Howto: Sådan laver du indlæg

Nyt Emne

For at oprette et nyt emne skal du på forsiden vælge image.
En editor kommer frem nederst i din browser. Her skal du skrive titlen på det nye emne og vælge en kategori. Når du har skrevet din tekst, skal du klikke på image.

image

Længere nede er der en gennemgang af funktionerne i editoren.

Svar på emne

For at svare på et emne, skal du trykke på image nederst i emnet eller image under et bestemt indlæg, hvis du vil besvare det. Når du har skrevet din tekst, skal du klikke på image.

image

Editoren

Selvom du er ved at oprette et emne eller svare på et indlæg, har du mulighed for at navigere rundt på Kattegale som du ønsker. Du kan fx læse et nyt emne eller scrolle op og ned i den tråd, du er i. Editoren følger med i bunden af din skærm. Du kan minimere editoren ved at klikke på image for at få mere plads på skærmen. Kladder bliver automatisk gemt, mens du skriver.

Editoren er opdelt i to felter. Til venstre er et skrivefelt, hvor du ser tekst og formattering af teksten i det, der kaldes tekstformat. Til højre kan du se en forhåndsvisning af, hvordan dit indlæg vil se ud, når det bliver postet. Du kan skjule forhåndvisningen ved at klikke image.

Editoren kommer automatisk med forslag, hvis den ser muligheder for forbedringer. Fx hvis din overskift ligner mange andre eller hvis du laver mange små indlæg i et emne. Du kan altid lukke forslagene.

Værktøj

I editoren findes en værktøjslinje med forskellige ting, du kan gøre ved teksten.
image

Jeg vil forklare lidt om nogle af knapperne, og hvordan du ellers kan bruge editoren.

Citat

Hvis du klikker på image citerer du indlægget, du har trykket image ved.

For at citere dele af et indlæg, skal du markere den tekst, du ønsker at citere og klikke på knappen, der kommer frem. Teksten vil så automatisk komme frem i editoren.
image

For at multicitere, skal du gentage ved flere stykker tekst.

Hvis du vil indsætte et citat fra et andet sted, kan du indsætte teksten i editoren, markere den og trykke image.

Emoji

For at indsætte standard emojis kan du trykke image. Det åbner en boks, hvor alle emojis kan søges frem og standard emojis er sorteret efter kategori.

Du kan også skrive dig til emojis ved at starte med : (kolon), som får en boks med emojis frem i editoren. Du fortsætter så med at skrive navnet på den emoji, du gerne vil bruge. Det søger automatisk i boksen.

Du kan også bruge traditionelle smileys som : ) eller ; ).

Vi har flyttet en hel del emojis med over fra det gamle Kattegale. De kan have fået nye navne, hvis der var æ,ø eller å i før. Fx :hoho: er nu hoho i stedet for høhø. Hvad navnet er lavet om til varierer lidt, fx kan æ være blevet til ae eller a. Prøv dig frem og se, om den du vil bruge kommer frem i søgningen, og ellers kan de alle findes ved image helt nederst på listen under custom emojis.

Billede

Billeder kan tilføjes dit indlæg ved at copy-paste dem direkte ind i editoren.

Du kan også tilføje billeder til dit indlæg ved at klikke image. Det åbner en pop up, hvor du kan vælge, om du vil uploade billedet fra din computer eller fra nettet.

Video

Video kan kun tilføjes indlæg, hvis den er blevet lagt online, fx på YouTube. Når det er gjort, skal du kopiere linket til videoen og sætte det ind i editoren, så bliver det automatisk muligt af afspille den.

Link

Du kan indsætte et link ved enten at bruge image eller ved at kopiere linket direkte til editoren. Hvis linket bliver sat ind i en linje for sig selv, vil der automatisk blive lavet et resumé, en såkaldt onebox, om siden (hvis muligt).

@Brugernavn

Hvis du gerne vil gøre en bruger opmærksom på dit svar, kan du tagge dem i indlægget ved at skrive @ og brugernavnet. Der kommer en pop up med brugernavne, du kan vælge.

image

Brugeren vil få en notifikation om, at han/hun er blevet tagget.

Formatering

Du kan formatere tekst til fed image eller kursiv image ved hjælp af værktøjslinjen. Du kan også lave en overskrift image, en punktopstilling image eller en nummereret liste image.

image

Du kan også formatere tekst ved at bruge HTML, BBCode eller Markdown. Fx kan fed laves med image, image eller image. Hvis du vil se mulighederne med Markdown, kan du på commonmark.org (engelsk) se eksempler og gennemgå en 10 minutters introduktion.

Afstemning

Du kan oprette en afstemning ved at vælge image og image. Herefter skal du lave opsætningen for afstemningen.

Er det mig der gør noget forkert, eller er det virkelig bøvlet at indsætte billeder når man læser KG på en tlf?
Mine billeder ligger jo på tlf så derfor giver det mest mening for mig at bruge den hele vejen.

Det lykkedes da osse at indsætte et billede, men det virkede meget knudret … er det rigtigt?

Det tager lidt tid før mine billeder at uploade fra tlf men man kan jo følge med i hvor lang tid den er nået med det enkelte billede. Synes ikke det var svært :blush:

Hmmmm , kan det passe at vi ikke kan citere et indlæg når tilgår KG via mobilen :thinking: Synes ikke jeg kan finde den tekstboks man kan bruge til dette når man er i editoren hvis man tilgår via computeren

Nej, den boks er hellere ikke i editoren der (af en eller anden grund), men du kan stadig markere tekst og trykke citér :slight_smile:

Jeg synes ikke, det sådan er sværere end alle andre steder?

Upload :arrow_forward: vælg fil :arrow_forward: vent på det er uploadet?

1 Synes om

Okay, nu fandt jeg ud af det. @Lykke skulle bare lige bruge dit svar til at sætte gang i de små grå :smiley:

Hm. Jeg forventede nok bare at det var mere som i …upload->vælg billede->færdig.
Ikke upload->opdag at der er obskure mapper på telefonen->find ud af hvilken mappe billeder ender i ->find billede ->færdig :wink:

Nu bliver jeg nysgerrig… Bruger du ikke tlf til upload andre steder? For mig ser den del præcis ud som det plejer - min tlf elsker også underlige mapper :joy:

Haha ikke i forums. Og Facebook har jo en app :wink:

:lol: Det er da den fedeste beskrivelse ever! Men du har ret - telefoner er altså snart ved at blive for smarte…

Som jeg hader ikke giver mig lov til at vælge mappe :tihi:

Ja … det er så rigtigt nok.

Man kan ikke få alt her i verden :grin: men nu hvor jeg ved hvor min telefon gør af billederne er det jo også nemt nok.

… Wait, Facebook lader dig ikke vælge hvilken mappe det skal ligges i via deres app?
Det gør min altså? :thinking:

@Ravn Bruger du iphone? Måske er det en Android-ting

Nope, android bruger.
Jeg vælger mappe til Fb her :

1 Synes om

Oh. Den knap har jeg aldrig lagt mærke til før o.O

Nen den er der kun når man laver en helt ny post, ikke? Ikke når man svarer på noget?

Stadigvæk … tak for tippet :grin:

Så vidt jeg lige kan se, så lader den bare en arbejde med de mapper, man allerede har på FB eller oprette nye derinde?

Den funktion jeg mangler er selv at kunne vælge mappe på telefonen. Der kan jeg kun vælge Galleri :slight_smile:

Har godt kunnet oprette nye albums i forbindelse med at uploade billeder på fb.

Jeg har siddet og rodet med diverse mapper på både min tablet, og min mobil.
I tlf er det den der hedder “mine filer” der giver mig adgang til rodsystemet, hvor jeg kan flytte rundt på billeder og mapper der bliver vist i galleriet. (Og alle de andre)
På tabletten måtte jeg hente et program for at få adgang, men der kan jeg også flytte rundt efter forgodt befindende uden at skulle tilsluttes til pc. :slight_smile:

Er det sådan noget du mener?

Når du svarer på en kommentar på FB kan du altså også smide et billede ind. Både et du tager med det samme eller fra galleriet.
Der er 2 knapper når du klikker med fingeren i skrivefeltet. :slight_smile:

Skriv på messenger hvis jeg skal tage flere screenshots og vise. :smiley: