Bidesår - svamp? hilfe

Det klør ikke nødvendigvis, Figaro reagerede ikke på hans.

Hvad er proteinkilden så? Fjerkræ? Kalkun?

Bare husk at hvis du skifter til et foder med f.Eks lam og ris, at sætte kattenes foder ude for ildernes rækkevidde. Held og lykke med Candy og god bedring til hende.

Det kommer an på hvad både nyt og gammelt foder indeholder samt hvad det er din kat reagerer på. Nu siger du længere nede at det gamle foder ikke indeholdt kylling, men du svarer ikke på hvad det så indeholdt af kød. Du er nødt til at prøve dig frem med en slags kød/proteintype af gangen.

Foder allergi er noget møg. Det har taget os et år at få Thea symptomfri fordi hun reagerede på fisk og fiskeolie, som næsten alle typer kattemad indeholder (omega 3 er oftes lavet af fiskeolie men det står ikke på foder poserne hvilken slags olie der er brugt til at lave det. Nu ved jeg at hvis det ikke står direkte så er det fisk.)

Efter hvad jeg har kunne læse mig frem til, kan katte kun optage Omega3 af animalsk kilde, fordi det skal være DHA og EPA. De omsætter åbenbart nærmest slet ikke ALA. Så derfor kan en Omega3-kilde kun være fra fisk til kattefoder. Hvis olien så i det mindste var ren nok, burde den ikke indeholde fiske-proteiner, men ud over at jeg ikke ved, om det er “sikkert nok”, så er det nok også for meget at forlange af dyrefoderindustrien.
DHA og EPA skulle kunne udvindes fra tang også men mængderne er meget lave. Jeg har tænkt mig at prøve det til min allergiker-mis (som med kyllinge- og mistanke om fiske/fiskeolie-allergi nu slet ikke får tørfoder længere…).

[QUOTE=pivnu;937804]Efter hvad jeg har kunne læse mig frem til, kan katte kun optage Omega3 af animalsk kilde, fordi det skal være DHA og EPA. De omsætter åbenbart nærmest slet ikke ALA. Så derfor kan en Omega3-kilde kun være fra fisk til kattefoder. Hvis olien så i det mindste var ren nok, burde den ikke indeholde fiske-proteiner, men ud over at jeg ikke ved, om det er “sikkert nok”, så er det nok også for meget at forlange af dyrefoderindustrien.
DHA og EPA skulle kunne udvindes fra tang også men mængderne er meget lave. Jeg har tænkt mig at prøve det til min allergiker-mis (som med kyllinge- og mistanke om fiske/fiskeolie-allergi nu slet ikke får tørfoder længere…).[/QUOTE]

Jeg brugte EYE-Q til min allergikat…og til en anden kat, der havde gigt…begge dele med fint resultat. :slight_smile:
EYE-Q er oprenset for en masse ragelse…de købes billigst på nettet. De er vanvittig dyre hos Matas.:frowning:

Kan ikke se andet end fiskeolie, der har noget med dyr at gøre i mit nuværende foder, og der er også fiskeolie i det foder jeg skifter til :frowning:
Jeg har før brugt roayl canin kitten 36 og skal nu skifte til Iams Adult with Wild Ocean Fish & Chicken.
bob bob, et forsøg værd… Var der nogen der havde hørt om en creme man kunne bruge?

Kitten 36 er baseret på fjerkræ som alt andet RC.
Såret skal som sådan ikke smøres med noget. Det vil heller ikke hjælpe på den lange bane. Hvis hun er meget generet, kan dyrlægen give hende et skud binyrebarkhormon, men det holder kun et par måneder (ved at dæmpe immunforsvarets reaktion), men inden da skal du jo så stadig have skiftet dit foder ud, ellers får hun det - formentlig - bare igen. Hvis hun ikke er generet ville jeg bare skynde mig at skifte hende over på f.eks. z/d eller JW lam, og så se om ikke det alene hjælper (du skal være meget striks med, at hun intet andet får, heller ikke godbider). Det er efter min mening bedst at undgå binyrebarkhormon, men hun må selvfølgelig have det, hvis det bliver nødvendigt.

Ja det er mig der skriver om en creme -. cortisonsalve - receptpligtig

Update: Sårene er væk nu, så mangler der bare at komme lidt hår, så ser hun fin ud igen, og hun har indtil videre ikke reageret på det nu foder, så det håber jeg bare at hun bliver ved med ikke at gøre :slight_smile:

:thumbup:

OPDATE:
candy har i lang tid ikke haft sår, hun har fået et enkelt i indimellem, men det er hurtigt gået i sig selv igen og jeg havde gættet det til at være tør hud (og den anden kat vasker hende tit)
men nu er det gået helt amok, hun ligner noget der er løgn, men sår over det hele - havde hende i bad i går, i noget der skulle tage hvis det var svamp (men hverken den anden kat eller hunden har spor af noget, og det brugte vel smitte?)
jeg ringer til dyrlægen i morgen og får en tid, men nogle bud?
fælles for sårene er at de er runde, de fleste er i ansigtet/ved ørene, men hun har også et par stykker på kroppen nu

Jeg hælder stadig til: Den ligner Eosinofil Granulom komplex som kan være foderrelateret

Hvad var behandlingen dengang, du startede tråden? Det synes jeg ikke fremgår.

Jeg synes også stadig, det ligner foderallergi.

Har skiftet foder mange gange, så tror ikke at det er det, og som sagt forsvandt de kom lidt igen og væk igen, og nu er det så virkelig slemt - men der har også været lange tider hvor hun ingen sår har haft

Højst sandsynlig en allergi af en slags. Har du skiftet foder tit, kan det være et detektivarbejde at finde en fællesnævner der kan være synderen. Loppesæsonen er også startet tidligt, sikkert på grund af den milde vinter og lune forår og et enkelt bid kan være nok til at starte reaktionen og ellers er der masser af pollen i luften, så der er mange komponenter at kigge nærmere på.

Marina

Det kan også være kattegruset. Jeg måtte skifte til træpiller, da min huskat ikke kunne tåle grus - heller ikke det uden parfume. Hendes sår var der heller ikke konstant, men de blev permanent væk da gruset blev skiftet.

Nå men dyrlægen sagde at det var allergi, og hun fik nogle piller og det var ok fint i lidt tid, nu har hun så små sår igen (to), så må ringe på tirsdag og få en tid.

En anden ting, er at hun jo er steriliseret og har efterfølgende haft “hængemave”, men nu syntes jeg at det er blevet færre og mere i den ene side (hun har så også mistet pels, så kan måske også være fordi jeg lettere kan se den?)