Årets havetråd 2018

Det tror jeg ikke … har ikke set tegn på det (har haft dem i en anden have)

det skal selvfølgelig ikke overgøres så den bliver for våd… så rådner den… det dør den også af.

1 Synes om

Er gået igang med et større Georgine Gearløs projekt i haven.
Bamserne skal have noget mere vand at lege med; that’s my story and I’m sticking to it!!

Dette er min inspiration

Så endelig efter et par års væven frem og tilbage hvordan jeg ville lave det, gik jeg i dag i gang med selve grave arbejdet.
Jeg stikker greben i min knastørre lerjord; tænk beton :open_mouth: og der åbner sig hjemmet til ca 1 trillomilloiard myrer og deres æg og deres larver og og og.
Bedet havde set lidt træls ud, men jeg troede det var varme og tørke; det var så fordi de små sataner fuldstændig havde undermineret det :venter: :nix:

Så jeg gik i gang med at grave deres byggeri helt væk, spulede resterne med dem hårdeste vandstråle jeg kunne lave og da vandet var sunket fik det lige ca 100 gram stødt kanel.

Hvis de ikke fatter at min have er off limits for myrer, så er de fisme dumme!

Så nej jeg har ikke en meget eksotisk jordart i min have; det er kanel… :s:

Byggeprojektet udsat tiæ i morgen når jeg har set om de små entreprenører er flyttet ud af min have.

3 Synes om

Et par af mine hortensiaer lå næmest slapt hen ad jorden, da jeg lige før var ude at fodre fugle. Babu-babu, nødvanding. Og det er altså planter, der burde være rodfæstede nok til at klare sig selv. Under normale omstændigheder …

jasminen

7 Synes om

A post was merged into an existing topic: Havens fugle

Den sidste rhododendron blomstrer, hylden blomstrer, stubben skyder - det gør den anden også…

2 Synes om

Hvad er det for en stub? Skuddene ligner dem, der kommer på min stub. Og som skal fjernes hele tiden :frowning:

Er der nogen af jer, der har oplevet af have en masse spindelvæv på jeres planter og træer i år? Jeg faldt lige over denne artikel i DR, og jeg er ret sikker på, at nogle af dem har fundet vej til min have. Jeg har netop studset over, hvad det var for noget sjovt spindelvæv, der var på flere af planterne :worried:

1 Synes om

det er en poppel

Holder den nogensinde op med at sætte nye skud? Kan man gøre noget for at få den til at lade være? Noget, der ikke er giftigt?

Nøjagtig 4 uger efter de blev plantet, ser agurkerne sådan ud:

Vi har allerede høstet af dem en uges tid - det går dæleme stærkt i år:

6 Synes om

Vi har en kastanje, der gør det samme.

Jeg har fået at vide, at det virker at fjerne barken hele vejen rundt i et bånd på et par cm.

1 Synes om

Klematis kan få VISNESYGE. Prøv at google det. :slight_smile: De KAN komme sig - eller også dør de af det, hvis det kommer igen og igen, og planten bliver for svækket.

Mht. planters trivsel i år - vejret er AFSINDIGT ekstremt pt., og planterne lider altså under det. Jeg selv vander og vander og vander, og på trods af det, er der planter, der giver op i heden! :frowning:

1 Synes om

det siges at @Lykke har ret …ellers har jeg ikke nogen ideer

1 Synes om

Jeg vidste godt, at der var noget med Klematis, kunne bare ikke huske hvad det hed :slight_smile:
Den bliver mere og mere slatten, så jeg vil prøve at klippe den ned og se om den kommer igen … men er ikke specielt optimistisk :s:
Denne Klematis ‘‘Piilu’’, købte jeg sidste år og den klarer sig fint ind til videre (7-9-13) … så fiiin :hjerte:

2 Synes om

For anden dag i træk har jeg plukket lidt jordbær i haven :savle:

8 Synes om

Der er gået lus med tilhørende myrer i min paradisæbletræbusk :argh:

Så hvad er det nu lige, man skal sprøjte på dem? Opvaskemiddel, sprit, vand - andet, der skal blandes i? Jeg har indtil videre brugt førnævne, men kan hurtigt tilsætte andre husholdningsmidler om nødvendigt :slight_smile:

Opvaskemiddel og vand alene virkede sidste år, da der gik lus i min basilikum, men den var ikke så hårdt angrebet.

Jeg spulede min træ hver dag i en uge og hældte opvaskevand (fra gryder jeg gjorde ren efter pasta og lignende) på dem 2 gange i løbet af ugen og nu kan jeg nøjes med at vaske dem over med haveslangen når jeg vander (der er kun 2-5stk tilbage derefter

1 Synes om

når du hælder sprit i blandingen så husk at spøjt når der ikke er direkte sol. Hvis i direkte sol kan du risikere at svide bladene (been there done that…)

Okay, tak. Det var heldigvis i aftes efter solen var væk fra det område. Til gengæld har det ikke gjort den ringeste forskel :venter: Så nu ved jeg ikke helt, hvad jeg skal hitte på :frowning:

Jeg har ikke noget, jeg kan spule med. Desuden er det små, tynde topskud, de sidder på, så dem kunne jeg risikere at ødelægge.

Diana skrev noget om at nulre dem af med fingrene - det er jeg godt nok ikke vild med at kaste mig ud i :uha: Men det kan vel blive nødvendigt …