Racer i kategorier?

Colourpoint SH er det samme som det man i FIFe kalder en Siameser - blot med orientaler baggrund.

Teresa

Teresa - Så hvis to orientalere får maskede killinger, så bliver det ikke en siameser, men en colourpoint shorthair? (hos CFA, hos FIFe bliver det jo til en siameser)

Det er det, som hedder en siameser i mange andre forbund. CFA godkender kun siameseren i brun-, blå-, chokolade- og lillamasket, alle andre siamserfarver (som fx tabbymasker, tortiemasker) kaldes colorpoint shorthair.

Det samme gør sig gældende for bl.a. Himalayan, som er en separat (søskende-) race i CFA og i TICA, men som i FIFe betragtes som en perser. :slight_smile:

[quote=Vivi_Fletcher;519700]Jeg er så absolut uenig.

Naturligvis findes der variationer indenfor racerne, men generelt kan man sige, at de forskellige racer har nogenlunde samme træk indenfor racen.

Jeg kan sagtens beskrive, hvordan 98% af abyssinierne er - de sidste 2% er så dem, der skiller sig væsenligt ud.

Problemet er snarere, at min beskrivelse af en abyssinier, vil passe på X’s beskrivelse af en brite … altså de ord vi bruger om racerne vil være de samme.

For hvordan definerer man fx kælen? Er en kat kælen, hvis den står ved din ben og vil kæles med? Hvis den ligger ved siden af dig på sofaen? Hvis den vil ligge på dit skød? Hvis den ligger i nakken på dig?[/quote]Jamen det er jeg helt enig i…

Når jeg har set killinger - at ganske almindeligt kuld, så synes jeg RET ofte de er forskellige. Nogen virker meget imødekommende, hvor en måske er sky, og en fjerde bare holder sig på afstand. Katte er jo ikke synkrone væsner, men fødes - tror jeg - med deres egne personligheder.
Selvfølgelig vil der være gennemgående træk ved racerne som er intakt, men man vil aldrig kunne gíve dem et nummer eller en karaktér (som ovenstående) og sige, sådan er racen generelt. Det kommer jo an på, som du nævner, øjnene der ser.
Hvad jeg synes er et stort aktivitetsniveau for katte, er måske ikke det samme som min nabo forbinder med stor aktivitetsniveau. Jeg ville bedømme med 100, og hun med 60.
Hvad jeg synes er en meget kælen kat, synes min kæreste måske ikke er så kælent endda, jeg ville give 80, men min kæreste 40 ect ect…

De mennesker der uddeler de points er jo lige så individuelle som de racer de bedømmer, og det bliver de der halv fjollede test jo stærkt farvet af.

[quote=Helene;519722]
Når jeg har set killinger - at ganske almindeligt kuld, så synes jeg RET ofte de er forskellige. Nogen virker meget imødekommende, hvor en måske er sky, og en fjerde bare holder sig på afstand. Katte er jo ikke synkrone væsner, men fødes - tror jeg - med deres egne personligheder.
Selvfølgelig vil der være gennemgående træk ved racerne som er intakt, men man vil aldrig kunne gíve dem et nummer eller en karaktér (som ovenstående) og sige, sådan er racen generelt. Det kommer jo an på, som du nævner, øjnene der ser.[/quote]

Der er bare kæmpe forskel på huskattekuld og racekattekuld.
Huskatte formerer sig (som regel), som de selv lyster og dermed er der blandet alt muligt forskelligt temperament sammen.

Racekattene har man i utallige generationer selekteret på et specielt temperament og udseende - derfor er det bare sådan, at når du parrer fx 2 abyssiniere sammen, vil sandsynligheden for at få “britetemperament” være ufattelig lille. Og derfor kan man med stor sikkerhed sige, at en abyssinier er på en bestemt måde.

[quote=Vivi_Fletcher;519725]Der er bare kæmpe forskel på huskattekuld og racekattekuld.
Huskatte formerer sig (som regel), som de selv lyster og dermed er der blandet alt muligt forskelligt temperament sammen.

Racekattene har man i utallige generationer selekteret på et specielt temperament og udseende - derfor er det bare sådan, at når du parrer fx 2 abyssiniere sammen, vil sandsynligheden for at få “britetemperament” være ufattelig lille. Og derfor kan man med stor sikkerhed sige, at en abyssinier er på en bestemt måde.[/quote]Jamen det er jo også det vi med racekatte betaler for - forudsigligheden.:slight_smile:

Det er ganske rigtigt at jeg har taget det fra animal planet og skematiseret oplysningerne. Og nej, jeg prøver ikke at sælge det som mit, det skal faktisk slet ikke sælges.

For mig som begynder i katte og racer, er det helt naturligt at finde et sted som animal planet for at starte med at finde nogle oplysninger. At de så ikke er helt korrekte og at jeg ikke skal sætte min lid alt for meget til det, er jeg sådan set også godt klar over :ok:

Det gode ligger for mig i de informationer jeg kan lokke ud af jer :wehuu:

Det kunne være rigtig fedt, hvis nu i bare satte nogle tal på, sådan som i synes de skal være hos de racer i kender. Men fair nok hvis det bare ikke er til at have med at gøre. Det er også virkelig svært at katagorisere på den måde.

Jeg har faktisk prøvet at lave lidt om på det:

Rating: Angiv et tal mellem 1 og 10, hvor 1 er minimal og 10 er maksimal.

Race:
Aktivitet: Hvor aktiv er katten?
Behov for leg: Hvor stor er kattens behov for at lege med egeren eller andre katte?
Behov for opmærksomhed: Hvor stor er kattens behov for opmærksomhed fra egeren?
Kattens hengivenhed overfor egeren: Hvor hengiven er katten mod egeren?
Vokalitet: Hvor meget bruger katten sin stemme?
Kattens medgørenhed: Hvor nemt er katten at håndtere?
Intelligens: Har katten nemt ved indlæring?
Kattens uafhængighed: Kan katten tåle at være alene og underholde sig selv?
Sundhed: Er katten sundt hele året rundt, eller skal den have strikketøj på om vinteren? :lol:
Kattens behov for pleje: Hvor meget tid skal man regne med at bruge på kattens pleje?
Katten og børn: Har katten nemt ved børn?
Katten og andre dyr: Har katten nemt ved andre dyr?

Det er så en lillesmule bedre forklaret, men er der egentlig andre ting man kunne have med i sådan en oversigt?

For europé. Men du må hellere få andre europé ejere på banen også.

Rating: Angiv et tal mellem 1 og 10, hvor 1 er minimal og 10 er maksimal.

Race:
6

Behov for leg: Hvor stor er kattens behov for at lege med ejeren eller andre katte?
7

Behov for opmærksomhed: Hvor stor er kattens behov for opmærksomhed fra ejeren?
7

Kattens hengivenhed overfor ejeren: Hvor hengiven er katten mod ejeren?
Hengivenhed? definer gerne det? Mener du hvor kælen og opsøgende katten er eller?

4 (men det handler bla. også om træning)

Kattens medgørenhed: Hvor nem er katten at håndtere?
Træning!

8

How do I know? Alle mine har jo hinanden :slight_smile:

Sundhed: Er katten sund hele året rundt, eller skal den have strikketøj på om vinteren? :lol:
:? Sundhed afhænger da ikke af tøj? Men om katten har pels til selv at holde varmen - ja, det har europé, også udenfor.

Kattens behov for pleje: Hvor meget tid skal man regne med at bruge på kattens pleje?
For pelspleje vil jeg sige 1-2. Dvs. intet bortset fra måske at fjerne lidt i fældningsperioder.

9-10

10

Jeg har altså lige rettet lidt, og stillet lidt spørgsmål også :slight_smile:

Det plejer at være en tabbymasket siameser. Det er steder man ikke anerkender andre end fuldmaskede under betegnelsen siameser :slight_smile:

Jeg undrer mig for resten over at tallene for “Colourpoint shorthair” og siameser ikke er 100% ens :gruble: Tabbymaskede skulle være mere børnevenlige end fuldmaskede?

Race: aby og somali

Tja - nogen er vel som dampbørn - andre er mere “almindelig aktive”.

Behov for leg: Hvor stor er kattens behov for at lege med ejeren eller andre katte?

Ekstremt stort. Dog afhænger det igen af katten. For der er aby/somali der helst vil lege med en lille ting de er faldet for og ikke gider lege med ejeren med mindre det lige gælder denne ting. Nogen vil hellere lege med noget andet. Men generelt katte der er nemme at sætte igang med leg - både med andre katte og med ejeren. Så er der jo også forskel på HVILKEN leg. Der er aby/som der har utroligt stort behov for de der vilde kropslege. Mens andre hellere vil have at kattekammeraten slæber rundt på en snor som de andre kan løbe efter. Eller de leger på hver sin side af en dør.

Men jeg plejer at advare nye aby/somali ejere når de får deres killing hjem. Man kan faktisk slå en sådan killing ihjel ved at lege for meget med den fordi killinger har svært ved at stoppe sålænge der er noget der bevæger sig foran dem.
Og jeg siger - en aby/somali der ikke kan sættes igang med at lege er en syg kat - uanset hvor gammel den er - de vokser aldrig op og bliver kedelige. Man behøver heller ikke som sådan at købe legetøj til dem. Det gør man mest i håb om at man får lov til at have sine egne ting i fred - dog hjælper det sjældent. Der er generelt ikke grænser for deres påfund og valg af legetøj :lol:

Behov for opmærksomhed: Hvor stor er kattens behov for opmærksomhed fra ejeren?

Lige fra meget stort til det vi her kalder “velcro” katte - i.e. de hænger på en til man tager dem af og så springer de tilbage på en igen…
Dog som regel afbrudt af leg og spisning.
Dette felt skal jo sættes sammen med at katten er AKTIV - hvilket betyder at den jo ikke hænger på ejeren 24 timer i døgnet. Den løber rundt om ejeren og springer på ejeren og springer af ejeren og springer på stort set alle andre den støder på…
Kan den lokke ejeren til at være med i alle dens vanvittige påfund så er den jo ekstra glad.

Kattens hengivenhed overfor ejeren: Hvor hengiven er katten mod ejeren?

Hvad er hengivenhed ? Men hvis der med det menes om katten holder sig til sin ejer så er spørgsmålet igen jo hvornår og hvordan ?
Kan de få set sit snit til det så tager de jo gerne en tur på opleveren og forventer at ejer er til rådighed når de har tiden til det :lol:
Men det er ikke en race der fungerer godt uden tæt kontakt til mennesker.
Til gengæld er det ikke en kat der KUN kan lide sin ejer. Det er generelt en kat der elsker mennesker og dermed gerne går på omgang hos alle gæsterne også :tihi:

Og det er ikke en kat der bliver i en åben have bare fordi dens ejer tror
den hellere vil løbe i hælene på ejeren end se hvad der sker udenfor. De er alt for nysgerrige til det.

Det kommer også meget an på. Vi siger at det er en snakkende race men forholdsvis lavmeldt - dvs. de lyder ofte som en klukkende å eller som fuglekvidder. Bortset fra fertile dyr der kan råbe om kap med de værste.

Kattens medgørenhed: Hvor nemt er katten at håndtere?

Det kommer an på hvem der håndterer dem. Det er IKKE en kat der finder sig i alting. Men en kat der forventer respekt og fornuft af sine mennesker. Får den det så er det helt utroligt hvad man kan med dem. Jeg har set somalier kørt rundt i barnevogn klædt ud i dukketøj og andre hvor ejeren ikke engang kunne klippe kløerne ( men når jeg træder ind ad døren så bliver samme kat pludselig meget medgørlig :uha:)

Vi siger ofte om dem at når man skal bære dem så skal man holde godt fast på dem men man må ikke “låse” dem. Dem der kan det trick ( i.e. få katten til at tro at det er den der bestemmer mens man samtidig kontrollerer den) så kan man få den til stort set alt.
En del aby/somalier er hvad jeg kalder for “sprællende” - dvs. at de simpelthen ikke har ro på sig til at blive "holdt " på den måde som man f.eks. ofte forlanger af dem på FIFe udstillinger. Men til gengæld så kan ride på folks skuldre, hænge over nakken på folk eller stå i timevis på et bord og blive hygget om.

Håndtering har meget at gøre med menneskers forventninger og mindre at gøre med katten :slight_smile:

Især alle unoderne. :tihi: Generelt gode til klicker træning, mange lærer fint at gå i sele og snor, og de er rigtig gode til at opdrage på deres ejere og andre katte samt hunde. Lynhurtige til at finde hjemmets og ejerens svage punkter…at lukke døre og skabe op er en smal sag for dem.

Underholde sig selv kan alle katte - her er aby og somali ingen undtagelse. Men det med at være alene - hvorlænge og hvordan ?
Jeg har voksne hunkastrater der langt vil foretrække at bo hos deres mennesker uden andre katte men som til gengæld er glade for hunde og som jo kræver deres mennesker ekstra. Generelt er aby/somali blandt de mest sociale katte og det er jo årsagen til at vi normalt ikke anbefaler disse katte til at bo alene. Men som sagt - jeg har sat mange af mine
pensionerede avlshunkatte ud i hjem hvor de skulle være alene og de synes det er skønt. Interessant nok vil en del af dem efter en periode blive glade for selskab af en anden kat, men de har altså brug for en tid som alenekatte efter at have boet i en flok i et par år.

Aby og somalier er sociale katte hvilket betyder at når de går i en flok så SKER der noget. Lige som blandt andre flok dyr så er der “bevægelse” - dvs. at de tager konstant kontakt med hinanden - for leg, kæl, mok-slagsmål, sove i ske, drilleri m.m. Det betyder at hvis man er vant til katte der blot fungere “parallelt” med hinanden så vil man ofte få et shock når man hører og ser sådan en flok sammen. For det går “vildt” til i forhold til katte der generelt bare ignorer hinanden. Og da vi jo har sagt at det er meget aktive katte så er der også masser af aktivitet i sådan en gruppe - et konstant skift mellem leg, spisning, kæl, drilleri, søvn, jagt, pjat, badutspring m.m.

Sundhed: Er katten sundt hele året rundt, eller skal den have strikketøj på om vinteren? -xxrotflmao

Øh - hvad menes der med det ? Både somali og aby kan tåle både kulde og varme.
Sundhed har vel ikke noget at gøre med vejret :gruble:

Kommer an på. Kælekatskastrater der bliver hjemme - ca. 1-2 minutter om dagen i fældeperioden der normalt strækker sig over et par uger i foråret. Ellers intet.
Udstillingskatte skal bades før udstilling - somalier før hver udstilling - abyer ikke nødvendigvis før hver udstilling - dog kræver fertile hankatte en del mere da de ofte fedter en del. I det hele taget kræver fertile katte mere end kastrater - de fælder mere drastisk og skal derfor have mere pleje. Måske 4 minutter om dagen i fældeperioden. Her kræver en somali ca. dobbelt så meget tid som en aby :lol:

De fleste abyer og somalier elsker børn. Simpelthen fordi børn ofte har samme aktivitetsniveau og lyst til ballade som de har :høhø:
Men det er ikke kludedukker så de finder sig ikke i hvad som helst. Faktisk er erfaringen at de er utrolig gode til at lære børn at behandle katte ordentligt for hvis aby/som ikke føler sig korrekt behandlet så springer de bare ud af barnets rækkevidde og det er så det. Holder barnet for godt fast bliver der sagt fra.
Men et hvert barn der gider lege vil have en hale af abyer og somalier i hælene, på skødet og på nakken :thumbup:

både og. Igen afhænger det af om vi taler kastrater eller fertile. Og om de andre dyr er andre katte eller f.eks. hunde. Der er katte der ikke bryder sig om andre katte men sagtens kan med hunde. De fleste abyer og somalier elsker mus og rotter og små fugle så dem kan de meget nemt ta´’:lol:
En af mine hunkastrater var slet ikke til andre katte - men fik sig en rigtig god ven i et pindsvin. En af mine hankastrater sov sammen med en mus…mens vores nuværende “udekat” er en helt fantastisk mus og rottefanger.

Generelt er det ikke en god ide at have småfugle i stuen sammen med en aby/som - med mindre man vil af med fuglene på en hurtig måde :uha:

Omvendt har jeg set aby/somali der lever fint i hjem med smådyr…

Og det var så den korte variant omkring racernes personlighed…

Teresa

Teresa -LOL Du kunne ikke klare dig med tal, men måtte komme med en hel fortælling? :klapper::klapper:

Det er den samme undren, jeg har om bombay over for burmeser. De tal burde også være ens :smiley:

Præcis. Orientalernes tal er også lidt anderledes :gruble: Men måske er der noget om, at de er en anelse mindre højrøstede end siameserne - eller osse er det bare her :høhø:

Jeg tror, det sidste gør sig gældende :høhø::høhø:

[quote=Teresa Guldager;519822]Og det var så den korte variant omkring racernes personlighed…

[/quote]

Kort? :lol:

Når det så er sagt, så beviser det du har skrevet, at det er hamrende svært at sammenligne racerne, for ærligt, det kunne lige så godt være min beskrivelse af mine Maine Coon.

Og så naiv er jeg heller ikke, at jeg godt ved der er forskel, trods alt.

Men ærligt, jeg har nu ikke meget til overs for lige Animal Planet på det område, når man kan finde på at påstå at man kan kende en Maine Coon på M´et i panden så…:uha:

[QUOTE=En forhenværende bruger;519893]
Men ærligt, jeg har nu ikke meget til overs for lige Animal Planet på det område, når man kan finde på at påstå at man kan kende en Maine Coon på M´et i panden så…:uha:[/quote]
Orv! Så var Ditte en Maine Coon - med blå øjne! :uha:
Der kan man se :wink:

[quote=Ann R;519897]Orv! Så var Ditte en Maine Coon - med blå øjne! :uha:
Der kan man se ;)[/quote]

Ja, der kan du bare se… og korthårsvarianten var hun også!!! :rock:

[quote=pietzel;519531]Hvad synes i om denne kategorisering af katte racer? Jeg er godt klar over at der mangler en del, men det skader jo aldrig at høre andre om det man laver overhovedet kan bruges.

Kan du se hvad man kunne bruge sådan en kategorisering til?

Abbysinier
Aktivitet: 100
Behov for leg: 90
Behov for opmærksomhed: 80
Kattens hengivenhed overfor egeren: 70
Vokalitet: 20
Kattens medgørenhed: 10
Intelligens: 70
Kattens uafhængighed: 60
Sundhed og stamina: 40
Kattens behov for pleje: 30
Katten og børn: 40
Katten og andre dyr: 50

[/quote]

Snowshoe
60 (90)
80 (100)
70 (150:-))
80 (200:-))
70 (10)
50 (100)
70 (uha dada. 100)
60 (20)
50 (100 - der er ingen kendte sygdomme)
50 (0 hvis du mener pels osv)
60 (100)
60(100)

Dine først og mine i parantes - og så mit spørgsmål: hvor mange møder med SNO baserer du disse målinger på? For det er helt skudt forbi…

SNO er yderst god med børn og andre dyr, de snakker stort set aldrig, har en meget lav stemme, når de gør, er dybt afhængige grænsende til kvalmene klistrede over for ejeren og gæster og kan åbne døre, skuffer og vinduer samt bruges i cirkus pga deres lette trænbarhed og at de er så forbandet svære at skræmme, så det er helt skræmmende at eje dem ind imellem. Sundhed kan man generelt ikke sige noget om, da der ingen KENDTE sygdomme er - at sætte den på 100 er en joke, at sætte den på nul en underdrivelse… De er aktive, men ikke som en aby eller siam, men de har et enormt behov for at blive set og rørt og puttet med.
Det er det man kalder en interaktiv kat - tager du den med ud og den får et chok, så springer den op til ejeren i stedet for at flygte væk. Jeg har aldrig oplevet det ved en race før - kun ved katte, der har lært det.

Så du kan nok se, at vi to ikke er heeeelt enige her:)

Men idéen er god. Bortset fra, at tal er taknemmelige. Står der fx 50 så kan det tolkes i både positiv og negativ retning.

Jeg vil forslå dig at komme og se vores SNO hvis du vil skrive om dem i en bog eller på en side eller noget.

Ok havde ikke set det var sakset -det er stadig forkert:-)

Her

Race: Snoeshoe
Aktivitet: Hvor aktiv er katten? 9
Behov for leg: Hvor stor er kattens behov for at lege med ejeren eller andre katte? 10
Behov for opmærksomhed: Hvor stor er kattens behov for opmærksomhed fra ejeren? 10
Kattens hengivenhed overfor ejeren: Hvor hengiven er katten mod ejeren?10
Vokalitet: Hvor meget bruger katten sin stemme? 2
Kattens medgørenhed: Hvor nemt er katten at håndtere? 9
Intelligens: Har katten nemt ved indlæring? 10
Kattens uafhængighed: Kan katten tåle at være alene og underholde sig selv? 2 men trives ikke som enekat
Sundhed: Er katten sundt hele året rundt, eller skal den have strikketøj på om vinteren? 10 (svært at sætte tal på - måske du skulle skrive "Ny race - ingen kendte sygdomme, generel robust og stærk?)
Kattens behov for pleje: Hvor meget tid skal man regne med at bruge på kattens pleje? pels? 0
Katten og børn: Har katten nemt ved børn? 10
Katten og andre dyr: Har katten nemt ved andre dyr? 10

jeg har krydstjekket den med vores mentorer i udlandet for en sikkerheds skyld, så du har flere SNO opdrætteres bedømmelse her

MVH

Jeg er tal-blind.

Men ærlig talt så er det jo netop min pointe - man KAN ikke bruge tal til at beskrive et levende væsen.

Det er kun matematiker der tror man kan putte alting i kasser og formularer - inklusive levende væsener. Men det er ikke muligt som jeg tror jeg har bevist.:tihi:

Teresa