16 uger killing tisser på sofahynde

Hej kære kattegale mennesker,

Jeg har en killing, der ca. hver 3. dag tisser eller forsøger at tisse på en bestem hynde i sofaen.

Hun er 16 uger, endnu ikke neutraliseret og flyttede ind med sin halvbror. De to killinger stortrives (sover, leger og spiser sammen på lige fod) og viser alle tegn på at trives med hendes ejere også. Ekskrementer bliver fjernet 2-3 gange dagligt og jeg arbejder hjemmefra. Der er ingen symptomer på urinvejsinfektion.

Det sker kun om morgenen, efter jeg er stået op, og som sagt ikke hver dag. Tidligere havde hun problemer med at tisse på sengetæppet i soveværelset, men der er ikke sket noget de sidste to uger efter sengetøjet blev vasket og en kattebakke blev tilføjet.

Jeg har vasket sofahynden med enzymatisk rengøringsfjerner, der er kommet voksdug på og tilføjet en kattebakke lige ved sofaen, der også bliver brugt dagligt af hende.

Det oplagte er at tjekke for en urinvejsinfektion, men vil det så ikke forventes at der også bliver tisset andre steder? Er der muligvis andre årsager til, hvorfor hun gør det? Det er underordnet om kattebakken er åben eller med låg (har forsøgt 2 uger med og nu 2 uger uden).

Med venlig hilsen fra en frustreret kattejer

Velkommen til Kattegale.

Det er mest sandsynligt, at årsagen er psykisk. Hvis hun havde en infektion, ville hun tisse meget mere ved siden af.

Så der er noget i hendes miljø - eller hendes baggrund - som giver hende trang til at markere. Du er nødt til at eksperimentere videre med at ændre miljøet.

Og hvis hun alligevel skal neutraliseres, så få det gjort nu.

1 Synes om

Hej Andreas,

Tak for dit svar.

Har du forslag til hvilke tiltag, jeg kan forsøge med? Jeg har bl.a. overvejet at sætte kattebakken i samme højde som sofaen og skifte grus (pt. er det EverClean).

Jeg tror ikke, at det handler om bakke eller grus. Men det skader ikke at eksperimentere videre med det.

Hvis det var min kat, ville jeg sætte hende ud i løbegården om dagen. Så får hun afveksling i tilværelsen. Og i den tid hun er derude, kan hun ikke tisse i sofaen.

Har hun et sted, hun kan være sig selv i forhold til halvbroderen? En lille hylde oppe under loftet?

Og hvad er hendes baggrund? Racekat? Internat?

Jeg åbner døren til altanen hver morgen, der er i forlængelse af stuen. Det var også med til at reducere hvor ofte, der var uheld på sofahynden - sikkert til dels fordi de begge meget gerne bruger kattebakken udenfor. Så der er mulighed for at få luft gennem pelsen og opleve nye dufte.

Lige nu er hun den eneste, der kan komme op på køkkenbordet. Så hvis hun ville være i fred, tænker jeg, at hun ville gøre det? Det er måske ikke højt eller et socialt nok sted at holde øje fra?

Hun er en norsk skovkat og de kommer fra et opdræt.

Hvad siger opdrætteren?

Det lyder mest som en træls vane hun har udviklet. Det er et godt og blødt sted at tisse, så hvorfor ikke lige blive ved :slight_smile: Det er der mange killinger der lige kommer til en kort overgang, og vanen skal bare brydes. Her ville det betyde nul adgang til den foretrukne sofa, dyne eller lignenden i en uge - simpelthen time out fra den der dejlige overflade, fordi vi ikke har mulighed for at overvåge døgnet rundt. Med lidt helt glemmer hun det så igen, når ikke det er udløst af blærebetændelse.
VH
Susanne

2 Synes om

Som 16 ugers husker de lidt bedre, så jeg ville nok nægte hende adgang til sofaen i mindst 2-3 uger. Nu har vi ikke lige haft en ift at tisse, men vores huskat fik indimellem et flip med at hive alt papiret at toilet rullen, der var 1 uge med den fjernet ikke nok, men 3 var :hoho:

Tak for alle jeres svar.

Jeg vil forsøge at arbejde med det og forhåbentlig vil det lykkedes.