Burmeser vs. British shorthair

Der er bestemt ikke nogen, der siger noget negativt om briten - spørgsmålet er bare, hvordan den vil gå sammen med en burmeser :slight_smile:

Hvorfor? Tror du Charlie ville have det bedre med en brite end en burmeser?
For ens første prioritet ifht racevalget er vel da at sørge for at få en race/kat som ens anden kat kan med? :slight_smile:

[quote=kiskis;418642]
Hvis det var mig så ville jeg have en brite:?[/quote]

Det forstår jeg måske godt at du gerne vil - men nu har du jo heller ikke en burmeser i forvejen …

[quote=Britt Hammershøi;418541]Det er sandt at Britten kan være reserveret , men jeg syntes at vi er en del opdrættere der har haft stor held med at få et super temperament på vores katte britter. Her i huset kommer alle også og hilser når der kommer gæster og ingen gemmer sig. Men kender da også BRI opdrætter hvor kattene gemmer sig den første times tid og ser gæsterne an.

Du er også velkommen til at opleve mine britter og ders dejlige sind og temp.
Jeg bor i Nordjylland ca 20 km nord for Aalborg. Hvis du ville dækkes i britter en dag og have lidt hår i din kaffe. :thumbup:[/quote]

Jeg er enig …Faktisk kender jeg slet ikke nogen med sky briter. Så mon ikke de fleste opdrættere nu opdrætter briter med super temperament.

Jeg har 5 briter tøzer som bestemt ikke er hverken sky eller reserverede …Mine katte flygter ikke når der kommer gæster, men de farer heller ikke op på skødet af fremmede. Den største fornøjelse mine striber har, er hvis gæster har tasker med …De skal undersøges! og helst kravles ned i, så mange gange må jeg lige sikre mig, at mine gæster ikke kommer til at gå ud af døren med en kat eller to :slight_smile:

Dog må mine striber være en kende anderledes end mange andre briter, for mine ELSKER at sove i bunker - Lige nu ligger tre på sofaen, og jeg kan ikke se hvor den ene begynder og de andre slutter, de er total viklet ind i hinanden :slight_smile:

[quote=Eife;418654]Hvorfor? Tror du Charlie ville have det bedre med en brite end en burmeser?
For ens første prioritet ifht racevalget er vel da at sørge for at få en race/kat som ens anden kat kan med? :)[/quote]

Jeg tror nu de fleste briter kan med de fleste andre racer …Jeg kender da et hjem med både brite og burmeser, og de har det fantastisk sammen.

Jeg har solgt killinger til hjem med både aby /mco og brite …Og alle steder er killingen faldet naturlig ind i flokken. Jeg tror såmæn ikke at de killinger som er flyttet til en anden brite har det anderledes end de killinger som er flyttet ind til abyen eller mco’en ?

Alice - Du mener at race er underordnet eller? Siden du mener at kattene har det ens uanset hvilken race de flytter hjem til. For det er bestemt ikke sådan jeg har oplevet det :slight_smile:

Jeg ved ikke Eva, det kommer nok meget an på killingen …Jeg tror nemlig det er MEGET lettere at sætte en killing ind til andre racer end voksne katte.

Som du ved, så har jeg jo ikke vild meget selv-erfaring at øse ud af, da jeg jo ikke har solgt pokkers mange killinger :-). Men jeg husker den første killing ( lille Mozze / Mozart ) som skulle flytte til Slagelse til et hjem med 2 abyer, i mco, 1 huskat og en hund …Jeg havde godt nok mine betænkligheder, og var MEGET nervøs for om min lille missedreng kunne klare det - Dog vidste jeg at han var en killing med gå på mod, og umulig at ryste …Og han gik som den største selvfølge ind i den fremmede flok, og allerede på dag to fik jeg billede tilsendt, hvor han lå i arm med de to abyer :slight_smile:

Jeg har solgt killinger til to hjem, hvor der i forvejen var briter …Og det har selvfølgelig osse gået godt …Begge hjem havde i forvejen blå briter, og de skulle lige vænne sig til, at der flyttede en sprælsk sølvkræ ind ( min påstand er jo stadig at sølvbriten er mere ‘levende’ end de fuldfarvede, selvom ikke alle er enige :slight_smile: )

Ok du har ret, det var jo det, og det var lidt dumt sagt, selvfølgelig kan det godt være at to fra samme race er bedre, men jeg mener bare at briten er så dejlig og at jeg ikke altid synes at racebeskrivelserne passer, men undskyld det var ikke sådan ment, kunne sagtens selv falde for en burmeser, har en veninde der har to og de er skønne.

[quote=Alice;418673]Jeg ved ikke Eva, det kommer nok meget an på killingen …Jeg tror nemlig det er MEGET lettere at sætte en killing ind til andre racer end voksne katte.

Som du ved, så har jeg jo ikke vild meget selv-erfaring at øse ud af, da jeg jo ikke har solgt pokkers mange killinger :-). Men jeg husker den første killing ( lille Mozze / Mozart ) som skulle flytte til Slagelse til et hjem med 2 abyer, i mco, 1 huskat og en hund …Jeg havde godt nok mine betænkligheder, og var MEGET nervøs for om min lille missedreng kunne klare det - Dog vidste jeg at han var en killing med gå på mod, og umulig at ryste …Og han gik som den største selvfølge ind i den fremmede flok, og allerede på dag to fik jeg billede tilsendt, hvor han lå i arm med de to abyer :slight_smile:

Jeg har solgt killinger til to hjem, hvor der i forvejen var briter …Og det har selvfølgelig osse gået godt …Begge hjem havde i forvejen blå briter, og de skulle lige vænne sig til, at der flyttede en sprælsk sølvkræ ind ( min påstand er jo stadig at sølvbriten er mere ‘levende’ end de fuldfarvede, selvom ikke alle er enige :slight_smile: )[/quote]

Jamen det er skam ikke Briten der er noget “i vejen” med, men derimod Burmeseren der let vil komme til at kede sig. Det kan godt være sølvbriter er mere aktive, men de når stadigvæk ikke en Burmeser. En Brite kan også tage nogle gode ture igennem huset, men så er det også det. En Burmeser kører på duracell, det er ikke uden grund at Burmeseren forbrænder 10% mere end f.eks en Brite:høhø:
Og så er den normale Brite ikke til at sove i klump, mine får det ialt fald for varmt efter kort tid. Jeg mindes da jeg fik min første Burmeser, troede jo jeg bare skulle have en, men hun klistrede til mig så jeg til sidst gik med hende som en kænguru har sin unge, Briterne var bare ikke nok til hendes/ Burmeserens velcro-gen.
Derfor foreslår jeg først at få en Burmeserven til Charlie og evt. senere at få Briter. De kan sagtens gå sammen, men får ikke optimal fornøjelse af hinanden:)

Marina

Alice - Hov, overså lige dit svar :slight_smile: Men jeg byggede min undren ud fra det der blev anbefalet af Marina længere oppe, som jo har begge racer. Og som hun nu har uddybet.
Jeg oplevede jo noget af det samme med en MCO til to huskatte. Han var alt for voldsom, stor og klodset til dem, og tingene blev først gode da jeg fik nr. 2 MCO til ham :slight_smile: