Polydactyle katte

Jeg fik tjekket Shrek hos Dr dyr i fredags og testet for Felv osv. Hun siger én tå på forpoten (som en tommelfinger) ikke har nogen indflydelse på deres gang eller knogler. Det eneste jeg skulle være obs på var hans klo.

[quote=Fire misser;410162]Er det hovedsageligt MC’er der er poly katte??
[/quote]

I Vendsyssel møder man også mange huskatte, der er polyer.

[quote=Lis Dahlstrøm;410660]Jeg kan ikke forstå hvad det er der er så dejligt - nogen der kan forklare det?

Det er ikke for at fornærme nogen - men ren og skær nysgerrighed hvad der er der gør man tilvælger en defekt?[/quote]

Som jeg oplever det - og som mange nikker genkendende til - så har
polyerne et lidt anderledes sind end andre katte.

Så vil en filosoferende måske spørge, om jeg da regner med at sindet
sidder i tæerne :høhø:

Måske, vil jeg så svare - nej, men de er bare anderledes. De roder og
rager rundt med deres ekstra tæer, de fanger fluer med en hånd, de kan
finde på at spise med poterne, fordi de kan gribe om kødet.

Balut kan finde på at tage en potefuld tørfoder med ind i stuen for at ligge
og hyggespise foran fjernsynet :cool:

De er pilfingrede på en måde, som jeg aldrig har set nogen af mine andre
katte være.


Og en eller anden dag har Balut vel også lært sig at knipse, når
han mangler opvartning :muhaha:

Ja undskyld, jeg snakker lidt med mig selv i denne her tråd :høhø:

Men noget der undrer mig er, at alle udtaler poly som “polly” eller “polli”,
men faktisk er det latin og betyder flere eller mange og udtales “po-ly”.

Jeg siger altid selv “flertået”, fordi folk kigger underligt på mig, hvis jeg
siger “po-ly” - så griner de og siger "nåh, en “polli” :tihi: …altså :venter: :høhø:

[quote=Charlotte Oeh.;410864]Ja undskyld, jeg snakker lidt med mig selv i denne her tråd :høhø:

Men noget der undrer mig er, at alle udtaler poly som “polly” eller “polli”,
men faktisk er det latin og betyder flere eller mange og udtales “po-ly”.

Jeg siger altid selv “flertået”, fordi folk kigger underligt på mig, hvis jeg
siger “po-ly” - så griner de og siger "nåh, en “polli” :tihi: …altså :venter: :høhø:[/quote]

-LOL Altså Charlotte…hvis du snakker med dig selv bli’r du da ikke uenig med nogen, men giver dig helt ret i ovenstående…hvilket minder mig om en episode, hvor jeg også sagde flertået, og vedkommende undrende kiggede på mig og spurgte om ikke alle katte havde mere end 1 tå ? :yatta:

Åhhh, tak - endelig en, der forstår mig :rundtosset:

-LOL-LOL-LOL

-LOL-LOL

Ja så mangler det bare, at de udover “polli” også sige “potter” i stedet for poter…
Må indrømme jeg grinede da jeg første gang så det stavet sådan,…i en annonce på DB om en “sort kat med hvide potter”

pollipotter…herligt ord,men det giver jo ingen mening
:rock::rock:

[quote=Felis;410910]-LOL-LOL

Ja så mangler det bare, at de udover “polli” også sige “potter” i stedet for poter…
[/quote]

-LOL-LOL Tak…for dagens herlige grin…-LOL

OG…3/4 dele af Danmarks befolkning siger: Kastareret… :frowning:

[quote=Mona Jensen;410917

OG…3/4 dele af Danmarks befolkning siger: Kastareret… :frowning:[/quote]

ja og det er noget dyrelægen gør:-)

Jeg syntes simpelthen at de store lapper er fantastisk charmerende! :wehuu: :hjerte:

[quote=Felis;410910]-LOL-LOL

Ja så mangler det bare, at de udover “polli” også sige “potter” i stedet for poter…
Må indrømme jeg grinede da jeg første gang så det stavet sådan,…i en annonce på DB om en “sort kat med hvide potter”

pollipotter…herligt ord,men det giver jo ingen mening
:rock::rock:[/quote]

Pollipotter, :rock: dejligt udtryk

hvide pollipotter

Her i med ejeren af potten

Ja,man skal huske at klippe især den klo der sidder mellem, tja skal vi kalde det tommeltotten og langefingeren…

[quote=Ann K;410800]Cavalieren lider ikke “ofte” af deformiteter af kraniet!
Nogel gør… især i de engelske linier fordi der i den engelske kennel klub ikke er restriktioner eller lignende der sikrer avl på sunde individer - men selv det er ved at blive ændret især efter BBCs udsendelse om racehundeavl i England.
Man kan til enhver tid tage kontakt til den danske cavalierklub og høre nærmere om deres projekter for racens sundhed - noget jeg klart vil anbefale at man gør, inden man bare smider sådan en påstand som ovenfor ud i åbent forum :slight_smile:

Ja der er tale om selektion af avlsdyrene… men man selekterer jo trods alt efter de dyr som har de mest “deforme” hoveder… med tiden kan dette opfattes som en defekt. Dog vil dette jo hurtigt rette sig, hvis der parres ind med “normalt udseende” - et vældig godt eksempel er fx at perserens flade ansigt omgående forsvinder, hvis en perser parres med en hvilken som helst anden kat :)[/quote]

Kære Ann K
Sorry…jeg “smed en påstand” jeg på daværende tidspunkt forholdt mig til…du fortæller mig så at der er projekter for at ændre dette…kanon!..var jeg ikke klar over…dejligt at lære noget nyt…men når man to gange har været med en ven til dyrlægen og få aflivet hund af ovennævnte race, så bliver jeg nok “lidt farvet”…men tak for korreksen…:slight_smile:

Nej, dyrlægen kastarerer ikke - dyrlægen kastrerer :wink:

Lille hummer som også er poly

Jeg har en bekendt, der har ham her boende.
Han er hittekat og har (så vidt jeg husker) 22 eller 24 tæer.
Han har aldrig haft problemer med de ekstra tæer.

Der er da også de kendte ‘Rottekatte’, som boede (bor?) på en af Danmarks øer,
de skulle jo være ekstra gode jægere, når de havde ekstra mange tæer.
Jeg véd ikke, om man kan kalde noget som det for ‘naturlig’ mutation…
Gad vist, om de findes endnu, og mon det er de samme, som Charlotte nævner.?
(Jeg kan jo ikke huske, hvilken ø det var.)
.

En tænker, at poly’erne såmænd bare er kattenes svar på firkløveren :cool:

[quote=Bente_K;413071]

Der er da også de kendte ‘Rottekatte’, som boede (bor?) på en af Danmarks øer,
de skulle jo være ekstra gode jægere, når de havde ekstra mange tæer.
Jeg véd ikke, om man kan kalde noget som det for ‘naturlig’ mutation…
Gad vist, om de findes endnu, og mon det er de samme, som Charlotte nævner.?
(Jeg kan jo ikke huske, hvilken ø det var.)
.[/quote]

Ja, jeg har hørt poly’erne i Vendsyssel omtalt som “rottekatte” - netop
fordi de ekstra tæer skulle gøre dem ekstra gode til at fange rotter.

[quote=Bente_K;413071]Jeg véd ikke, om man kan kalde noget som det for ‘naturlig’ mutation…

.[/quote]

Naturlig, hmmmm, fordi man ikke har svaret på hvor det kommer er det da ikke naturligt.

[quote=Eife;410239]MCO’er der er polydaktyle er f.eks. ikke anerkendt på FIFe udstillinger, da det betegnes som en knogledefekt. Men det er primært MCO og huskatte i nogle områder der er det.
Det er en defekt der dukker op indimellem, ligesom haleløshed :)[/quote]

Vil så lige påpege at haleløshed ikke altid er en defekt…! Kurilean Bobtail’s har ingen defekter selvom de er haleløse - der ses dog lidt problemer ved Manx fx…