Jeg må også give Helle ret her. Det er nemt at koble tillægsord som “dominant” og “stresset” på en kat, når man ikke har set den, men kun fået beskrevet, hvordan den reagerer. Begge er også blevet brugt på min Billy, som jeg bestemt ikke har oplevet som nogle af delene, men som er urenlig.
Så er det jo altid dejligt, når den hidkaldte adfærdsdims (her Helle), synes, at man har ret
Og specielt når hun så bevæger sig et andet sted hen, og det (måske) giver pote. Helle mente nemlig, at Billy virkede som en kat, der hvilede i sig selv (men dog var temmelig opmærksomhedskrævende, man er vel orientaler
), og derfor mente hun, at han kunne have dårlige erindringer om kattebakken. Efter at have trænet “godbid for at gå på potten” efter Helles anvisninger i et stykke tid, er Billy blevet meget pottefikseret, og (uh, jeg tør næsten ikke at skrive det, det kan jo stadig nå at gå galt) han har endnu ikke haft nogen dyneuheld. Faktisk har jeg en gang set ham rejse sig fra dynen for at gå på potten 
Hvis man havde besluttet sig til, at Billy var “dominant” eller “stresset”, ville der ikke have været samme løsning i enden. Jeg har da også behandlet ham som stresset med både feliway og zylkene, uden effekt - så der er altså forskel på, hvilke ord man bruger.
Når det er sagt, så ved jeg, at Billy er rask, for han er gennemtjekket i hoved og r*v hos dyrlægen. Jeg synes også altid altid altid, at man skal starte hos dyrlægen, når kattene ændrer adfærd, for der kan ligge noget fysisk til grund for adfærden, og så hjælper det altså nada kun at kigge på adfærden.
Jeg sidder også lige og kommer i tanker om et par historier, jeg har hørt om heste, som blev urimeligt aggressive over for andre heste på folden. Her har det siden vist sig, at den aggresive hest fejlede noget, og aggressiviteten kunne så forklares med, at hesten havde erfaring med, at når de andre kom tæt på, så kunne den risikere, at de ville lege eller løbe eller skubbe, og det gjorde ondt. Og hvem ved ikke, at det bedste forsvar er et angreb? Min første tanke var nemlig, om ikke hunkatten skulle til et tjek for urinvejene, men det er jo begge forældrene, som killingen bullyer rundt med, så måske kan der være tale om det samme som med hestene? Men det er KUN et gæt, jeg ved det ikke…
mvh. tina