Jeg elsker min damprenser

En damprenser er meget skadelig i brug især hvis man har katte.

der er rigtig mange videnskabelige studier der påviser det!!

Jeg personligt kunne ikke drømme om at have sådan en i mit hjem når der er alle de fare og gener forbundet med dem.

Sæt der skete mine missere noget :uha:

:snydt:

Misundelse er altså en grim ting :ups:

[QUOTE=Rumle;911533]En damprenser er meget skadelig i brug især hvis man har katte.

der er rigtig mange videnskabelige studier der påviser det!!

Jeg personligt kunne ikke drømme om at have sådan en i mit hjem når der er alle de fare og gener forbundet med dem.

Sæt der skete mine missere noget :uha:

:snydt:

Misundelse er altså en grim ting :ups:[/QUOTE]

:tihi:

Jeg er meget langt fra at være rengøringsfanatiker, men den der dampfætter beviste at mit køkken engang VAR hvidt. Bare sådan i ét hug! DER blev jeg overbevist L

Man anbefaler ikke en damprenser på ubehandlede trægulve - de skal være hårdt forseglede med lak (som jeg har forstået det) - og selv er der meget delte meninger fra fagfolk.
Det anbefales slet ikke til laminat - fordi dampen kan opløse limen og laminat er meget modtagelig overfor fugt.

Når ovenstående så er sagt, så har jeg selv laminatgulv (det var i huset da jeg købte det - og jeg HADER det). Det skal på sigt udskiftes, så jeg har været lidt ligeglad med advarslerne og har brugt damprenser på mit laminatgulv når det har trængt til en ordentlig overhaling. Og der er et par enkelte steder, hvor det buler en anelse ved en samling - men jeg ved ærligt ikke, om det er pga damprenseren eller fordi jeg har brugt for meget vand i forbindelse med almindelig gulvvask (som gulvet også er meget følsomt overfor - hvilket er årsagen til at jeg hader det gulv!).
Det er i hvert fald meget vigtigt ved laminatgulv at man ikke holder damprenseren stille på et bestemt sted på gulvet når man bruger den.

Jeg er iøvrigt glad for min damprenser. Den tager jordslåethed i fuger mellem badeværelsesklinker, kommer helt ind i hjørnet etc. omkring armatur. Er en fuldstændigt ugiftig måde at desinficere en kattebakke på, gør det nemt at få mados/-belægning af emhætte-glasplade etc. etc. :ok:

Jeg er meget langt fra at være rengøringsfanatiker, men den der dampfætter beviste at mit køkken engang VAR hvidt. Bare sådan i ét hug! DER blev jeg overbevist L[/QUOTE]

Jeg kæmper for at få manden i huset overtalt til vi skal have sådan en - er ret overbevist om at her er meget mere beskidt end man regner med, selvom vi gør godt rent :tihi:

Du får et chok, første gang du kører dimsen hen over en hvilken som helst overflade!

Som skrevet i mit første indlæg, så HAVDE jeg faktisk lige støvsuget og vasket gulv, da tingesten kom ind af døren - og det var kun fordi jeg har en ret så gadgetglad mand, at den blev pakket ud og straks skulle prøves… Kluden som sættes over “børstehovedet” var nærmest koksgrå af skidt og snavs efter en hurtig tur henover stuegulvet :blegne: Det var godt nok noget af en øjenåbner!
Siden jeg oprettede denne tråd, har jeg for øvrigt ikke vasket gulv, men nøjes med at dampe det… så er her da helt rent mindst en gang om ugen :smiley:

Jeg skal lige have min skulder til at opføre sig en smule bedre, men så står den på dampning af hele køkkenet. Det trænger i den grad til at blive vasket ned fra loft til gulv og så en ny omgang maling… Jeg regner med at damprenseren bla vil betyde at jeg kan slippe for afvaskningen af træloftet med grundrens :thumbup:

Det er korrekt, at man skal være på vagt mht. laminerede/parketgulve. Men ved de ordentlige maskiner er den slags advarsler også fint beskrevet i brugsforvirringerne.

Nemlig ikke at holde hovedet for længe på samme sted for længe ad gangen samt, at der ikke må komme for megen vand med ud. Den mellemting vi fik, en rød sag med et stort trekantshoved ( må være beskrevet længere oppe i debatten her) den smed så megt vand af sig hele tiden samtidig med, at den var umulig at håndtere, så jeg brugte den ikke på vores parketgulv, kun klinkegulvene vi har i resten af huset.

Kärcheren blev tidligere fint brugt til parketten, med en ekstra klud på hovedet, som producenten anbefaler til den type materialer, og har aldrig haft et parketbræt der har løftet sig trods den høje varme. Men som nævnt, der advares i brugsanvisningerne om hvilke materialer man skal være forsigtig med. Så læser man ikke den og agerer derefter, så er man i mine øjne selv skyld i hvis ens gulv bliver ødelagt.

Som en anden skriver, man får helt klart en øjenåbner når man har brugt en damprenser kontra alm. gammeldags gulvvask.

Tag et totalt nyvasket gulv på gammeldags maner med alverdens dejligt duftende kemikalier, og kør en damprenser henover, og man får et chock :yikes:

Tag en helt hvid klud, gør den våd, og kør/gnid hårdt henover et gulv der er damprenset, og kluden vil være ligeså hvid bagefter. Det er forskellen.

Da jeg købte vores sidste meget lette sag, var testen nøjagtigt som beskrevet ovenfor, og den kunne til dels klare testen. Langt fra ligeså godt som vores gode 15 år gamle Kärcher, men den damper langt fra ligeså godt som Kärcheren, og man skal holde hovedet lidt længere tid eller køre flere gange henover fladerne.

Uanset hvilken model man vælger, så er damprensning langt mere effektiv end alm. gulvvask med rengøringsmidler, man skal lære sin damprenser at kende, læse producentens anbefalinger, finde en der svarer til det man har behov for. Eneste anke i mine øjne er, at da man ikke bruger parfumeholdige væsker/rengøringsmidler, ja så ved man godt at der er rent, men der er ikke en frisk duft af ajax, fyrnåle eller hvad ved jeg, efter man har gjort rent haha.

Vores gamle Kärcher (der altså lever endnu) har i den grad levet op til sit ry og indfriet mine forventninger. Den har levet sit liv hårde med optil 7 store hunde gående/løbende indendøre ad gangen. Hunde der gennem årene levede deres liv, med åbne svingdøre hele året rundt, kom ind med masser af mudderpoter. Kärcheren gjorde livet for mig som hundeejer så nemt, og uagtet hvor mudrede gulvene kunne være, så var de altid pinlig rene efter en hurtig tur med “dampdyret”

Blot en lille OT info - læste for et stykke tid herinde, om enkelte brugere der damprensede områder omkring deres hus for, at forhindre myrer i, at komme indedøre. Dampen neutralisere/ødelægge deres duftspor. Altså hvad man ikke kan bruge sin damprenser til :ok:
Mvh
Yvonne

Jeg har brugt min damprenser på min sofa, og den er altså ikke blevet ren :ups:

[QUOTE=Ann K;911715]Du får et chok, første gang du kører dimsen hen over en hvilken som helst overflade!

Som skrevet i mit første indlæg, så HAVDE jeg faktisk lige støvsuget og vasket gulv, da tingesten kom ind af døren - og det var kun fordi jeg har en ret så gadgetglad mand, at den blev pakket ud og straks skulle prøves… Kluden som sættes over “børstehovedet” var nærmest koksgrå af skidt og snavs efter en hurtig tur henover stuegulvet :blegne: Det var godt nok noget af en øjenåbner!
Siden jeg oprettede denne tråd, har jeg for øvrigt ikke vasket gulv, men nøjes med at dampe det… så er her da helt rent mindst en gang om ugen :smiley:

Jeg skal lige have min skulder til at opføre sig en smule bedre, men så står den på dampning af hele køkkenet. Det trænger i den grad til at blive vasket ned fra loft til gulv og så en ny omgang maling… Jeg regner med at damprenseren bla vil betyde at jeg kan slippe for afvaskningen af træloftet med grundrens :thumbup:[/QUOTE]

:uha: Jeg gruer allerede for hvordan mon det ser ud i køkkenet hvis jeg køber sådan en og giver det en tur :yikes: Bruger du den også til at gøre badeværelset rent? Altså amatur, wc osv? For dælen hvor ville det lette mit kæmpe arbejde med det snørklede lille badeværelse, hvis man kunne… :thumbup:

Jeg er faktisk ikke helt sikker på jeg tør opdage hvor beskidt her er :ups:

:klapper:

Folk, der kender mig, vil også kunne fortælle, at jeg afgjort ikke lider af bacilleforskrækkelse!
Her er aldrig møgbeskidt, men skinnende ajaxrent er her heller ikke altid - jeg lever fint med at man kan se her bor både mennesker og dyr :slight_smile:
MEN - jeg havde også en forventning om, at når jeg vaskede gulvet efter alle forskrifter (jeg er gammel rengøringskone :wink: har oven i købet været på kursus i forskellige teknikker), så ville det også være rent! Og bestemt ikke sådan halvvejs møgbeskidt bvadr
Så vær forberedt på det værste… og lav allerede inden brug en hel masse ekstraklude… du får brug for dem :smiley:

Bruger du den også til at gøre badeværelset rent? Altså amatur, wc osv? For dælen hvor ville det lette mit kæmpe arbejde med det snørklede lille badeværelse, hvis man kunne… :thumbup:

Ja… og naj… Der er visse steder, hvor jeg simpelthen bare iKKE kan få damphovedet (eller hvad det nu hedder) ind - men det skyldes nok især indretningen af vores meget lille toilet (model kosteskab). På badeværelset og især i brusenichen er damperen suveræn!
Dog skal man huske, at damp er vand - og her hos os, hvor vandet er meget kalkholdigt, slipper man ikke for lige at tørre efter med et hårdt opvredet stykke vaskeskind, hvis man vil undgå kalkpletter og striber…

Vil det igrunden ødelægge et lakeret trægulv ?

• det er et af mandens argumenter imod at få en - at det er værre med damp end en våd klud

[QUOTE=Kiwa;911777]Det er korrekt, at man skal være på vagt mht. laminerede/parketgulve. Men ved de ordentlige maskiner er den slags advarsler også fint beskrevet i brugsforvirringerne.

Nemlig ikke at holde hovedet for længe på samme sted for længe ad gangen samt, at der ikke må komme for megen vand med ud. Den mellemting vi fik, en rød sag med et stort trekantshoved ( må være beskrevet længere oppe i debatten her) den smed så megt vand af sig hele tiden samtidig med, at den var umulig at håndtere, så jeg brugte den ikke på vores parketgulv, kun klinkegulvene vi har i resten af huset.

Kärcheren blev tidligere fint brugt til parketten, med en ekstra klud på hovedet, som producenten anbefaler til den type materialer, og har aldrig haft et parketbræt der har løftet sig trods den høje varme. Men som nævnt, der advares i brugsanvisningerne om hvilke materialer man skal være forsigtig med. Så læser man ikke den og agerer derefter, så er man i mine øjne selv skyld i hvis ens gulv bliver ødelagt.

Som en anden skriver, man får helt klart en øjenåbner når man har brugt en damprenser kontra alm. gammeldags gulvvask.

Tag et totalt nyvasket gulv på gammeldags maner med alverdens dejligt duftende kemikalier, og kør en damprenser henover, og man får et chock :yikes:

Tag en helt hvid klud, gør den våd, og kør/gnid hårdt henover et gulv der er damprenset, og kluden vil være ligeså hvid bagefter. Det er forskellen.

Da jeg købte vores sidste meget lette sag, var testen nøjagtigt som beskrevet ovenfor, og den kunne til dels klare testen. Langt fra ligeså godt som vores gode 15 år gamle Kärcher, men den damper langt fra ligeså godt som Kärcheren, og man skal holde hovedet lidt længere tid eller køre flere gange henover fladerne.

Uanset hvilken model man vælger, så er damprensning langt mere effektiv end alm. gulvvask med rengøringsmidler, man skal lære sin damprenser at kende, læse producentens anbefalinger, finde en der svarer til det man har behov for. Eneste anke i mine øjne er, at da man ikke bruger parfumeholdige væsker/rengøringsmidler, ja så ved man godt at der er rent, men der er ikke en frisk duft af ajax, fyrnåle eller hvad ved jeg, efter man har gjort rent haha.

Vores gamle Kärcher (der altså lever endnu) har i den grad levet op til sit ry og indfriet mine forventninger. Den har levet sit liv hårde med optil 7 store hunde gående/løbende indendøre ad gangen. Hunde der gennem årene levede deres liv, med åbne svingdøre hele året rundt, kom ind med masser af mudderpoter. Kärcheren gjorde livet for mig som hundeejer så nemt, og uagtet hvor mudrede gulvene kunne være, så var de altid pinlig rene efter en hurtig tur med “dampdyret”

Blot en lille OT info - læste for et stykke tid herinde, om enkelte brugere der damprensede områder omkring deres hus for, at forhindre myrer i, at komme indedøre. Dampen neutralisere/ødelægge deres duftspor. Altså hvad man ikke kan bruge sin damprenser til :ok:
Mvh
Yvonne[/QUOTE]

Det indlæg skrev jeg.
Jeg bruger den til at få myrernes duftspor væk fra soklen på mit hus og på den inderste række fliser op til huset. Og det VIRKER!!! Jeg har haft min damprenser i nu…3½ år, jeg elsker den. Bruger den naturligvis også indendøre…

Min nabo i rækkehuset ved siden af mit, er ved at blive vanvittig af myrer i huset. De vælter ind af hendes hoveddør, der er lige ved siden af min bryggersdør. De marcherer ind i hendes soveværelse, det ligger lige op til mit køkken.
Jeg har ikke en kvart myre i mit hus og har ikke haft det i mange år.
Jeg har fortalt hende om min damprenser…tror hun anskaffer sig en…

Ih det var smart, det med myrerne. Det havde jeg overset :slight_smile:

I år har vi forresten mærkelig nok ikke haft en eneste myre indenfor… uden dampning. Måske er det fordi det har regnet så meget at det OGSÅ ødelægger deres duftspor? Så er regnen da godt for noget L

[QUOTE=Rumle;912017]Vil det igrunden ødelægge et lakeret trægulv ?

• det er et af mandens argumenter imod at få en - at det er værre med damp end en våd klud[/QUOTE]

Vi har et lakeret parketgulv… massivt bøg… Der er INTET at se!
Selvfølgelig står man ikke med mundstykket samme sted i fem minutter - men det ville man jo da heller ikke gøre med alm gulvskrubbe/moppe…
Bare kør lige så stile og roligt, som med en støvsuger, så er det fint… Nogle gange kan det være nødvendigt med lige at tørre efter med en klud, men jeg har nu aldrig gjort det på parketgulvet :slight_smile:

• det er et af mandens argumenter imod at få en - at det er værre med damp end en våd klud[/QUOTE]

Mon det ikke kommer an på hvilken slags trægulv?
Et parketgulv tror jeg kan blive bulet. Vores er i hvertfald ret fugt-følsomt, og i brugsforvirringen står der direkte at man skal lade være med at bruge andet end en hårdtopvredet klud. :gruble:

[QUOTE=Ann R;912066]Mon det ikke kommer an på hvilken slags trægulv?
Et parketgulv tror jeg kan blive bulet. Vores er i hvertfald ret fugt-følsomt, og i brugsforvirringen står der direkte at man skal lade være med at bruge andet end en hårdtopvredet klud. :gruble:[/QUOTE]

Jeg har lakeret parketgulv i huset, bortset fra badeværelse og bryggers, der er klinker.

I brugsanvisningen til “renholdelse af parketgulvet” der lå i huset, er også anført, at man skal vaske gulv i en hårdtopvredet klud.

Da jeg flyttede ind, betalte jeg selv for at få alle gulve slebet og lakeret…gulvmændene sagde…husk nu, kun en hårdtopvredet klud.

Jeg damper alle gulve og har gjort det i de mange år, jeg nu har haft min damprenser, men kun med det minimale dampskud på parketgulvene…det har de ikke taget skade af overhovedet. :slight_smile:

Nej, det vil ødelægget et ubehandlet trægulv…eller et olieret…

[QUOTE=Sim-Sim;912122]Jeg har lakeret parketgulv i huset, bortset fra badeværelse og bryggers, der er klinker.

I brugsanvisningen til “renholdelse af parketgulvet” der lå i huset, er også anført, at man skal vaske gulv i en hårdtopvredet klud.

Da jeg flyttede ind, betalte jeg selv for at få alle gulve slebet og lakeret…gulvmændene sagde…husk nu, kun en hårdtopvredet klud.

Jeg damper alle gulve og har gjort det i de mange år, jeg nu har haft min damprenser, men kun med det minimale dampskud på parketgulvene…det har de ikke taget skade af overhovedet. :-)[/QUOTE]

Okay… du har sikkert ret - men vi bor til leje og gulvet var spritnyt da vi flyttede ind; så jeg tør simpelthen ikke. Anyway, damp/varm fugtig luft har det med at trigge min astma, så det er lidt akademisk for mig uanset.

[QUOTE=Ann K;911974]Folk, der kender mig, vil også kunne fortælle, at jeg afgjort ikke lider af bacilleforskrækkelse!
Her er aldrig møgbeskidt, men skinnende ajaxrent er her heller ikke altid - jeg lever fint med at man kan se her bor både mennesker og dyr :slight_smile:
MEN - jeg havde også en forventning om, at når jeg vaskede gulvet efter alle forskrifter (jeg er gammel rengøringskone :wink: har oven i købet været på kursus i forskellige teknikker), så ville det også være rent! Og bestemt ikke sådan halvvejs møgbeskidt bvadr
Så vær forberedt på det værste… og lav allerede inden brug en hel masse ekstraklude… du får brug for dem :smiley:

Ja… og naj… Der er visse steder, hvor jeg simpelthen bare iKKE kan få damphovedet (eller hvad det nu hedder) ind - men det skyldes nok især indretningen af vores meget lille toilet (model kosteskab). På badeværelset og især i brusenichen er damperen suveræn!
Dog skal man huske, at damp er vand - og her hos os, hvor vandet er meget kalkholdigt, slipper man ikke for lige at tørre efter med et hårdt opvredet stykke vaskeskind, hvis man vil undgå kalkpletter og striber…[/QUOTE]

Det lyder da helt fantastisk! :smiley: Ekstra klude? Er det bare almindelig karklude man bruger til dampmaskinen eller skal man have nogle specielle nogle?
Må indrømme jeg bliver mere og mere hooked på sådan en maskine :smiley: Mons tro min lille mor vil give et lille bidrag når det nu er rengørings relateret?:høhø: Må straks spørge… :stuck_out_tongue:

[QUOTE=Maria-Amalie;912565]Det lyder da helt fantastisk! :smiley: Ekstra klude? Er det bare almindelig karklude man bruger til dampmaskinen eller skal man have nogle specielle nogle?
Må indrømme jeg bliver mere og mere hooked på sådan en maskine :smiley: Mons tro min lille mor vil give et lille bidrag når det nu er rengørings relateret?:høhø: Må straks spørge… :p[/QUOTE]

Spørger om det samme som Maria :tihi: Og Jeg blir også mere og mere hooked - tror du også din moar vil give tilskud til miiiiin?? :engel2: Nej pjat - men nøøøøj, jeg vil også have én :smiley: