Klør sig på hoved/hals

Det er også hvad jeg har hørt fra diverse dyrlæger i både ind- og udland.
Ja, det er vildt frustrerende både for kat og ejer, men hammer arveligt har jeg aldrig hørt, at det kunne være.
Lis - har du nogen dokumentation? Det kunne være interessant, hvis du havde. Du ved så meget om sundhed/sygdom, så det kunne være spændende,
hvis du ligger inde med noget viden om dette emne også.

Blandt andet denne side

http://www.dyrlaegeboysen.dk/01_kliniknyt/nyhedsbrevkaeledyr/Nyhedsbrev%20kaeledyr%2003.pdf
“Alle tre former er symptomer på andre sygdomme, som oftest overfølsomhedsreaktioner overfor f.eks. foder,
insektbid og husstøvmider. Det vil sige, eosinofilt granulom kompleks er ikke en selvstændig lidelse. I nogle tilfælde
kan forandringerne hørende til eosinofil granulom komplekser være arvelige. De katte hvor ingen tilgrundliggende
allergisk reaktion kan påvises, kan mistænkes for at have den arvelige variant.”

Jeg har set mange med de der hudfortykningsbobler hvor der er taget biopsi og svaret har været Eosinofil Granulom overvækst. En immunforsvars reaktion/defekt - og jer har set og oplevet arveligheden af det - også hvor sidst kendte kat slet ikke figurerede mere i stamtavlen

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;1124334]Blandt andet denne side

http://www.dyrlaegeboysen.dk/01_kliniknyt/nyhedsbrevkaeledyr/Nyhedsbrev%20kaeledyr%2003.pdf
“Alle tre former er symptomer på andre sygdomme, som oftest overfølsomhedsreaktioner overfor f.eks. foder,
insektbid og husstøvmider. Det vil sige, eosinofilt granulom kompleks er ikke en selvstændig lidelse. I nogle tilfælde
kan forandringerne hørende til eosinofil granulom komplekser være arvelige. De katte hvor ingen tilgrundliggende
allergisk reaktion kan påvises, kan mistænkes for at have den arvelige variant.”

Jeg har set mange med de der hudfortykningsbobler hvor der er taget biopsi og svaret har været Eosinofil Granulom overvækst. En immunforsvars reaktion/defekt - og jer har set og oplevet arveligheden af det - også hvor sidst kendte kat slet ikke figurerede mere i stamtavlen[/QUOTE]

Jo men… Det har da absolut intet med foderallergi at gøre? Det er en helt anden sygdom? Der er netop ingen eksem eller fortykninger - sårene kommer fordi katten river eller slikker i huden. Nældefeberangrebene kan give forbigående rødme og hævelse, men når allergenet er ude af kroppen er huden normal. En biopsi viser ingenting.
Derimod er der adskillige andre, alvorligere allergiformer, der ER arvelige.

Måske, måske ikke - nogen har haft held med fodring., Jeg siger kun det ligner - og en biopsi kan give svaret

Undskyld Lis - har udbygget mit svar mens du skrev. Og så skulle jeg lige åbne for GLS… :slight_smile:
Nej ved almindelig foderallergi er der netop ingenting at finde på huden, ud over slikke og kradsemærkerne. At andre slags allergi også kan give kløe, er noget andet. Mest alvorligt atopi. Almindeligvis giver disse luftvejs- og høfebersymptomer, men de kan give kløe.

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;1124334]Blandt andet denne side

http://www.dyrlaegeboysen.dk/01_kliniknyt/nyhedsbrevkaeledyr/Nyhedsbrev%20kaeledyr%2003.pdf
“Alle tre former er symptomer på andre sygdomme, som oftest overfølsomhedsreaktioner overfor f.eks. foder,
insektbid og husstøvmider. Det vil sige, eosinofilt granulom kompleks er ikke en selvstændig lidelse. I nogle tilfælde
kan forandringerne hørende til eosinofil granulom komplekser være arvelige. De katte hvor ingen tilgrundliggende
allergisk reaktion kan påvises, kan mistænkes for at have den arvelige variant.”

Jeg har set mange med de der hudfortykningsbobler hvor der er taget biopsi og svaret har været Eosinofil Granulom overvækst. En immunforsvars reaktion/defekt - og jer har set og oplevet arveligheden af det - også hvor sidst kendte kat slet ikke figurerede mere i stamtavlen[/QUOTE]

Tak for links.
Jeg er enig i, at eosinofil ses ved allergi eller parasitter, men jeg har endnu ikke set dokumentation for at foderallergi er arveligt. Hverken i dine links eller hos de dyrlæger jeg har talt med. (ville jeg selv bruge en kat med foderallergi i avl? Nej det ville jeg ikke - better safe than sorry)

Det jeg har hørt og set er, at reaktioner på foderallergi primært ses i kattens hoved omkring slimhinder - dvs. ved munden, næsen, øjnene.
Måske har TS kat allergi, men foderallergi hælder jeg ikke til, at det er.

[QUOTE=DK Lindvig;1124500]Tak for links.
Jeg er enig i, at eosinofil ses ved allergi eller parasitter, men jeg har endnu ikke set dokumentation for at foderallergi er arveligt. Hverken i dine links eller hos de dyrlæger jeg har talt med. (ville jeg selv bruge en kat med foderallergi i avl? Nej det ville jeg ikke - better safe than sorry)

Det jeg har hørt og set er, at reaktioner på foderallergi primært ses i kattens hoved omkring slimhinder - dvs. ved munden, næsen, øjnene.
Måske har TS kat allergi, men foderallergi hælder jeg ikke til, at det er.[/QUOTE]

Poterne - mellem trædepuderne og mellem tæerne er heller ikke ualmindeligt, og noget af det værste, synes jeg, fordi sådan en hudløs pote lynhurtigt bliver inficeret. Og så sidder staklen med en bullen betændt pote oveni sine andre problemer :frowning: Der ses også “afpelsning” på benene og maven. Men det er rigtigt at kradsemærkerne især foran ørerne og ved munden tit er advarsel nr. 1.
Ellers er jeg stort set enig. Billederne først i tråden ligner foderallergi. Beskrivelsen af fortykninger gør ikke rigtig :gruble: Ikke dem jeg har set… Men for at gøre forvirringen total findes der også flere slags foderallergi - fra “rigtg” allergi til intolerans… det er ikke særlig gennemsigtigt. Jeg ville jo nok smide en mail til Lene Boysen - jeg fik stor rspekt for hendes viden og lærte en masse af den konsultation vi havde dér.

Så ser jeg måske ikke så dårligt, jeg kan tydeligt se fortykningerne - ligesom knappenålshoveder.

Dem kan jeg også godt se, knappenålshovederne - jeg synes bare mest det ligner nældefeber/urticaria :gruble: Ditte havde maven fuld af de knopper på et tidspunkt, da hendes allergi debuterede meget, meget akut. Stakkel… Jeg forstår nok noget andet/voldsommere ved ordet fortykninger. Hmmm…
Det er svært ud fra et lille udsnit, der også - som billeder jo er - kan være influeret af lysforhold og andet. Derfor tror jeg også en ekspert ind over måske er en ide?

Selmas sår er de sidste par dage begyndt at forsvinde. Hun klør sig stadig, men ikke så meget som tidligere, så nu håber jeg på, at det måske går i sig selv igen :slight_smile:

Nå, helt så heldig skulle man ikke være… Sårene var ellers pænt helet, men nu opdagede jeg så at hun har fået kradset et nyt sår bag det ene øre…
(billedet er ikke så godt, da det er taget med mobilen)

Bliver vidst nødt til at snakke med dyrlægen i morgen…

Åh nej da :frowning:

Håber du eller din dyrlæge, kan finde årsagen til at hun klør sig

Dyrlægen var desværre gået tidligt i dag, så kom ikke til at snakke med hende… Men nu opdager jeg så, at Mynte også har fået et par bare pletter på halsen… Så det er vel næppe foderallergi, når der nu er noget med dem begge :frowning: