Årets havetråd 2018

Jeg opdagede også en lille erantis herude i går. Gad vide, hvor den er kommet fra. Jeg mener ikke, jeg havde nogen sidste år, eller at det var nogen, jeg satte i efteråret. Men den skal naturligvis være så velkommen til :slight_smile:

Jeg er mere bekymret for alle de andre forårs(blomst)løg, jeg satte, og som allerede er 10 cm høje - som fx påskeliljer. Kan de holde til det nuværende vejr.

Coming my way… Uh det bliver godt.

… også kan den der "beeeep"ing vinter godt tage og pakke sammen og skride … nåh! :bebe:

5 Synes om

Årh, resten af februar med frost (og en halv meter sne til mig, tak) ville nu ellers hjælpe gevaldigt på alt det der sygdom, der huserer pt :slight_smile:

2 Synes om

enig :slight_smile:
Der er ikke meget ved at have pakket roser ned, når ikke det er frost :confused: det her frem og tilbage noget med frost og tø, det risikerer man bare svampesygdomme ved, når det er så fugtigt. Men jeg tør heller ikke fjerne det endnu, for HVIS nu der pludselig kommer en gang hård frost, så er man jo mere på den end med på den.

Nogen der ved hvad de små yndigheder hedder?
Har lige fundet dem i min have, men har ikke set dem før …

2 Synes om

Kan det være engelsk græs?

https://www.google.dk/search?q=engelsk+græs&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjqk8Kc_KXaAhWp0qYKHfhoA3UQ_AUICigB&biw=1704&bih=1032#imgrc=_

Det tror jeg ikke det er …

Det ligner en af de dobbelte anemoner… Hepatica “et eller andet”
Den er meget fin. Den skal du være glad for. De er vist ikke helt billige hvis du skal købe dem

… så tog jeg lige en tur på google her har du den :slight_smile: Hepatica nobilis

Den er også med her på dette link…. og den kaldes blå anemone… på trods af farven :slight_smile:

4 Synes om

Det er den … jeg kan genkende bladene :ok:
Bladene har jeg lagt mærke til før, men det er muligvis første gang den blomstrer :smil:

2 Synes om

Jeg må altså lære at tage før og efter-billeder, når jeg kaster mig ud i større haveprojekter!

Lige nu er det terrassen, jeg er gået i gang med. Fugerensning i helt stor stil. Jeg har været i gang i flere timer, men er vist ikke engang halvvejs. Dog er det værste heldigvis overstået. Der er ikke så meget decideret ukrudt tilbage nu, mest mos. Men som man kan se på bunken, har den været pænt tilgroet. Og det er altså ikke bare noget, der er sket i min tid!

Når jeg er færdig, skal jeg have hældt noget nyt fugesand på, for der er ikke så meget tilbage mellem fliserne visse steder. Jeg skal også have græsplænen skåret til, men overvejer, at jeg måske skal plante noget foran terrassen, så jeg alligevel skal til at grave der.

2 Synes om

Fik tømt og vasket og fyldt reflection pool med frisk vand. Arbejdet udført med stor hjælp fra de 3 langhårede…
Bedet under æbletræet er nu igen en cirkel. Det er pt på 1 m, men når vi når lidt længere hen og jeg kan se hvad der er i det bed ud over storkenæb, så bliver det indskrænket til 80 cm i diameter.
Fik skuflet og kultiveret de par kvm jeg har kål og løg på. Så skal de gamle tomatsække blot tømmes der og blandes med i. Jeg har det fedest tænkelige lerjord og blander alt mit pottejord etc i hvertår så det ned tiden bliver lidt mere medgørligt.

Sikke en lækker dag i haven :grin:

3 Synes om

To krukker og en ampel er nu fyldt med stedmoderblomster. Så løb jeg tør for jord. Der kommer et par krukker mere til baghaven.

Og så har jeg fået overstået en af de opgaver, man som haveejer ikke længes efter - jeg har fjernet kattelort fra mine bede. Selvfølgelig ikke efter mine katte. De kommer stadig ind, når de skal bruge bakken :hoho: Men fra alle kvarterets andre katte i forhaven :hmpf:

Jeg overvejer at lægge skærver i bedene, så de ikke er så indbydende at grave i :muhaha:

har plantet et blommetræ i stedet for den poppel der blev væltet for 3 uger siden i dag …og 2 små thujaer i det levende hegn

2 Synes om

4 små "dværg"buksbom er nu plantet i min balje ved siden af roserne.
mon ikke der skal findes lidt stauder og plantes ved siden af/i mellem her i år, mens buksbom er så små som de er :slight_smile:
Håbet er dog, at der i løbet af et år eller tre er en hel “hæk” af buksbom til at tage lidt af indkigget fra glaspladen i min altan-afskærmning. Så det er nok kun lige i år, jeg kan få plads til blomster.

har kikket efter frø af markblomster og vilde blomster…no, end ikke på planteskolen…men en pose miljø blanding men honningurt, blod- og jordkløver…

1 Synes om

De kan tilsyneladende fås flere steder - her er et par forslag, nappet fra en hurtig Google søgning:

https://nykilde.dk/shop/15-blomster-og-graesfroe/

1 Synes om

Hvordan er det bed blevet vådt? tænkte jeg undrende, da jeg for lidt siden var ude i baghaven.

Jeg tog fejl …

Nå, men to azaleaer kom lige til at ryge ned i indkøbsvognen, da jeg var i Rema. Nu kan de i første omgang få lov at pryde et par krukker, og så planter jeg dem ud senere.

1 Synes om

Imponerende at I kan alle de navne! Mine hedder bare ‘blomster’!
Sidste år fik jeg lært at jeg skulle have stauder, for de holder sig nogle år - så jeg gik frejdigt ind på planteskolen og bad om nogle stauder. Så fik jeg spørgsmålet, “hvilke tænker du på” … og så gik det ellers derud af med navne! Jeg endte med at sige “det bestemmer du:wink:

2 Synes om

nej altså …sidste gang jeg så pinddyret før vinter var d 5/9 …havde forventet at pinde var gået til, men i går var vildmissernes tørfoder væltet, og da jeg så kom ud i dag for at lave en dæmning mod naboens eng sad pinde og gnaskede
Fes ind og snuppede et kamera, for det skulle lige foreviges …gik ind i garagen, der kom pinde drønene gennem katte"lemmen" og ind i bunden af brændestakken …
stakken hviler på paller, og det slår aldrig fejl at pallerne huser et kuld killinger på et eller andet tidspunkt af året …så der er lavet en indgang …heldigt for pinde, ellers havde den gonnok været tynd før den kunne komme ud…nå men de indstillinger jeg havde lavet på kameraet var ikke lige passende til en bælgmørk garage…men der kom da noget ud af det …7 måneder …det er længe

7 Synes om

Endelig færdig med fugerne på terrassen! Det kan godt være, jeg glemte før-billederne, men her er et par efter.

Next step bliver noget fugemateriale, og så ville det jo være så godt med en rensning, så jeg kunne slippe af med flisepesten, men det kan jeg ikke rigtig se, hvordan jeg kan få gjort.

3 Synes om