[QUOTE=fugl;1137162]Nej, hvis kattene interessere sig for planterne forstår jeg godt man hellere vil være på den sikre side. Mine leger heldigvis ikke med dem, jeg har aldrig set det og heller aldrig set tandmærker eller lignende i planterne.
På Agria’s hjemmeside står både julestjerne og fredsliljer som “irriterende plantesaft” og hverken under “giftige” eller “mindre giftige”.
Har også hyacinter selvom løgne er giftige og kan give dårlig mave, men tør godt tage chancen da de aldrig har vist dem interesse. Det er jo ting som ude katte også bliver udsat for hele tiden uden at der sker noget ved det (mine katte har altid adgang til sundt og ugiftigt grønt som de går og spiser af, mine mini bambus og fjerpalme spiser de gerne af). Nu er det også kun planter som kan gøre kattene lidt syge, jeg ville ikke have noget stående som de kunne dø af bare at bide i f.eks. da det nok kunne ske. Men det er ikke sandsynligt at de pludselig æder en stor mængde af en plante de aldrig har vist interesse for.
Med killinger er det selvfølgelig noget andet, og tak for på mindelsen for når jeg engang skal have ny kat, så skal alle de bare lidt giftige planter helt sikkert ud :)[/QUOTE]
Tjah - ang fredslilje. Eksperter er ikke helt enige med Agrias hjemmeside:
Spathiphyllum floribundum - Veterinärtoxikologie
Klinische Symptome
Salivation, Vomitus, Diarrhoe, Blutungen (Gingiva, Gastrointestinum, Uterus), Dyspnoe (Pharynxödem) und Schluckbeschwerden (Larynxödem).
(altså savlen, opkastninger, diarre, interne blødninger i mave/tarm system og livmoder, åndenød og synkebesvær)
http://www.vetpharm.uzh.ch/reloader.htm?giftdb/pflanzen/0123_vet.htm?inhalt_c.htm
Og så betyder det jo også noget at jeg har selv haft en kat, der blev rigtig dårlig efter at have smagt på den plante.
Om julestjerner:
Opkastning, lav kropstemperatur, sitren, lungeødem (det sidste er hyperfarligt, hvis der ikke gribes ind meget meget hurtigt)
Dem Schweizerischen Toxikologischen Informationszentrum in Zürich wurde 1997 der folgende Fall einer Katze gemeldet: 1 Stunde nach Giftaufnahme mehrmaliger Vomitus, Puls 200/min., Körpertemperatur 34.4°C, Apathie, Ataxie, verzögerte Reflexe, Mydriasis, Salivation. Exitus ca. 10 Stunden nach Giftaufnahme.
http://www.vetpharm.uzh.ch/reloader.htm?giftdb/pflanzen/0074_vet.htm?inhalt_c.htm
Det skumle her er åbenbart, at giftkoncentrationen i planterne ikke er ens.