Fladbrystet killing

Jeg har oplevet et par FCK-killinger - nogle voksede sig fuldstændigt fra det; Andre måtte aflives.

I samtlige tilfælde (bortset fra ét, hvor killingen måtte aflives) gav jeg dem Taurin og om dette har hjulpet i nogle tilfælde, ved jeg selvfølgelig ikke, men jeg har en klar formodning om, at det i hvert fald er vigtigt med et underlag, hvor de ikke skrider ud med benene.
(Glem alt om støtteforbindinger og papruller!)

Det første advarselstegn er, at en FCK-killing kun vil ligge på maven og ofte vil have svært ved selv at vende sig, hvis man lægger den på ryggen. Måske kan man også allerede føle ribbenskanterne i siderne som på en skildpadde.

Det afgørende er, om killingen får besværet vejrtrækning, hurtigt bliver træt og tager mindre og mindre på i vægt, selv om den spiser meget.
Ribbenene trykker nemlig på både lungerne og hjertet = dårligt blodomløb og derved manglende næringsoptagelse.
En sådan killing kendes nemt på, at dens hovede virker for stort i forhold til dens lille, tynde krop, og det er mest humant at lade den aflive, inden den dør af kvælning. Til sidst vil den nemlig sidde i et hjørne med løftet overkrop for at få luft.

I starten af mit opdræt havde jeg købt en FCK-killing - Jeg vidste ikke så meget dengang - og hun både udviklede og opførte sig helt normalt og fik også killinger.
Det var først, da en mere erfaren opdrætter fik hende i hænderne og bemærkede hendes flade brystkasse, at jeg blev klar over problemet. Killingerne havde ikke FCK, men både hunkatten og de blev neutraliseret.

Jeg fik at vide, at når jeg holder en kat under rumpen med den den hånd og den anden mellem forbenene, skulle dens brystkasse følge hulningen i min hånd.

PS: Jeg har siden både hørt og læst, at det både for hvalpe og killinger er vigtigt, at de ikke går på glat underlag (aviser er også glatte), da det kan fremprovokere løse knæskaller, fordi benene på de små kræ hele skrider ud til siderne.

Igen - tusind tak for alle de svar jeg har fået…

Jeg masserede den lille mand i går og han så ud til at han nød det :ok: Så prøvede jeg at lægge ham på ryggen - og han fik vendt sig lynhurtigt. Prøvede fra begge sider - og der var ingen problemer med at få vendt sig - så det er vel positivt ??

Jeg vil prøve at få fat i noget Taurin og give ham som supplement - og også se om han er sulten - så mælken er sat over og Peter vil forsøge at se om han vil have noget her til morgen.

så vi må se hvad tiden bringer… jeg ønsker jo inderligt at den lille mand klarer skærene - men han får ikke lov til at lide unødigt, hvis det går den vej.

Og så lige et tillægsspørgsmål - nu har jeg fundet noget Taurin - 500 mg kapsler. Hvad er doseringen for sådan en lille størrelse ??

ja - jeg er ganske ny i det her område. Men man er da heldigvis ikke for gammel til at lære endnu. Og så er det jo skønt med alle Jer kloge hoveder - som har erfaring som I vil dele ud af. TAK !!

[QUOTE=Coogans;549429]Jeg masserede den lille mand i går og han så ud til at han nød det :ok: Så prøvede jeg at lægge ham på ryggen - og han fik vendt sig lynhurtigt. Prøvede fra begge sider - og der var ingen problemer med at få vendt sig - så det er vel positivt ??
[/QUOTE]

Det synes jeg lyder rigtig positivt :smiley:

Normalt giver jeg Taurin ovenpå vådmad, jeg har det som løst pulver - som drysser man salt på mad. Taurin udskilles med urinen så overdossering er næppe mulig.

Men problemet er jo at den bette ikke er begyndt at spise selv endnu… så for at give ham et tilskud må jeg give lidt i sprøjte eller ??

Jeg kan jo drysse det ud over missemor´s madskål - så får hun også lidt og det skader jo ikke… :slight_smile:

Der findes forskellige typer FCK - Flat Chested Kitten (FCK) – TheCatSite Articles og Website Disabled og Flat Chest Kitten Syndrome

sakset fra International Cat Care | For the love of cats
Flat chested kitten syndrome (*)

Flat chested kittens, characterised by a dorsoventral flattening of the rib cage, are well recognised by breeders but are not well reported in the veterinary literature. They have been seen in many cat breeds but are more commonly encountered in Bengals and Orientals and Burmese in particular (T.J.Gruffydd-Jones personal communication), where ~3-4% of kittens born are flat chested. Kittens with flat chests have a thoracic deformity that begins cranially around the forelimbs and is characterised by sharp angulation at the costo-chondral junction (see picture). The condition is usually not present at birth and may be accompanied by a cranial thoracic vertebral kyphosis (ventral deviation of the spine towards the ground). Affected kittens present with clinical signs referable to a reduction in thoracic volume. Most notably, weight loss or failure to gain weight, failure to suckle and increased respiratory rate and effort. Most kittens remain bright and active unless severely affected. In those kittens that survive, the deformity will become less obvious as the kitten grows and is frequently unnoticeable in the adult. Little change in the spinal deformity occurs with age. The condition is variable in its appearance from very mildly affected kittens reported to be flat chested for short periods (hours to days) to severely affected kittens where the prognosis is very guarded. Statistical analysis performed on the Burmese Cat Club surveys (M.Rehahn, R.Robinson, and A.Seville personal communications) has also provided strong evidence that there is an heritable component to the condition. The initial statistical evidence pointed to a simple, autosomal recessive mode of inheritance. This is likely to be an over simplification as other factors, including non-heritable, environmental influences, also appear important in the phenotypic expression of flat chestedness. The speed at which changes in the thoracic shape occur, its transient nature (in some kittens) and flexibility of skeletal system in the new-born make it unlikely that this condition is a primary skeletal deformity or connective tissue abnormality. This would tend to suggest that some myopathy involving the intercostal and diaphragmatic muscles may well be involved.

Figure courtesy of Kit Sturgess
Sturgess CP, Waters L, Gruffydd-Jones TJ, Nott HM, Earle KE. (1997) Investigation of the association between whole blood and tissue taurine levels and the development of thoracic deformities in neonatal Burmese kittens. Vet Rec. 29;141(22):566-70

[QUOTE=Coogans;549459]Men problemet er jo at den bette ikke er begyndt at spise selv endnu… så for at give ham et tilskud må jeg give lidt i sprøjte eller ??

Jeg kan jo drysse det ud over missemor´s madskål - så får hun også lidt og det skader jo ikke… :)[/QUOTE]
Jeg har fået en tube pasta af en kollega med noget taurinholdigt “leverpostej” - nu erkender jeg blankt at jeg ikke aner hvor høje doser taurin vi snakker om der skal til. Men i tuben er der 5,0 mg pr 100 g.

Hej Lene,

Jeg ville ikke være så bekymret, hvis jeg var dig:) Jeg har 3 gange haft killinger som var “pandekage” flade. De er naturligvis bagefter de andre killinger i udvikling og har været længe om at komme efter det, men min erfaring er at de ved 12-14 ugers alderen virkelig begynder at tage fra og udvikle sig hastigt. Første gang jeg oplevede det, masserede jeg også killingen, den tog bestemt ikke skade af det, men det gav heller ingen bedring i forhold til de to andre gange hvor jeg ikke har gjort det.

Mht. arvelighed er jeg egentlig heller ikke så bekymret, for det første kan det jo være ren tilfældighed at der dukker en enkelt op i ny og næ, det kan også være tegn på taurin mangel ved hunkatten. I hundeverden har man en teori om at skellettet ikke altid kan følge med hvis de spiser rigtig meget og samtidig ligger på maven og spiser. Om det er rigtigt skal jeg ikke kunne sige, men teorien har passet meget godt herhjemme, det har altid været de største og fedeste killinger som er blevet flade efter 1-2 ugers tid, de har aldrig været flade fra fødslen.

Den sidste flade killing jeg har haft er 8 mdr. nu og man kan intet mærke på ham i dag, de andre lever også i bedste velgående, så min erfaring er ikke at de lever kortere tid af den grund eller bliver hæmmet pga. deres fladbrystethed på sigt. Jeg har altid haft dem boende lidt længere indtil jeg mente at de var store nok og tog tilfredsstillende på, inden de flyttede ud til deres nye familier.

Held og lykke med ham, han skal nok klare sig fint:)

[QUOTE=Catrine;550696]Mht. arvelighed er jeg egentlig heller ikke så bekymret, for det første kan det jo være ren tilfældighed at der dukker en enkelt op i ny og næ, det kan også være tegn på taurin mangel ved hunkatten. I hundeverden har man en teori om at skellettet ikke altid kan følge med hvis de spiser rigtig meget og samtidig ligger på maven og spiser. Om det er rigtigt skal jeg ikke kunne sige, men teorien har passet meget godt herhjemme, det har altid været de største og fedeste killinger som er blevet flade efter 1-2 ugers tid, de har aldrig været flade fra fødslen.
[/QUOTE]

Jeg ville nu bekymre mig blev det set mere end een gang. Også hvis det det især sås i bestemte racer.

Tilfældighed når der er tale om mere en een oplevelse, næppe …

[QUOTE=Catrine;550696]
Mht. arvelighed er jeg egentlig heller ikke så bekymret, for det første kan det jo være ren tilfældighed at der dukker en enkelt op i ny og næ, det kan også være tegn på taurin mangel ved hunkatten. [/QUOTE]

Logisk set er der altid noget arvelighed ind over, hvis det optræder mere i nogle racer end andre.
Var der ingen arvelighed, ville alle have det lige lidt/meget.

Tror endnu ikke jeg har hørt om fx abykillinger, der har været fladbrystet og jeg ved det er almindelig kendt, at det optræder hyppigt hos fx burmesere. Altså vil jeg konkludere, at det er arveligt.

Jeg har hørt om een i løbet af ca. 20 år …

Det er også den holdning, forskerne har - de ved bare ikke præcis hvordan endnu.

Den burmeser/tonkineseropdrætter, hvis hjemmeside, jeg linkede til i starten af tråden, har en teori - efter at have følt brystkasserne på flere racer - om, at burmeseres brystkasse fra starten er lidt fladere og lidt bredere end de andre racer, hun har følt på og at det derfor måske er en del af årsagen til, at det optræder en del hos burmesere.

Det forklarer så stadig ikke alt, men arvelighed i et vist omfang synes jeg ikke, man må afvise :slight_smile:

Jeg har egentlig ikke de store bevingede ord at sige om fladbrystethed, men jeg vil da gerne komme med min lille solstrålehistorie.

Hjemme hos mig går en blå Maine Coon pige rundt. Hun var fladbrystet med indadvendt sternumdefekt. Derudover fik hun konstateret hul i hjertet.
Da hun flyttede ind hos mig fortsatte jeg med at give taurintilskud efter aftale med opdrætter. Hendes bryst rettede sig relativt hurtigt så meget at det kun er hvis man ved hvad man mærker efter, at man nu kan føle et lille “hul” der hvor sternum vendte indad. Hjertefejlen har hun stadig.

Hun er til dato min mest aktive kat og er i dag en skøn pige på 4 kilo og hun fylder 4 år om en måned.

…håber jeg fik gengivet historien rigtigt, det ligger godt nok mange år tilbage efterhånden :ups:

Held og lykke med misling, jeg :kryds: for at han klarer skærene til UG…

Egentlig sjovt at i mener at det er et Taurin tilskud der skal til når Susan Little skriver dette om emnet:

The same study tried to evaluate potential causes and concluded that the defect is inherited, but must also be influenced by some other factors, possibly environmental or nutritional. For example, Burmese kittens in the study had much higher blood and skeletal muscle taurine levels than normally expected for cats. It is unknown what association these high taurine levels may have with FCK. No association between FCK and any particular diet or any particular dietary supplements has been found.

http://catvet.homestead.com/FCK.html

Tak for de supplerende råd, links og erfaringer - dem sætter jeg stor pris på :ok::ok:

Lille manden virker bedre i sin “flade” brystkasse - han føles ikke så flad som tidligere… vi er begyndt at masserer den bette og har gjort det lige siden vi fik rådet herinde :slight_smile:
Han er selvfølgelig mindre end de andre - men til gengæld så går han flot og har ingen problemer i det. Vi har prøvet at give ham tilskud - men det kunne slet ikke komme på tale - fra hans side. Ikke om han ville spise noget af det… :venter::venter:

Da jeg kun erfaring med denne ene killing - så har jeg jo ikke de store ideer om det er arveligt, men hælder til at det er arveligt. Men vil søge videre på emnet.
Men vigtigst af alt - så er Lillemanden i centrum og får masser af kærlighed, massage og opmærksomhed :inlove::inlove:

[QUOTE=birtheras;550725]Egentlig sjovt at i mener at det er et Taurin tilskud der skal til når Susan Little skriver dette om emnet:

The same study tried to evaluate potential causes and concluded that the defect is inherited, but must also be influenced by some other factors, possibly environmental or nutritional. For example, Burmese kittens in the study had much higher blood and skeletal muscle taurine levels than normally expected for cats. It is unknown what association these high taurine levels may have with FCK. No association between FCK and any particular diet or any particular dietary supplements has been found.

http://catvet.homestead.com/FCK.html[/QUOTE]

Var det ikke Marina der skrev noget med det ikke hjalp at give ekstra Taurin da det var optagelsen der var et eller andet galt med …

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;550704]Jeg ville nu bekymre mig blev det set mere end een gang. Også hvis det det især sås i bestemte racer.

Tilfældighed når der er tale om mere en een oplevelse, næppe …[/QUOTE]

Tja der findes jo forskellige blodlinier inden for de forskellige racer og mine 3 tilfælde har været af forskellige linier, derfor vil jeg ikke begynde at konkludere arvelighed på linierne ud fra disse tilfælde.

Jf. Susan Little, så er arvegangen ihvertfald ikke fastlagt og så længe jeg kun har oplevet tilfælde hos ikke beslægtede katte, så vil jeg med den viden som pt. er på området ikke bekymre mig om arveligheden på de enkelte liner ud fra ét tilfælde.

Men klart ville jeg ikke bevist parre katte sammen som hver især har lagt flade killinger, men det er vel almindelig sund omtanke:)

http://catvet.homestead.com/FCK.html

[QUOTE=Catrine;550781]Jf. Susan Little, så er arvegangen ihvertfald ikke fastlagt og så længe jeg kun har oplevet tilfælde hos ikke beslægtede katte, så vil jeg med den viden som pt. er på området ikke bekymre mig om arveligheden på de enkelte liner ud fra ét tilfælde.

Men klart ville jeg ikke bevist parre katte sammen som hver især har lagt flade killinger, men det er vel almindelig sund omtanke:)

http://catvet.homestead.com/FCK.html[/QUOTE]

Der er såmænd heller ikke nogen af os andre, der bevidst vil parre to katte, der hver især har lagt flade killinger - men derfor kan de godt komme alligevel. Al forskning tyder på, at der er nogen arvelighed i sygdommen, men at der også kræves en uidentificeret miljømæssig faktor for at det kan ske. Man kan endda være så “heldig” at få en FCK killing i det ene kuld af den samme kombination, lave kombinationen igen under nøjagtigt samme miljømæssige forhold for hunkatten og ikke få nogen FCK killinger.

Det gør, at det er ret lumsk at arbejde med, for du har ingen 100% rettesnor at holde dig til. Kun formodninger og et håb om åbenhed opdrættere imellem, sådan at man kan undgå uforvarende at parre to mulige FCK-bærere :slight_smile: