12 ugers loven - fungerer den?

Tjaeh. Jeg har lige skiftet tema på min nye hjemmeside så jeg ku’ klaske det banner i buinden af siderne :slight_smile: Jeg havde heller ikke tænkt på at det var noget der hørte hjemme dér… men på den anden side… hellere en gang for meget… :slight_smile:

Det som undre mig ved loven og kampagne er at man finder det helt fint at internater formidler kattekillinger før de fyldte 12 uger.

Man siger, at det er fordi de er moderløse. Det kan godt være at de er, men der er da på internater rig mulighed for at sammenføre killingerne med voksne der kan være surrogatforældre for dem indtil de er fyldt de 12 uger.

Derfor mener jeg ikke at loven fungerer optimalt for der er smuthuller som bliver benyttet lidt for flittigt af dem som ellers råber højst om det.

Deraf min tanke “fungerer den” ? jeg vil sige nej - ikke optimalt :frowning:

:smiley: Er det rigtigt :smiley: Jeg havde ellers netop din side i tankerne, da du skriver alverdens ting… og jeg var overbevist om jeg også havde set det der :slight_smile:
Jeg VED jeg har set det på andre sider :slight_smile:

Anyway… Det står på min, og jeg vil da opfordre alle andre til at få det på deres også :wink:

Jeg vil hellere have en 8 uger gammel moderløs killing hjem til min egen Bande, end lade den vokse op i kunstige omgivelser på et internat, surrogatmor eller ej…
Men, jeg har selvfølgelig også andre katte, som vil kunne interagere med og opdrage på en så lille killing, og jeg ville helt sikkert spørge om ikke jeg skulle tage et par ekstra killinger med hjem bare i nogle uger…

[QUOTE=Ann K;918656]Jeg vil hellere have en 8 uger gammel moderløs killing hjem til min egen Bande, end lade den vokse op i kunstige omgivelser på et internat, surrogatmor eller ej…
Men, jeg har selvfølgelig også andre katte, som vil kunne interagere med og opdrage på en så lille killing, og jeg ville helt sikkert spørge om ikke jeg skulle tage et par ekstra killinger med hjem bare i nogle uger…[/QUOTE]

Ja, og derudover har du erfaringen der skal til - problemet er bare, at internatet udleverer killinger på 7 og 8 uger til ganske unge mennesker der skal have deres første kat. Desuden får de tilsyneladende slet ingen vejledning, men er i stedet henvist til at stille de mest basale spørgsmål på et katteforum.

:enig:

Netop og de er slet ikke neutraliseret eller vaccineret :frowning:

[QUOTE=DK Sugieh;918651]:smiley: Er det rigtigt :smiley: Jeg havde ellers netop din side i tankerne, da du skriver alverdens ting… og jeg var overbevist om jeg også havde set det der :slight_smile:
Jeg VED jeg har set det på andre sider :slight_smile:

Anyway… Det står på min, og jeg vil da opfordre alle andre til at få det på deres også ;)[/QUOTE]

Ah, det er faktisk også løgn, det jeg skrev. En af mine første “Vidste du, at…”-bokse var faktisk med at killinger ved lov skal være 12 uger… :slight_smile: men ellers så skriver jeg ikke rigtig noget om det…

Vi har så fået en killing på 7 uger. Men det var fordi misse-mor blev kørt ned (og hun var enda gravid, igen!) Så konsulterede vi dyrelæger og de var enige om den skulle ud til vores voksne kat, for at få det bedre. Altså at skille kuldet ad, hvilket nogen så var uenige i. Personligt er jeg MEGET for at håndhæve 12 ugers loven og har da også været efter min svoger.

Selvom hun kun er 7 uger, så går det rigtig fint herhjemme, og Arthur vores bamsedreng af en coon, har taget rollen som legeonkel HELT til sig.

Nå, så du har været efter din svoger - men du ejer altså ikke moral nok til selv at sørge for at overholde loven. Ikke engang i tilfælde hvor dyrlæger (endda i flertal) helt klart enten ikke kender loven - eller ikke har grundlæggende viden om killingers behov for at vokse op sammen med søskende mv?

Og ja - det går da sikkert fint (endnu) men det bliver det nok bare ikke ved med. Og selv om det gør - så er det stadig ulovligt :((

Hvordan skal jeg som lægmand vælge og vrage mellem proffesionelles meninger? Når nu de siger at det vil være i killingens bedste interesse at flytte, hvad vil det så gøre mig til, ikke at lytte til dem som jeg ser som fagfolk?

Én ting er at læse noget på nettet, en anden ting er at høre på hvad et faglært individ siger. Vi har truffet et valg i samarbejde med disse fagfolk og hvis du så mener at det valg er forkert, så er det din mening.

Men lad være med at bedømme morale ud fra en sag, som du ikke har eller kan sætte dig helt ind i. Jeg har afholdt min svoger fra at tage en 9 ugers killing fra et perfekt kuld med mor, far og søskende. Det jeg gjorde var, i min tro, at hjælpe en killing videre ved hjælp af det som man jo skulle tro var ekspertvurdering.

mvh
/Rasmus

Vel vidende at det var ulovligt. Så jo - jeg dømmer dig på din moral når du bevidst bryder en lov. Især en lov der er lavet for at beskytte dyr…

Ser du, jeg vidste jo nemlig ikke at det var ulovligt, da jeg stolede på dyrelægerne. Jeg regnede med at de vidste hvad de snakkede om og agerede efter deres hensigt. Du ville jo også stole på at en politimand sagde at der var vejarbejde længere fremme på motorvejen og at du skulle sænke hastigheden til under minimumsgrænsen, for derefter at finde ud af der intet vejarbejde var. Ikke sandt?

Mvh.
/Rasmus

så vidt jeg er orienteret så siger loven at du ikke må tager killinger fra deres mor inden de er 12uger IKKE noget om at skille killingerne af. Det burde den gøre men det gør den ikke.
Så der ingen lov der er overtrådt i dette tilfælde.

Når adskellige dyrlæger og en mangeårig opdrætter anbefaler at killingen kommer ud til en anden kat og lærer katteadfærd, hvad skal man så som “nybegynder” tro og gøre?