Opskrifter på julesmåkager

Jeg vil gerne bage sammen med ungerne i weekenden, og så ville jeg høre Jer hvad Jeres yndlings julesmåkager er, og om i vil dele Jeres opskrifter :slight_smile:

Min egen favorit er jødekager :savle:

Terningkager! Dem bagte min mor altid til jul. Man laver en dej til Håkonkager og deler den i to. Så ælter man cacao ind i den ene halvdel. Derefter ruller man dejen i 4 lige tykke pølser. 2 hvide og 2 brune. Dem sætter man så sammen hvid, brun - brun, hvid, så man får én tyk pølse, med skakternet mønster. Den skal rulles stramt og ligge i køleskabet til den er helt fast, og nem at skære i skiver. Bages som håkonkager.

Min favorit er Citron-birkes hjerter - ikke en traditionel juleopskrift. Jeg har bagt dem de sidste par år
opskriften findes her Få den bedste opskrift: 1 dej = 6 slags julesmåkager 🎅 - ALT.dk

Finskbrød og Vanillekranse.

Bruger den opskrift, Mike har fået i skolen, så den er ikke på skrift og kender den ikke helt :høhø: Udover det ved jeg dog, at man IKKE må ælte eller banke dejen mere når alle ingredienserne er blandet sammen - så laver man nemlig “dejtråde” i, og så bliver de stenhårde.

Jeg laver ifølge min chef verdens bedste pebernødder og dem laver jeg efter denne opskrift sukkerkunst.dk (et stykke nede på siden). Jeg fandt siden, da der i sin tid var TICA udstilling i Røde Kro og prøvede flere af opskrifterne af. Siden da har jeg lavet pebernødderne hver jul. Man skal bare være opmærksom på, at med nogenlunde almindelig pebernøddestørrelse får man markant flere end i opskriften.