Begynderkat?

Tusind tak for alle svarene og input, det er bare dejligt at så mange vil dele af deres erfaringer og råd, og sikke mange tanker det sætter igang hos mig:-)

Det er selvfølgelig vigtigt for mig, at hverken kaniner eller katte (eller andre for den sags skyld) bliver negativt påvirket af hinanden, også derfor jeg spørger ind til, hvad erfaringer er omkring arterne i samme lejlighed. Og ville klart være bedst for alle parter, hvis det var katte opvokset i samme omgivelser som jeg kan tilbyde, men det kan måske være svært at finde. Havde godt tænkt på at kat skulle være i flertal, med mindre der var en kat som havde bedre af at bo uden andre katte - men ofte oplever jeg at der står at de så leder efter hjem uden andre dyr, og det kan jeg ikke matche. Har været inde og lure på både birma.dk og bbklubben med omplaceringskattene, og der er godt nok en gudesmuk voksen brite derinde, som ikke lyder så stor - for min tanke omkring britten har været om den er for stor til mig. Har voksne katte let ved at tilpasse sig et nyt hjem? Tænker det må være en meget stressende oplevelse for et voksent dyr at flytte til et helt nyt hjem.

Synes det er svært at lure hvor store racerne er, selvom der står vægt, da jeg ikke har noget at sammenligne med, og ikke har mødt nogle af racerne live. Har dog mødt en perser, men den trak vejret meget larmende og har også læst at de kan have problemer med øjenene også - så egentlig derfor jeg ikke har tænkt så meget på exo, mens perseren har for meget pelspleje. Havde godt læst at ragdoll og birmas pels skulle være nem at holde med en ugentlig børstning og lidt mere når de fælder - og det synes jeg lød helt fint.

af sind/temperament er det netop ud fra racebeskrivelserne at jeg tænker at hellig birma, ragdoll, brite eller selkirkrex (sidstnævnte fandt jeg dog ikke meget om) lyder til at passe til mig, fordi de skulle være de mere rolige racer som nyder at slænge sig i sofaen - og selvfølgelig skal de også leges med, det er jo en del af charmen ved katte at de gerne vil det, og sikke mange spændende ting man kan få til katte (skulle lige bestille til mine marsvin på zooplus.dk og kom jo lige også omkring kattedelen som de har tilbud på for tiden).

Det med at kattene skal være vokset op under lignende forhold betyder ikke, at de nødvendigvis skal være vant til kaniner, men mest af alt, at du bør anskaffe dig kat(te), der aldrig har prøvet andet end at være indendørs, hvis du selv kan tilbyde den en lejlighed.

Og når der søges hjem uden andre dyr, så ville jeg i tilfælde med kaniner/marsvin prøve at tage en snak om, hvad der helt præcist menes. For jeg er ikke sikker på, at kaniner og marsvin nødvendigvis inkluderes i denne betegnelse. Det handler mere om, at katten vil have det bedst uden andre katte eller hunde. Kaniner og marsvin vil jo på ingen måde genere en kat.

Hvorvidt en voksen kat vil være god til at flytte kommer meget an på katten. Altså, jeg tager mine med til svigerfamilien i Ribe en weekend af og til, og det tager de fuldstændig roligt. De synes bare det er fedt at undersøge huset. Men det er da også noget de er blevet mere seje til med tiden, og jeg oplever mere selvsikkerhed fra kattenes side, efter de blev hhv. 2 og 3, ift. i starten, hvor jeg kun havde 1. Men selvom den voksne kat måske ikke ligefrem synes det er fantastisk at flytte, så skal den nu nok uanset hvad falde til ro efter et par dage. En tidligere opdræts-kat har måske også været udstillet og har derfor også erfaringer med at komme nye steder hen.

Du skal jo uanset hvad ud og kigge på nogle katte IRL, før du vælger noget, så der kan du jo også vurdere størrelse. Men det er vigtigt, at du besøger nogle af de her katte, du er interesseret i, så du kan vurdere deres temperament osv. Mange opdrættere åbner gerne deres hjem, hvis du forklarer, at du er interesseret i deres race, men gerne vil opleve dem rigtigt. At købe kat handler også for en stor del om kemi med sælger - det finder du ud af samtidig.

En indendørskat vil have masser af tid til at lege med dig, uanset hvilken race den er. Men afgjort, der er da aktivitetsforskel, så derfor er det også vigtigt, at du møder nogle af de her racer først. Men indendørskatten vil også sætte større krav til dig - og til boligindretning. Katte elsker f.eks. at ligge i højden. Så du kan lige så godt begynde at kigge på, hvilke skabe etc. du kunne lave plads til en katteseng, og hvor du kan lave hoppe-muligheder for at komme derop - for ellers finder katten selv på noget, som du nok er mindre begejstret for :wink:

[QUOTE=pivnu;708579]Det med at kattene skal være vokset op under lignende forhold betyder ikke, at de nødvendigvis skal være vant til kaniner, men mest af alt, at du bør anskaffe dig kat(te), der aldrig har prøvet andet end at være indendørs, hvis du selv kan tilbyde den en lejlighed.

[/QUOTE]

Det er altså det rene vrøvl, Lene. Vores killinger er ude i både løbegård og have, og det er faktisk de færreste der efterfølgende har fået muligheden i deres nye hjem, og ikke en af dem har det været et problem for. Men så længe den “teori” får lov at florere og folk retter sig efter den, så bekræftes man jo også … jeg kan kun sige, at det ikke er vores oplevelse.

Jeg er helt enig :slight_smile: Vores går også ud i indhegnet have, de fleste ender med at bo som forkælede indendørskatte, og ikke én gang har det været et reelt problem. Ikke én eneste… Og hvis jeg troede det ville være det, så ville jeg da aldrig nogensinde lade dem komme ud under opvæksten.
VH
Susanne

Ragdollen hører også under de lidt større racer og tunge racer :slight_smile:

Men kom ud og besøg de forskellige racer, og gerne hos forskellige opdrættere, så du møder dem i virkeligheden, i forhold til det der står i en bog eller på nettet :slight_smile:

Så vidt jeg ved, findes der kun en Selkirk rex opdrætter i DK - link til hjemmeside KLIK .
Opdrætter fortæller meget gerne om sin race :slight_smile:

Det handler først og fremmest om, at man ikke skal tage en fritløbende killing eller kat og proppe den ind i en lejlighed, og slet ikke, hvis man gerne vil have en god og forhåbentlig ikke alt for kompliceret start som førstegangskøber. Der er så mange andre katte at vælge imellem.
Hvorvidt opdrættere lukker deres salgskillinger ud i en løbegård eller indhegnet have er en diskussion I må holde for jer selv. Ikke alle gør, ved jeg.

[QUOTE=Anna;708502]Tusind tak for alle svarene og input, det er bare dejligt at så mange vil dele af deres erfaringer og råd, og sikke mange tanker det sætter igang hos mig:-)

Det er selvfølgelig vigtigt for mig, at hverken kaniner eller katte (eller andre for den sags skyld) bliver negativt påvirket af hinanden, også derfor jeg spørger ind til, hvad erfaringer er omkring arterne i samme lejlighed. Og ville klart være bedst for alle parter, hvis det var katte opvokset i samme omgivelser som jeg kan tilbyde, men det kan måske være svært at finde. Havde godt tænkt på at kat skulle være i flertal, med mindre der var en kat som havde bedre af at bo uden andre katte - men ofte oplever jeg at der står at de så leder efter hjem uden andre dyr, og det kan jeg ikke matche. Har været inde og lure på både birma.dk og bbklubben med omplaceringskattene, og der er godt nok en gudesmuk voksen brite derinde, som ikke lyder så stor - for min tanke omkring britten har været om den er for stor til mig. Har voksne katte let ved at tilpasse sig et nyt hjem? Tænker det må være en meget stressende oplevelse for et voksent dyr at flytte til et helt nyt hjem.

Synes det er svært at lure hvor store racerne er, selvom der står vægt, da jeg ikke har noget at sammenligne med, og ikke har mødt nogle af racerne live. Har dog mødt en perser, men den trak vejret meget larmende og har også læst at de kan have problemer med øjenene også - så egentlig derfor jeg ikke har tænkt så meget på exo, mens perseren har for meget pelspleje. Havde godt læst at ragdoll og birmas pels skulle være nem at holde med en ugentlig børstning og lidt mere når de fælder - og det synes jeg lød helt fint.

af sind/temperament er det netop ud fra racebeskrivelserne at jeg tænker at hellig birma, ragdoll, brite eller selkirkrex (sidstnævnte fandt jeg dog ikke meget om) lyder til at passe til mig, fordi de skulle være de mere rolige racer som nyder at slænge sig i sofaen - og selvfølgelig skal de også leges med, det er jo en del af charmen ved katte at de gerne vil det, og sikke mange spændende ting man kan få til katte (skulle lige bestille til mine marsvin på zooplus.dk og kom jo lige også omkring kattedelen som de har tilbud på for tiden).[/QUOTE]

:):slight_smile: Tøffe faldt meget hurtigt til her, det første døgn gemte han sig bag min stationære computer, og gik på bakken og spiste om natten, vi lod ham næsten komme af sig selv, gik og snakkede med med ham og lokkede lidt dagen efter så kom han ud og ville kæle (det kan han nemlig ikke undvære)
de næste pår dage gemte han sig bag coputeren når han ville være i fred, men det gik stille og roligt og har været nemt. i dag er det som han altid har været her.

Tøffe er 7 år nu, ret aktiv af en brite at være og han vejede 7,2kg. da vi for et par måneder siden var til eftersyn. pelspleje er der ikke meget af, men han bliver børstet regelmæssigt, briter har meget underuld. Han har et dejligt sind og er meget indladene over for vores gæster, han tror de kommer for hans skyld:D

Hvis det ikke ligefrem er tydeligt, at kun killinger har interesse, slår jeg altid gerne et slag for de voksne katte - hvad enten det er huskatte fra internat eller pensionerede avlskatte med stamtavle på. Killinger er da søde, men hos en voksen kat er kan man lettere bedømme temperament og personlighed.
Og mange nye katteholdere er sikkert slet ikke klar over muligheden for at få en virkelig god racekat på yderst rimelige vilkår, hvis man finder en, der skal omplaceres til et nyt hjem. :slight_smile:

Og Bornholmeren har også fundet sig en skøn voksen Brite. Hos mig er det stadig kun en drøm, men hvem ved - måske en skønne dag… :slight_smile:

Briten er en race med stor forskel på størrelsen af hanner og hunner. Drengene kan være nogle ordentlige bamser, mens pigerne har mere almindelig kattestørrelse.
Og de allerfleste voksne katte uanset race kan sagtens tilpasse sig et nyt hjem. Faktisk vil de ofte nyde at få et menneskes udelte opmærksomhed. :slight_smile:

Well…

Jeg ville personligt ikke turde vælge en voksen kat (med mindre den så er vant til kanin/-er) :slight_smile:

Derudover…så har jeg også en kanin. Og 3 katte. Kaninen var, før jeg havde kattene, 110% renlig, brugte bakke osv. Han er desuden kastreret. Nu hvor kattene er her, markerer han - dvs. han er ikke renlig, og får af den grund ikke lov til at løbe i hele lejligheden. Overvejer faktisk kraftigt, om jeg skal finde ham et nyt hjem, især nu hvor der kommer flere og flere dage, hvor han ikke kan komme ud i sin løbegård…jeg har ikke samvittighed til at have en kanin siddende i et bur indenfor døgnet rundt :frowning:

Men når det så er sagt, så skal du da have en Hellig Birma :hjerte: :hjerte:

Jeg har for nylig solgt et par katte, ungdyr og voksen, der skulle bo sammen med ørkenrotter - her er billeder fra aflveringen
http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?34086-Rikkes-katte&highlight=Stig

Stig syntes stadig de er så spændende - det er ikke noget for Del-Shay :slight_smile:

Hejsa Anna

Først af alt - velkommen til fora’et…

Som mange af de andre også har sagt - så er det meget vigtigt at dit temperament passer til netop den race, du vælger. Hvis du er en meget aktiv og udadvendt person, er det ikke sikkert at en lazy sofapude, som perser, brite, Ragdoll eller exoticen er dig. Men hvis du godt kan lide det stille og rolige, så er det netop de racer du kan overveje.

Det er supervigtigt at du finder netop, den race der passer dig bedst.

Her hos os vil du finde persere, briter og en enkelt Maine Coon og det fungere rigtig godt for os. Vores livsstil en stille og rolig en af slagsen og så elsker katte der putter.

Hvis du vælger en perser, skal du dog være opmærksom på at de kræver en del pelspleje. Her hos os er det sat i skema, så de bliver gennemtjekket for knuder hverdag, redt i gennem hver anden og badet hver 4 uger. Vores Maine Coon bliver også kigget igennem for knuder og hilser på børsten hver anden dag.

Samtidig består vores husholdning også af vores tre hoppedyr (teddy-kaniner (2 stk) og en teddyvædder (1 stk)) - som også er ude at hoppe hver dag når jeg er hjemme, og vores katte og kaniner lever i fredelig sameksistens. Faktisk viser det sig - at meget af deres kommunikation - har de rent faktisk til fælles. De dutter næse, groomer hinanden, snuser hinanden bag i. Og her kan de lege sammen - en af vores katte har opfundet en leg, der hedder - hvis jeg dutter dig på din rumpe, så må du jumpe. Og de kan lege fangeleg - med kaninen først og katten bagefter uden at det er en jagt. De leger også - hvor højt kan katte flyve, hvis man stanger den i brystkassen (det er ikke hårdt, men katten hopper over den). Vores MCO er meget forelsket i vores teddyvædder, som han er oppe og hilse på hver eneste morgen… Han kan ikke forstå at den er i bur… De kan ligge tæt på hinanden uden at blive fristet og bare kigge på hinanden… Så det kan sagtens lade sig gøre :-)…

Nå smutter igen - står gerne til rådighed, hvis der noget du vil vide omkring det at have kaniner og katte fritgående i lejlighed sammen :slight_smile: Kig eventuelt på www.kaninhaandbogen.dk

Og så vil jeg gerne lige tilføje - at INGEN af mine katte er vokset op med katte - de har været ungkatte - de fleste inden de flyttede ind til os og det har absolut ikke været et problem :slight_smile:

Du mener vel kaniner?

Ja jeg mener kaniner - så er det når man IKKE lige har hovedet med sig :slight_smile:

Jeg vil lige kommenter lidt på den der med voksen kat sammen med kanin/marsvin… :tihi:
Min huskat var 1 år gammel da jeg fik den. Den ene hellig birma fik jeg som 3 års og den 3 birma som 6 månder… der har på intet tidspunkt været problemer med at de ikke har kunne omgåes marsvinene :smiley:

Og den der med at katte der er vandt at komme ud ikke kan blive indekat i en lejlighed… Der er så forskelligt fra kat til kat… Min huskat ville aldrig kunne trives i en lejlighed så han nyder tilværelsen hos mine forældre hvor han kan komme ud hver dag som han nu lyster. Hvorimod birmaerne elsker at komme ud og blive luftet engang imellem og trives godt i min lejlighed som indekatte ellers :slight_smile:

Jeg kender til hittekatte - der har levet en forhutlet tilværelse de første seks måneder af deres liv og som ender som velfungerende 100% indekat - måske med udgang til løbegård og der har aldrig været problemer…

Tak for svarene, og I har jo ganske ret i at jeg selvfølgelig skal opleve racerne før jeg beslutter mig om jeg skal have kat/te. Tænker at kigge forbi på udstillingen i december.

Jeg har helt bevidst kigget efter katteracer der lyder ligesom mig selv, så det virker jo umiddelbart til at det er de rette racer jeg har kig på.
Ift. boligindretning har jeg masser af spændende skabe og reoler med god på plads på toppen, og så er der skam både akvarier med ørkenrotter og med fisk (hver deres altså), så der er vist nok at se på, selvom der selvfølgelig også skulle laves lidt om, hvis jeg beslutter at få kat/te.

Tak for linket til selkirk rex - der har jeg været inde og læse og savle over deres fine katte:-)

[QUOTE=FinnFrode;708640]Briten er en race med stor forskel på størrelsen af hanner og hunner. Drengene kan være nogle ordentlige bamser, mens pigerne har mere almindelig kattestørrelse.
Og de allerfleste voksne katte uanset race kan sagtens tilpasse sig et nyt hjem. Faktisk vil de ofte nyde at få et menneskes udelte opmærksomhed. :)[/QUOTE]

Her falder min Lydia vist ikke helt ind i billedet. Hun er en voksen dame på næsten 6 kilo :slight_smile:
Jeg fik hende, da hun var lidt over en år, hun flyttede ind med høj haleføring og tog det hele i stiv pote. Der var intet at mærke på hende, at hun skiftede hjem. Hun er blot blevet skønnere og skønnere for hver dag der er gået.
Britter er nogle rolige katte, og der er ingen pelspleje. Jeg børster dog Lydia engang imellem for at tage de løse hår - især i fældningsperioderne. Ikke dermed sagt, at britter ikke kan tage nogle løbeture gennem huset, men de bliver hurtigt rolige igen. Lydia opfører sig nærmest som en hund, der følger mig overalt :høhø:

[QUOTE=Anna;708502]Tusind tak for alle svarene og input, det er bare dejligt at så mange vil dele af deres erfaringer og råd, og sikke mange tanker det sætter igang hos mig:-)

af sind/temperament er det netop ud fra racebeskrivelserne at jeg tænker at hellig birma, ragdoll, brite eller selkirkrex (sidstnævnte fandt jeg dog ikke meget om) lyder til at passe til mig, fordi de skulle være de mere rolige racer som nyder at slænge sig i sofaen - og selvfølgelig skal de også leges med, det er jo en del af charmen ved katte at de gerne vil det, og sikke mange spændende ting man kan få til katte (skulle lige bestille til mine marsvin på zooplus.dk og kom jo lige også omkring kattedelen som de har tilbud på for tiden).[/QUOTE]

som mange har sagt der er ikke en race som, på fod med hunde, er en begynder race. jeg kan ikke sige vilken race som vil passe bedst til dig. men jeg ved at følgene råd (som jeg fik da jeg første gang ankom på et katteforum og ville kikke på katteracer)

1. se dig aldrig blind på den første og den bedst lydene race. oftes er det den race som du mindst forventer er noget for dig, som rent faktisk er for dig. og så bør det nævnes at de race beskrivelser der er i bøger og nettet, i høj grad er en generalisering på heleracen, selv inden for den mest fredsommelige britte vil du kunne finde en som har krudt i måsen…jeg selv afskrev min race meget hurtigt, for den sage mig entlig ingen ting, hvor i mod Maine coonen, Norsk skovkat, Britten og Amarican curl… så gar Munschkinen var racer jeg undersøgte i stor stil. men det er og bliver oci katten som er racen for mig.

2. går på udstilliger. snak med udstillerne, føl kattene, hør bedømmelserne fra dommerne… at gå steward er det bedste jeg har gjordt for mig selv da jeg kikkede efter racerne, og det var også på en udstilling hvor jeg gik steward, at jeg kom til at falde for min race.

3. ta’ på besøg… mange besøg… ikke bare hos de racer du er mest interesseret i… men også dem du afskriver fordi race beskrivelsen ikke lige er dig.

4. tag dig god tid. for mig selv tog det 10 år at finde frem til RACEN… under vejs har jeg mødt mange katte hvis temperameng var det jeg kikkede efter, men så manglede der bare den der gnist i maven der sage “Den her race”, for nok var temperamentet der… men det betyd så at jeg måtte gå på kompromi med noget andet, og i mit tilfælde noget meget vigtigt… Kan jeg tåle racen… i mine år som steward har jeg lært, at jeg skal være på vagt over for alt med underuld, og det være sig både af korthåret og langhåret katte. derfor valgte jeg også at blive passer hos nogle opdrættere inden jeg to’ den endelige beslutning om racen nu også var den.

5. tag dig god tid, besøg flere opdrættere af samme race. jo mere god tid du tager dig jo mere viden kan du opbygge om det at have kat, inden du selv får kat.

6. to katte fylder mindre ind en gør, og det er uanset race.

7. køb fra et sted som er et hvor du også selv vil være kat, hvis du var en.

når disse råd er givet, så bør du tage stilling til om du vil have katten/kattene fra killing eller om du vil give en ældre kat en ny chance i tilværelsen.
jeg selv tog beslutningen om at det skulle IKKE være en killing, da jeg ikke havde tiden og enagien som sådan en har. derfor da muligheden bød sig, fik jeg en hankat på 7 og hans brors datter på 4 hjem til mig på udstationering. i år har jeg desværre måtte tage afsked med hunnen, men hannen som er 10 i dag stor trives. jeg vil aldrig fortryde jeg sage jatak til at få dem hjem, de 3 år jeg fik med pigen har givet mig nogle erfaringer som jeg aldrig vil glemme, og hendes personlighed vil foraltid havde sat de dybeste pote aftryk i mit hjerte ever. båndet til hankatten vokser sig stærkere og stærkere for vær da der går og til tros for sin alder, så lære han mig nye ting som jeg aldrig trode han ville kunne lære mig, på grund af hans alder.

jeg kender flere voksne katte som leder efter nyt hjem, enten som ene kat eller i selvskab med EN bestemt anden. men i ingen af tilføldene er det et krav at der ikke er andre dyr i hjemmet, tvært i mod er de vand til andre dyr.

mine egne kommer fra et hjem hvor de hanvde jordegern, og det fungerede fint. for 3 årsiden da jeg fik mine katte, havde jeg et lille guldhamster opdræt, og det rørte ikke kattene spor at de var der (jeg ture så ikke med så små dyr at lade dem løbe frit på gulvet, men de kom da ud i en løbe boldt, og det eneste kattene gjore var at snuse og så ligge sig på siden og endnurøre dem), hej sidder i skrivene stund hod en som har 3 katte til omplacering, to af dem fordi de ikke kan med flokken og den sidste fordi den kan med en af dem som søger nyt hjem.

generalt om oci katten kan det siges, at jo yngre de er jo mere flyvske er de… ikke at de har mere indagi ind perseren, tvært imod, men når man lejer med dem er di med på at leje både i fisk og i fugl… men tag f.eks. min hankat… han vil hest bare være i sengen, ligge under dynen og putte med en hele dagen ind at lege tagfat med hans BFF. han er ikke en skødekat som hvisse andre racer er kendte for at være, men der er enkelte individer inden for min race som nyder en hyggestund i skødet eller bare lige en arms længde væk fra en.
da jeg havde min pige, var hun med mig i alt, skulle hjælpe med alt… selv at gå på toilettet skulle hun være med i.
pelspleje er der som sådan ikke… inden for min race har vi lidt et motto der sige, kan du ikke tage katten med dirakte fra hjemmet og ind på en udstilling, uden først at den skal igennem vask og pusning, så det ikke en oci. jeg vil doh anbefale en lavasten (dem man bruger til at fjerne døde hår med på heste) og et vaskeskind (for at få pelsen til at føles blødere og give mere shining efter man har fjernet de døde hår i fældnings parioden.)