Lise: Du har erfaring med EN kat. Der sidder folk herinde, som har langt større erfaring at bygge deres udtalelser på -også i antal katte gennem deres liv.
Der er god grund til, at folk slår ned på taurindelen. Du oplevede ikke 80ernes taurin skandale blandt katte før producenterne opdagede, at Taurin er vigtig at tilsætte, da katten ikke kan producere det selv. Det er den skrækkelige skandale, der den gang rystede hele katteverdenen globalt, som er årsagen. Jeg kender en, der plejede at arbejde for Hills - hun kan berette om taurin-skandalen så det løber en koldt ned af ryggen.
Så der er god grund til at folk reagerer.
Men nu du selv bringer det op: Hvordan er Morgan fodret fra killing og i hans gamle hjem? Fik han det kan skulle have der? Hvad fodrede du ham med før du skiftede? Og hvorlænge gjorde du det, før du skiftede?
Jeg sidder og overvejer om denne ene kat har haft så elendig mad i hans tidligere hjem, at alene det at skifte til et premiumfoder hos dig var løsningen for ham.
Det har jeg nemlig set før, og på den måde er din ene erfaring med Morgan ikke speciel - selv om det naturligvis er dejligt for jer, at han er rask. Jeg har oplevet det samme ved at skifte en vildkat til Royal Canin, Hills og Iams… Og jeg har faktisk endda oplevet det ved at tage en vildkat ind og føre den over på Specifik (som jeg ikke just mener er et godt foder i dag)… Alene det at få noget ordentlig mad gjorde forskellen. Foderets navn var ikke afgørende - det var ingredienserne der arbejdede for disse katte, som tidligere var fodret med mindre lødigt foder.
Lige nu har jeg sådanne 2 katte i min lade. KV ville aflive dem, men jeg satte dem på RC - og nu stortrives de og er klar til nye hjem. Jeg har gennem mit liv indtil nu oplevet dette med over 150 katte. Lødig foder gjorde forskellen - ikke navnet på foderet, for disse dyr var fodret så dårligt i forvejen, så alt var bedre.
Og jeg skriver ikke dette fordi jeg ikke synes, at det er dejligt, at Morgan er rask. Jeg elsker den kat:-) Men fanatisme er farligt - især hvis der er andre mulige forklaringer…
Ang din tone i tråden:
Du handler sikkert i god mening, men når du farer ud på den måde, så er der ingen der på sigt gider lytte til de gode ting du også har at sige.
Du er tit ude og skrive at folk ikke kan lide dig. Jeg ved fra mig selv, at ens adfærd på fora kan være årsagen - også selv om det ikke er ens hensigt. Det skrevne ord er fattigt. Vil du have folk til at se lysere på dig, må du ændre dig - du kan ikke ændre andre.
Jeg taler af erfaring, Lise, når jeg giver dig dette velmente råd.
Op med humøret - du har fundet foderet til dine katte - men vær varsom med at dømme andre, der ikke kaster sig i samme retning fluks du nævner det. Det får du ikke folk til at lytte ved
MVH