Min kat tisser i min brusekabine :(

Spurgte dem senere hen… sagde de at det gjorde han også der…

• men det ku være jeg skulle prøve noget andet grus…

• Men Jo når han ikke kan komme til risten, tisser han og laver han i kattebakken…

og synes det er så træls når han tisser i risten.:frowning:

Jeg kender også en hel del katte, der ikke vil bruge perlerne - så god idé at afprøve andet grus :slight_smile:

Bare alle mine katte ville gøre det - altså tisse i afløbet - for hvor ville jeg spare meget grus, og så er det også nemmere at skylle risten end at skifte bakke :slight_smile: Men så spørger jeg: Har han kun én bakke? Rigtigt mange katte foretrækker nemlig at tisse og lave hvert sit sted.

Ellers kan jeg regne ud, at det er en ret gammel vane for ham og det kan være svært at ændre.
Du opnår i hvert fald ikke noget godt resultat ved at skælde ham ud - tværtimod kan du risikere, at han begynder at tisse et sted, hvor du ikke ser det, for han forbinder straffen med dig og selve handlingen at tisse, ikke med stedet.

Men prøv som sagt at anskaffe en bakke mere + noget finere og blødere grus.

Hellere i risten end i dynerne… sofaen, bag døren.

Jeg har svært ved at se, at det er et stort problem :slight_smile:
Men ville bestemt også afprøve noget andet grus.

Hahah ja jeg ville da osse synes det var vældig praktisk. Så længe de kun tisser der…

Vores ene kattebakke står i brusekabinen. Det startede med at Jack altid sad på kanten af bakken og tisssede udenfor, og så var det smartest at det var et sted med afløb :slight_smile:

Men bortset fra det… Hvis sygdom først er udelukket, så er det jo et problem der kan løses. Enten ved at simpelthen sætte en bakke derind, eller det modsatte, sætte en madskål derind :slight_smile:

Jeg ser det som et problem, da det lugter grimt, og han træder på tispølen bagefter så der er “tisfodspor” …det er Altså vildt ulækkert, ifølge mig:-)

Forstår godt din frustration, personligt synes jeg også det er ulækkert og det lugter da også, hvis du ikke lige får det skyllet væk med det samme… Vores søde hunkat gør det samme, hvis jeg har døren åben ud til badeværelset, og jeg har derfor altid lukket dør og det accepterer hun fuldt ud :wink:

Min udfordring er nu, at hun altid har både tisset og besørget udenfor i vores have, men efter killinger har jeg jo bakke og den bruger hun jo også, så nu skal både killing og mor afvænnes ;))

Afvænnes fra at bruge bakken?
Forventer du så, at missemor og killing skal tisse og besørge udenfor til vinter i snestorm og frossen jord?

Vær du kun glad for, de bruger bakken, for hvad ville du egentlig stille op, hvis de f.eks. blev syge og skulle holdes inde i en periode?
Desuden kan du ikke opdage noget unormalt ved deres urin/afføring, hvis de kun besørger ude.

Og besværligt er det heller ikke at holde en bakke ren og lugtfri, især ikke hvis du bruger noget godt, klumpende grus, siger jeg, der har 10 store bakker inde.

??? Har du ikke bakke indenfor ( når der ikke er killinger) til trods for din kat plejer at bruge det store udendørs toilet?
Det vil jeg bestemt ikke anbefale. Som Mega skriver, har du ikke en kinamands chance for at opdage, hvis din kat eks. har blod i urinen, diarré eller andre sygdomme, der kan afspejles i en ændret afføring.
At katten måske selv foretrækker de udendørs faciliteter, retfærdiggør ikke, at du ingen bakke har indenfor :slight_smile:

Nu ved du jo ikke hvorledes min have er anrettet og jeg er MEGET ude sammen med min kat, så der er ingen problemer med at have en kat der besørger udenfor (og jeg kan skam sagtens holde øje)…Jeg har haft kat i en hulens mange år og alle er altid blevet tilset af dyrelægen hvert år og har fået en sundhedskontrol og der har aldrig været nogen anmærkninger.

Nu er jeg ny i forrummet og har læst mange tråde igennem og for pokker, hvor er der mange fordømmende røster, af garvede brugere, det er egentlig lidt skræmmende og sørgeligt :frowning:

Jeg er da ked af du føler at jeg er fordømmende, det er ikke hensigten :slight_smile: Jeg har på intet tidspunkt anfægtet din måde at holde kat på, men jeg stiller mig undrende overfor din kattebakke eller mangel på samme :slight_smile:

Undskyld det var nu ikke lige dig jeg mente, du skrev det på en pæn måde, det var mere Mega, jeg synes var noget hurtig på aftrækkeren :wink: Men faktisk mener jeg, at når jeg læser trådene herinde, så er de garvede meget hurtigt ude med kattekløerne og det vil måske skræmme mange nye brugere til ikke at stille spørgsmål.

I øvrigt har min katte aldrig haft problemer med at veksle mellem sommer og vinter, dvs. om vinteren er det bakke og om sommeren udenfor…katte kan godt opdrages ;))

Men nu skal vi jo ikke overtage Sandras tråd om en diskussion kattebakke kontra ingen ;)) det er lidt udekat kontra indekat om igen S

Jeg ville nu godt nok heller ikke være begejstret for at afløbet bruges som kattebakke - selvom der selvfølgelig er masser af endnu værre steder! Adrk!
Vil også anbefale at prøve at skifte gruset, det er trods alt et ret billigt forsøg. Skift til et fin-kornet bentonit-grus af god kvalitet (ca. 100-130 kr. for en sæk). Mange katte er ikke super glade for perlerne, selvom de godt kan bruge dem, når nu der ikke er andet.

Hos os har det hjulpet at tænde for vandet de gange, jeg har taget Aslan i det. :høhø:
Men det skal lige siges, vi oftest har døren lukket ud til badeværelset, da vores bademåtte er sort og hvid og med både sorte og hvide katte, bliver den hurtig grim. :slight_smile:

Hvordan går det med katten er den holdt op med at tisse i brusekabinen?Eller er der kommet en anden løsning på problemet?