Hvilke julesang syntes du er smukkest

[QUOTE=Miss T;74780]jeg er aldrig kommet mig over at jeg ikke fik lov at være lucia bruden selv om jeg var ubetinget den højeste…

men jeg var den eneste der kunne spille blokfløjte så jeg skulle gå bag ved og spille.,…

nederen… blev hverken brud ELLER førstesangeren… var Gitze knotten :mad:[/QUOTE]

Er det så nu jeg skal sige jeg var lucia brud, som en af de laveste-høhø Blond hår åbner nu engang mange døre-LOL

smukkeste julesang… hmm den der popper først frem er John Lennon med Happy Christmas

[quote=Miss T;74780]jeg er aldrig kommet mig over at jeg ikke fik lov at være lucia bruden selv om jeg var ubetinget den højeste…

men jeg var den eneste der kunne spille blokfløjte så jeg skulle gå bag ved og spille.,…

nederen… blev hverken brud ELLER førstesangeren… var Gitze knotten :mad:[/quote]

Jeg kan godt forstå du var knotten. -kramer

Jeg har prøvet at være Luciabrud. Jeg kan bare ikke huske hvornår (eller hvor) det var, men hold da op det var varmt -tihi
Vi skulle først synge for klassen, for at blive udvalgt. Spørg liiiige om det var pinligt. I stedet for at synge foran en sanglærer, men næææh nej. Klassekammeraterne skulle udvælge, hvem der kunne komme med i optoget…

Jeg sad som barn og GLÆDEDE mig for vildt, til at se Lucia optoget fra Sverige. De kan den onden lyneme lave et smukt optog -thumbs-wehu

[quote=~Prinsesse~;74786]Er det så nu jeg skal sige jeg var lucia brud, som en af de laveste-høhø Blond hår åbner nu engang mange døre-LOL

smukkeste julesang… hmm den der popper først frem er John Lennon med Happy Christmas[/quote]

Her oppe i nordjylland er det som regel også de laveste der går forrest…

Fandt lige et kor - godtnok stille stående - hvor luciabruden er den laveste.

http://www.youtube.com/watch?v=Mk0FyZqNp5Q

Merry X-mas, war is over med John Lennon

Jeps - War is over - den havde jeg lige glemt, men super -wehu

Det løber mig koldt ned af ryggen, når jeg hører O Holy Night.
Foretrækker den med The Drifters Feat. Bill Pinkney, men den kunne jeg ikke finde.
Dog er denne ikke så ringe endda - skønt lidt poppet.

[quote=Miss T;74780]jeg er aldrig kommet mig over at jeg ikke fik lov at være lucia bruden selv om jeg var ubetinget den højeste…

men jeg var den eneste der kunne spille blokfløjte så jeg skulle gå bag ved og spille.,…

nederen… blev hverken brud ELLER førstesangeren… var Gitze knotten :mad:[/quote]

Jeg har også kun været terne, men min datter fik æren af at være brud :slight_smile: Nøj hvor var jeg stolt.

Jeg har
ingenting været.

Det var ikke fremme, da jeg var barn.
Himmel og hav…er jeg virkelig så gammel…-tihi

Det havde jeg glemt -tihi

Kærlige jule-hilsner -lovelove
Mona

Jeg ved ikke hvilken sang jeg bedst kan lide. For mig er det mere af hvem og hvordan den bliver sunget. Tag nu silent night den syntes jeg er sådan bla på nær når Enya synger den og den så hedder oiche chiún. eller når David Bowie og Bing Crosby synger little drummer boy - den syntes jeg også kun om hvis det dem der synger. Og sidst men ikke mindst er der Nu tændes tusind julelys som jeg syntes helst sakl synges af et svensk kor.

jo jeg vil så gerne… :slight_smile: jeg kan godt mærke jeg har et lille bitte traume der…

jeg vil meget gerne være kattegales lucia i år… bare en gang i livet… det er rigeligt

[quote=Miss T;74905]jo jeg vil så gerne… :slight_smile: jeg kan godt mærke jeg har et lille bitte traume der…

jeg vil meget gerne være kattegales lucia i år… bare en gang i livet… det er rigeligt[/quote]

…jamen vi glæder os så til at se ny avatar med ild i håret -høhø

[quote=Mona;74893]Jeg har
ingenting været.

Det var ikke fremme, da jeg var barn.
Himmel og hav…er jeg virkelig så gammel…-tihi

Det havde jeg glemt -tihi

Kærlige jule-hilsner -lovelove
Mona[/quote]

Aaahhhh Mona. Det eksisterede altså også da du var barn -tihi Medmindre du er MEGET gammel -tihi

Luciaoptog

[LEFT]Det skulle efter sigende være håndværkere fra det tyske Rhinland, der sidst i 1600 tallet ,tog skikken med til Skandinavien.
På det tidspunkt var 13. december årets korteste dag, det ændrede sig i 1753 med indførelsen af den Gregorianske kalender, hvor man fjernede 11 dage, derefter blev den 21. den korteste.

