Så fik vi en diagnose på Thor

Der er ingen helbreds risiko - det er ulækkert, tyndt og ordet stinker er mild overdrivelse.

Jeg ville nu aldrig købe en killing der havde det - der er rimelige chancer for den går fri.

De behøver såmen ikke reklamere - det kan lugtes. Og stadig, mange har testet r**** ud af bukserne uden resultat. Det tager sin tid før “nyt” kommer ud til alle dyrlæger.

Idag er det med i en af profilerne på vet med i Tyskland - det tog sin tid - det er PRC testen (samme slags kit som til Giardia og FIV/FeLV)

[quote=Musashi;296028]pointen med at nævne undersøgelse havde nu ikke noget med testkit/metoder at gøre - men Helenes overvejelser om ny kat og smitte-risikoen for ny mis…og undersøgelsen indikerede at smitterisiko måske er større end man tror…

anyway, kan godt forstå hvis du (Helene :slight_smile: gerne vil have jævnaldrene killing Thor kan lege med…men på den anden side er det jo en risiko for ny kat…men jeg ved ikke nok om TF…om det kan være helbreds risiko eller om det ‘bare’ er gener med tynd-mave…som jo heller ikke er så sjovt for menneske der skal gøre rent…ellers kan du jo prøve at finde killing som kommer fra katteri hvor der har været konstateret TF…så har den jo været udsat for smitte…men det er jo nok ikke noget opdrættere ligefrem ‘reklamere med’[/quote]

Det er jo lige netop det… nu er Thor efterhånden lidt over 1 år så killing kan man jo dårligt kalde ham og det passer jo også på at det skulle blive bedre med alderen. Men ville gerne finde en killing/ungkat der rent faktisk gider lege med ham men hvis der er så store chancer for den nytilkmone får det samme så ved jeg sørme ikke hvad jeg skal gøre mere :frowning:

For det første virker det utroligt egoistisk af mig hvis jeg vælger at pådutte en ellers sund og rask killing en sygdom som jeg godt er klar over min kat er bærer af :frowning:

For det andet så gjorde dyrlægen meget ud af at understrege at Thor ikke havde ondt eller smerter over dette (med mindre han bliver lidt “tyndhudet” som dyrlægen formulerede det så fint) og det er self. det vigtigste men tilgengæld har jeg da generne til overflod. lige nu har vi et værelse til overs som ikke bliver brugt til andet en “kattebakkerum” fordi det simpelthen lugter så slemt som det gør; man kan simpelthen ikke opholde sig der når han har været på bakken (det er så blevet meget bedre nu hvor hans l*** rent faktisk er nogenlunde fast så man kan fjerne det med det samme) Men som lille var det episoder hvor vi måtte tørre dårlig mave af væggene, det kunne sidder over en meter oppe fordi det uværgeligt endte på hans hale :blegne: og tanken om at skulle det igennem igen er sjovt nok ikke super tiltalende:thumbup:

endelig er der frygten for at forelske mig helt vildt i en killing for så at blive nægtet at købe det pga Thor er bærer af TF:ked:tanken alene er nok til jeg bliver helt trist

Jeg må indrømme jeg har fældet en del tårer over hele det her mareridt det sidste år og det er bare så hårdt for elsker virkelig den lille gut over hele jorden
:brist:

Du kan forbedre hans tarmflora og stabilisere afføringen noget ved at give ham Symbioflor I - 10 dråber i lidt vand op i en engangssprøjte og ned med det. De tager det gerne - smager en anelse salt. Det fjerner ikke parasitten.
Det kan købes her:

Det er nemmere at komme til livs end Giardia - hvis behandlingen var nemmere at få fat i.

Du kunne jo også vælge at behandle ham med Ronidazol til fugl. Så vidt jeg husker skulle der 3 kapsler til til en en en kat på 2,5 kg - fordi det som sagt kun er en 10% opløsning. Det er pulver

Helene mht ny kat, synes jeg først du skal gøre dig overvejelsen om, hvorvidt du kan holde ud at have en kat, der har dårlig mave et helt år - for det er jo, hvad du risikerer.
Hvis du kan det, og gerne vil have en killing i huset, skal du så være helt ærlig overfor den opdrætter du gerne vil købe af - og lad så være at blive alt for skuffet, hvis du får afslag.
Jeg er sikker på det nok skal lykkes, hvis det er det du gerne vil.

