[QUOTE=Kiwa;911777]Det er korrekt, at man skal være på vagt mht. laminerede/parketgulve. Men ved de ordentlige maskiner er den slags advarsler også fint beskrevet i brugsforvirringerne.
Nemlig ikke at holde hovedet for længe på samme sted for længe ad gangen samt, at der ikke må komme for megen vand med ud. Den mellemting vi fik, en rød sag med et stort trekantshoved ( må være beskrevet længere oppe i debatten her) den smed så megt vand af sig hele tiden samtidig med, at den var umulig at håndtere, så jeg brugte den ikke på vores parketgulv, kun klinkegulvene vi har i resten af huset.
Kärcheren blev tidligere fint brugt til parketten, med en ekstra klud på hovedet, som producenten anbefaler til den type materialer, og har aldrig haft et parketbræt der har løftet sig trods den høje varme. Men som nævnt, der advares i brugsanvisningerne om hvilke materialer man skal være forsigtig med. Så læser man ikke den og agerer derefter, så er man i mine øjne selv skyld i hvis ens gulv bliver ødelagt.
Som en anden skriver, man får helt klart en øjenåbner når man har brugt en damprenser kontra alm. gammeldags gulvvask.
Tag et totalt nyvasket gulv på gammeldags maner med alverdens dejligt duftende kemikalier, og kør en damprenser henover, og man får et chock 
Tag en helt hvid klud, gør den våd, og kør/gnid hårdt henover et gulv der er damprenset, og kluden vil være ligeså hvid bagefter. Det er forskellen.
Da jeg købte vores sidste meget lette sag, var testen nøjagtigt som beskrevet ovenfor, og den kunne til dels klare testen. Langt fra ligeså godt som vores gode 15 år gamle Kärcher, men den damper langt fra ligeså godt som Kärcheren, og man skal holde hovedet lidt længere tid eller køre flere gange henover fladerne.
Uanset hvilken model man vælger, så er damprensning langt mere effektiv end alm. gulvvask med rengøringsmidler, man skal lære sin damprenser at kende, læse producentens anbefalinger, finde en der svarer til det man har behov for. Eneste anke i mine øjne er, at da man ikke bruger parfumeholdige væsker/rengøringsmidler, ja så ved man godt at der er rent, men der er ikke en frisk duft af ajax, fyrnåle eller hvad ved jeg, efter man har gjort rent haha.
Vores gamle Kärcher (der altså lever endnu) har i den grad levet op til sit ry og indfriet mine forventninger. Den har levet sit liv hårde med optil 7 store hunde gående/løbende indendøre ad gangen. Hunde der gennem årene levede deres liv, med åbne svingdøre hele året rundt, kom ind med masser af mudderpoter. Kärcheren gjorde livet for mig som hundeejer så nemt, og uagtet hvor mudrede gulvene kunne være, så var de altid pinlig rene efter en hurtig tur med “dampdyret”
Blot en lille OT info - læste for et stykke tid herinde, om enkelte brugere der damprensede områder omkring deres hus for, at forhindre myrer i, at komme indedøre. Dampen neutralisere/ødelægge deres duftspor. Altså hvad man ikke kan bruge sin damprenser til 
Mvh
Yvonne[/QUOTE]
Det indlæg skrev jeg.
Jeg bruger den til at få myrernes duftspor væk fra soklen på mit hus og på den inderste række fliser op til huset. Og det VIRKER!!! Jeg har haft min damprenser i nu…3½ år, jeg elsker den. Bruger den naturligvis også indendøre…
Min nabo i rækkehuset ved siden af mit, er ved at blive vanvittig af myrer i huset. De vælter ind af hendes hoveddør, der er lige ved siden af min bryggersdør. De marcherer ind i hendes soveværelse, det ligger lige op til mit køkken.
Jeg har ikke en kvart myre i mit hus og har ikke haft det i mange år.
Jeg har fortalt hende om min damprenser…tror hun anskaffer sig en…