Daggamle kyllinger

Der er altså ikke noget sundt ved daggamle kyllinger! Det er vældig fin underholdning og hos mange katte en værdsat snack - men som ernæring er det altså ikke ideelt. Daggamle kyllinger indeholder ingen knogler, kun brusk og der er derfor ALT for lidt kalk i til at det er velegnet som foder! Derudover er der en altid tilstedeværende risiko for salmonella, cocciner og diverse coli bakterier. Jeg VED GODT at mange er glade for det og ikke ser noget problem i det - desværre har jeg også set resultatet af coccin og coli infektion i forbindelse med fodring med kyller, og vilde heste får mig ikke til nogensinde at anbefale det! Som et minimum bør man skolde kyllerne inden de serveres, hvis man ikke kan lade være med at servere dem.
VH
Susanne

[quote=Sannela;478546]Ja det er godt nok mange hvis man ikke kan få dem til at spise dem.

Mon man kan få en prøvepakning :klapper:[/quote]

Jeg fik en prøvepakke på ca. 20 :slight_smile:
Har pt. en kat der elsker dem, så han spiser ca. 5-8 hver uge, og hans mor får så 2-5 hver uge. Har pakket dem i poser med 5 i hver.

Jeg varmer dem op i mikroovnen, så er de bare lækre…

De må få til de sprækker må de voksne seje katte!

Hilsen
Nanoq

sikke da en fin adresse…
havde gået og spekumleret over hvor jeg skulle skaffe kyllinger fra.
jeg fik 2 kyllinger og 2 halse fra tidligere ejer,
og bakus åd den rub og stub, da han fik den serveret på 2 dagen her…
så det skal vi prøve igen, eller andet råt fra “rigtig dyrefoder” - der er en forhandler i Kolding ser jeg…

[quote=Susanne W;478641]Der er altså ikke noget sundt ved daggamle kyllinger! Det er vældig fin underholdning og hos mange katte en værdsat snack - men som ernæring er det altså ikke ideelt. Daggamle kyllinger indeholder ingen knogler, kun brusk og der er derfor ALT for lidt kalk i til at det er velegnet som foder! Derudover er der en altid tilstedeværende risiko for salmonella, cocciner og diverse coli bakterier. Jeg VED GODT at mange er glade for det og ikke ser noget problem i det - desværre har jeg også set resultatet af coccin og coli infektion i forbindelse med fodring med kyller, og vilde heste får mig ikke til nogensinde at anbefale det! Som et minimum bør man skolde kyllerne inden de serveres, hvis man ikke kan lade være med at servere dem.
VH
Susanne[/quote]

mine katte - både voksne og killinger (fra 6-7 ugers alder) har spist mange kyller - jeg har aldrig haft nogle der er blevet syge…

hvad er coccin ?

e-coli bakterier findes naturligt i kattens tarm (og i menneskers) - men der jo mange tusind forskellige coli…

salmonella burde ikke være noget problem for en sund og rask kat/killing

katte ikke så følsomme over for e-coli og salmonella som mennesker pga deres fordøjelses system - som er hurtigt og syreholdigt.

forholdet mellem tarm længde - krops længde er for katte 1:3, hunde 1:4-5 og for mennesker 1:5

mad fordøjes på ca. 13 timer i en kats mave - for mennesker er det 45 timer +/- 11 timer

dette giver bakterier meget dårlige ‘forhold’ i en sund kattemave - bakterier er jo normalt et problem når de får mulighed for at reproducer sig i stort antal (og det tager tid…)

læs mere her:
http://feline-nutrition.org/nutrition/spooked-by-salmonella-raw-food

en kat/killing der får problemer med disse bakterier tror jeg derfor i de fleste tilfælde er syg/svækket…

at skolde kyller syntes jeg lyder som en rigtig dårlig ide (og rimelig ulækkert desuden) og noget som ikke ville have indflydelse på bakterier…tværtimod ville jeg mene at man evt. ville kunne give bakterier inde i kyllen bedre vækstbetingelser

den rigtige måde at servere kyller på er at tage dem ud af fryseren og lade dem tø op ved stuetemperatur (ingen mikroovn) - og derefter give dem til misserne. kyller der ikke er spist efter et par timer smides ud

og som ved al håndting af råt kød er god køkken hygiejne vigtig. og ligeledes rengøring der hvor misserne spiser

når alt det er sagt er kyller - fordi de ikke er voksne dyr - ikke noget man skal fodre misserne med 100% - men de er et udemærket valg som en del af en alsidig sammensat ‘menu’

man kan også købe kyller her :slight_smile:
20 stk for 13,5 kr.

http://prof-pet.dk/barf-butik/details/72/20/barf-godbider/daggamle-kyllinger-20-stk

[quote=Musashi;478937]mine katte - både voksne og killinger (fra 6-7 ugers alder) har spist mange kyller - jeg har aldrig haft nogle der er blevet syge…
[/quote]
Nej nej, og som jeg også skriver så er jeg helt på det rene med, at mange ikke kan se noget problem i det, og du behøver såmænd heller ikke tro på mig.

hvad er coccin ?

Coccidier er en irriterende lille enkeltcellet parasit, som kan give de mest fantastiske diarreer - tro mig, ikke alt tyndskid er giardia eller TF :slight_smile:

e-coli bakterier findes naturligt i kattens tarm (og i menneskers) - men der jo mange tusind forskellige coli…

Nej, og når man får en coli bakterie i sit system, som ikke er hjemmehørende, så er der virkelig lagt op til festivitas i bakken!

salmonella burde ikke være noget problem for en sund og rask kat/killing

Nej det er fuldstændigt korrekt - desværre er langt fra alle katte / killinger altid fuldstændigt raske…

katte ikke så følsomme over for e-coli og salmonella som mennesker pga deres fordøjelses system - som er hurtigt og syreholdigt.

forholdet mellem tarm længde - krops længde er for katte 1:3, hunde 1:4-5 og for mennesker 1:5

mad fordøjes på ca. 13 timer i en kats mave - for mennesker er det 45 timer +/- 11 timer

dette giver bakterier meget dårlige ‘forhold’ i en sund kattemave - bakterier er jo normalt et problem når de får mulighed for at reproducer sig i stort antal (og det tager tid…)

læs mere her:
Feline Nutrition - Spooked By Salmonella: Raw Cat Food! | Hare Today

Tak, men alt det ved jeg så udmærket - der er intet nyt under solen her, og som sagt behøver du ikke tro på mig, når jeg fastholder at jeg har set resultatet af coccin og colibakterieinfektion i katte / killinger der har fået daggamle kyllinger. Det bestemmer du fuldstændigt selv - jeg har dog ikke for vane at fantasere om den slags!

en kat/killing der får problemer med disse bakterier tror jeg derfor i de fleste tilfælde er syg/svækket…

Jamen du behøver stadig ikke tro på mig, du er velkommen til at have dine egne teorier om disse tilfælde, som du ikke har set eller oplevet :slight_smile:

at skolde kyller syntes jeg lyder som en rigtig dårlig ide (og rimelig ulækkert desuden) og noget som ikke ville have indflydelse på bakterier…tværtimod ville jeg mene at man evt. ville kunne give bakterier inde i kyllen bedre vækstbetingelser

Godt råd fra Liselotte Davies, dyrlæge med speciale i ernæring.

den rigtige måde at servere kyller på er at tage dem ud af fryseren og lade dem tø op ved stuetemperatur (ingen mikroovn) - og derefter give dem til misserne. kyller der ikke er spist efter et par timer smides ud

LOL - hvis du tror det forhindrer infektion med coli og cocciner, så tager du desværre fejl. Ved jeg bl.a. af egen meget bitter erfaring - og jeg er langt fra den eneste der gik fuldstændigt fejl her…

og som ved al håndting af råt kød er god køkken hygiejne vigtig. og ligeledes rengøring der hvor misserne spiser

Det er fuldstændigt korrekt - men hvis kyllerne nu engang ER inficerede, så kan du vaske hænder, skåle, køkkenbord og hvad har vi ellers nok så meget - det fjerner desværre ikke hverken bakterier eller cocciner fra kyllerne.

VH
Susanne

Jeg havde ellers valgt jeg ikke ville kommentere alle de gode og positive oplevelser der er med kyllinger.

Nu gør jeg det så alligevel - jeg kender en sund og rask abykilling der er død efter at være smittet med Salmonella fra oksekød.

Uagtet katten normalt kan bekæmpe slige - kan killinger altså ikke …

[quote=Lis Dahlstrøm;479320]Jeg havde ellers valgt jeg ikke ville kommentere alle de gode og positive oplevelser der er med kyllinger.

Nu gør jeg det så alligevel - jeg kender en sund og rask abykilling der er død efter at være smittet med Salmonella fra oksekød.

Uagtet katten normalt kan bekæmpe slige - kan killinger altså ikke …[/quote]

hakket oksekød fra supermarked ? det ville jeg så heller aldrig bruge…

Det kan jeg ikke svare på, da jeg ikke ved det, eller ikke kan huske det. Dog undrer det mig du anser supermarkedsoksekød for større risiko hvad angår Salmonella end daggamle kyllinger …

når kød hakkes bliver overfladen meget større og dermed får bakterier bedre vækstbetingelser - hakket kød der har ligget i en køledisk et par dage - ikke egent til råfodring. det er jo ikke kun et spørgsmål om bakterier er tilstede - men hvor mange der er…

Jeg har fodret med det i årevis og aldrig haft problemer - tvært i mod

Ja, det er klart - gammelt kød.

En kylle med indvolde - den skal godt nok behandles lynhurtigt - er der noget det går stærkt med - så er det indvolde.

Men det skal vi slet ikke diskutere - det er som det plejer, vi har hver især vorer erfaringer og handler derefter …

Behandles hurtigt? Hvad mener du?

De spiser dem straks, så jeg forstår det ikke helt. Indtil da er de på køl

jeg forstår ikke helt tonen i dit indlæg - hvorfor igen og igen ‘du behøver ikke tro på hvad jeg siger’ - den slags ‘jeg ved bedre og det er du åbenbart for dum til at forstå’ overbeviser da ikke om noget som helst…

hvis du har helt konkrete erfaringer - så fortæl om dem i detaljer - det kan bruges til noget :slight_smile:

[quote=Susanne W;479019]Nej nej, og som jeg også skriver så er jeg helt på det rene med, at mange ikke kan se noget problem i det, og du behøver såmænd heller ikke tro på mig.

Coccidier er en irriterende lille enkeltcellet parasit, som kan give de mest fantastiske diarreer - tro mig, ikke alt tyndskid er giardia eller TF :slight_smile:

Nej, og når man får en coli bakterie i sit system, som ikke er hjemmehørende, så er der virkelig lagt op til festivitas i bakken![/quote]

Så fik jeg læst lidt op på coccidia - som du skriver en enkeltcellet parasit der kan give diarre (ofte blodig). kan være et problem for unge dyr under 6 mdr - og voksne dyr med andre sygdomme/hvis immun system ikke fungere optimalt.

kan smitte på mange måder via fæces (mor til killing) og via byttedyr (herunder også fluer og mus)

Dr. Niels C. Pedersen skriver også udemærket om både coccidiosis, salmonella og coli…

http://www.vetmed.ucdavis.edu/ccah/documents/FelHus%20Ch4.pdf

igen for mig lyder det mere som noget der skal takles som et ‘katteri-aspekt’ mere end et foderaspekt…det vil bla sige - høj hygiejne, lav stress, kun sunde dyr i avl, test af voksne dyr (killinger) der udviser symptomer…coccidia kan jo behandles…

jeg vælger så at fodre mine katte som sunde og raske dyr…og i øvrigt holde mig til mange af de fornuftige ‘husbandy’ principper som Dr. Niels C. Pedersen så udemærket gør rede for

det kan ikke være den laveste fællesnævner der skal være udgangspunkt for anbefalinger…altså at man skal fodre sine dyr som er de svækkede/syge. det gør man hvis de er det…

har man sunde og raske dyr så bør de i øvrigt kunne modstå forskellige bakterier og parasitter uden de store problemer hvis behandling igangsættes rettidigt.

naturligvis ville jeg da ikke ønske at få hverken giardia, TF eller nogle andre parasitter ind - men hvis jeg gjorde - og kattene havde meget store gener ud af det - så ville jeg nok alvorligt overveje om det var de rigtige avlsdyr jeg havde.

sunde og robuste dyr betyder jo også at de kan klare div ting.

når det er sagt - ville evt bekymring om kyller for mig nok mere gå på hvad der kan være med at ‘ting’ pga produktions metoden - altså det industrielle landbrug

en interessant dokumentar her om multiresistente svinebakterie MRSA CC 398

http://www.dr.dk/P1/P1Dokumentar/Udsendelser/2010/10/19150406.htm

helt optimalt diet for misserne ville jo være hvis man selv opdrættede sine egne øko mus og andre småfugle og gnavere

[quote=Susanne W;479019]
Tak, men alt det ved jeg så udmærket - der er intet nyt under solen her, og som sagt behøver du ikke tro på mig, når jeg fastholder at jeg har set resultatet af coccin og colibakterieinfektion i katte / killinger der har fået daggamle kyllinger. Det bestemmer du fuldstændigt selv - jeg har dog ikke for vane at fantasere om den slags![/quote]

jeg har ikke egne teorier - jeg læser faglitteratur, taler med min dyrlæge og lytter efter andres erfaringer. herudover tester jeg mine misser grundigt hvis de viser symptomer på noget - også maveproblemer

på baggrund heraf foretager jeg et begrundet valg i den måde jeg fodre mine dyr.

jeg vil gerne lytte til dine erfaringer - men der skal mere ‘kød’ på :slight_smile: altså detaljer - hvem, hvad, hvor - hvad der blev testet for ect

[quote=Susanne W;479019]
Godt råd fra Liselotte Davies, dyrlæge med speciale i ernæring.[/quote]
jeg googler navnet og der kommer ikke så meget ?

Elizabeth M. Hodgkins er jo også dyrlæge med speciale i ernæring - hun har skrevet Your Cat: A Revolutionary Approach to Feline Health and Happiness. hun anbefaler jo råt kød.

[quote=Susanne W;479019]
Det er fuldstændigt korrekt - men hvis kyllerne nu engang ER inficerede, så kan du vaske hænder, skåle, køkkenbord og hvad har vi ellers nok så meget - det fjerner desværre ikke hverken bakterier eller cocciner fra kyllerne.[/quote]

bakterier findes allevegne - og man kan få sygdomme ind mange steder fra. der har jo også været problemer med salmonella og tørfoder…hverken misserne eller vi kan jo leve i en desinficeret plast boble…for mig drejer det sig om at identificere div risici, vurdere dem og handle der efter.

eks ville jeg anse det for større helbreds risici for mine misser hvis jeg tog et kuld killinger med på udstilling end hvis jeg fodre dem med kyller…jeg har testet mine misser flere gange for eks herpes (altid med negativt resultat) og jeg ville da heller have en uge med mave problemer end herpes indenfor i mit katteri…

Jeg har da også prøvet at haft tynd mave hos misserne - og mange penge og mange tests senere (ja, har også eks fået mine misser testet for TF da der blev kørt forsøg på skovlunde :)) fandt jeg ud af at felin porta 21 gav mine misser lind mave - denne årsag blev jeg obs på herinde. og tak for at der var nogle der skrev om den erfaring.

ydermere har jeg også fundet ud af at dåsemad til (mine) killinger kan give sporadisk lind mave - mens råt kød her hos mig altid gør at maver fungerer perfekt.

og det er jeg rimelig sikker på fordi jeg har testet mine misser for bla salmonella og coli, og parasitter og corona

• enste postiv test jeg har fået tilbage var en killing der testede positiv for corona (PCR test) - ud af 3 testede killinger.

og mine misser får jo altså masser af kyller og råt kød - så lidt har jeg altså at have mine holdninger i…erfaring (5 år med råfodring) + tests når der har været maveproblemer. og som nævnt undtagen corona har de alle været negative. jeg har i øvrigt aldrig haft en kat med kronisk diarre…

ja. naturligvis kan der være risiko ved at fodre med råt - men for mig er disse langt langt mindre end alle de risici der er ved eks at fodre med tørfoder ! Jeg vil da meget heller have at en af mine misser får tynd mave i en uge - end kronisk blærebetendelse, nyreproblemer ect ect.

i øvrigt mener jeg jo også at katte der fodres på en god måde er mere modstandsdygtige overfor parasitter og sygdomme…men indtil der laves mere grundige undersøgelser af det er det nok - en trossag :slight_smile:

[quote=lenschow;479452]Behandles hurtigt? Hvad mener du?

De spiser dem straks, så jeg forstår det ikke helt. Indtil da er de på køl[/quote]

Jeg mener - fra kyllingen er gasset til den ligger i en fryser der kan fryse hurtigt nok ind - og igen fra man tør den op.

At de spiser den straks har jo intet at gøre med hvor hurtigt kyllen er behandlet:-)

[quote=Lis Dahlstrøm;479438]Ja, det er klart - gammelt kød.

En kylle med indvolde - den skal godt nok behandles lynhurtigt - er der noget det går stærkt med - så er det indvolde.

Men det skal vi slet ikke diskutere - det er som det plejer, vi har hver især vorer erfaringer og handler derefter …[/quote]

ja, de skal fryses hurtigt ned - og ikke ligge længe efter de er tøet op…

jeg syntes det ville være rigtig godt hvis de dårlige erfaringer også blev delt…

fandt i øvigt denne artikel om salmonella og katte

"Most cats infected with salmonella have what’s known as “subclinical carrier state”. This means that they have been infected but only very mildly & don’t display any clinical manifestations of the disease. Salmonellosis isn’t seen very often in cats & it is believed they have a natural immunity to the bacteria. Risk factors which can make a cat more susceptible to salmonellosis include cats in high stress situations & environments, cats who’s natural resistance has been compromised due to another infection, general poor health status, hospitalised animals & kittens. Kittens are more likely to be clinically affected than adult cats. [1]"

fandt også dette indlæg på

http://pets.groups.yahoo.com/group/rawcat/

[I]"I’ve noticed some posts lately expressing concern about salmonella. Other posters explained why that is not a major concern with raw feeding. To supplement those answers, I found an email I received in Dec 2008 from a wild animal rehab center when a salmonella outbreak was killing songbirds in Marin County. I had wondered whether our cat could catch it if he ate an infected songbird.

A medical staff-person at the center replied that even he did, he was unlikely to get salmonella. And that even cats who do get it are usually in a “subclinical carrier state,” meaning the cat has been infected but there are no “clinical manifestations” of the disease. “Salmonellosis isn’t seen very often in cats and it is believed they have a natural immunity to the bacteria.”[/I] [I]

She referred me to this article, which has more detailed information:[/I] [I]

http://www.cat-world.com.au/salmonellosis-in-cats[/I] [I]

I would add that it’s important to clean the area where your cat eats…not to protect your cats as much as to protect yourself. Chris O recommended using hydrogen peroxide (I put it in a spray bottle). I spray with the peroxide, wipe it with a dry paper towel. Once a day i wipe the area with rubbing alcohol, which is better at getting up dirt. I also have a cutting board used only for the cats’ raw food, and clean that with hydrogen peroxide too, then run it through the dishwasher."[/I]

I øvrigt kan jeg tilføje at misserne her har deres eget ‘service’ (spækbræt, kniv, tallerkner ect) og tilberedning af missernes mad foregår ved vask/køkkenbord der kun bruges til kattene…

det forekommer mig at jeg for nylig så at man kunne købe/ og afhente kyllinger m.m. i Kolding,
men nu kan jeg ikke finde stedet igen…
kan nogen hjælpe mig

[quote=Musashi;479478]jeg forstår ikke helt tonen i dit indlæg - hvorfor igen og igen ‘du behøver ikke tro på hvad jeg siger’ - den slags ‘jeg ved bedre og det er du åbenbart for dum til at forstå’ overbeviser da ikke om noget som helst…
[/quote]
Helt ærligt - du skal simpelthen ikke lægge ord i munden på mig på den måde! Du skal ikke på nogen måde skylde mig for at kalde nogen for dum!
Det er en tilbagevendende begivenhed når daggamle kyller bliver diskuteret: Nogen er vildt begejstret. Jeg advarer om at det KAN gå galt, baseret på egne erfaringer og såmænd også andres - og så er der straks nogen der rykker ud med “jamen det har jeg fodret med længe og har aldrig haft problemer” og som dig stort set afviser at det overhovedet kan lade sig gøre at kattene kan inficeres med noget som helst fra kyller. Men det kan de altså.
Du er velkommen til - uden at kende spor til mit kattehold - at konstatere, at det nok er et katteriproblem

igen for mig lyder det mere som noget der skal takles som et ‘katteri-aspekt’ mere end et foderaspekt…det vil bla sige - høj hygiejne, lav stress, kun sunde dyr i avl, test af voksne dyr (killinger) der udviser symptomer…coccidia kan jo behandles…

selv om jeg har i rå mængder af afføringsprøver og ugelange indlæggelser på dyrehospital, der siger noget andet. Men jeg opfatter at du allerede har dannet dig en mening om, at det IKKE kan være pga. infektion men derimod dyrenes egen skyld, hvis de bliver syge på et tidspunkt.

naturligvis ville jeg da ikke ønske at få hverken giardia, TF eller nogle andre parasitter ind - men hvis jeg gjorde - og kattene havde meget store gener ud af det - så ville jeg nok alvorligt overveje om det var de rigtige avlsdyr jeg havde.

sunde og robuste dyr betyder jo også at de kan klare div ting.

Jeg er ikke enig i at kun skravl kan inficeres, så tror jeg faktisk ikke vi rigtigt har mulighed for at komme videre her. Men lad være med at anklage mig for at kalde nogen dum! Det gider jeg simpelthen ikke finde mig i!
VH
Susanne

Mine dyrlæger fraråder jo råfodring - meget gerne tilberedt, men de allerfleste rå produkter har alt for højt antal bakterie og parasitter. Dansk kød beregnet til mennesker er uegnet som kattemad - i rå utilberedt tilstand.

Mine dyrlæger anbefaler man varmebehandler “råt” til mindst 60 grader, og dette på baggrund af at de ser flere og flere katte med parasitter / bakterie angreb som ikke ses hos “vildtlevende” katte.