Bengalere igen

" F1, F2, F3 og F4 afkom af bengalere er jo ikke tilladt at opdrætte under FIFé, og der er jo nok en grund til at man ikke ønsker at bruge de tidlige generationer."

ovenstående , forkert er den.
F1, F2, F3 og F4 er ikke afkom af bengaler, men af ALCen. Hvilket er grunden til at de ikke må bruges , de er hybrider og da ALCen er en vild kat er den ikke lovlig at have i DK.

Teksten om ikke at blande Bengalen med andre racer udspringer sikkert af et ønske om ikke at gøre det , det er nemlig en tekst som blev lavet allerede i bengalopdrættets barndom.

Bente - De er bengalere og afkom af ACL-krydsninger, men det er jo netop det bengaleren er. Og med F1, F2, F3 og F4 bengalere ikke er tilladt, så er det jo netop fordi man ikke ønsker at have ACL’en så stærkt repræsenteret i det genetiske arvemateriale.

Det jeg mente var
F kattene , kan ikke benævnes som bengaler, det hedder først en bengal i 5. generation

det er vores farlig bengal

[quote=Bente;331122]Det jeg mente var
F kattene , kan ikke benævnes som bengaler, det hedder først en bengal i 5. generation[/quote]

Bente, ja det gør det nu. Men det har jo ikke hele tiden været sådan. Kan man se på datoerne. :slight_smile:

[quote=JulleML;330580]Bortset fra pletterne og et sjovt mijau så kan jeg ikke se hvordan han adskiller sig fra andre racer:)

[/quote]

Nu er jeg ikke nogen flittig udstiller mere - men der har da været en del Bengalere der kunne få resten af hallens katte oppe at ringe, med deres hårrejsende hvæsen og skrigen.

Jeg ved godt der nu er nogen der siger, det er fordi de kommer fra xx - muligt - gør ikke oplevelsen behageligere.

:S syntes det er noget fis de skrønner der er :S

Man kunne se hende fransmanden der var dommer ved TICA udstillingen i Rødekro hun var skrækslagen for bengalerne , hun ville slet ikke røre dem :thumbdown: syntes det var så useriøs .

En bengal er en klog, snakkende, godmodig, legesyg, stædig og hengivende kat.

Jeg ville altid havde bengaler, for de har det dejligste sing:)

[quote=skeem;331316]:S syntes det er noget fis de skrønner der er :S

Man kunne se hende fransmanden der var dommer ved TICA udstillingen i Rødekro hun var skrækslagen for bengalerne , hun ville slet ikke røre dem :thumbdown: syntes det var så useriøs .

Jeg ville altid havde bengaler, for de har det dejligste sing:)[/quote]

Man kan tydeligt høre, at du ikke kendte bengalen for 10-15 år siden :?
Dengang synes jeg absolut ikke Bengalen hørte til på en udstilling - er du tosset, hvor var de arrige og der var nok ikke en udstilling, hvor der ikke var mindst én bengal, der tiltede.

Min ros til - i hvert fald de danske - bengalopdrættere. De formåede i dén grad at gøre noget ved temperamentet :ok:

Men måske mange af skrønerne stammer fra dengang :?

[quote=Vivi_Fletcher;331318]Man kan tydeligt høre, at du ikke kendte bengalen for 10-15 år siden :?
Dengang synes jeg absolut ikke Bengalen hørte til på en udstilling - er du tosset, hvor var de arrige og der var nok ikke en udstilling, hvor der ikke var mindst én bengal, der tiltede.

Min ros til - i hvert fald de danske - bengalopdrættere. De formåede i dén grad at gøre noget ved temperamentet :ok:

Men måske mange af skrønerne stammer fra dengang :?[/quote]

Sådan VAR de og er det ikke mere syntes man skal se frem af og hvad der er ændret istedet for at blive ved med at stemple katten som et arrig spetakel.

Nå, du kalder mine oplevelser skrøne - det er det ikke for mig, heller ikke for mine katte, eller de andre der var i hallen.

Jeg har set bengalere på bordet som ejeren måtte håndtere - dommeren havde sine fingre for kære. Hvad useriøst er der i det - altså dommeren ville bevare sine fingre? Det useriøse lå i at slæbe “apparatet” på udstilling.

Jeg har også set masser af søde Bengalere - men sandelig også det modsatte!

Er det ikke nøjagtigt det jeg skriver :?:?:?

Håber jeg det er det du mener.

Bengaler er en skøn race og den fortjener ikke den stempling/ry

Nu er jeg slet ikke med mere …Du havde da nær hevet hovedet af mig, da jeg i en tråd udtalte at bengaler er præcis lige som alle andre katte - Dengang var din påstand at bengalere skulle styres med hård hånd, da de ellers ville være umulige at leve med ?

Jeg har i 7 måneder været den lykkelige ejer af Charley som er bengaler. Han er en rigtig sød og dejlig dreng. Omend vild, når han leger. Men det er Chili vores huskatte-pige sandelig også, hun er faktisk mere vild end ham.

Da jeg begyndte at kigge efter bengal blev jeg også advaret om deres iltre temperament, men jeg tror også det stammer fra ‘gamle dage’.

I slutningen af 80’erne havde jeg norske skovkatte, søde dejlige og rolige katte. Dengang var der også enkelte NFO drenge der blev hysse på udstillinger, det resulterede i at der var mange som troede det var vilde og farlige katte.

Charey har dog en enkelt vane, som jeg ikke har oplevet hos nogle af mine katte tidligere; når han leger med noget højt elsket legetøj, knurrer han vildt, hvæser og ‘fnyser’ (samme lyd som boksere siger når de slår). Chili er fuldstændig ligeglad med hans ‘trusler’ og jeg kan også sagtens tage legetøjet når han er sådan, han kunne ikke finde på at slå ud, bide eller lignende.

PEØVER IGEN AT FORKLARE DIG…

BENGALER ER EN RACE OG DEN HAR SIN MÅDE AT VÆRE PÅ OG HVIS DU LÆSER DET JEG SKRIVER SÅ ER DEN STÆDIG EN BENGAL PÅ DEN MÅDE SKELLER DEN SIG UD OG MED DEN KLOG SKAB DEN HAR.

SÅ JA DER ER FORSKEL !!!

HOT SPOT HAR SKREVET EN RIGTIG FIN BEMÆRKNING TIL DIG OG HVIS DU HAR LÆST DEN SÅ HAVDE DU IKKE LIGE SKREVET SOM DU GØR NU !

Der gælder vel samme “spilleregler” for Bengalere, som der gør for Persere, fortidens synder skal ikke have lov til at forfølge dem :slight_smile:

[quote=danpia;331329]Jeg har i 7 måneder været den lykkelige ejer af Charley som er bengaler. Han er en rigtig sød og dejlig dreng. Omend vild, når han leger. Men det er Chili vores huskatte-pige sandelig også, hun er faktisk mere vild end ham.

Da jeg begyndte at kigge efter bengal blev jeg også advaret om deres iltre temperament, men jeg tror også det stammer fra ‘gamle dage’.

I slutningen af 80’erne havde jeg norske skovkatte, søde dejlige og rolige katte. Dengang var der også enkelte NFO drenge der blev hysse på udstillinger, det resulterede i at der var mange som troede det var vilde og farlige katte.

Charey har dog en enkelt vane, som jeg ikke har oplevet hos nogle af mine katte tidligere; når han leger med noget højt elsket legetøj, knurrer han vildt, hvæser og ‘fnyser’ (samme lyd som boksere siger når de slår). Chili er fuldstændig ligeglad med hans ‘trusler’ og jeg kan også sagtens tage legetøjet når han er sådan, han kunne ikke finde på at slå ud, bide eller lignende.[/quote]

kan han ikke også lide vand ? Det kan min i højgrad…
Syntes den har meget klogskab. vi har et kontor vi ikke ville havde han skal være i men nu kan han åbne døren selv :S

Syntes de lærer utrolig hurtig, men man skal sætte grænser for ellers kan den leg han har gang i blive for vild.

Tænk… det der ville jeg kunen skrive om en hvilken som helst race!
Også uden at råbe, eller på anden måde blive vred…

En updragen aby er fx en pestilens at bo sammen med! Så selv om vi aby-ejere/opdrættere herinde gør meget ud af at fortælle, at kræene er frygteligt uopdragne og bøvlede, så kan du bide dig i næsen på, at de HAR en vis form for opdragelse…
Det samme gælder i øvrigt også for mine dejlige NFO, MCO og blandingskat!
Jeg er ikke engang særligt hård i min opdragelse,… kun møghamrende konsekvent! :slight_smile:

Det er mere end tydeligt at se , at du ikke har været med fra Bengalens start i Danmark. For som Lis rigtigt skriver…

Citat:
Jeg har set bengalere på bordet som ejeren måtte håndtere - dommeren havde sine fingre for kære. Hvad useriøst er der i det - altså dommeren ville bevare sine fingre? Det useriøse lå i at slæbe “apparatet” på udstilling."

Det er fuldstændig korrekt, jeg har som udstiller af bengaler ofte påtalt udstillede katte, jeg har endda præsteret at blive SÅ vred på en bengaludstiller at jeg bad hende om " at lade den forbandede kat blive hjemme i al fremtid, for den ødelagde alt for vi andre"

Så som Lis siger var der mange useriøse udstillere som slæbte arrige “apparater” med.

[quote=Ann K;331333]Tænk… det der ville jeg kunen skrive om en hvilken som helst race!
Også uden at råbe, eller på anden måde blive vred…

En updragen aby er fx en pestilens at bo sammen med! Så selv om vi aby-ejere/opdrættere herinde gør meget ud af at fortælle, at kræene er frygteligt uopdragne og bøvlede, så kan du bide dig i næsen på, at de HAR en vis form for opdragelse…
Det samme gælder i øvrigt også for mine dejlige NFO, MCO og blandingskat!
Jeg er ikke engang særligt hård i min opdragelse,… kun møghamrende konsekvent! :)[/quote]

Nu ved jeg ikke noget med aby men nogen katte racer skal have en grænse og det er bengalen en af …