Der er mange svenske myter om natten til den 13. december. Det var en lang mørk nat, og det var en nat, hvor nogle folk var bange for trolde jætter, varulve m.m. Men i det katolske Sverige blev den 13.december også starten på julefasten.
Det fortælles, at her fik man den fine hvide Lucia til at bringe festlige retter ind til herskaberne på de store herregårde og godser, for der skulle spises godt inden fasten, og da Lucia ikke kunne bære både maden og lys, fik man lavet en krone med lys i, der kunne lyse op, når hun gik i de lange gange.

Første gang man nævner Luciaoptog i Sverige på skrift, var i 1764, hvor Lucia var en dreng, også det første billede af en Lucia i Sverige fra 1864 viser, at Lucia var en dreng.

I begyndelsen af 1900 tallet var den kendte svenske sangskriver Gunnar Wennerberg (han skrev Gluntarne) i Italien, hvor han hørte en skøn sang, der handler om en smuk fiskeri havn ved Neapel. I 1920 satte han ny tekst til og Lucia sangen, som vi kender den blev sunget for første gang i Sverige.

De moderne Lucia skikke startede i 1927 i Stockholm og men nu var Lucia blevet en pige.

I Danmark så man de første Lucia brude i begyndelsen af 1950erne. Luciatraditionerne er som mange andre traditioner en blanding af helt forskellige hedenske skikke samt fra den katolske og protestantiske religion

[/LEFT]

[quote=Annette O;74912]Aaahhhh Mona. Det eksisterede altså også da du var barn -tihi Medmindre du er MEGET gammel -tihi

Luciaoptog

[LEFT]Det skulle efter sigende være håndværkere fra det tyske Rhinland, der sidst i 1600 tallet ,tog skikken med til Skandinavien.

På det tidspunkt var 13. december årets korteste dag, det ændrede sig i 1753 med indførelsen af den Gregorianske kalender, hvor man fjernede 11 dage, derefter blev den 21. den korteste.[/LEFT]

[LEFT]Der er mange svenske myter om natten til den 13. december. Det var en lang mørk nat, og det var en nat, hvor nogle folk var bange for trolde jætter, varulve m.m. Men i det katolske Sverige blev den 13.december også starten på julefasten.
Det fortælles, at her fik man den fine hvide Lucia til at bringe festlige retter ind til herskaberne på de store herregårde og godser, for der skulle spises godt inden fasten, og da Lucia ikke kunne bære både maden og lys, fik man lavet en krone med lys i, der kunne lyse op, når hun gik i de lange gange.[/LEFT]

[LEFT]Første gang man nævner Luciaoptog i Sverige på skrift, var i 1764, hvor Lucia var en dreng, også det første billede af en Lucia i Sverige fra 1864 viser, at Lucia var en dreng.[/LEFT]

[LEFT]I begyndelsen af 1900 tallet var den kendte svenske sangskriver Gunnar Wennerberg (han skrev Gluntarne) i Italien, hvor han hørte en skøn sang, der handler om en smuk fiskeri havn ved Neapel. I 1920 satte han ny tekst til og Lucia sangen, som vi kender den blev sunget for første gang i Sverige.[/LEFT]

[LEFT]De moderne Lucia skikke startede i 1927 i Stockholm og men nu var Lucia blevet en pige.[/LEFT]

[LEFT]I Danmark så man de første Lucia brude i begyndelsen af 1950erne. Luciatraditionerne er som mange andre traditioner en blanding af helt forskellige hedenske skikke samt fra den katolske og protestantiske religion [/LEFT]

[LEFT][/LEFT]

[LEFT]Luciaoptog, Santa Lucia optog og tekst til luciasangen - Jul på DUDA [/LEFT]
[/quote]

Ååååårh…
søde Annette. -wehuu

Jeg er jo meget gammel…
og har gået i en meget gammel skole.
Kærlige tanker
Mona

[quote=Mona;74914]Ååååårh…
søde Annette. -wehuu

Jeg er jo meget gammel…
og har gået i en meget gammel skole.
Kærlige tanker
Mona[/quote]

Måske er du gammel, men du er da bestemt ikke TUDSE gammel. Det nægter jeg at tro på -kramer

Kraaaaaaaaam

Den er bare sååå smuk, specielt med et svensk kor -thumbs

Noget der er endnu smukkere selvom det er svært at forestille sig, er et Russisk kor der synger julesang wow

[QUOTE=birtheras;74997]Den er bare sååå smuk, specielt med et svensk kor -thumbs

Noget der er endnu smukkere selvom det er svært at forestille sig, er et Russisk kor der synger julesang wow[/QUOTE]

nej - det russiske national kor der synger deres nationalsang er noget af det smukkeste jeg har hørt i mit liv… hvis de gør julesangene i samme kvalitet fås det ikke flottere :slight_smile:

Denne julesang passer lige til mig-høhø

Oh come all ye faithfull:

Og af danske julesange synes jeg “Den himmelblå” med Shubidua er god

http://www.shubidua.nu/engelsk/tekster/himmelmix.html

Og af julesalmerne…Kimer i klokker og Glade Jul

Etta james O Holy night så isner det også hele vejen end at ryggen på mig. Det er helt vildt så skøne en stemme hun har

Denne her er bare så smuk
jeg kunne ikke finde den jeg synes er den smukkeste, on a poler star…

så det bliver den