Findes der juleblomster som katte kan tåle?

Jo nelliker er vist i princippet lidt giftige, men kun i kategorien lokalirriterende, tror jeg. Guruerne i Zürich har ingen info om planten - hvis den forårsagede noget slemt, ville de garanteret have hørt om det. Andre steder har jeg set:

Dianthus (Dianthus caryophyllus, also known as Pinks, Sweet William, Carnation and Wild Carnation) is another popular garden flower that is poisonous to both cats and dogs. Luckily, Dianthus is only mildly toxic and symptoms of ingestion are limited to gastrointestinal distress and mild dermatitis.

Jeg har selv haft dem på altanen, og flere af mine katte har syntes knopperne var fantastiske :surelog:
Det skete der tilsyneladende ikke noget ved, bortset fra at det blev brækket op ligesom græs gør - men nellikerne var knap så glade :wink:

[QUOTE=Ann R;1137056]Jo nelliker er vist i princippet lidt giftige, men kun i kategorien lokalirriterende, tror jeg. Guruerne i Zürich har ingen info om planten - hvis den forårsagede noget slemt, ville de garanteret have hørt om det. Andre steder har jeg set:

Jeg har selv haft dem på altanen, og flere af mine katte har syntes knopperne var fantastiske :surelog:
Det skete der tilsyneladende ikke noget ved, bortset fra at det blev brækket op ligesom græs gør - men nellikerne var knap så glade ;)[/QUOTE]

Men hvad så med det som Lis (var det vist) skrev i den gamle tråd, jeg linker til længere oppe? :?

Jeg ved det ikke. Jeg kan kun sige at det ikke passer med de ekspertsider jeg har kunnet finde eller med mine egne erfaringer.

Åååårh… der er lige noget der går op for mig. Kan det være sprogforbistring? Nelliker er dels en blomst. Men det er også en krydderi-plante (træ), og de har ingenting med hinanden at gøre. Krydderiet nelliker - det kunne jeg godt forestille mig kunne gøre en kat syg. Alle de aromatiske olier.

[QUOTE=Ann R;1137135]Jeg ved det ikke. Jeg kan kun sige at det ikke passer med de ekspertsider jeg har kunnet finde eller med mine egne erfaringer.

Åååårh… der er lige noget der går op for mig. Kan det være sprogforbistring? Nelliker er dels en blomst. Men det er også et krydderi, og de har ingenting med hinanden at gøre. Krydderiet nelliker - det kunne jeg godt forestille mig kunne gøre en kat syg. Alle de aromatiske olier.

http://en.wikipedia.org/wiki/Clove[/QUOTE]

Tjoeh - muligvis… men vi havde som sagt en nymfeparakit, der lå død (dagen?) efter at have fuldstændigt maltrakteret en buket nelliker… :S Det har vi da i familien altid tænkt var årsagen…det KAN selvfølgelig også have været et tilfælde, der intet havde at gøre med de blomster…

Pas… men jeg skal så også sige at min viden om fugles tolerancetærskel og hvad de tåler er ikke-eksisterende :slight_smile:

[QUOTE=Ann R;1136906]Julekaktus (Rhipsalidopsis sp.) er ikke giftig. Ifølge Institut für Veterinärpharmakologie und -toxikologie ved universitetet i Zürich. Det er som regel dem, jeg leder hos, de virker rigtig troværdige. Og de er europæiske. Af og til er det ikke samme varianter af planterne man møder på den anden side af Atlanten, og det kan have betydning for giftlisterne :slight_smile:

Det med om katte kan kende giftige planter. Mine kan ikke - eller rettere, de bider i dem det er sjovt at daske til, ligesom de gør med andet dinglende legetøj. Det er ikke fordi de egentlig vil spise dem. Men de bliver jo lige syge, når de får saften indenbords. Min interesse startede faktisk fordi min nye katteven i sin tid bed i en fredslilje, og blev noget så syg :frowning:

I øvrigt - juleroser er også rigtig giftige for mennesker - så har man små børn, skal man måske heller ikke have dem stående. Men mange af vores stueplanter er giftbomber. Vidste I at man kan slå folk ihjel med afkog af nerier - og at nogle arter engletrompet indeholder en gift som, selv om man skulle overleve den, giver livslange hallucinationer og mareridt? Begge smukke stueplanter[/QUOTE]

Nej, hvis kattene interessere sig for planterne forstår jeg godt man hellere vil være på den sikre side. Mine leger heldigvis ikke med dem, jeg har aldrig set det og heller aldrig set tandmærker eller lignende i planterne.
Agria’s hjemmeside står både julestjerne og fredsliljer som “irriterende plantesaft” og hverken under “giftige” eller “mindre giftige”.
Har også hyacinter selvom løgne er giftige og kan give dårlig mave, men tør godt tage chancen da de aldrig har vist dem interesse. Det er jo ting som ude katte også bliver udsat for hele tiden uden at der sker noget ved det (mine katte har altid adgang til sundt og ugiftigt grønt som de går og spiser af, mine mini bambus og fjerpalme spiser de gerne af). Nu er det også kun planter som kan gøre kattene lidt syge, jeg ville ikke have noget stående som de kunne dø af bare at bide i f.eks. da det nok kunne ske. Men det er ikke sandsynligt at de pludselig æder en stor mængde af en plante de aldrig har vist interesse for.

Med killinger er det selvfølgelig noget andet, og tak for på mindelsen for når jeg engang skal have ny kat, så skal alle de bare lidt giftige planter helt sikkert ud :slight_smile:

[QUOTE=fugl;1137162]Nej, hvis kattene interessere sig for planterne forstår jeg godt man hellere vil være på den sikre side. Mine leger heldigvis ikke med dem, jeg har aldrig set det og heller aldrig set tandmærker eller lignende i planterne.
Agria’s hjemmeside står både julestjerne og fredsliljer som “irriterende plantesaft” og hverken under “giftige” eller “mindre giftige”.
Har også hyacinter selvom løgne er giftige og kan give dårlig mave, men tør godt tage chancen da de aldrig har vist dem interesse. Det er jo ting som ude katte også bliver udsat for hele tiden uden at der sker noget ved det (mine katte har altid adgang til sundt og ugiftigt grønt som de går og spiser af, mine mini bambus og fjerpalme spiser de gerne af). Nu er det også kun planter som kan gøre kattene lidt syge, jeg ville ikke have noget stående som de kunne dø af bare at bide i f.eks. da det nok kunne ske. Men det er ikke sandsynligt at de pludselig æder en stor mængde af en plante de aldrig har vist interesse for.

Med killinger er det selvfølgelig noget andet, og tak for på mindelsen for når jeg engang skal have ny kat, så skal alle de bare lidt giftige planter helt sikkert ud :)[/QUOTE]

Tjah - ang fredslilje. Eksperter er ikke helt enige med Agrias hjemmeside:

Spathiphyllum floribundum - Veterinärtoxikologie

Klinische Symptome
Salivation, Vomitus, Diarrhoe, Blutungen (Gingiva, Gastrointestinum, Uterus), Dyspnoe (Pharynxödem) und Schluckbeschwerden (Larynxödem).

(altså savlen, opkastninger, diarre, interne blødninger i mave/tarm system og livmoder, åndenød og synkebesvær)
http://www.vetpharm.uzh.ch/reloader.htm?giftdb/pflanzen/0123_vet.htm?inhalt_c.htm

Og så betyder det jo også noget at jeg har selv haft en kat, der blev rigtig dårlig efter at have smagt på den plante.

Om julestjerner:
Opkastning, lav kropstemperatur, sitren, lungeødem (det sidste er hyperfarligt, hvis der ikke gribes ind meget meget hurtigt)

Dem Schweizerischen Toxikologischen Informationszentrum in Zürich wurde 1997 der folgende Fall einer Katze gemeldet: 1 Stunde nach Giftaufnahme mehrmaliger Vomitus, Puls 200/min., Körpertemperatur 34.4°C, Apathie, Ataxie, verzögerte Reflexe, Mydriasis, Salivation. Exitus ca. 10 Stunden nach Giftaufnahme.

http://www.vetpharm.uzh.ch/reloader.htm?giftdb/pflanzen/0074_vet.htm?inhalt_c.htm

Det skumle her er åbenbart, at giftkoncentrationen i planterne ikke er ens. :gruble:

[QUOTE=Ann R;1137178]Tjah - ang fredslilje. Eksperter er ikke helt enige:

(altså savlen, opkastninger, diarre, interne blødninger i mave/tarm system og livmoder, åndenød og synkebesvær)

Og så betyder det jo også noget at jeg har selv haft en kat, der blev rigtig dårlig efter at have smagt på den plante.[/QUOTE]

Der står ingenting om hvor meget de skal have smagt for at blive syge?
Har googlet men kan intet finde ud over sider som beskriver den som ikke særlig giftig.
Men det kan da være jeg skulle skifte den ud med Væddeløbere som skulle være et mere kattevenligt alternativ for en sikkerheds skyld…

[QUOTE=fugl;1137183]Der står ingenting om hvor meget de skal have smagt for at blive syge?
Har googlet men kan intet finde ud over sider som beskriver den som ikke særlig giftig.
Men det kan da være jeg skulle skifte den ud med Væddeløbere som skulle være et mere kattevenligt alternativ for en sikkerheds skyld…[/QUOTE]

Jeg ved at Donna spiste i hvertfald 1 blad, for hun brækkede det nemlig op (heldigvis?). Men hun var stadig syg et døgns tid efter. Måske var hun mere sart end de fleste, jeg ved det ikke. Jeg har bare ikke lyst til at prøve det igen, så jeg holder mig til det sikre. Der er såmænd rigeligt de kan blive syge af endda, jeg vil ikke ligefrem invitere det.
Clinitox er en dyrlægedatabase over forgiftninger, så jeg stoler mere på dem end så mange andre.