Tanker om Siggas sygdom og trivsel - og hvad så nu?

Sigga har nu fået insulin 2 gange dagligt i 1,5 måneds tid. Hun accepterer det, men synes ikke det er sjovt. Jeg har ikke indtryk af, at det som sådan gør rigtigt ondt, jeg tror bare det er ubehagelig og at hun ikke bryder sig om at blive holdt fast imens (men ellers smutter hun;)). Det virker som om, hun har det væsentligt bedre med medicinen. Hun har fået meget mere energi (faktisk vil hun gerne lege hele tiden!). Og hun er mere opsøgende og befinder sig mere i min og gæsters nærhed. Det betyder også, at hun bruger kortere tid sovende gemt under sengen. Derudover har hun tabt sig - jeg vil skyde på ml. et halvt og et helt kilo. Jeg har skæret lidt ned på adgangen til tørfoder og mængden af godbidder, men ved ikke om det også skyldes behandlingen. Hun slikker sig stadig skaldet på maven (hvilket var det der bragte os til dyrlægen til at starte med), men jeg har helt klart ikke indtryk af, at hun er stresset. Jeg tror nærmere det handler om lidt foderallergi - eller at det er blevet en dårlig vane.

Nå, spørgsmålet, som jeg stiller mig selv for tiden er, hvor meget jeg skal trække hende igennem rent undersøgelses- og behandlingsmæssigt… Som status er nu, mener jeg, at hun har en udmærket livskvalitet. Hun spiser godt, leger og virker til at hvile i sig selv. Skal jeg så f.x gøre mere mht. at få fundet årsagen til den skaldede mave? Hun tåler ikke binyrebarkhormon mod kløen, og den kløestillende spray som skulle smage grimt, får hende til at slikke sig mere. Zylkene gør ingen forskel. Foderskifte er en mulighed, men det er jeg heller ikke glad for - hun trives bedre på det hun får nu, end hun har gjort på det tidligere, og hun er meget kræsen. Endelig skal hun alligevel sandsynligvis starte på nyrediæt inden for et års tid. Er det synd at lade hende leve med en mave, der måske klør?

Mht. hendes sukkersyge har jeg aftalt med dyrlægen, at vi kommer til tjek i februar. Vi skal have målt hendes blodsukker igen og evt justeret dosis. Jeg har næsten lyst til at udskyde det, fordi hun ligenu trives så godt. Men jeg ved godt at det skal til. Det er jo bedre at vide, hvordan status er og så forebygge og behandle, det jeg kan. Men det åbner for tanken: Hvornår er det nok? Jeg synes ikke selv, at vi er der endnu. Men jeg vil gerne forberede mig og forsøge at tage lidt stilling på forhånd. Hvis jeg en dag står der uden at have taget stilling, vil jeg måske blive for styret af følelserne og komme til at lade hende lide for længe. Så mit spørgsmål til jer er: Hvilke ting kigger I på, når I vurderer, om jeres kat har en god livskvalitet? Og har I nogle “kritiske” ting som viser, at nu er tiden ved at være kommet?

Jeg ved godt at det er et lidt abstrakt spørgsmål, men jeg håber, at nogen vil dele deres tanker.

Ang diabetes:
Da Buster havde haft det i 1½ måned var jeg også selv meget i tvivl om tingene - og havde mange tanker om Busters livslængde.
Jeg er sikker på at det er en del af det at få en kronisk syg kat.
Efterhånden som jeg så at Buster trivedes på behandlingen, og havde det okay ed insulin-stikkene, fik jeg mere og mere modet tilbage, og troen på at Buster fik det godt igen.
I dag - 4½ år senere - er jeg overbevist om jeg gjorde det rigtige, selvom det tog tid at finde en rytme for både Buster og jeg.
An det med stikkene så vær meget konsekvent med at forbinde det med noget positivt - masser af nus, ro og et. godbidder.
Buster er ligeglad med insulinen, der er det mere det med blodsukkeret ha synes er træls. Med tiden har han dg lært at der følger nus og en godbid, og især det sidste vil han gøre meget for :wink:

[QUOTE=louiseogbuster;1224162]Ang diabetes:
Da Buster havde haft det i 1½ måned var jeg også selv meget i tvivl om tingene - og havde mange tanker om Busters livslængde.
Jeg er sikker på at det er en del af det at få en kronisk syg kat.
Efterhånden som jeg så at Buster trivedes på behandlingen, og havde det okay ed insulin-stikkene, fik jeg mere og mere modet tilbage, og troen på at Buster fik det godt igen.
I dag - 4½ år senere - er jeg overbevist om jeg gjorde det rigtige, selvom det tog tid at finde en rytme for både Buster og jeg.
An det med stikkene så vær meget konsekvent med at forbinde det med noget positivt - masser af nus, ro og et. godbidder.
Buster er ligeglad med insulinen, der er det mere det med blodsukkeret ha synes er træls. Med tiden har han dg lært at der følger nus og en godbid, og især det sidste vil han gøre meget for ;)[/QUOTE]

Hvor er du sød, jeg får helt tårer i øjnene:-) Jeg er helt sikkert stadig lidt usikker på det med at have en kronisk syg kat. Sigga er jo min første kat. Og langt de fleste i min omgangskreds synes, at jeg skulle få hende aflivet. Så jeg bliver nogle gange lidt i tvivl om, om jeg behandler hende for hendes eller min skyld. Så det er dejligt at høre, at du har så gode erfaringer:-)

Jeg måler ikke Siggas blodsukker - forstod på min dyrlæge, at det ikke var særligt pålideligt at måle det almindelige sukkertal hos katte. Så hun tager en blodprøve og sender ind til et laboratorium for at måle fructosamin…

Når jeg måler Busters blodsukker er det fordi jeg i forvejen er vant til at måle på mig selv, og derfor har alt udstyr hjemme. Derudover har jeg med tiden fundet det tidspunkt i løbet af dagen der er bedst, og så holder jeg mig til det tidspunkt så det er på same tid ift indsprøjtning og måltider.
Buster har ikke fået målt fruktosamin siden 1½ efter efter at han fik konstateret diabetes.

Der var også flere der sagde til mig at var det deres kat, havde de aflivet den. Det var sågar opdrættere der kom herinde på det tidspunkt, såvel som mennesker uden dyr og mennesker der så katte som stalddyr.

[QUOTE=louiseogbuster;1224180]
Der var også flere der sagde til mig at var det deres kat, havde de aflivet den. Det var sågar opdrættere der kom herinde på det tidspunkt, såvel som mennesker uden dyr og mennesker der så katte som stalddyr.[/QUOTE]

Jeg er opdrætter, har hørt det samme og har en insulin krævende kat. Hun ved præcis hvornår det er stikketid - så står hun på bordet - hun ved også hvad side der skal vende mod mig morgen og aften.

Hun trives fint - er alt for fed og det har hun været i al den tid hun har fået insulin, et par år nu - dyrlæger korser sig. Jeg har så gjort op med mig selv at så længe der ikke støder andet til - så får hun sin insulin.

Jeg er heldig at Rikke bor her i byen, dyrlægen har vist hende hvordan der stikkes, det er hun super god til og går herop og gør det er der noget jeg skal

Som du beskriver Sigga’s liv og humør Trine, så ser jeg slet ingen grund til at du skulle få aflivet Sigga på nuværende tidspunkt. :slight_smile:

Herregud, hun har diabetes, som du behandler med insulin, men det er da ikke verdens undergang for en kat, der efter beskrivelsen har livskvalitet, godt humør og er med i hvad der foregår hos dig Trine.

Sig til din omgangskreds, at de skal blande sig udenom, for dét her, har de ganske enkelt ikke forstand på.
Trine…læn dig op ad Louise’s indlæg…hun véd, hvad hun taler om.

Speaking of…folk der blander sig. Ork jo, du kan tro, jeg har prøvet det samme med Knirke. :rock:
Ikke i min familie eller blandt veninder og venner…de har alle fuld tillid til, at jeg ved, hvad jeg foretager mig mht Knirke’s liv. :ok:

Men blandt katteejere herinde, dét er en helt anden sag…der er nogle herinde, der mener, at “en kat kan da ikke være tjent med at få smertestillende pga gigt, og når hun jo er såååå gammel, så bør hun da aflives” :smiley:
“Og hun har dårlige nyrer” og fanden og hans pumpestok…men Knirke har jo ikke dårlige nyrer. Hendes nyrer var ganske rigtigt påvirket, men det var pga hyperthyreoidisme, den bliver behandlet, så nyrefunktionen er i normalområdet. :slight_smile:
Hun får kun RC Renal vådfoder, fordi hun eeeelsker det.

Et par stykker mente, at “det er misbrug af forsikringen”, at jeg 5 gange, siden juni 2013, har fået lavet hele den store blodprofil, incl T4-tallet (stofskiftet)
Hér måtte jeg dog grine…Knirke var til sit 14.år forsikret hos Gartnernes Forsikring, de dækker kun sygdom til det fyldte 14.år…og det er jo 7 år siden. :rock:
Knirke er ikke sygeforsikret.
Alle de blodprofiler jeg har fået lavet på Knirke, har jeg selv betalt, de koster 2.400 kr pr stk. :tihi:

Når vi er til kontrolvejning (hun må nemlig ikke tabe sig) på Dyrehospitalet, ca hver 3.måned, spørger jeg :Er det i dag hun bør aflives…så griner personalet og siger NEJ. :slight_smile:

Dyrlægerne og veterinærsygeplejerskerne er udmærket klar over, at jeg kommer med Knirke, når jeg ikke synes, hun har livskvalitet…dét har de fuld tillid til.

Knirke er gammel, ja…hun har gigt ja…men hun er smertefri med Metacam og Canosan (jeg ved, hun er smertefri, hun kan nemlig løbe fra Sim-Sim)…hun får Felimazole pga stofskiftet ja…men hun tåler al sin medicin ganske udmærket.
Hun er ufattelig nem at medicinere, hun sidder selv på komfuret og kigger, mens jeg finder medicinen frem fra skuffen…og når vi så er færdige med det, så kysser jeg hende på næseryggen og nikker til hende (hun er jo døv), og så siger hun som en hest…prrrr. :D:D

Hun hjælper med til alt…hun er som hun hele tiden har været. Hun har sin snude i alt…uden undtagelse. Hun kommenterer højlydt på alt. :rock:

Skulle jeg så…fordi “nogen” mener det, få hende aflivet nu…aldrig i livet om andre end jeg selv og mine dyrlæger skal blande sig i det!

Som Louise også skriver, så ville jeg gøre det daglige stik til en super positiv rutine. Om det så er nus, leg eller godbider eller flere af tingene der virker bedst… :slight_smile: For udover at hun ikke er begejstret for stikket, så ser jeg bestemt ikke noget problem i det du ellers skriver om hendes sukkersyge :slight_smile: Og selv det virker ikke i mine øjne som grund nok (uden dog lige at kende hendes reaktion i detaljer) :slight_smile:

Men blandt katteejere herinde, dét er en helt anden sag…der er nogle herinde, der mener, at “en kat kan da ikke være tjent med at få smertestillende pga gigt, og når hun jo er såååå gammel, så bør hun da aflives” :D[/QUOTE]

Nå ja okay. Så er jeg da også helt gal på den, for her får May også smertestillende dagligt udover sin specialdiæt + canosan. Hun har nemlig både slidgigt og HD - men så længe hun er glad, leger og fjoller, ja så lever May altså på smertestillende! (Som hun heldigvis tåler uden nogle problemer)

Ja Eva, hvad er det da for noget, vi byder vores gigtkatte :smiley:

Humør og livskvalitet er den indikator jeg benytter, mht hvor længe Knirke skal leve.

Når en kat altid er glad…og så pludselig falder af på den, rent humørmæssigt…så er den gal, men der er vi slet ikke endnu.

Jeg har ikke det fjerneste imod symptombehandling eller at man stikker en kat for diabetes. Jeg ville nok have så svært med stikkeriet, at det ikke ville blive en succes - men det er jo en helt anden historie, som ikke har noget med katten at gøre :slight_smile:

Men jeg synes, at der skal kigges på slikkeriet og en årsag til det. Jeg kan sagtens forstå, at det er træls at skulle til at pille ved noget foder, som katten ellers trives godt på, men jeg tror altså bare, at man skal være meget opmærksom i det øjeblik, hvor man overvejer at leve med noget, der ikke er helt godt, fordi det er svært at ændre, fordi man så også piller ved noget andet, der kan komme til ikke at fungere. Nogle gange er det ikke en enkelt sygdom, der slår en kat ihjel, men et samlet billede af sygdomme og temperament, der gør det svært eller umuligt at behandle det hele på en gang.

Dermed ikke sagt, at der - i min verden - ikke er tid til at både kat og ejer skal finde helt ro i stikkeriet, så stress omkring det kan udelukkes som årsag. Og så kunne man måske bakke op omkring den proces med nogle tilskud, der er beregnet til det?

Pøj pøj til dig og missen :slight_smile:

Jeg synes i øvrigt, at jer der stikker jeres katte OG formår at gøre det til en ok oplevelse for katten er seje med seje på!! :slight_smile:

mvh. tina

Tak for alle jeres svar:-)

Mht. de to daglige stik gør vi det på følgende mådd: jeg henter grejet, ryster en pose dreamies og sætter mig på gulvet. Sigga kommer næsten hen til mig og lokkes de sidste par skridt med et par godbidder. Så løfter jeg hende op så hun “hænger” over mit ene ben og ikke bare kan løbe, men hun har bagbenene på gulvet. Hun vrider sig lidt, men hverken siger noget eller kradser. Så stikker jeg hende og hun vrider som regel lidt mere, men ikke altid. Jeg slipper hende og hun sætter sig lige ved siden af mig for at få et par belønningsgodbidder. Og så leger vi typisk lidt så hun kan få adrenalinniveauet ned igen;)

Det KAN være en snert blærebetændelse forårsaget af for højt blodsukker, som giver mange forskellige bivirkninger (diabetes kan være SÅ festligt! Not!) . Blærebetændelse er en af dem. Overvej lige at få undersøgt urinen for at se om hun lige skal have lidt hjælp til at slå lidt infektion ned.
VH
Susanne

[QUOTE=Trine;1224234]Tak for alle jeres svar:-)

Mht. de to daglige stik gør vi det på følgende mådd: jeg henter grejet, ryster en pose dreamies og sætter mig på gulvet. Sigga kommer næsten hen til mig og lokkes de sidste par skridt med et par godbidder. Så løfter jeg hende op så hun “hænger” over mit ene ben og ikke bare kan løbe, men hun har bagbenene på gulvet. Hun vrider sig lidt, men hverken siger noget eller kradser. Så stikker jeg hende og hun vrider som regel lidt mere, men ikke altid. Jeg slipper hende og hun sætter sig lige ved siden af mig for at få et par belønningsgodbidder. Og så leger vi typisk lidt så hun kan få adrenalinniveauet ned igen;)[/QUOTE]

Det lyder godt nok meget ufarligt :slight_smile:

Jeg synes absolut ikke, at det lyder som om, at Sigga er aflivningsklar.

Så længe hun finder sig i stikkene, har det godt og trives i hverdagen, ville jeg da bare fortsætte som du gør nu.

Hvis nu katten var så usamarbejdsvillig/arrig/bange, at det var et rent overgreb HVER gang katten skulle have insulin, så ville situationen være en anden, synes jeg.

Mht. slikkeriet, så ved jeg ikke rigtigt, hvad du kan stille op…der må nogle med erfaringer i dette lige på banen. :wink: