Formentlig i morgen eller overmorgen…nu gider jeg nemlig ikke aflede Junior fra at hive i lyskæden på juletræet, daske pynt ned og bide i de nederste grene længere
Hjemme stod juletræ og pynt altid til 2. eller 3. januar, nytåret skulle også lige overståes inden det blev pakket ned. Sidste år pakkede jeg for første gang ned før nytår og det havde jeg det egentlig ret godt med, så det bliver det samme i år.
Lyskæden (og de hvide perlemorsgranguirlander) på altanen får dog lov at være en måned eller to endnu og der er også et par lyskæder her og der der bliver (nogen af dem året rundt - jeg elsker lyskæder og anvender dem alternativt året rundt), men nisser og træ kommer i kælderen over de næste par dage
Jeg er lidt ligeglad med, hvad der står i bøgerne, så her starter julen 1. december og varer til et sted mellem jul og nytår, hvor julen så bliver pakket ned.
[quote=Vivi_Fletcher;520409]Jeg er lidt ligeglad med, hvad der står i bøgerne, så her starter julen 1. december og varer til et sted mellem jul og nytår, hvor julen så bliver pakket ned.
Det er det jeg - og nisserne - har det bedst med :-)[/quote]
Lyder fornuftigt!!!
Og hvis det er det, som nisserne ønsker…ja, hvem er du så til at lave om på det???
Her varer julen lige til Tre Hellige Kongers dag, hvor den tre-armede tre hellige kongers lys bliver tændt og imens pakker jeg julepyntet ned som et hyggeligt ritual.
En tradition jeg har taget med mig fra min barndom
Her kommer juletingene langsomt op i løbet af december, og de kommer også gradvist ned igen. Adventskransen (stage) og sokkerne til adventsgaver kom ned allerede før juleaften. Juletræet kommer først ned efter nytår (men det kom også først op juleaftensdag). Jeg har kun nogle få, antikke (dvs. fra min barndom! :høhø: ) nisser. De kommer nok ned lige før nytår. Til gengæld har jeg en troldhasselgren med noget ikke særlig julet pynt (glaspynt, prismer, stjerner o.l. ) der som regel bliver hængende vinteren ud. Vores fine krybbespil bliver stående til helligtrekonger (eftersom de tre konger indgår i det).
Jeg holder også på, at julen varer til helligtrekonger, og det er da sket, at juletræet har kunnet stå så længe. Men som regel står det kun til nytårsdag.
I mit barndomshjem blev juletræet tændt 3 gange: Juleaften, 3. juledag (min mors fødselsdag) og nytårsaften, hvor vi sommetider havde røde lys og havde erstattet stjernen i toppen med sådan en tysk glas-ting.
Jeg forstår ikke, at man først har en masse arbejde med at få det hele op, hvorefter man ikke kan få det hurtigt nok ned igen. Jeg vil hellere nyde den i de 12 juledage, og synes det er ærgerligt, hvis julen flytter til november.
Når jeg bliver træt af den Så ganske enkelt tror jeg det kan siges, og det kan være alt fra juledag til dagene inden nytår. Nytåret er for mig lig med en ny tid, og ikke mindst lysere tider, så der holder jeg meget af at få lidt der lugter af forår ind og sætte sit præg.
Åhhhh gud troede at jeg var ved at være unormal mht pyntning . . . . her står 3-4 kasser som har været lukket op . . . og i igen . . . jeg orkede det bare ikke i år så her har været en lyskæde og et Adventslys . . .
Mit bliver taget ned i morgen.
I dag har vi haft gæster til julefrokost og nu hvor de er gået et julen slut:)
Det bliver skønt at få sin “normale” stue igen.
Jeg kan godt lide når pynter kommer op omkring 1 december men jeg nyder altså også når det skal neg igen.
Hilsen Lisbeth
Vores jul er nok atypisk. Den starter, når mine forældre kommer hjem, og vi samles i huset i Odsherred - det er som regel omkring d.20.12. Så kommer julestadset frem, og huset pyntes op. Juletræet bæres ind og pyntes d.23. Gaverne kommer under d.24. Om vi rent faktisk holder juleaften d.24. eller d.25., kommer an på, hvor sent mine forældre kommer hjem - hvis de først kommer d.22., så er juleaften d.25. - det er mindre stressende. Da Morfar levede, blev juletræet tændt igen d.26. om eftermiddagen, da det var hans fødselsdag - i flere år holdt vi denne tradition ved lige for at mindes ham - men i de senere år juletræet blevet båret ud d.26. Resten af julepynten fjernes inden nytår.
Ja så er mit julepynt næsten væk, mangler lige en kasse at putte det sidste i, men den står i skuret, så jeg venter lige til det bli’r lyst
Så der er godt nok tomt rundt omkring nu…
Så mangler jeg bare rengøringen og få sat det sædvanlige nips op igen
Her bliver juletingene pakket væk inden nytår, har jeg bestemt.
Egentlig ville jeg have haft gjort det i dag, men min bror og svigerinde kommer i morgen, og så synes jeg det kunne være hyggeligt at lade det være fremme.
Jeg har ikke noget juletræ, eller juledekorationer, men kun div. figurer, som står diskret på nogle hylder. Jeg har aldrig gæster i julen, men er selv i byen, så derfor gør jeg ikke så meget ud af det herhjemme.
Og jeg finder først juletingene frem et par uger før jul.
Tja, det kommer an - som flere andre er inde på, så kan man starte (for) tidligt, eller vente.
Når jeg pynter op, den smule, det bliver til, så er det med max. adventskrans, evt. kalenderlys, når det starter.
Så kan der komme julekalendere og kravlenisser op.
Mere julepynt må vente til dagene op til jul.
Selvfølgelig kan man pille nogle ting ned til nytår, men der må være noget jul helt til helligtrekonger. Røde hjerter går såmænd fint ind i nytårspynten også, mens julekalendere ikke bliver hængende så længe.
Helligtrekonger er sådan en fin, stille tradition med lys i sæt på tre, og en forberedelse på et par strenge, stille vintermåneder efter al den festivitas.
Jeg har ikke noget at bære ud, for det julestads har slet ikke fået en fod indenfor her! - det skidt skal jo alligevel bare pilles ned igen… Spild af tid.