Hvilket tørfoder er bedst

[quote=skeem;355047]:argh: HOLD OP FOLK er stokken her inde :argh:

Hvis man læser aplaws , orijen og acana så er der akurat det samme i indholds fortegnelsen !!![/quote]

Og at det indholdsfortegnelsen er den samme - er det en garanti?

Enhver form for tvivl lader jeg mine dyr komme til gode.

Det er fint du har din din holdning - men lad være med at punke andre for at have en anden, tak!

nu har jeg ringet til fødevare styrelsen , de har intet hørt til det.

har sendt hende linket.

De ville sende mig en mail med det om taurin indholdet.

men hun mente ikke man skulle frygte at bruge fodret, for hvis der var noget i det så var de blevet kontakte af de norske myndigheder

Jeg har to katte med sart tandkød.

Galliano finder sig i det og får det derfor gjort ofte nok til at holde vanen ved lige.

Sander skal under ingen omstændigheder have sådan en dum, stor og væmmelig ting ind i hans sarte lille mund - nej tak!!

Derfor kører jeg med et utal af løsninger til at holde problemet nede og ikke blive uvenner med mine katte og én af dem er disse stænger: Cat Sticks | great bargain prices at zooplus

De har konsistens som sejt vingummi og giver derfor gummerne noget at arbejde med.

Jeg har også prøvet disse: Cat Treats & Cat Snacks | For Kittens and Adult Cats

Alternativt kan man også kigge i hundeverdenen til f.eks. tørrede kyllingehalse eller disse

Alt er for øvrigt “godkendt” af Jens Ruhnau, der har kigget på alle mine katte.

Han anbefaler også brugen af Aloe Vera drikkegel i vandet efter devisen “det kan ikke skade, og nogen har faktisk haft gavn af det”

[quote=skeem;355060]nu har jeg ringet til fødevare styrelsen , de har intet hørt til det.

har sendt hende linket.

De ville sende mig en mail med det om taurin indholdet.

men hun mente ikke man skulle frygte at bruge fodret, for hvis der var noget i det så var de blevet kontakte af de norske myndigheder[/quote]

Det er da fint du vælger at gå den vej, hatten af for det. :slight_smile:

Men jeg har taget et personligt valg, og med det vælger jeg stadig at lade tvivlen komme mine katte til gode. Jeg har haft rigeligt at kæmpe med og orker ærlig talt ikke noget derudover.

[quote=skeem;355047]:argh: HOLD OP FOLK er stokken her inde :argh:

Jeg skriver her inde at Morgan er rask nu … jeg har kommet med link ,indholds fortegnelse , mail fra aplaws, men alligevel så ser folk ikke på det jeg skriver …

De ser kun hvad de selv ville bare fordi der ikke står taurin indholdet på poset nu er svaret kommet fra aplaws …

Men forsæt endelig i den samme trumme rum … kan ikke forstå hvad vi skal med kattegal siden hvis vi ikke skal finde ud af ´komme vider og komme væk fra sygdom…

Folk skal ikke kunne lide alt det jeg skriver, MEN folk kan sgu læse det man skriver og sætter ind af link.

Hvis man læser aplaws , orijen og acana så er der akurat det samme i indholds fortegnelsen !!![/quote]

Undskyld, men du synes ikke du selv fortsætter i samme trumme rum?
Du har én god erfaring med et foder - fair nok og fortsæt endelig med det foder.
Men hvis flere andre har dårlige erfaringer med det foder, synes jeg du bør respektere, at de foretrækker et andet produkt til deres katte.

Du kan oplyse om dine gode erfaringer - men lad være med at forlange, at alle skal følge “din vej”!!!

Lise: Du har erfaring med EN kat. Der sidder folk herinde, som har langt større erfaring at bygge deres udtalelser på -også i antal katte gennem deres liv.

Der er god grund til, at folk slår ned på taurindelen. Du oplevede ikke 80ernes taurin skandale blandt katte før producenterne opdagede, at Taurin er vigtig at tilsætte, da katten ikke kan producere det selv. Det er den skrækkelige skandale, der den gang rystede hele katteverdenen globalt, som er årsagen. Jeg kender en, der plejede at arbejde for Hills - hun kan berette om taurin-skandalen så det løber en koldt ned af ryggen.

Så der er god grund til at folk reagerer.

Men nu du selv bringer det op: Hvordan er Morgan fodret fra killing og i hans gamle hjem? Fik han det kan skulle have der? Hvad fodrede du ham med før du skiftede? Og hvorlænge gjorde du det, før du skiftede?

Jeg sidder og overvejer om denne ene kat har haft så elendig mad i hans tidligere hjem, at alene det at skifte til et premiumfoder hos dig var løsningen for ham.

Det har jeg nemlig set før, og på den måde er din ene erfaring med Morgan ikke speciel - selv om det naturligvis er dejligt for jer, at han er rask. Jeg har oplevet det samme ved at skifte en vildkat til Royal Canin, Hills og Iams… Og jeg har faktisk endda oplevet det ved at tage en vildkat ind og føre den over på Specifik (som jeg ikke just mener er et godt foder i dag)… Alene det at få noget ordentlig mad gjorde forskellen. Foderets navn var ikke afgørende - det var ingredienserne der arbejdede for disse katte, som tidligere var fodret med mindre lødigt foder.

Lige nu har jeg sådanne 2 katte i min lade. KV ville aflive dem, men jeg satte dem på RC - og nu stortrives de og er klar til nye hjem. Jeg har gennem mit liv indtil nu oplevet dette med over 150 katte. Lødig foder gjorde forskellen - ikke navnet på foderet, for disse dyr var fodret så dårligt i forvejen, så alt var bedre.

Og jeg skriver ikke dette fordi jeg ikke synes, at det er dejligt, at Morgan er rask. Jeg elsker den kat:-) Men fanatisme er farligt - især hvis der er andre mulige forklaringer…

Ang din tone i tråden:

Du handler sikkert i god mening, men når du farer ud på den måde, så er der ingen der på sigt gider lytte til de gode ting du også har at sige.

Du er tit ude og skrive at folk ikke kan lide dig. Jeg ved fra mig selv, at ens adfærd på fora kan være årsagen - også selv om det ikke er ens hensigt. Det skrevne ord er fattigt. Vil du have folk til at se lysere på dig, må du ændre dig - du kan ikke ændre andre.

Jeg taler af erfaring, Lise, når jeg giver dig dette velmente råd.

Op med humøret - du har fundet foderet til dine katte - men vær varsom med at dømme andre, der ikke kaster sig i samme retning fluks du nævner det. Det får du ikke folk til at lytte ved

MVH

hvordan er det lige i pressen hver dag den ene dag skal vi ikke spise det og den anden noget andet …

´Det svampe værk kan ovære opstået fordi det er opbevaret forkert med mere som de sagde…

Der er hverdag der sker fejl i fødevare. Pga af fejl produktion, forkert opbevaring med mere.

Så jeg syntes godt folk kan klappe hesten.

nu er det ikke kun mig der kan se den forandring med kattene med den fodre blandning.

Men jeg opgiver for folk skal kun hakke og rette på mig her inde.
Jeg siger ikke på nogen punkter at alle skal havde samme holdning som mig. men jeg er så træt af at folk ikke læser det jeg skriver.

Som en skrev her inde så når jeg nævner ordet bengal så får jeg på puklen og når jeg nævner et hvis ord om fodret så skal der hagles på mig igen. I stedet for at læse hvad der egenlig står.

Som en sagde til mig det er sgu da utrolig der kommer en utrolig positiv tråd og straks skal alle se spøgelser … Bare fordi det er nyt .

Nej Lise - det er ikke fordi det er nyt - det er fordi det er livsvigtigt - og fordi der sikkert sidder folk herinde, som oplevede taurin skandalen og husker den.

http://www.helium.com/items/1708322-cat-food-taurine

Som ny i katteverdenen bør du have respekt for de grimme ting, som de folk oplevede den gang de troede, at de fodrede korrekt. producenterne anede ikke dette - de finder hele tiden ud af nyt - og derfor fodrede katteejere i god tro med foder uden taurin - og det synes jeg er helt naturligt, at ingen har lyst til at gentage.

Eller risikere at gentage.

Du vil gerne, at skeptisen handler om dig som person, men sådan læser jeg det ikke. Det handler om erfaringer og omsorg for egne katte - noget som jeg kun synes er dejligt, at folk har.

MVH

[quote=skeem;355085]Men jeg opgiver for folk skal kun hakke og rette på mig her inde.
Jeg siger ikke på nogen punkter at alle skal havde samme holdning som mig. men jeg er så træt af at folk ikke læser det jeg skriver.

Som en skrev her inde så når jeg nævner ordet bengal så får jeg på puklen og når jeg nævner et hvis ord om fodret så skal der hagles på mig igen. I stedet for at læse hvad der egenlig står.

Som en sagde til mig det er sgu da utrolig der kommer en utrolig positiv tråd og straks skal alle se spøgelser … Bare fordi det er nyt .[/quote]

Du kunne jo også vælge at være så åben du kunne rumme at der findes andre sandheder end din. Men du forteækker måske dine påstande står ukommenteret - på et diskussions forum?

Jeg tror alle herinde kan læse - også hvad der står.

Spøgelser - og bare fordi det er nyt: Nu tror jeg du skal klappe det du beder alle andre om.

At have den holdning: jeg ene og alene vide - det er ikke grobund for nogen positiv debat …

Køb et par nye briller - gerne et par der ser lidt mere positivt. Og hvad er der nu i vejen med du har Bengal - helt ærligt …

[quote=lenschow;355089]Nej Lise - det er ikke fordi det er nyt - det er fordi det er livsvigtigt - og fordi der sikkert sidder folk herinde, som oplevede taurin skandalen og husker den.

http://www.helium.com/items/1708322-cat-food-taurine

MVH[/quote]

Jeg opdrætter jo en race som er meget sensitiv med mangel på Taurin.
Så sensitiv at mærkaten i mange år på racen var: Aby’er dør af hjertefejl

[quote=Lis Dahlstrøm;355092]Jeg opdrætter jo en race som er meget sensitiv med mangel på Taurin.
Så sensitiv at mærkaten i mange år på racen var: Aby’er dør af hjertefejl[/quote]

Her har du et eksempel Lise på at det ikke kunne handle mindre om dig som person men om at folk herinde drager omsorg for deres dyr på bedste vis.

Hvis jeg skulle fare op hver gang jeg blev mødt med skepsis over at fodre med delvis råt og vådt fremfor tørt, så skulle jeg fare op stort set hver dag - men selv om mine katte trives på dette, så kan jeg jo ikke sige at alle andre katte vil gøre det.

Det er trods alt kun 5 katte herhjemme, som jeg har erfaring med at fodre med råt…

Kan du se, hvor jeg vil hen?

Du behøver ikke tage spørgsmålene personlige. De er ikke tegn på, at folk ikke kan lide dig, men på at folk har en sund skepsis - hvilket vi altid bør have, når vi fodrer umælende dyr

MVH

Når Jens Ruhnau har anbefalet, at Mozart får sine tænder opereret ud, så tvivler jeg på, at det kan reddes med tørkost, råt, tandbørstning eller andre gode råd.

Husk på, vi har selv stået i samme situation med en kat på kun 3 år. For os var det tydeligt, at katten opfattede det som et overgreb at blive tvunget til at få børstet tænder samt at blive pillet i munden i tide og utide, kørt til dyrlæge i tide og utide osv. Vi valgte jo derfor at få alle hans tænder opereret ud, og det har vi ALDRIG fortrudt så meget som et eneste sekund. Olav har det rigtig godt i dag, han spiser normalt, han har taget på igen, og han er glad og tillidsfuld (over for os i hvert fald), så skulle jeg nogensinde stå i samme situation igen, så ville jeg ikke tøve med at vælge samme løsning, når nu alt andet er afprøvet uden succes.

Eddie har jo forresten også fået to tænder ud - før havde han en lille rød rand det er helt væk nu og hans trivsel er meget meget større.

Dyrlægen fandt aldrig årsagen til de to tænder, men det var noget miljømæssigt og ikke arveligt, der lå bag. Og det har virket at få dem ud.

Han har ingen men haft siden, og sårene lukkede sig straks efter operationen. De beholdt ham et par dage men det var fordi han skulle i gang med at spise igen - ikke pga tænderne.

Da det gjorde auvs var han jo gået fra maden bette pus.

Jeg var også imod, men dygtige dyrlæger i Hobro overbeviste mig om det modsatte - heldigvis! For jeg har en rask kat herhjemme nu

Så jeg forstår dig Mona… En kat har tænder… Men overvej det alligevel en gang til.

MVH

Skeem, jeg sætter ikke linket ind for at genere dig på nogen måde, men er der noget galt med fodderet som der gives udtryk for i denne tråd [ame=“http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=16967”]Prisbillig Applaws natural cat food søges - De Kattegale Debatterer[/ame] indlæg 15, så bør der da advares mod det.

Indlægget handler ikke om taurin og derfor er det heller ikke det der advares imod.

At flere oplever at deres katte bliver syge er nok for mig til ikke at bruge det produkt.

Du vælger at fortsætte med det, det er fint med mig og det acceptere jeg på samme måde at jeg forventer at du acceptere mine valg. :slight_smile:

Jeg er ikke bange for noget nyt på nogen måde men mine kattes sundhed kommer i første række og er der tvivl, så lader jeg altså tvivlen komme mine katte tilgode :slight_smile:

Tak for linket, dem må jeg prøve til min pige, der også har tendens til lidt problematisk tandkød (hun fik trukket en tand ud i agust -09) og som ikke vil spise råt. :kryds:

Jeg læser da hvad du skriver og det tror jeg også alle andre gør. Jeg forstår ikke hvorfor du bliver ved at skrive at folk ikke læser eller lytter. Det gør vi. Vi er bare ikke altid enige… Det er ikke det samme som ikke at lytte, vi lytter til dig, men vi lytter også til andre og når det så giver mere mening for os, så er det altså det vi vælger selv og ikke det du skriver.

Helle - Jeg har i øvrigt også oplevet at mine to coon-drenge har fået rigtig flot tandkød og tænder efter vi er begyndt at bruge kyller, kyllingehalse, hjerter og andet kød som “tandbørstning” :slight_smile:

[quote=skeem;355085]
Så jeg syntes godt folk kan klappe hesten.

Men jeg opgiver for folk skal kun hakke og rette på mig her inde. Som en sagde til mig det er sgu da utrolig der kommer en utrolig positiv tråd og straks skal alle se spøgelser … Bare fordi det er nyt .[/quote]

Jeg ved ikke om du har meldt dig ud Skeem.

Men jeg ser ingen spøgelser i folks svar - kun realiteter.

Jeg er særdeles taknemmelig over, at medlemmerne herinde er interesseret i min kat - :inlove:

Jeg takker gerne endnu engang…:inlove:

Helt enig med Mona - det var også herinde folk lærte mig at fodre mine katte med andet end Specifik

[quote=skeem;355047]:argh: HOLD OP FOLK er stokken her inde :argh:

Jeg skriver her inde at Morgan er rask nu … jeg har kommet med link ,indholds fortegnelse , mail fra aplaws, men alligevel så ser folk ikke på det jeg skriver …

De ser kun hvad de selv ville bare fordi der ikke står taurin indholdet på poset nu er svaret kommet fra aplaws …

Men forsæt endelig i den samme trumme rum … kan ikke forstå hvad vi skal med kattegal siden hvis vi ikke skal finde ud af ´komme vider og komme væk fra sygdom…

Folk skal ikke kunne lide alt det jeg skriver, MEN folk kan sgu læse det man skriver og sætter ind af link.

Hvis man læser aplaws , orijen og acana så er der akurat det samme i indholds fortegnelsen !!![/quote]

Der er INGEN, der taler negativt om den måde du fodrer på. -surrender Siger det lige igen; Hvad der virker for dig, gør sig ikke nødvendigvis gældende hos andre.
Der lægges et link til en artikel om det pågældende foder, som vedkommende ikke længere bruger - måske på baggrund af artiklen og måske på grund af flere andre info eller mangel på samme. Men hvis de ikke har lyst til at bruge foderet, så har de ikke lyst til at bruge foderet!

Det hjælper bestemt heller ikke på folks velvilje over for det du skriver, når du gang på gang hidser dig op, fordi du føler dig overset, eller at man ikke reagerer nok på det du skriver!

[quote=Mona Jensen;355008]Han vil bare ikke…:frowning:

Jeg må prøve igen. :slight_smile:
Jeg har købt en tandbørste hos Ruhnau.
Den man bruger til kræft-ramte børn.

[/quote]

Mona, der findes også en “fingerdut” til at gnubbe med. Den kan nogle
gange være lettere at bruge, især i starten, indtil både kat og børstefører
er blevet lidt mere fortrolige med mundrengøringen :slight_smile:

Min dyrlæge har anbefalet den sammen med aloe vera-tandpasta.

Det er måske også et forsøg værd.

[quote=Charlotte Oeh.;355336]Mona, der findes også en “fingerdut” til at gnubbe med. Den kan nogle
gange være lettere at bruge, især i starten, indtil både kat og børstefører
er blevet lidt mere fortrolige med mundrengøringen :slight_smile:

Min dyrlæge har anbefalet den sammen med aloe vera-tandpasta.

Det er måske også et forsøg værd.[/quote]

Så Ann Dorrit havde sådan en dimmer i sin stand :slight_smile: