Afføring løber ud af bagdelen - hvad fejler hun?

Kære alle Kattegale.

Min kat Duchess er 9 år gammel, lidt overvægtig og ellers en helt alm indekat.

For 5 1/2 måned siden, opdagede jeg at der løb noget ildelugtende væske ud af bagdelen på hende. Eller skeden - jeg vidste ikke hvor det kom fra.

Dyrlægen trimmede hende og gav hende noget creme jeg skulle smøre halen i, da hun havde slikket sig så meget, at der var gået betændelse i den.

Derefter stoppede væsken med at løbe og alt blev helt normalt igen.

Nu er det tilbage og meget værre end før. Det løber ud af hende. Det lugter forfærdeligt og hun sætter pletter ALLE steder hun sidder. Hun har desuden slikket sig til en betændelse igen.

I onsdags var jeg hos dyrlægen med hende. De bedøvede hende og kiggede op igennem skeden (da det var her de troede væsken kom fra). Men der var rent og pænt deroppe. Derfor pressede de analkirtlerne fri for skidt og her var indholdet i den ene lidt mere “pasta-agtigt” end det andet. De blev skyllet ud, så de var helt rene.

Dette gik dyrlægen ud fra var problemet, og jeg fik derfor penicillin med hjem, til at behandle en evt infektion.

Men det løber lige så slemt ud af hende som før. Nu hvor analkirtlerne er tømt, troede jeg det ville gå væk. Jeg ringede derfor til dyrlægen, der ikke ved hvad der er galt. Han nævnte at det kunne være en slap/ødelagt ringmuskel. At hun simpelthen ikke kan holde det inde.

Men hendes afføring er 100% normal - måske i den lidt hårde ende. Jeg har givet hende husk siden onsdag, for at se om det hjælper. Der er ingen forskel.

Hun er glad og frisk. Spiser som hun plejer, drikker godt. Ingen feber. Men hun er selvfølgelig frustreret over lugten og sikkert også en krilrende fornemmelse når det løber ud, så hun slikker konstant.

Hvis dyrlægen ikke ved hvad det er, så ved jeg simpelthen ikke hvad jeg skal stille op. Jeg giver hende penicillinen indtil der ikke er mere, men holder det ikke op, ved jeg ikke hvor jeg skal gå hen…

Er der mon nogen der har et bud på hvad der kan være galt? Synes det lyder underligt hvis det er ringmusklen. Det holdt jo op i 4 måneder i træk…

Alle forslag modtages med kyshånd. Hun er en meget elsket kat og jeg kan ikke aflive hende, når hun ikke er “decideret syg”.

På forhånd, tak for hjælpen <3

Jeg har ingen ide om hvad det er, men jeg synes det lyder som om du skal have en second opion.

Derudover synes jeg også at det er lidt skidt at dyrlægen ikke foreslår en dyrkning af det der render ud af hende for at se om der er bakterier i.
Hvis det kommer fra tarmen er det i hvert fald helt galt. Synes også det lyder mærkeligt at hun har lidt hård mave, men at det samtidig løber tyndt :gruble:

Hvorhenne i landet bor du… det kan være der er nogen herinde der kan anbefale dig en anden dyrlæge til en second opinion i nærheden af dig. Også afsted med hende til den dyrlæge så hurtigt som overhovedet muligt! … og god bedring med hende

[QUOTE=Vipstøsen;1244337]Jeg har ingen ide om hvad det er, men jeg synes det lyder som om du skal have en second opion.

Derudover synes jeg også at det er lidt skidt at dyrlægen ikke foreslår en dyrkning af det der render ud af hende for at se om der er bakterier i.
Hvis det kommer fra tarmen er det i hvert fald helt galt. Synes også det lyder mærkeligt at hun har lidt hård mave, men at det samtidig løber tyndt :gruble:

Hvorhenne i landet bor du… det kan være der er nogen herinde der kan anbefale dig en anden dyrlæge til en second opinion i nærheden af dig. Også afsted med hende til den dyrlæge så hurtigt som overhovedet muligt! … og god bedring med hende[/QUOTE]
Det kan skyldes paradoksal diarre. Afføringen sidder i hårde knolde, og lader tynd afføring løbe forbi.

Husk at HUSK skal følges op med rigelig væske, evt. i form af vådfoder med ekstra væske på - ellers kan det give/forværre en forstoppelse.
Er i øvrigt enig med Vipstøsen. :slight_smile:

Er hun undersøgt for mega colon?
VH
Susanne

Så er dyrlægerne i City syd i Aalborg nok mit bedste bud … der er også Aalborg Dyrhospital … jeg er ikke voldsomt imponeret af dem men jeg ved at andre mener, de er dygtige :slight_smile:

Mange tak, Anne P :slight_smile:

Hvis de ikke kan finde noget i de prøver de evt har taget her, må jeg tage kontakt til dem.

Jeg er desuden ligeglad med om jeg skal pakke bilen og køre længere, hvis nogen kender en dyrlæge med speciale i mave/tarm lidelser. Jeg vil gøre alt for at få hende rask :):hjerte:

Du er omkring en times kørsel fra Bygholm Dyrehospital i Horsens. Der er man som regel bedre hjulpet end de fleste andre steder :slight_smile:
VH
Susanne

Jeg har absolut ingen bud på hvad der kan være galt, men kan give dig en ide om et sted, hvor du og din dyrlæge måske kan søge hjælp…

Godt nok her på Sjælland, men de har/ havde i hvert fald en af DKs dygtigste mave-/tameksperter for nogle år siden…
Det er altid muligt for enten dig selv eller din dyrlæge at tage kontakt med stedet for at drøfte en aktuel problemstilling.
Stedet er dyrt!!! og det er med sikkerhed ikke blevet spor billigere efter at man er blevet en del af Evidensiagruppen, men det er som sagt også her at ekspertisen sidder.

Min første MCO havde udviklet mega colon pga HD. Jeg vidste ikke han havde HD, men jeg vidste, han var forstoppet. Der kom ikke dén mængde ud der skulle, selvom katten aldrig har været overvægtig.
Et røntgenbillede blev taget og viste en massiv mega colon :S

Dyrlægerne på Aalborg Dyrehospital så billederne og ortopædkirurgen Gregers Gregersen (der desværre er gået på pension nu :() sagde: “Han har sgu da HD”.

Kristian Pedersen (der også er gået på pension nu:() opererede forstoppelsen og da katten var på højkant igen, fik han i 2002 lagt guldimplantater ind i hofterne af Gregers Gregersen.

Dermed levede katten op til sit stamnavn: Guldfakse’s Felix. :tihi:

Mega colon kommer desværre igen :S - så efter 4½ år blev han aflivet. Men i de 4½ fra operationen i tarmen til han blev aflivet år fik han et nyt liv pga guldimplantaterne - han hoppede op allevegne, hvor han før havde svært ved det, midt på spisebordet midt i middagsgæsters tallerkner osv :rock:

På Aalborg Dyrehospital er det nu dyrlæge Mette Rønn-Landbo, der laver guldimplantater - jeg har netop, pga de gode erfaringer jeg havde med Felix’s behandling, fået lagt guld i hofterne på endnu en MCO.

Hvilken dyrlæge bruger du nu? Jeg bruger selv familiedyrlægerne der har klinikker i Hobro, Aars og Svenstrup. De utrolig kompetente. Jeg bruger selv dem i Aars, hvor både Jakob, Claus og Niels Henrik har taget sig af mine tre katte.

Bruger dem i Hobro de er rigtig dygtige . bruger søren harboe . De har flere specialer hver dyrlæge der ude så de har mange og trække på . rigtig god service der ude og rimelig priser

Kender alle familiedyrlægerne - Hobro, Aars, Svenstrup og Aalestrup - og kan varmt anbefale alle klinikker og personale der

Der er desværre ikke klinik i Ålestrup mere :frowning:

Er ikke fan af Familiedyrlægerne.
Har brugt Møldrup Dyreklinik i snart 6 år og har også kun hørt godt om City Syd i Ålborg, hvor jeg så kun har været ifm. sygdom hos fugle, da Thomas Larsen er en af de få fugledyrlæger i DK udover Abild

Beklager det sene svar. Der har været en hel masse der har taget al min tid.

Det begynder at se fint ud nu. Jeg går ud fra det er penicillinen der virker. Desuden er hendes afføring blevet meget lettere at komme af med, efter jeg er begyndt at putte husk i hendes vådfoder.

Hun kaster nogle gange penicillinen op, så hun har fået lidt ekstra. Kan godt forstå hun får kvalme af det. Jeg fik det i munden (og øjet), fordi hun sprællede en af gangene vi gav hende det og det er ikke en særlig lækker smag :stuck_out_tongue: adr!

Der løber ikke noget ud af bagdelen længere, så det er jo bare fantastisk!

Jeg håber det fortsætter sådan og at det ikke kommer igen. Vi har været så nervøse for hvad der skulle ske og om vi var ved at miste hende.

Halen ser også fin ud, efter hun er holdt op med at slikke på den.

Tusind tak for jeres svar herinde. Jeg gemmer dem til hvis det skulle ske en anden gang. Det er rart med nogle anbefalinger til en second opinion :slight_smile: