Thai Ridgeback

Sri Lanka

Indien - Delhi - her ses nogle i andre farver - dvs yngre generationer typemæssigt

Langhår - af med pelsen og den er samme type

Grækenland - tror jeg det var

Og en ung fra Sri Lanka

Tak fordi du gad uddybe, og ja jeg vil mene det samme vil ske med katte og endte en flok mennesker på en øde ø - mennesker fra alle mulige forskellige etniske forskellige verdensdele ville de også ende ud i et “folkefærd” - ren teori men det jo kun genetik :slight_smile:

Vil du ikke være sød at linke til artiklerne så? Men alle de billeder du har vist er jo også hunde i et lignende klima, så jeg holder stadig ved min pointe. Ligesom vi ser med (hus)kattene; at typen i Norden er meget forskellig fra f.eks. typen i området omkring den fertile halvcirkel. Jeg tvivler på at hundene evolutionært skulle skille sig ud fra andre dyr ved ikke at tilpasse sig klimaet. :wink:

Søg de to forskeres navne - så dukker det op. Jeg har ikke adgang til mine studier om gadedyr her fra.

Ang klimatilpasninger - man kender ikke årsagen endnu, måske finder man ud af det en dag. Når du læser om emnet vil du finde ud af, at det blandt andet skyldes, at ingen kender tamhundens ophav/oprindelse.

Leslie Lyons arbejder på samme måde med at kortlægge tamkattens oprindelse - de har lang vej endnu - især med hunden. Et andet spændende område, som du kunne kigge på, hvis emnet interessere dig, er dingoen. Den ved ingen helt hvad er heller.

MVH

De, der gerne vil vide mere om emnet herover kan med fordel starte med Lorna og Raymond Coppingers bog Dogs.[B]

Desuden finder man gode artikler om det på Clive Wynnes hjemmeside - [/B]http://clivewynne.com/psychology/Publications.html

Og i Adam Miklosis bog Dog Behaviour, Evolution and Cognition samt hans og Harres studier under Dognition projektet, som man kan finde online tildels.

Og her er mine pt mest anvendte kilder på området
Ádám Miklósi: Human-animal interactions and social cognition in dogs. I Per Jensen (ed.), 2007.The Behavioural Biology Of Dogs.

Lorna & Raymond Coppinger: Dogs, A new understanding of canine origin, behavior and evolution.

L. David Mech, 1999: Alpha status, dominance and division of labor in wolf packs.

Luigi Boitani, Paolo Ciucci & Alessia Ortolani: Behaviour and social ecology of free-ranging dogs. I Per Jensen (ed.), 2007.The Behavioural Biology Of Dogs.

Luigi Boitani, F. Francisci, Paolo Ciucci & G. Andreolo, 1995: Population biology and ecology of feral dogs in Central Italy. I James Serpell (ed.), 1995. The Domestic Dog.

Scott & Fuller, 1965. Genetics and the social behavior of the dog

Jeg kan tilføje at "keys til topbreading vol2 " faktisk også kommer lidt omkring emnet