[QUOTE=birtheras;816404]Vi har på 9 mdr brugt 9350 kw. Vi har lige fået ny måler på så derfor blev det opgjort i Januar. Vi har elvarme men de køre næsten ikke da vi bruger brændeovnen når vi er der. I vinter halvåret står radiatorene på frostfri. Vi har nu besluttet at det skal være slut med at være storaktionær i NRGI og har derfor slukket helt for varmen efter der ikke er frost mere. Alle elektriske maskiner er koblet fra og stikkene taget ud. Når vi kommer hjem næste gang så tager vi apperat for apperat og ser hvem der er storforbruger af strøm og så bliver de skyldige udskiftet. Køkkenet skiftede vi for et par år siden og sammen med det blev opvaskemaskine, komfur og køleskab også skiftet. Komfur og Køleskab er A mens opvaskeren er B. Vaskemaskine og tørretumbler er heller ikke ret gamle, henholdsvis 3 og 1 år.
Tilbage er der radiatorene to er rimelig nye men resten er gamle så det er sikkert der at strømslugerene skal findes.
Vi bruger huset ca en månede om sommeren og en månede om vinteren + nogle få weekender i løbet af året.[/QUOTE]
Det synes jeg lyder af meget, med tanke på hvor lidt I bruger sommerhuset og når alt hårdehvidevarer/komfur mv. er nyt. Umiddelbart må det være elvarmen der er synderen. Ved ikke hvor meget den slags trækker Kwh mæssigt.
Vi har i årevis ligget uden for den almindelige skala hos Dong, som vist nok går til G = 6000 kw og derover. Bla. pga. vores akvariehobby endte vores forbrug i 2010 på små 13.000 kw. Svarende til en regning på kr. 32.000,00.
Vi har Naturgas og ældre hårde hvidevarer dog alle i energiklasse A med undtagelse af tørretumbleren. Vi har ca. 187 m2. Om vinteren har vi tændt for gulvvarme på badeværelset (El)
Til gengæld lavede vi en kontrol af vores fjernsyn samt lydanlæg (højtalere/forstærkere osv.) og den opsætning koster alene minimum kr. 6.000,00 om året. Det var jeg lidt overrasket over, men jeg er også slem til bare, at tænde for det hele når jeg kommer hjem fra arbejde, og fjernsynet kører som “baggrundsstøj” med nyheder osv. Dårlig vane helt sikkert, og den blev nedlagt mere og mere i 2011 sammen med de fleste af vores akvarier.
Så her i 2011 har vi “kun” brugt 9400 kw og jeg forventer, at det falder drastisk når vi lukker vores saltvandsakvarie som virkelig tager kegler mht. strømforbrug. Ifølge skalaen er vi stadigvæk langt uden for kategori da vi kun er 2 voksne, men vi arbejder på sagen, og har iøvrigt valgt at skifte el leverandør til Vindstød (De vandt El forbundets licitation) så vi sparer en del på selve ellen samt, at det er baseret på grøn energi, i forhold til Dong’s priser på samme type enerig.
Hagen er bare, at alt andet stadigvæk opkræves og administreres af Dong. Man ikke kan flytte det hele til et andet selskab og fravælge, at støtte et bestemt el selskab.
Men hvis man f.eks. har fladskærm, opkoblet på forstærker og et heftigt højtalersystem, og det kører i mange timer, så er det også en strømsluger af rang. Ja,ja jeg har en mand der er både billed og lydperfektionist, så jeg lever med hans mani med, at den lyd der kommer ud af fjernsynet ikke er tilfredsstillende for ham, og det koster desværre en del på elregningen.
Mvh
Yvonne