Sår på halen... what to do?

Nu er katte nat-aktive dyr, så jeg kan næppe forestille mig, at er genialt meget plads at lege på for 5 katte.

[QUOTE=Coon Danica;574647]Du kan da ikke sammenligne hverken transport eller udstilling med at være i et bur en tredjedel af timerne hver dag.
Hvor tit er en kat lige på udstilling…[/QUOTE]

hmm ja nu ser det ud til at vores skal på udstilling hver 14 dag de næste 4 mnd… sådan er det med en hobby

Det gælder som sagt kun, når kattenes opholdsrum er adskilt fra familiens beboelse. :wink:

Der er ingen specifikationer til pladskravene, når kattene lever med familien. Fornuftigt nok, synes jeg, for nogle katte kan jo trives fint med at være mange i fx en mindre lejlighed, mens andre dårligt kan deles om en kæmpe villa, så det kan jo ikke rigtig lade sig gøre at lave regler, som er fornuftige for alle. Man er nødt til også at have lidt tillid til, at den enkelte opdrætter vil sine katte det bedste og tilgodeser deres velfærd på bedst mulig vis.

Nå, off my soap box… :tihi:

nu er vi tilbage til starten… der er forskel på katteraser… og vores rører sig ikke om natten, de sover hele natten og er kun på toilet en gang imellem… og ja det ved jeg for vi har haft de fleste i sengen om natten… og døren er lukket…

De kan jo heller ikke røre dem om natten :uha:

[QUOTE=holymoly;574656]Det gælder som sagt kun, når kattenes opholdsrum er adskilt fra familiens beboelse. :wink:

Der er ingen specifikationer til pladskravene, når kattene lever med familien. Fornuftigt nok, synes jeg, for nogle katte kan jo trives fint med at være mange i fx en mindre lejlighed, mens andre dårligt kan deles om en kæmpe villa, så det kan jo ikke rigtig lade sig gøre at lave regler, som er fornuftige for alle. Man er nødt til også at have lidt tillid til, at den enkelte opdrætter vil sine katte det bedste og tilgodeser deres velfærd på bedst muligvis.

Nå, off my soap box… :tihi:[/QUOTE]

Njaa… nu har de fleste vel 30+ m2, og så skal der en del katte til, før de ikke overholder de 6 m2 :wink:

det er nu sjovt… man spør om sårpleje… så er man dyremishandler fordi man ikke vil have tisset huset ned… og så har kattene ikke plads nok :doh:
men der er da kommet et par konstruktive forslag til behandling :slight_smile:

Hvis du vil ligge det sådan op så vil jeg da bare sige at så er de jo både lukket inde om natten og nu også meget om dagen de næste mdr når du udstiller så meget.
Det gør det jo ikke bedre for dine misser i min verden.

Det er jo langt fra alle, der udstiller så meget, og dem jeg kender, har kattene til at gå frit om natten, så de ikke skal være spærret inde næsten hele døgnet.

godt nok er vores soveværelse ikke så stort som deres sovebur, men de kan da gå ned fra sengen og rundt på soveværelset når de er der… og det burde vi vel mærke??? men nej… de sover hele natten :slight_smile:

Hvordan kan de gå rundt i soveværelset, når de er i bur?

[QUOTE=Marina;574501]Hvis såret er betændt/væskende kan du “vaskeduppe” det med sæbespånevand eller rense forsigtigt med klorhexidin og så ellers give det ro til at tørre og hele op, hans eget immunforsvar burde kunne klare det, alt efter hvor det sidder på halen. Ellers må der antibiotika til, hvis det ikke bedres i løbet af et par dage.

I DK har vi lidt svært ved at forholde os til at der findes forskellige måder at holde kat på. Såvidt jeg kan forstå drejer det sig her om et treetagers bur med grundareal på to m2, det må ialt give seks m2, med et afvekslende liv som stuekatte. Interessant nok blinker mange ikke over at der er hankatte der lever et langt liv på et badeværelse eller i et lille rum med to m2 såkaldt løbegård uden meget stimulans i hverdagen.
Det er i den bedste mening vi straks hæver røsten fordi vi tænker på kattene, men vi kan ikke vurdere trivsel og forhold via nettet. Mine hankatte har eget værelse med 400-600m2 løbegårde tilknyttet, men der er med 100% sikkerhed folk der også ville rynke brynene, for holde det superduper rent er umuligt. De slæber sand, jord, fugle og mus med ind og mudderpoter på våde dage. I dag kom jeg hjem til en hankat der normalt er blank og brun men lignede en grå leverpostejfarvet støvbold, så kunne man da godt ønske sig en pæn og velholdt løbegård med fliser:høhø:

Marina[/QUOTE]

Nu ved jeg godt, at det er katte vi taler om, og ikke mennesker; men den sårsygeplejerske som jeg har glæden af at være omkring i mit praktiksted, siger at sæbespåner er absolut no go - det slår også en masse raske celler ihjel og irriterer. Det er lavet til vask af møbler og gulve mv, ikke til behandling af sår! :slight_smile:

Rens såret i en saltvands blanding, det bruger man tit ved sår behandling.

[QUOTE=Coon Danica;574674]Hvis du vil ligge det sådan op så vil jeg da bare sige at så er de jo både lukket inde om natten og nu også meget om dagen de næste mdr når du udstiller så meget.
Det gør det jo ikke bedre for dine misser i min verden.[/QUOTE]

nej jeg er sikkert dyremishandler på det punkt også :smiley: :yikes:
det lyder ihvertfald sådan… men de fleste jeg kender der har siameseropdræt (10-12 stykker) har tilsvarende forhold… der er et sted man lærer hvordan andre behandler deres siamesere… og jeg tror nok jeg vælger og høre på dem :høhø:
vores katte er familiemedlemmer og bliver behandlet sådan… de har eget soveværelse og de der ikke er renlige får ble på… hmm jeg tror faktisk det er sådan vi behandler vores barn også :uha::uha::yikes:

Ang. sårbehandling så har jeg haft gode erfaringer med Cohivet sårspray (også brugt som bitterspray) eller Fucidin-creme (til mennesker) når mine dyr har haft sår som skulle hjælpes på vej…

[QUOTE=sia-norge;574682]nej jeg er sikkert dyremishandler på det punkt også :smiley: :yikes:
det lyder ihvertfald sådan… men de fleste jeg kender der har siameseropdræt (10-12 stykker) har tilsvarende forhold… der er et sted man lærer hvordan andre behandler deres siamesere… og jeg tror nok jeg vælger og høre på dem :høhø:
vores katte er familiemedlemmer og bliver behandlet sådan… de har eget soveværelse og de der ikke er renlige får ble på… hmm jeg tror faktisk det er sådan vi behandler vores barn også :uha::uha::yikes:[/QUOTE]

Mine børn bliver ikke låst inde i deres værelser sammen med 4 venner - og så er værelserne lidt større end 4 m2 bundareal :uha:

Men jeg har så et andet spørgsmål. Du skriver længere oppe, at man ikke kan skille Siamesere af, har du så også 5 Siamesere i ét bur på udstillingerne?

Det ved jeg nu ikke. Da jeg boede i København, havde jeg en overgang 13 katte på 90m2, og det betød faktisk, at når vi havde kuld, kunne godt komme under 6 m2 pr kat, hvis eller det havde været gældende for katte i beboelsen. Min pointe er, at min flok var velfungerende, dels fordi vi ingen hankat havde, dels fordi mere en halvdelen af flokken var midaldrende kastrater, hvilket i min race som regel betyder mere ro end i en flok bestående af unge, fertile dyr. Andre flokke, andre ejere og andre katte kan have andre behov. Derfor er reglerne nødt til at være udformet, så hver ejer bedst muligt kan tilgodese sine kattes behov inden for reglernes ramme.

Nu vil jeg trække mig langt væk fra denne tråd.
Burkatte er og bliver aldrig noget jeg vil have, og med burkatte mener jeg hverken når de skal transporteres eller på udstilling.

Jeg mener bestemt heller ikke man skal give sin kat ble på fordi man gør det på sine børn :surrender1: det kan man da ikke sammenligne :sorry:
hilsen Lisbeth

Måske kan man også bruge klorhexidin? Og så lyder det godt, hvis han er blevet fri for sin gnavende trusse, for det må da være irriterende for ham. :trøste:

[QUOTE=sia-norge;574682]nej jeg er sikkert dyremishandler på det punkt også :smiley: :yikes:
vores katte er familiemedlemmer og bliver behandlet sådan… de har eget soveværelse og de der ikke er renlige får ble på… hmm jeg tror faktisk det er sådan vi behandler vores barn også :uha::uha::yikes:[/QUOTE]

Desuden er børn ikke nataktive dyr, og de kan derfor slet slet ikke sammenlignes med katte.