Foder med lavt fosforindhold?

Lige det samme her. Det er tørfoder et der dur trods diverse lækre indkøbte vådfoder :joy:

Er det mon bare min computer? eller er siden helt væk? :-/

Den virkede for mig igår, men ikke nu.

Jeg ser en fejlmelding “not found” hvis jeg kigger derind.
Jeg læste på siden i forbindelsen med oprettelsen af din tråd, at det var planen at den skulle opdateres fordi det var gamle data. Man kan jo håbe at det er det der sker :slightly_smiling_face:

Det ser ud til at hele siden er crashet :slight_smile:

Jeg håber virkelig at det bare er et midlertidigt crash, og at den kommer op at køre igen.
Den side er simpelthen en guldgruppe af informationer om alle emner og også andre sygdomme, som relaterer sig til nyresygdom, vel at mærke med faglighed bag hvert udsagn (links til videnskabelige artikler).

Det skal dog siges, at jeg faktisk bemærkede forleden, at siden med beskrivelse af analytiske bestanddele i dåsefoder til køb i England ikke var opdateret siden 2010. Siden med amerikansk dåsefoder dog opdateret væsentligt senere.

1 Synes om

Lad os håbe at den snart kommer op at køre igen - med opdateret liste. Ellers er det da godt nok MEGET, der er gået tabt :-/

Renal vådfoder fungerer forresten rigtig fint her, men der har været et par krisedage :frowning: , hvor jeg har måttet lokke med andet. Beaphar kunne gå an. Og ellers er der Miamor vådposer (med Ipakitine på).

de skriver at den stort set skulle køre efter d. 29

2 Synes om

Hej - dette er simpelthen en helt fantastisk tråd og årsagen til at jeg nu er medlem. Vi har her i huset en gammel stædig og hidsig dame ved navn Frida på snart 14½. Efter at have været nødsaget til at aflive et andet højtelsket kæledyr i januar, var det næsten for meget da vi her i februar fik af vide at vores Frida havde forhøjede nyretal. Derudover havde hun også et ganske højt indhold af leukocytter i hendes urinprøve, hvilket tydet på en urinvejsinfektion. Så hjemad gik det med antibiotikakur i tasken og rådet om at starte hende op på nyrediæt. Forskellige slags nyrediætprodukter (vådfoder) blev i weekenden indkøbt i Tyskland (vi bor ikke så langt fra grænsen) - herunder Kattovit, Beaphar og Animonda i forskellige smagsvarianter. RC med tun var allerede købt hos dyrlægen. Men intet har passet damen endnu. Det skal siges at hun altid har haft en stor forkærlighed for fisk og HADET kød. Alt andet har lejlighedsvis kunnet gå an en gang imellem. Men mest af alt ELSKER hun rå fisk og rejer - som jeg plejer at sige,: hun ville prostituerer sig for en håndfuld rejer :-D:grin:. Og her kommer så mit spørgsmål relateret til denne tråd - er rå fisk og rejer ok set i forhold til fosfatindhold og proteiner. Jeg har været inde og undersøge fosfat indholdet i forskellige fiske arter - Skrubbe skulle efter sigende havde det laveste indhold med ( Frida - Fødevare ID: 1656 ) 99,5 mg per 100 g - er dette for meget - lidt svært at lave en tørstof-udregning på dette !!??. Er der nogen der ved noget om dette ?

1 Synes om

Det gør mig ondt at høre at du har mistet en elsket ven - og samtidigt har fået konstateret sygdom hos en anden.

Det kan absolut ikke anbefales at fodre med rå fisk.
Rå fisk indeholder enzymet thiaminase, som nedbryder tiamin (B1 vitamin), og dermed medfører B1 mangeltilstand. Det vil medføre alvorlige neurologiske symptomer, som fx kramper, bevidsthedspåvirkning, ataksi, koma og kan være dødeligt.

Ligeledes er der et særdeles højt magnesiumindhold i rejer - som ikke er hensigtsmæssigt ved nyresygdom. Og fodring med rejer - rå eller kogt - kan ikke betegnes som fuldfoder - og opfylder ikke calcium/phosphat ratio og vil dermed også være årsag til at katten vil udvikle mangeltilstand/fejlernæring. Jeg ville absolut gå efter noget foder, som er fuldfoder, hvor der er sikkerhed på at katten får det daglige indtag af hvad den har behov for.

Nogle katte kan blive næsten afhængige af fiskesmag, når de først er blevet introduceret til det, og kan være svære at få til at spise noget andet.

Du kan evt prøve at dryse noget tørret kød med fiskesmag over et vådfoder af fuldfodertype.
Cosma eller Thrive laver tørrede bidder af forskelligt kød/fisk. En bid er nem at knuse og drysse ud over noget vådfoder.

1 Synes om

Hej Churchtown - tusind tak for dit svar. Rå fisk og rejer er ikke noget hun får som daglig foder, men mere som en snack eller forkælelse indimellem. Vi har altid fodret med vådfoder af forskellige mærker hovedsageligt købt i Tyskland suppleret med en lille smule tørkost. Men i øjeblikket er det desværre rå fisk der trækker læsset. Hun får en lille torsketerning som belønning hver gang hun har “taget imod” sin medicin (2 gange dagligt i 5 dage - antibiotikaen smager vildt grimt) uden alt for meget vrøvl. Og så får hun i det mindste lidt mere føde ned i sin mave med samt væske. Når vi har fået styr på hendes infektion er det slut med den rå fisk igen som dagligt foder-indslag. Og SÅ starter det store arbejde for alvor med at finde nyre-venligt vådfoder hun gider at spise/ alternative løsninger med fosfatbindere og des lige. Men Churchtown er du ikke lige sød at forklare mig hvad du mener med fuldfoder - hvad er udslagsgivende for om det er et vådprodukt af fuldfoder typen eller ej ?

Det her kan jeg vist godt svare på, selv om jeg ikke er Churchtown. Så kan det være, hun vil uddybe senere.

Fuldfoder er foder, der indeholder alle de mineraler og vitaminer og ting og sager, som katten har brug for. Det står altid på foderet, om det er fuldfoder eller ej. Siden du handler meget i Tyskland, så hedder det der Alleinfutter og Ergänzungsfutter, hvor Alleinfutter er det, der kan stå alene - altså fuldfoder.

Får katten ikke fuldfoder, kan den risikere at få mangelsygdomme. Særligt taurin kan den komme til at mangle.

Tusind tak Galath - så blev jeg så meget klogere :slightly_smiling_face:. Skal vist igang med et større opklaringsarbejde for at finde hvad det hun tidligere har fået er for noget.

Tak, Ingrid, at du lige kunne træde til (er først lige kommet fra arbejde nu).

Som uddybende, så indeholder en del tilskuds-vådfoder (fx almo nature, applaws o.lign) primært rent muskelkød - og mangler calcium delen. Dvs at fodrer man meget med det - så er katten også i risiko for at udvikle knogleskørhed. Det er rigtigt svært at vurdere, hvor meget man her kan “tillade sig” at fodre med af tilskudsfoder i forhold til fuldfoder - hvornår er det for meget og hvornår står man i risiko situation? Og specielt på en i forvejen lidt småtspisende kat (fx nyresygdom), der kan det hurtigt blive meget risikofyldt.

Der er efter min mening alt for meget tilskudsvådfoder på markedet - med risiko for, at katten ender med at udvikle mangeltilstand. Det er fint som en godbid eller som et “drys” hen over et fuldfoder for at give duft og lokke til at spise - men det kan ikke gå istedet for fuldfoder meget mere end en enkelt gang om ugen el.lign. Efter min mening.

2 Synes om

Min Frida på snart 16 år med nyrelidelse gider godt Hills K/D. I dag har jeg lige bestilt en variation af det, der også hjælper på gigten. Hills K/D mobility. Hun gider også VIRBACS nyremad fra dyrlægen. Begge dele fåes i tør og våd, Frida er mest til tørfoderet.

Og lige nyrekatte har i forvejen ofte problemer med for lavt B-vitamin niveau, så dem er det en rigtig dårlig idé at give fisk regelmæssigt :slight_smile:

1 Synes om

Jeg vil gerne supplere med, at nok kan nyrediæt være en rigtig god hjælp ved nyresygdom. Men mange dyrlæger advokerer nu også for, at medicinsk behandling kan have en afgørende effekt. ACE-hæmmer (Benakor fx) som tablet, og nyere på markedet Semintra (oral opløsning) har en yderst gavnlig effekt på nyrefunktionen. Førstnævnte øger blodgennemstrømningen gennem nyrerne og sænker blodtrykket, mens Semintra nedsætter proteinudskillelsen (tabet af proteiner grundet dårlig nyrefunktion) i urinen.
Selv i tidlige stadier af nyresygdom kan den medicinske behandling have en gavnlig effekt - mens diæt behandlingen i de tidlige stadier er til stadig diskussion, da spørgsmålet er, om det meget lave proteinindhold i nyrediætfoderet reelt er gavnligt for katten i de tidlige stadier eller om det bare har negative konsekvenser (tab af muskelmasse etc).

Min dyrlæge udskriver medicinsk behandling ved nyresygdom - diæt sekundært - men ikke diæt alene. Jeg har Dino (Hellig Birma) fra 2007, som fik konstateret nyresygdom i 2012. Han kørte de første par år på Benakor (det var inden Semintra kom på markedet). Efter et par år begyndte hans tal at stige (de tjekkes hver 6. måned), så kom han på nyrediæt (Hills K/D) i foråret 2016. Det gav effekt ved den efterfølgende blodprøve, men 6 mdr senere igen stigende tal. Så skiftede vi ham fra Benakor til Semintra. Samtidigt i foråret 2017 ændrede Hills K/D formatet af foderpillen, som gjorde at han ikke ville spise det foder længere. Jeg er ikke tilhænger af RC nyrediæterne pga meget lavt proteinindhold. Vi gik på kompromis og han får i stedet RC ageing 12+, som har pænt lavt phosphat indhold og han får nu også almindeligt vådfoder, da han ikke gider phosphatbinder. Og hans nyretal har haft tydeligt fald efter opstart af Semintra - til trods for at han ikke får regelret nyrediæt, og han trives tydeligt og holder sin vægt.
Hans far Aztor udviklede også over årene (dog først som 9 årig) nyresygdom. Hans tal blev også betydeligt bedre på Semintra (ham har jeg dog så nyligt mistet pga kombination med anden sygdom).

Jeg har en MCO, som er 10 år gammel, og som fik konstateret lidt forhøjet SDMA (tidlig nyremarkør) i forbindelse med en episode af bugspytkirtelbetændelse. Han blev behandlet for sin bugspytkirtelbetændelse og opstartet i Semintra, men ikke nyrediæt, og hans blodprøver er normaliserede på behandlingen.

Så jeg må sige, at jeg er tilhænger af den medicinske behandling som førstevalg. Og diæt sekundært - men at der også kan være alternativer til nyrediæten, såfremt katten ikke vil spise det. Lavt phosphatindhold er betydeligt vigtigere end lavt proteinindhold (sidstnævnte kan faktisk have negativ effekt på katte i tidlige stadier af nyresygdom).

@Churchtown - Jeg er meget enig i det du skriver her med medicinsk behandling vs diæt :slight_smile: Dertil vil jeg lige tilføje at en fosfor hæmmer også kan være noget der kan hjælpe, især i de senere stadier af sygdommen. Ipakitine er den mest almindelige man kan få i DK, man skal bare lige være opmærksom på at alt efter kattens calcium niveauer er det ikke sikkert at det er den rigtige.

Lige en anden ting - har du prøvet Virbac’s nye nyrediæt? Indholdet ser faktisk rigtig fornuftigt ud :slight_smile:

Enig mht phosphatbinder :+1:. Omend mine (selvom det skulle være smagsløst) åbenbart kan smage det.

Jeg synes Virbac nyrefoderet ser absolut fantastisk ud hvad angår indgredienser og analytiske bestanddele. Specielt også at kød er førsteingrediens. Incl også et pænt proteinniveau for en nyrediæt. Aztor ville dog ikke røre det. Dino kan spise det, omend umiddelbart ikke men samme begejstring som RC 12+ foderet, men han fik tynd mave da jeg forsøgte at introducere det i sensommeren. Og det endte i et skab, omend jeg fortsat har posen stående. Det sidste halve år Aztor levede var det en daglig kamp at få ham til at indtage mad, så jeg har det svært med at servere noget for nogen i flokken som jeg kan se ikke er et hit (en kat der går fra foderet (pga sygdom) er den værste følelse af magtesløshed man som ejer kan stå med).

1 Synes om

Jeg er enig i at de kan smage ipakitine, jeg måtte opgive at give det til min husmis til sidst. Jeg overvejede dog om det kunne være konsistens mere end smag.

Ah, træls nok at det ikke var et hit når det nu netop ser fornuftigt ud, og jeg er helt enig ift det med at gå fra foderet, gudskelov synes jeg mirtazapin hjalp, især med en kat der er nemt at give lidt tørkost som piller, så det ligesom får katten startet op