1. kloklip - hvornår?

Killingerne skal have lært, at det med at få klippet kløerne ikke nødvendigvis er verdens undergang:surrender1: - helst inden de flytter hjemmefra :wink: Hvor gamle er dine killinger, når de får klippet kløer første gang:?

Ja nu har jeg jo kun erfaring fra hitterne, men der startede jeg da de var seks uger med at nulre poter og vel lige knap otte uger da de første spidser blev klippet, fordi jeg blev lidt vel træt af de nåle Simba borede ind i lårene på mig når han kravlede op af mind ben :tihi:

Jeg tror ikke at jeg har nogen alder på, det sker nok første gang når de lige som hænger i :slight_smile: Men jeg oplever nu ikke at de tror at verden går under, men de er da tydeligt irriterede over at skulle sidde stille såååå længe :wink: Sådan noget pjat har man altså ikke tid til, der er jo meget der skal opleves og det kan bare ikke vente de fem sekunder det tager lige at nippe spidserne :høhø:

Man burde studse dem når de begynder at “bokse” med hinanden for at undgå øjeskader

Så skulle jeg være gået igang allerede ved dag 2 :slight_smile: Det tænkte jeg faktisk også på, men jeg venter nok lidt endnu. Første kuld var ca. 4 uger, da de prøvede det første gang og det gik udmærket :slight_smile:

Har du oplevet det:? eller tænker du højt:?

Jeg klipper killingernes kløer som et led i deres træning/opdragelse:ok: De voksne katte får klippet kløer i “selvforsvar”:surrender: Jeg har endnu ikke oplevet, at de skader hinanden med kløerne:uha:

Har du oplevet det:? eller tænker du højt:?

Jeg klipper killingernes kløer som et led i deres træning/opdragelse:ok: De voksne katte får klippet kløer i “selvforsvar”:surrender: Jeg har endnu ikke oplevet, at de skader hinanden med kløerne:uha:

[QUOTE=dkkorat;983436]Har du oplevet det:? eller tænker du højt:?

Jeg klipper killingernes kløer som et led i deres træning/opdragelse:ok: De voksne katte får klippet kløer i “selvforsvar”:surrender: Jeg har endnu ikke oplevet, at de skader hinanden med kløerne:uha:[/QUOTE]

Jeg har oplevet det. Havde været ude at handle, kørte forbi klinikken og kunne se aktvitet. Tænkte godt man ikke har brug for det. Hjem og så skulle jeg have frokost - men først et kig til killingerne. Øv, der sad en med dårlig øje - afsted igen - heldigvis var hornhinden ikke skadet, men øjet var irriteret

[QUOTE=dkkorat;983436]Har du oplevet det:? eller tænker du højt:?

Jeg klipper killingernes kløer som et led i deres træning/opdragelse:ok: De voksne katte får klippet kløer i “selvforsvar”:surrender: Jeg har endnu ikke oplevet, at de skader hinanden med kløerne:uha:[/QUOTE]

Jeg har oplevet det. Havde været ude at handle, kørte forbi klinikken og kunne se aktvitet. Tænkte godt man ikke har brug for det. Hjem og så skulle jeg have frokost - men først et kig til killingerne. Øv, der sad en med dårlig øje - afsted igen - heldigvis var hornhinden ikke skadet, men øjet var irriteret

Iøvrigt lidt mærkeligt - jeg plejer ikke at få dobbeltpost - måske fordi jeg svarer på Camilla med citat - ser ud til det var en dobbeltpost?

Det var da en grim oplevelse:uha:

Det var da en grim oplevelse:uha:

Som Camilla så bruger jeg kloklipning som killingetræning. Jeg starter normalt når de er 4 uger og så klipper vi med jævne mellemrum fremover.

når de er ganske få dage - for de kradser stakkels rynke som gerne vil ligge og pusle med dem. men kun de aller yderste spidser - og det er noget rod s
og så ellers hver uge ca, for gider ikke kradses med de små barberblade de render rundt med.

Jeg klipper dem ikke før de er ældre, men derfor træner jeg det naturligvis.

Det starter fra 2 ugers alderen, hvor jeg laver forskellige fastholdelsesøvelser med dem, for at lære dem at tolere det. Samtidig bliver man løftet og håndteret - alt sammen tager ca 10 sekunder og gravis øges tiden. Nogle gange flere gange dagligt, andre gange en gang dagligt.

Senere kører vi en neglesaks på poten - og så klipper jeg en tændstik for at vænne til lyden

og det har altid virket fint og ja jeg har ikke set skader på vores SNO eller nogle af de mange mange huskattekillinger, jeg har haft, så det er ikke en risiko jeg tænker med. skader kan ske, når man lever med klør

Så længe man lærer at tolere fastholdelse, så kan man håndteres ganske let på alle andre måder derfra

Voksne katte kan i øvrigt også lære det - jeg har da lige pelsplejet min seks årige MCO mens han lå på siden på et bord og ventede. Det er dejligt nemt, for så har jeg begge hænder fri - plus vi slipper for al det rod med tvang

Det er min holdning, at dyr skal lære at tolere et vis ubehag, for ellers kan vi ikke håndtere dem. Det kan heldigvis alt sammen trænes positivt og gradvis - hvor belønningen er at gå lov at gå - og på den måde forvandles ubehag til en dagligdagsting og ubehaget forsvinder eller sagt med et andet ord - tolereres

Nanoq ligger på bordet på siden, fordi han har lært, at når han ligger stille, så får han lov at gå. Han elsker det ikke, men han ligger sig selv ned frivilligt,og bliver liggende frivilligt, indtil jeg siger FRI

Det er en gave i dagligdagen at lære dem det. Nanoq lærte det som 4 årig

[QUOTE=lenschow;985932]Jeg klipper dem ikke før de er ældre, men derfor træner jeg det naturligvis.

Det starter fra 2 ugers alderen, hvor jeg laver forskellige fastholdelsesøvelser med dem, for at lære dem at tolere det. Samtidig bliver man løftet og håndteret - alt sammen tager ca 10 sekunder og gravis øges tiden. Nogle gange flere gange dagligt, andre gange en gang dagligt.

Senere kører vi en neglesaks på poten - og så klipper jeg en tændstik for at vænne til lyden

og det har altid virket fint og ja jeg har ikke set skader på vores SNO eller nogle af de mange mange huskattekillinger, jeg har haft, så det er ikke en risiko jeg tænker med. skader kan ske, når man lever med klør

Så længe man lærer at tolere fastholdelse, så kan man håndteres ganske let på alle andre måder derfra

Voksne katte kan i øvrigt også lære det - jeg har da lige pelsplejet min seks årige MCO mens han lå på siden på et bord og ventede. Det er dejligt nemt, for så har jeg begge hænder fri - plus vi slipper for al det rod med tvang

Det er min holdning, at dyr skal lære at tolere et vis ubehag, for ellers kan vi ikke håndtere dem. Det kan heldigvis alt sammen trænes positivt og gradvis - hvor belønningen er at gå lov at gå - og på den måde forvandles ubehag til en dagligdagsting og ubehaget forsvinder eller sagt med et andet ord - tolereres

Nanoq ligger på bordet på siden, fordi han har lært, at når han ligger stille, så får han lov at gå. Han elsker det ikke, men han ligger sig selv ned frivilligt,og bliver liggende frivilligt, indtil jeg siger FRI

Det er en gave i dagligdagen at lære dem det. Nanoq lærte det som 4 årig[/QUOTE]

:):slight_smile: Det lyder rigtig godt:):slight_smile: og meget rigtigt. Vi har den store fornøjelse af at Tøffe har lært det inden vi fik ham, han sidder godt nok på skødet af far, men han bliver ikke tvangsholdt, men han er da glad når man siger færdig og farer ned.:slight_smile:

Oddy fik klippet spidserne to dage før sin fire ugers fødselsdag :slight_smile: nu var de simpelthen for skarpe og spidse…

Sådan lige OT, men så må han da også være ved at være på fast føde, Ann? :slight_smile:

Vi er startet op igår… og han ÆDER som en mejetærsker :slight_smile: Det virker som om han er klar over at han er en splejs o forhold til “normale” koratkillinger - og det er han så ved at gøre noget ved…
Vi kalder ham i øvrigt ikke længere Oddy - men Bolle :klapper:

[QUOTE=Ann K;1009243]Vi er startet op igår… og han ÆDER som en mejetærsker :slight_smile: Det virker som om han er klar over at han er en splejs o forhold til “normale” koratkillinger - og det er han så ved at gøre noget ved…
Vi kalder ham i øvrigt ikke længere Oddy - men Bolle :klapper:[/QUOTE]

:tihi: Men godt han er gået igang! Mine europé killinger i sidste kuld gik også første gang ombord da de var 3 uger og 2 dage… .)