Killingernes farver og mønstre

Et forsigtigt bud er at Ariolos er sort sølv blotched tabby…

Der kan være sølv ja :slight_smile:

Jeg er på job nu, men poster lige ems koderne på forældre og bedste forældre på begge sider senere.

Okay :slight_smile:

Forsigtigt gæt på at Afrodite er Makrel

Napset lige det ene billed fra dit album Nette, håber det er ok

Har du ikke nogle billeder fra de er endnu mindre.

Synes nogle gange det er nemmest, at se mønstret, når er et par dage gamle.
Der er pelsen nemlig kort og ligger fladt :slight_smile:

Jo jeg skal se hvad jeg kan finde :smiley:

Her er ems:

Ziza’s side:
mor n 09 23 sort makrel tabby med hvid (Ziza)
mormor n 23 sort makrel tabby
morfar ns 09 23 sort sølv makrel tabby
oldefar (fars side) n 23 sort makrel tabby
Oldemor (fars side) ns 09 23 sort sølv makrel tabby med hvidt
Oldefar (mors side) n 23 sort makrel tabby
Oldemor (mors side) n 22 sort blotched tabby

Inuus’ side:
far w (Inuus)
farfar ns 22 sort sølv blotched tabby
farmor w
oldefar (fars side) ds 22 rød sølv blotched tabby
oldemor (fars side) n 09 22 sort blotched tabby med hvid
Oldefar (mors side) w
Oldemor (mors side) fs 22 Sort tortie silver blorthed tabby

Siden jeg så har tortie tøser… kan i så gætte hvilken farve min Inuus er under den hvide frakke :wink: Mors skønne dreng!!!

Her er de en dag gamle:

Afrodite

Artemis:

Ariolos:

De må da næsten være 23 alle sammen :?

Ligger der noget 23 på Innus side eller er de alle 22 eller hvide:?

Ja, mine bud på blotched handler primært om hvor mørke de er og at jeg ikke rigtig kan skelne nogen makrel striber. Men siden Ziza nu har så god mulighed for kun at give makrel videre kunne det jo godt være at de alle var det.

Annette - Du må altså lige give en dag hvor jeg kan komme og se dem “live”?

og hvorfor har du kun givet mors side på Ziza og fars side på Inuus? :slight_smile: Vi vil gerne have mors og fars side til dem begeg :slight_smile:

[quote=Dk Kefir Annette;79090]
Inuus’ side:
far w (Inuus)
farfar ns 22 sort sølv blotched tabby
farmor w
oldefar (fars side) ds 22 rød sølv blotched tabby
oldemor (fars side) n 09 22 sort blotched tabby med hvid
Oldefar (mors side) w
Oldemor (mors side) fs 22 Sort tortie silver blorthed tabby

Siden jeg så har tortie tøser… kan i så gætte hvilken farve min Inuus er under den hvide frakke :wink: Mors skønne dreng!!![/quote]

Det er vel egentlig ikke så vanskeligt igen med alt det røde, som der ligger i hans fars linie :slight_smile:

[quote=Eva K;79917]Ja, mine bud på blotched handler primært om hvor mørke de er og at jeg ikke rigtig kan skelne nogen makrel striber. Men siden Ziza nu har så god mulighed for kun at give makrel videre kunne det jo godt være at de alle var det.

Annette - Du må altså lige give en dag hvor jeg kan komme og se dem “live”?

og hvorfor har du kun givet mors side på Ziza og fars side på Inuus? :slight_smile: Vi vil gerne have mors og fars side til dem begeg :)[/quote]

Hun har da skrevet på dem alle :confused:
Der stor da mormor, morfar og deres forældre…

Er Makrel ikke dominant:?
Ziza kan kun give Makrel videre, da begge hendes forældre er Makrel.

Ziza vil sagtens kunne give blotchedtabby videre selvom hun selv er makrel.
Blotchedtabby kan i princippet bæres i et utal af generationer, og skjules af makrel, da makrel er dominant.

En parring mellem to blotchedtabbyer vil kun give blotchedtabby da denne er recessiv, og dermed kan katten kun give blotched videre.

Min tommelfingerregel er at jo sværere mønsteret er at se på en lille killing, jo større er sandsynligheden for de er blotchedtabby.
Jeg har pt et kuld på 4, hvor jeg ikke har kunne se mønster på tre af dem før den sidste uge. Jeg har hele tiden vidst de var tabby, men de to creme var stort set ensfarvet creme, og den blåtortie var stort set nonagouti på kroppen.
Nu har de alle 3 det fineste blotchedtabby mønster, og jeg tror faktisk at mønsteret bliver af rigtig fin kvalitet når de bliver voksne.

[quote=Stine A;80434]Hun har da skrevet på dem alle :confused:
Der stor da mormor, morfar og deres forældre…

Er Makrel ikke dominant:?
Ziza kan kun give Makrel videre, da begge hendes forældre er Makrel.[/quote]

Nej, hun har da ikke? Hun har ikke skrevet Ziza’s far og farfar osv? Dem har hun jo også nogen af, og ikke kun morfar osv…
Eller Innus’s mor og morfar osv. Mht det røde, så kan Innus jo kun have fået det fra hans mor, da det er x-bundet. Så derfor er det ikke ret relevant at kende Innus’s far, da han ikke kan have fået rød fra ham :slight_smile: Kun et y-kromosom. Hihi, medmindre Inuus da er XXY -tihi

Og ja, makrel er dominant, det er derfor blotched godt kan ligge gemt under det makrelle :slight_smile:
Der skal et makrel-gen til for at give makrel i fænotypen, og der skal to blotched-gener til for at give blotched i fænotypen. :slight_smile:

[quote=Eva K;81048]Nej, hun har da ikke? Nej, -sorry det er mig som var for hurtig -tihi
Hun har ikke skrevet Ziza’s far og farfar osv? Dem har hun jo også nogen af, og ikke kun morfar osv…
Eller Innus’s mor og morfar osv. Mht det røde, så kan Innus jo kun have fået det fra hans mor, da det er x-bundet. Så derfor er det ikke ret relevant at kende Innus’s far, da han ikke kan have fået rød fra ham :slight_smile: Kun et y-kromosom. Hihi, medmindre Inuus da er XXY -tihi

Og ja, makrel er dominant, det er derfor blotched godt kan ligge gemt under det makrelle :slight_smile:
Der skal et makrel-gen til for at give makrel i fænotypen, og der skal to blotched-gener til for at give blotched i fænotypen. :)[/quote]

Jeg har kun haft Blotched Tabby, så har ike helt styr på makrel. -olding

Stine - Hehe, der gik også lidt tid inden jeg selv så at det manglede. Havde faktisk postet et svar indlæg som jeg så måtte redigere da jeg så der manglede noget, heh…

Jeg har også kun blotched, æææælsker det mønster :slight_smile:
Jeg kan se at du er medlem i genetik-gruppen på kattegalleri, du kan evt. prøve at læse lidt derinde Gode råd om katte i et forum - Mangler du et svar, så start her! hvis du er interesseret i at lærer mere? Ellers er der sikkert også tråde om det herinde. :slight_smile:

Jooo Eva… jeg har skrevet alle forældrene. Farmor (er Inuus mor) Farfar (Inuus far) osv

Annette- Åh! Så har jeg misforstået dette far w (Inuus). Troede det drejede sig om faderen til Inuus, og ikke Innus selv, hehe. My bad (føler mig fjollet nu)

Skal du ikke GGGGG

Annette - Hehe, men efter at have fået Stine til også at se det forkert, selvom hun først så det rigtigt… :wink:

Haha Eva… jaja man har vel talegaverne i orden ikke? GG