Ledmanipulation eller kiropraktik om man vil

[quote=pivnu;276625]Jeg er som sådan ikke fysiologisk skeptisk over at bruge kiropraktik på katten som dyr - jeg tror bare ikke på, at der reelt er et ret stort beov for at træde forebyggende ind.
Igen; det er noget andet ved et reelt problem.[/quote]

Der er så heller ikke nogen, der taler om at forebygge med kiropraktik - det fungerer heller ikke forebyggende på mennesker :slight_smile: Men mange dyr - også katte - har større eller mindre skader, der kan være sket ved fald eller i leg og som kan afhjælpes med kiropraktik :slight_smile:

[quote=Spiloki Simba&Spiloki Sveske;276607]Jeg er helt enig, jeg ville heller ikke lade nogen selvlært/u-uddannet begynde at manipulere led på mine katte.

Hun er stadig hverken selvlært eller uuddannet. Jeg tror, at alle de mennesker, der gennem de sidste mange mange år har gennemgået en mesterlære, vil føle sig en anelse stødt over at høre, de er uuddannede.

Jeg kan ikke liiige se, hvad forstand en hundemassør, al respekt for dem, har på led og knogler hos en kat.

Forskellen på hund og kat ligger i størrelsen af knoglerne - ikke mængden og placeringen.

Men hvis det hun har gjort ved Sander virker godt på ham, er det jo strålende.:thumbup:

Jeg har ikke brug for kiropraktik på mine katte, heldigvis, men måske en dag, men det bliver ikke en hundemassør jeg så kontakter.
Jeg vil undersøge til den tid hvem der har forstand på det.

Og hvordan i alverden vil du så vurdere, hvem der har forstand på kiropraktik til katte - er det, hvis de har et stykke papir hængende på væggen, hvor det står :?
[/quote]

Kiropraktik og zoneterapi vinder frem som alternative behandlingsmuligheder hos dyr og ligesom så meget andet er det noget, man kan tage og bruge - eller lade være.

Hvis man som du og Celina (og sikkert også andre herinde) partout vil have, at en behandler skal være trænet/uddannet på en bestemt måde, står det én frit for at vælge en sådan behandler (hvis den findes).

Hvis man som jeg vægter praktisk erfaring og håndelag (Lone er trods alt oplært af en meget erfaren behandler) højere end teoretisk viden, så kan man vælge Lone - eller forsøge at komme til hos hendes læremester.

Så er det underligt, at min balance er ødelagt på grund af whiplash, der sidder i nakken og ikke i øret.

Næh, men har man gået til kiroprakter i over 20 år som jeg, de sidste mange år faktisk forebyggende, hver 2-3 måned, så har man ikke slidgigt eller andre problemer i rygsøjlen. Da jeg skiftede kiropraktor, efter min egen i Helsingør var gået på pension, sagde den nye til mig. Hold da op, man kan virkelig se du har passet og vedligeholdt din ryg hos en kiropraktor. Min rygsøjlede “passede” på en meget yngre person. Men ok, jeg havde gået hos Danmarks vist dygtigste.

Jeg startede op i sin tid med nogle lændeproblemer, hvor nerver hele tiden kom i klemme så jeg ikke kunne bevæge mig og det gjorde sindsygt ondt. Men ved regelmæssig behandling har jeg nu aldrig problemer, trods motorcykelkørsel, havearbejde og styrketræning. Sjusker jeg med tiderne, f.eks. at springe ½ år over, så begynder min lænd at “dreje” sig igen.
Så en kiropraktisk-behandling forebyggende er imo en god ide, ligesom de regelmæssige tandlægeundersøgelser og lægeundersøgelser.

Jeg kender ikke helt virkningsmekanismen, men det er almindeligt kendt, at f.eks. slidgigt i nakkehvirvlerne kan give svimmelhed.
Det samme kan muskelspændinger samme sted.
Så det er såmænd ikke underligt, at du har det sådan.

NP

Det er så heller ikke helt, hvad jeg forstår ved forebyggende, for du har allerede en skade (der muligvis hedder hypermobilitet), som bare ikke skal have lov til at udvikle sig yderligere og det er kiropraktik eller osteopati, som jeg selv får, perfekt til at undgå :slight_smile:

[quote=Niels Peter;276786]Jeg kender ikke helt virkningsmekanismen, men det er almindeligt kendt, at f.eks. slidgigt i nakkehvirvlerne kan give svimmelhed.
Det samme kan muskelspændinger samme sted.
Så det er såmænd ikke underligt, at du har det sådan.

NP[/quote]
Jeg er enig, men det har heller ikke noget med balancecenteret at gøre.:slight_smile:

Whiplash er en væmmelig ting, en af mine veninder var meget plaget af det efter et biluheld, men det gik heldigvis over igen. God bedring til dig.

Nej, men balancecentret leverer kun nogle af de informationer, der giver os en oplevelse af balance.
Nogle meget vigtige informationer kommer via noget, der hedder noget så malabarisk som Proprioceptiv Neuromuskulær Facilitation (PNF), og som kort fortalt er hjernens viden om hvor arme og ben befinder sig i forhold til resten af kroppen.
Disse informationer kommer ind fra hele kroppen og løber via rygmarvens nakkedel til den forlængede marv og videre til hjernen.
Det er derfor ikke ulogisk, at problemer i nakken kan genere disse informationer på deres vej til hjernen …
Puha, sikke meget, de tvang os til at lære på den zoneterapiskole -uha

NP

Nej det er nu ikke det der er galt, det er min måde at sidde på tror jeg, der i sin tid gjorde det. Og så kompenserede jeg, så jeg gik helt skævt.
Så det ER faktisk forebyggende jeg går der nu, og mange andre går også forebyggende, for IKKE at få problemer i kroppens led og muskler senere i livet, som jo netop påvirker nervesystemet, at undgå slidgigt mm. :slight_smile:

NB! Hvis jeg har været ved at få hold i nakken, ryggen eller andet, så går jeg til kiropraktor og så er det væk. Kan kun anbefale folk at gå regelmæssigt. :slight_smile:

[quote=Denise;276888]Nej det er nu ikke det der er galt, det er min måde at sidde på tror jeg, der i sin tid gjorde det. Og så kompenserede jeg, så jeg gik helt skævt.
Så det ER faktisk forebyggende jeg går der nu, og mange andre går også forebyggende, for IKKE at få problemer i kroppens led og muskler senere i livet, som jo netop påvirker nervesystemet, at undgå slidgigt mm. :slight_smile:

NB! Hvis jeg har været ved at få hold i nakken, ryggen eller andet, så går jeg til kiropraktor og så er det væk. Kan kun anbefale folk at gå regelmæssigt. :)[/quote]
Ja, kiropraktik til mennesker er også en god ting: for nogle år siden havde jeg hold i nakken og var så svimmel at jeg følte jeg gik til venstre når jeg forsøgte at gå ligeud :S

En kiropraktor fik med 2 behandlinger rettet op på det, herligt.:thumbup:

En kiropraktor kan ikke forebygge en skade…
Simpelthen fordi, kiropraktoren ikke kan løsne noget, hvis ikke der er noget at løsne :slight_smile:
Jeg bruger selv kiropraktor - går ca hver fjerde uge… og kan måske godt forledes til at kalde det forebyggende behandling.
For det er det på en måde…
Jeg har store ledproblemer, er bla hypermobil og har konstateret slidgigt i bla nakke, skuldre, lænd, albuer, håndled osv osv…
I løbet af de ca 4 uger mellem hvor behandling, når min krop at “stivne” og låse sig mere eller mindre fast i diverse uhensigtsmæssige stillinger - og derfor skal den lige løsnes. Det knækker og brækker når mine led bliver manipuleret - nogle gange meget højt!
At jeg kan komme til at kalde det forebyggende, trods at der altså er problemer hver gang, skyldes at jeg af bitter erfaring ved, hvor slemt det kan blive, hvis ikke jeg overholder tidsrammen! :frowning:
Så “forebyggelsen” ligger i at min krop løsnes inden skaden bliver værre…
Og det er samme måde jeg i sin tid har brugt bla Marianne Bendixen på… Dise var jo en meget aktiv agilityhund i sine yngre dage - og det er lykkedes et par gange lige at “fange” en ubalance inden den satte sig til en reel skade!
At denne Lone er oplært og uddannet hos Marianne er derfor i mine øjne et kvalitetsstempel… For der findes vist ikke ret mange dyrekíropraktorer, der er dygtigere og mere fagligt kompetente end netop Marianne!!! Som for øvrigt også har en uddannelse som dyremassør…

/Bortset fra det… massører ved faktisk rigtig meget om anatomi! Nogle gange næsten mere end dyrlægen… direkte citat fra min egen dyrlæge - der fungerer som eksaminator på dyremassøruddannelsen :wink: )

På samme måde kan jeg også tydeligt mærke, at jeg ikke har fået behandlinger i en måneds tid nu - min ryg er så låst, at det niver i lungerne, hvis jeg tager en dyb indånding :frowning:

Jeg vil lige komme med endnu en lille update på Sander, nu der er gået lidt over en uge :slight_smile:

Hvis man ser hans bagben bagfra, ser det højre stadig anderledes ud, men han mangler også en hel del muskelmasse i det, så det bør udligne sig med tiden.

Til gengæld har han lige gjort noget, han ellers aldrig - eller også er det meget længe siden - har gjort: Han hoppede op på min skulder og vandrede storspindende og æltende rundt deroppe :wehuu::wehuu:

Mit bud er, at han føler sig sikker nok på benene til at gøre det nu i modsætning til tidligere, hvor han ikke har haft 100% balance i højre ben.

Vi er lige kommet hjem fra Lone i Birkerød. Hun ledmanipulerede vores to gamle katte. Hende på 17 har tilsyneladende ikke nævneværdig påviselig gigt, men der var der lidt skævheder her og der, muligvis forårsaget af mindre slag når hun hopper op/ned - hendes syn er lettere nedsat pga stær, så afstande kan være svære at bedømme helt korrekt.
Ham på 10 har gigt i albuerne og muligvis den ene forpote. Hans hofte blev rettet, da hun fandt en skævhed dér.
Begge katte nød tydeligvis behandlingen. Lone er et meget behageligt menneske, som ganske nemt vinder kattenes tillid.

Camilla - Kan du så ikke skrive om du kan mærke forskel på dem fra før og efter? (altså når I lige har været hjemme nogle dage efter det, og du har kunnet observere dem) :slight_smile:

Nu har jeg brugt Lone indtil flere gange og det kan jeg sagtens svare på :slight_smile:

Alt efter problemets omfang går der op til en uge, før det virkelig slår igennem (Sanders oprindelige problem havde eksisteret i lang tid, før det blev behandlet af Lone), men det første man mærker, er en øget evne til at hoppe samt at katten ligger lige :slight_smile:

Da jeg havde besøg af Lone forleden aften, som rettede Sander og to af killingerne (hun kunne bl.a. fortælle mig, hvem der var født først - det havde jeg ikke selv observeret, da jeg jo var i bad på det tidspunkt), og dels rettede Sanders humør sig, allerede da hun var færdig og havde fået det til at holde op med at gøre ondt og den af killingerne, hun “nipsede” i bækkenet, skred nu ikke så meget ud, når han gik :thumbup:

Mette - Tak for uddybningen, jeg læste godt dine tidligere indlæg om det. :slight_smile: Det lyder spændende. Har jo selv set hvor meget kiropraktik kan gøre ved heste, så vil gerne høre så mange personlige erfaringer om det som muligt for katte også :slight_smile:

Jeg kan kun anbefale det :slight_smile:

Selvom katte er meget smidige, kan de stadig nemt gå af led og dermed få ondt og det er kun, hvis man kender sit dyr særdeles godt eller er ultra opmærksom, at man opdager det hurtigt. Med Sander vidste jeg, at han ville brumme noget tid over Fanny, men jeg syntes, han gjorde det længere end jeg ville have forventet og samtidig så jeg jo, hvordan han blev jaget rundt i huset af hende - så logisk set kunne han nemt være skredet et sted og derfor have smerter :frowning: Ganske rigtigt var han skæv i bækkenet og nu taler han pænt til Fanny igen :smiley:

Det er planen, at Lone kommer forbi, inden killingerne skal flytte, for lige at checke dem alle igennem (det koster én konsultation, uanset størrelsen af kuld) :thumbup: