også en mulighed. Og tunmousse.

Tarteletter… Er det specielt 70’er mad? Det får vi da tit endnu. Med høns i asparges :savle:

Sejr og jeg synes fondue er hyggeligt , men det har familien ikke tålmodighed til :S

Og husk endelig lunede Taffel-chips som tilbehør. Det er SÅ 70er-agtigt! :slight_smile:

Hvis du har Karolines kogebøger (den komplette samling) så kig i de første to, der er også masser af inspiration.

Jeg kommer i tanke om: Bagte kartofler! Det er også en ting der blev et hit dengang. Så som tilbehør til f. eks. den føromtalte culottesteg? Eller til engelske bøffer? (Hm eller engelsk bøf med bløde løg?)

Men tunmousse eller rejecocktail til forret. Det er lige i tidsånden (og stadig to af mine yndlingsforretter forresten - vi skal ALTID ha’ rejecocktail når vi er på Jensens Bøfhus, de laver den HELT rigtigt endnu :wink: )

Gud ja - jeg har helt glemt de gode gamle landgangsbrød.
Har godt nok spist mange af dem.
Heidi du kan jo lave dem som skrub af mad

Fiskesymfoni var en klar vinder sammen med rejecocktail mens jeg var i lære som tjener i 70’erne.
Kalv stegt som vildt, oksehøjreb, flæskesteg stegt som vildt. Var man lidt mere excotisk så var der lam på menuen.
Alaska supprice, rom fromage, sherry fromage og endelig islagkage

Glemte at skrive at tarteletter og asparges suppe blev brugt meget som natmad. Det samme gjorde selvfølgelig klar suppe med boller og ´pølesbord :slight_smile:

uhh vi er i tanke boks :slight_smile:

Guud ja. Romfromage! Den er da en klar vinder som dessert!

Heh vi fik såmænd aspargessuppe med kødboller som skrup af mad til vores sølvbryllup her for et ½ år siden. Det holder endnu, det smager bare SÅ GODT!

[QUOTE=TrekkieGrrrl;779447]Guud ja. Romfromage! Den er da en klar vinder som dessert!

Heh vi fik såmænd aspargessuppe med kødboller som skrup af mad til vores sølvbryllup her for et ½ år siden. Det holder endnu, det smager bare SÅ GODT![/QUOTE]

Da min datter blev konfirmeret fik vi rejecoctail, god gammeldags flæskesteg og islagkage. Til natmad var der klar suppe med boller og en pølsevogn

Smil vi ryger jo helt over i ren nostalgi. For bardoms minder frem fra da jeg var barn og jeg altid holdt fødselsdag med min far .

Hvor menuen tit stod på
Tarteletter med høns i asparges
Gammel dav´s okse steg eller svinesteg, stegt som vildt , med halve pære og kartofler brun sovs gulerødder og bønner evt fyldt tomater med peerrods flødeskum
Romfromage (som stadigvæk er en af mine favoritter)

Kunne være jeg skulle forslår Sejr det .