Som opdrætter ved jeg faktisk ikke selv, hvad jeg ville sige til en sådan forespørgsel, så du har helt sikkert sat nogle tanker igang - også hos mig :slight_smile:

Måske hvis du i stedet for at få en killing fik et ungdyr/1 årig? Det ville nok tage lidt længere tid med sammenføringen, men så var der måske mindre risiko for at den nye blev smittet?

Og dejligt at I endelig fik en diagnose, jeg kan godt huske at vi snakkede om det i sommers på Bakken. Træls det er lige en hvor der ikke er nogen kur. Jeg krydser fingre for at han kommer helt over det i løbet af den næste tid.

Åhh din stakkel -kramer
Jeg håber, han snart kommer over det :kryds::kryds::kryds:

[quote=Eva K;296222]Måske hvis du i stedet for at få en killing fik et ungdyr/1 årig? Det ville nok tage lidt længere tid med sammenføringen, men så var der måske mindre risiko for at den nye blev smittet?

Og dejligt at I endelig fik en diagnose, jeg kan godt huske at vi snakkede om det i sommers på Bakken. Træls det er lige en hvor der ikke er nogen kur. Jeg krydser fingre for at han kommer helt over det i løbet af den næste tid.[/quote]

Der går ca. to år før katten har clearet infektionen. Voksne kan måske klare det, selvom det også er stress for en voksen at flytte i nyt hjem, ungdyr og killinger ved man 100% vil være i farezone.

Og selv om det er en trist situation - så er det bedre at vide hvad man er op imod end at blive ved med at teste og være frustreret over ingen resultater

Det er ikke rigtigt der ikke er en kur - den er bare ikke i Danmark og er ikke godkendt i DK. Kender man nogen i USA der kender nogen osv - så kan det komme den vej. Eller det noget nemmere at få fat i: opløsningen til “pip” fra Holland.

[quote=Eva K;296222]Måske hvis du i stedet for at få en killing fik et ungdyr/1 årig? Det ville nok tage lidt længere tid med sammenføringen, men så var der måske mindre risiko for at den nye blev smittet?

Ja det ville måske være en mulighed. :slight_smile:

Og dejligt at I endelig fik en diagnose, jeg kan godt huske at vi snakkede om det i sommers på Bakken. Træls det er lige en hvor der ikke er nogen kur. Jeg krydser fingre for at han kommer helt over det i løbet af den næste tid.[/quote]

[quote=Lis Dahlstrøm;296424]Der går ca. to år før katten har clearet infektionen. Voksne kan måske klare det, selvom det også er stress for en voksen at flytte i nyt hjem, ungdyr og killinger ved man 100% vil være i farezone.

Og selv om det er en trist situation - så er det bedre at vide hvad man er op imod end at blive ved med at teste og være frustreret over ingen resultater

Det er ikke rigtigt der ikke er en kur - den er bare ikke i Danmark og er ikke godkendt i DK. Kender man nogen i USA der kender nogen osv - så kan det komme den vej. Eller det noget nemmere at få fat i: opløsningen til “pip” fra Holland.[/quote]

Men igen hvor meget farezone er der hvis man er over bakken hele tiden og ryder den så snart han har været der :?

Den kur til fugle du snakker om… er der nogle risiko for katten ved at give den en kur som egentlig er beregnet på fugle? tænker på om de kan b´live syge? :S

Og i hvis vi nu siger at han fik det medicin og det hjalp på hans mave, ville han så stadig være bærer af sygdommen? eller vil han for altid være bærer selv om ikk selv lider af det?


Tusind tak, i øvrigt, for jeres hjælp og støtte og gode råd:wehuu:

[quote=Helene K;296085]Det er jo lige netop det… nu er Thor efterhånden lidt over 1 år så killing kan man jo dårligt kalde ham og det passer jo også på at det skulle blive bedre med alderen. Men ville gerne finde en killing/ungkat der rent faktisk gider lege med ham men hvis der er så store chancer for den nytilkmone får det samme så ved jeg sørme ikke hvad jeg skal gøre mere :frowning:

For det første virker det utroligt egoistisk af mig hvis jeg vælger at pådutte en ellers sund og rask killing en sygdom som jeg godt er klar over min kat er bærer af :frowning:

For det andet så gjorde dyrlægen meget ud af at understrege at Thor ikke havde ondt eller smerter over dette (med mindre han bliver lidt “tyndhudet” som dyrlægen formulerede det så fint) og det er self. det vigtigste men tilgengæld har jeg da generne til overflod. lige nu har vi et værelse til overs som ikke bliver brugt til andet en “kattebakkerum” fordi det simpelthen lugter så slemt som det gør; man kan simpelthen ikke opholde sig der når han har været på bakken (det er så blevet meget bedre nu hvor hans l*** rent faktisk er nogenlunde fast så man kan fjerne det med det samme) Men som lille var det episoder hvor vi måtte tørre dårlig mave af væggene, det kunne sidder over en meter oppe fordi det uværgeligt endte på hans hale :blegne: og tanken om at skulle det igennem igen er sjovt nok ikke super tiltalende:thumbup:

endelig er der frygten for at forelske mig helt vildt i en killing for så at blive nægtet at købe det pga Thor er bærer af TF:ked:tanken alene er nok til jeg bliver helt trist

Jeg må indrømme jeg har fældet en del tårer over hele det her mareridt det sidste år og det er bare så hårdt for elsker virkelig den lille gut over hele jorden
:brist:
[/quote]

det jeg kan godt forstå - det lyder bare som utrolig hårdt - var ikke klar over at det kunne være så slemt…og det er ikke en sjov situation :frowning:

[quote=Helene K;296502]
Men igen hvor meget farezone er der hvis man er over bakken hele tiden og ryder den så snart han har været der :?

Den kur til fugle du snakker om… er der nogle risiko for katten ved at give den en kur som egentlig er beregnet på fugle? tænker på om de kan b´live syge? :S

Og i hvis vi nu siger at han fik det medicin og det hjalp på hans mave, ville han så stadig være bærer af sygdommen? eller vil han for altid være bærer selv om ikk selv lider af det?


Tusind tak, i øvrigt, for jeres hjælp og støtte og gode råd:wehuu:[/quote]

Mange katte drypper afføring.

Behandlingen er Ronidazole - pt kendes intet andet der virker. Det er pulver. I USA fås det 100% rent - der har de farmaceuter der pakker i kaplser efter kattens vægt.

Det til fugl er også Ronidazole, men kun som 10%, også pulver. Der er 100 gram i en pakke. Så skal man selv regne doseringen ud til kat - afmåle/veje den og komme den i kapsler. Jeg tvivler strærkt på man får det i katten på andre måder på grund af bitterheden.

Katten er ikke bærer hvis den er behandlet korrekt. 30 mg pr. kg. kat en gang daglig i 14 dage - af 100% opløsningen - dvs. 300 mg pr. kg kat af 10% opløsningen.

Der er ikke set birvirkninger med 30mg/kg kat - det sås dengang man doserede 50mg/kg kat. Den absolut mindste dosis der virker er 30mg/kg kat - her snakkes om 100% rent Ronidazole

Det er hæftige sager - så der arbejdes med handsker.

[quote=Lis Dahlstrøm;296590]Mange katte drypper afføring.

Behandlingen er Ronidazole - pt kendes intet andet der virker. Det er pulver. I USA fås det 100% rent - der har de farmaceuter der pakker i kaplser efter kattens vægt.

Det til fugl er også Ronidazole, men kun som 10%, også pulver. Der er 100 gram i en pakke. Så skal man selv regne doseringen ud til kat - afmåle/veje den og komme den i kapsler. Jeg tvivler strærkt på man får det i katten på andre måder på grund af bitterheden.

Katten er ikke bærer hvis den er behandlet korrekt. 30 mg pr. kg. kat en gang daglig i 14 dage - af 100% opløsningen - dvs. 300 mg pr. kg kat af 10% opløsningen.

Der er ikke set birvirkninger med 30mg/kg kat - det sås dengang man doserede 50mg/kg kat. Den absolut mindste dosis der virker er 30mg/kg kat - her snakkes om 100% rent Ronidazole

Det er hæftige sager - så der arbejdes med handsker.[/quote]

Tusind tak Lis :slight_smile: Selvom han ikke er voldsomt generet så vil jeg gerne prøve med den medicin hvis han kan holde op med at være bærer af det forbandede TF! :kryds:

Jeg kan jo så regne ud at med en kat på omkring de 6 kilo bliver det godt nok meget af det medicin han skal have daglig-what 1800 mgr (= 1,8 gr) om dagen! hold da op… men som sagt vil jeg gerne give det et forsøg