1. kloklip - hvornår?

I dag har jeg været ved dyrlægen til Elvis’ revaccination. Da jeg var inde med ham for 4 uger siden til den første vaccination spurgte jeg dyrlægen om det med kloklip. Han sagde så, at det skulle man slet ikke, heller ikke ved indekatte. Elvis er jo min første kat, så jeg ved ingenting. I dag var det så en anden dyrlæge, og hun valgte at klippe hans klør. Jeg fortalte så, hvad jeg havde fået at vide af hendes kollega sidst. Så fortalte hun, at nogle katte er gode nok til selv at holde kløerne nede, og at de bliver bedre til det med alderen - så det var ikke sikkert det var nødvendigt nogensinde at klippe Elvis’ klør igen, men når de var så spidse som nu synes hun, de skulle klippes. Jeg ved ikke helt, hvordan jeg kan vide, om de bør klippes igen senere? Selvfølgelig har jeg godt kunnet mærke, hans kløer var spidse, men han kradser aldrig hverken mig eller mine møbler, så har ikke tænkt det var et problem. Når han “ælter” har jeg selvfølgelig kunnet mærke det men har så bare sørget for, at han har ligget et sted, hvor jeg ikke har bar hud - men bør jeg klippe hans klør, når de bliver spidse igen, selvom han ikke kradser steder, han ikke må? Det var intet problem at klippe kløer på ham, han tog det stille og roligt.

I min verden går kloklipning ind inder begrebet “almindelig håndtering” - dvs at man skal kunne gøre noget nær alt ved katten uden at den reagerer voldsomt på det :slight_smile:

Er katten udekat, er det efter min mening nær dyremishandling af klippe kløerne - katten har brug for dem til at forsvare sig med og for at kunne komme op i træer o.lign. Men det betyder ikke, at en udekat ikke skal kunne acceptere at ejer klipper kløerne - der kan være tilfælde, hvor en klo er helt eller delvist flækker og da er det godt at kunne hjælpe katten :slight_smile:

En indekat derimod har som sådan ikke rigtig brug for de der sylespidse nåle… Man kan derfor vælge at klippe kløerne, eller lade være helt som ens temperament er til.
Jeg klipper dem - ikke så ofte som nødvenidgt måske, men de bliver altså tjekket og klippet med mellemrum.
Nogle katte får så lange kløer at man kan høre dem klikke mod gulvet, eller de hænger i gulvtæpper - selvfølgelig skal man lige hjælpe sådan en kat ved at snuppe spidserne… For lange kløer kan give problemer fx ved at sætte sig som noget jeg nærmest kun kan beskrive som indgroet negle, hvilket er smertefuldt, når kloen borer sig ind i kattens trædepude…

Og så er der jo selvfølgelig de katte som måske engang med tiden skal begå sig i udstillingsverdenen (som forhåbentlig Oddy). Samtlige klubber har som krav at kattens kløer skal være klippede - hvilket man jo udmærket forstår. En kat, der bliver vred/bange/utryg, kan ikke skade helt så meget med klippede kløer, som med uklippede :rock:

Så alt i alt er det en god ide at lære sin kat at få klippet kløer… der kan komme et tidspunkt, hvor man har brug for at det kan gøres uden en hel masse bøvl og ballade - og så er det dejligt, at det er indlært i så tidlig en alder som muligt :slight_smile:

Pas i øvrigt på med at lade ham ælte - vi har nogle brugere herinde der har døjet frygteligt med bylder som følge af at katten har æltet…

Og spidse kløer er jo ikke noget problem, kun hvis de bliver så lange at katten begynder at hænge fast i alting… Jeg har en som aldrig behøver få klippet kløer, og så har jeg en hvis kløer bliver alt for lange, hvis de ikke bliver klippet indimellem :slight_smile:

Tjaa… jeg starter med at “nippe” spidser når mislingerne er helt nye - med de ruhårede/halvskaldede er det en nødvendighed, for at de ikke kratter hinanden - men også OSH’erne har fået klippet kløerne på især forbenene, mens de er ganske små - de er nogle små hidsige s****** når de bokser i mælkebaren :wink:

/Mette

Heh det første dyrlægen gjorde i mandags da vi kom med Phumba var at klippe hendes kløer på forpoterne. Hun har nemlig SYLE på tæerne, men vil ABSOLUT ikke ha’ vi klipper dem. Dyrlægen, derimod, det er bare lige snip-snap-snude så er de klippet… så vi får dem gerne lige studset når hun bli’r vaccineret og sådan. De andre kan jeg heldigvis godt selv klippe kløer på, og det er jo nødvendigt når de skal udstilles :slight_smile:

Bailey hader at få klippet kløer,det er virkelig en kamp:uha:

Men i aftes var der tændt op i brændeovnen og alle kattene lå rundt omkring og var “smeltet”:tihi:

Så jeg fik lige så stille klippet forpoterne inden hun overhovedet registrerede hvad jeg var i gang med:muhaha:

Killingerne finder sig rimeligt i al slags håndtering incl kloklipning.

Tine

[QUOTE=skoglund;1012167]Bailey hader at få klippet kløer,det er virkelig en kamp:uha:

Men i aftes var der tændt op i brændeovnen og alle kattene lå rundt omkring og var “smeltet”:tihi:

Så jeg fik lige så stille klippet forpoterne inden hun overhovedet registrerede hvad jeg var i gang med:muhaha:

Killingerne finder sig rimeligt i al slags håndtering incl kloklipning.

Tine[/QUOTE]

Det der er en smart metode som jeg også forsøger at bruge på Adelie. Hun er bedst i halvvågen tilstand når man skal begå slige overgreb på hendes person L
Men det skal nu siges at hun er blevet MEGET bedre til det i den tid vi har haft hende. Første gang var VIRKELIG en kamp. Her sidste gang, inden Brædstrup gik det forbløffende nemt. Så det kan trænes, også på voksne katte :slight_smile: