Årets havetråd 2018

En kat der spiser skvalderkål?? … OMG! … det gad jeg godt

6 Synes om

Jeg tænker lidt over det.
Jeg har “kun” to altaner at plante på, hvor kattene kan komme til det og tidligere med Yasha kunne jeg regne med, at han prøvetyggede ALT nyt grønt :tihi: især alt med blomster var et hit … Så der var alt giftigt simpelthen forbudt. (Jeg har haft ham indlagt en gang pga forgiftning fra plante …).
Eneste undtagelse var min pæon. Den står for småt og blomstrer derfor ikke. Han rørte den aldrig!

Men nu er det lidt mere så som så. Med masser af græs på altanen, så er det som om de andre ting er mindre interessant faktisk. Skovmærke er åbenbart også en kattedelikatesse, for roserne er nu blevet totalt uinteressant efter de sidste sommer var MEGET spise-interessant åbenbart …

3 Synes om

Uha, den kamp har jeg opgivet på forhånd her hos mig. I forhaven ville der kun være bar jord tilbage, hvis jeg fjernede mos og mælkebøtter :hoho:

Det er også mit indtryk, at kattene skelner mellem inde og ude. Jeg har haft både påskeliljer, krokus og ikke mindst tulipaner (løgplanter) udenfor i år. Dem har de ikke vist nogen form for interesse for. Til gengæld har Chili spist af en buket tulipaner, jeg havde stående indenfor. Hvilket hun i øvrigt kastede op af. Jeg opdagede først for sent, at hun spiste af dem.

Udenfor har jeg ikke set dem æde andet end græs. Det gør de så også i stor stil!

1 Synes om

@galath, vi håber (måske naivt) at vi over tid kan få mere og mere græs i. Det er et levn fra gør vi overtog haven, og vi har naturlig skygge i en stor del af haven. Vi sår så skyggetolerant græs i mos-hullerne :relaxed:

1 Synes om

Galath, jeg ville nok holde frit i mindst 80 cm i dia rundt om dine træer. :slight_smile: Og man siger som tommelfingerregel de første 5 år. Jeg ville så ikke være nervøs for - efter et år eller to - at sætte en lille smule løgplanter eller et par stauder i cirklen. Men IKKE græs. Og ikke nogle alt for grådige og vokselystne planter. Og husk vand og gødning. :slight_smile:

Nu har jeg jo en totalt crazy overfyldt have med både stauder, roser og spiselige ting og sager - og jeg fravælger nogle af de allergiftigste stauder. En staude som Aconitum (stormhat) som kan være dødelig selv i små doser har jeg KUN ude i carportens bed, hvor kattene ikke kommer.

Jeg vurderer sådan lidt ud fra, HVOR giftig planten er (der er jo STOR forskel), hvor den står, og hvor sandsynligt det er, at de vil gnave i den eller kan få saft på sig.

Og så skal man selvfølgelig sørge for, at de har noget græs, de kan gnaske i. Så er der i min optik mindre risiko for, at man begynder at tygge i vintergækker, irisblade og deslige (som jo også begge er giftige). :wink:
Eftersom mine meget få kvm græs jo bliver slået ret kort - og ofte - har jeg nogle prydgræsser, som de kan spise af. Fx. hjertegræs - Briza media - er et sikkert hit. :slight_smile:

2 Synes om

Osse her - jeg bor jo på det man med god ret kan kalde en naturgrund. Ind imellem titter der dog et græsstrå op gennem mossen … men det får kattene hurtigt nakket :wink:

1 Synes om

Og til evt. nysgerrige ‘nye’ kattegale, så har min have sin egen FBside:

5 Synes om

Så er nr to græsplænekasse opstartet (det føles altså næsten for overskudsagtigt at have græsplæne på en altan :tihi: ), og så faldt jeg over en lille dværgrododendron i den fineste lilla farve, som vil vokse fint til en en “kostergratis” potte jeg fik fra min underbo. Den er nu plantet ude foran min hoveddør, hvor der kun er eftermiddags- og aftensol :slight_smile:
(jeg havde gerne haft en rose deromme, men der er for lidt sol til de roser jeg kan lide :confused: )

Glemte bare billeder af den, men fin er den.
Når lige jeg kommer ud i den ende af byen igen, så skal jeg have noget mere rigtig jord til den lille rododendron dog. Havde næsten ikke noget surbundsjord, så får brug for lidt jordudskiftning hurtigst muligt.

1 Synes om


Så fik jeg ryddet et gammel forladt bed. Der var en ting i jeg ikke kunne identificere. Kan i hjælpe med den opgave. Der har været malurt i bedet, tror ikke det er det?

Og så lige et før/efter billede.


Mangler at luge det pt er det bare tømt og de vilde hindbær samlet i en klump, til jeg finder et nyt hjem til dem.

3 Synes om

Så min lille dværg det fineste surbundsjord, som kan købes for penge og en god portion vand :smiley:

5 Synes om

det her fiduseri blomstrer …ved faktisk ikke om der er en smørbiomst den halvspiste…og liljen kan jeg aldrig huske hvad hedder…

4 Synes om

Jeg ved ikke helt hvor jeg ellers skal putte det her, men jeg har groet en hel del klementin frø (fra selve frugten) og jeg vil ikke kunne have dem allesammen som træer. Så jeg tænkte om der er nogle herinde der vil overtage nogle af dem.

Glade tulipaner

Havehjælpere og hvide påskeliljer

En grøn plante der ligner lidt en tyndbladet hosta, men mener det er noget andet.

5 Synes om

Historien om oprettelsen af et jordskokfængsel.

Man køber to murerbaljer af den billige slags til kr. 35 stykket. Tager sin stiksav og tager bunden af.

Dernæst finder man en egnet placering for fængslet.

Graver og graver og blander tyk tung lerjord med billige plantesække til 12 kr pr sæk. Det letter alt sammen…

Ovenpå på det og i ca 10-15 cms dybde sættes de forspirrede jordskokker. Den gratis slags leveret af naboen.

Jord på og vupti et fængsel er anlagt i det Østjyske.

Så afventer jeg blot at de vokser. De bliver et oar meter høje og de er af den blomstrende slags - så fine bliver de.

Modelbillede fra nettet af de fine gule blomster

Hvorfor fængsel spørger nogen nok… tja bom bom jeg vil gerne bestemme hvad er hvor i min have :joy:

1 Synes om

Meeeen belært fra nok mors køkkenhave (hvor hun gjorde det samme), så er det altså ikke altid nok til at holde dem inde - just saying …
hun har gravet nærmest hele køkkenhaven op for at slippe af med jordskokker (og peberrod) efter hun troede det der var nok.
Nu er de i HELT lukkede baljer kun med drænhuller i bunden :tihi:

haha ja nu får vi se :grin:
Jeg har også et peberrodsfængsel af en rund murerbalje. Indtil videre er det ok.

Mit jordskokfængsel er nede i bunden af min have hvor hækken ikke er for pæn. Så hvis de slipper ud så går de bare ind til min sure nabo :muhaha:

Ved du iøvrigt om de knold/rod formerer sig eller om de også kan frøformere fra deres flotte gule blomster?

Jeg havde jordskokker, mens jeg havde kaniner … de spiser det hele, både planten og knolden :ok:
Syntes ikke de spredte sig SÅ meget (altså jordskokkerne … kaninerne gjorde ), men det var for 2 haver siden, så måske har de helt overtaget den have i dag :tihi:

2 Synes om

Ja det har kaniner det med at gøre :wink::joy:

1 Synes om

Nåmenaltså - de seneste dage, når jeg har været ude at køre, har jeg naturligvis fået øje på alle de for øjeblikket storblomstrende magnolier. Shit, de er store! Altså træerne - og blomsterne, men det er træerne jeg mener. Hvorfor er der ingen, der har fortalt mig det? :ihhaltsaa:

Spøg til side :smile: Men nu har jeg flyttet den, ja jeg har! :rock: Så må vi bare håbe, den overlever. Der er lige en enkelt blomst, der er sprunget ud i den.

Lige nu er jeg i gang med at grave et bed til bimaden. Det kan der muligvis være tvivl om, hvorvidt JEG overlever. Jeg er glad for, jeg ikke skal grave tørv for at skaffe til føden :uha:

2 Synes om

Høgenæb er opfundet af en årsag :joy:

1 Synes om