2. del af tandoperation, komplikationer

Timi fik fjernet sidste halvdel af tænderne sidste fredags, og jeg har syntes det var en hårdere omgang denne her gang, men tandoperationer er jo ikke ens for dyr eller mennesker, så vi var nede og hente mere af det stærke smertestillende til ham, som han får oven i Loxicom. Her i forgårs begynder han så at lugte af død og ødelæggende ud af munden, og jeg tænker først, det må være de selvopløselige sting, men beslutter i går at få en tid til ham (så i dag). Det var godt. For i dag, da vi så ikke har mere af det stærke smertestillende, står vi op til en kat, der ikke vil spise sin mad, og er MEGET nedstemt.

Senere nipper han så til sin mad, og får spist en halv portion vådfoder. Men går så op i sofaen, og lægger sig UNDER et tæppe. Det har han aldrig gjort før, så jeg bliver jo meget bekymret. Jeg prøver at muntre ham op med et par bløde godbidder som han virkelig elsker, men de kommer bare ud af munden med en masse savl, der bliver jeg virkelig bekymret :cry:.

Så kommer vi hen til dyrlægen, og hun får kigget på ham, og åbner gabet, og ja, stingene i munden er skredet og der er tilstødt en infektion. Så hvis der ikke kommer styr på den og heling, skal han ind og syes igen. Så han får en depotsprøjte med antibiotika (kan ikke tålle pillerne pga maven) og noget kvalmestillende i sprøjte, og vi får noget Efficlean Dental med hjem vi skal rense med, og endnu mere Vetagesic smertestillende.

Da vi så kommer hjem, hvor det er meningen at jeg skal give ham en sprøjte Vetagesic, hvilket jeg forsøger, begynder savlet bare at stå ud af munden på ham, i lange guirlander (ret svært at få en sprøjte medicin til at blive inde i munden så ?), muligvis bivirkninger af medicinen, ringer og snakker med dyrlægevagten der siger vi skal se det an…det er en ikke særlig rar dyrlægevagt, der knap nok gider besvære sig med at fortælle om det er en bivirkning :zipper_mouth_face:

Er der nogen herinde der har prøvet lignende ? og er det gået godt efterfølgende ?

Edit. Vi har tjek hos dyllen på mandag.

4 Synes om

Jeg nåede også at have fat i en, heldigvis mere behagelig dyrelæge vagt, en aften, hvor mit forsøg på at give Jeppe en smertestillende pille endte ud i han savlede sejt hvidt skum og forsøgte at gemme sig, konklusionen for os blev, at med hans reaktion var det bedre at undlade pillen indtil jeg kunne få hjælp.

Det gav nogle dage, hvor jeg virkelig måtte lokke ham, med hans absolut favorit tørfoder og lidt torskerogn fordi han ikke ville spise andet, men det gik heldigvis på trods af, at hans problem bestod af en brækket kæbe :hjerte:

Rigtig god bedring til jeres patient og masser af :kryds: for at han snart er frisk igen :kram:

2 Synes om

Har ingen erfaring omkring det jeg kan dele, men øv for en omgang I er ude i. Håber han snart får det meget bedre! :hjerte: :kryds: :kram:

1 Synes om

Savlen efter indgivelse af Vetagesic er ikke en opgivet bivirkning på præparatet, men det er jo ikke unormalt at kattene begynder at savle vildt efter indgivelse af nogle medikamenter. Det er selvfølgelig et problem hvis katten savler så meget at det ryger ud i stedet for i maven, for så får katten ikke den smertestillende effekt af midlet. Mener at kunne huske at savlen kan være pga. smagen, hvis ikke de kan lide smagen af lægemidlet så begynder de at savle. Det skal dog holde op ret hurtigt (savlen) hvis det er pga. smagen, det må ikke blive ved.

Rigtig god bedring med ham. Det er bare ikke sjovt når de får infektioner i kølvandet på tandoperationer, har prøvet det.

3 Synes om

Det var efter vi kom hjem fra dyllen, hvor han lige havde fået hhv. depot antibiotika sprøjte og kvalmestillende i sprøjte, så jeg forbinder det med det, da han ikke har savlet efter Vetagesic de andre gange jeg har givet ham det.

Tak skal du ha’, nej det er godt nok en sølle mis jeg har mig pt. Fik de nemt styr på det med din/dine med infektionen ?

Okay, så misforstod jeg det du havde skrevet. Det kan godt være en reaktion på medicinen, det kan også være fordi han har alle de her issues i munden. Det er ikke unormalt at de kan begynde at savle i forbindelse med tandproblemer, fx. at man opdager der er et problem med tænderne fordi katten begynder at savle. Nu har han fået hevet tænder ud, der er kommet komplikationer til iform af infektionen, også fik han antibiotika og kvalmestillende. Som jeg læser det er han holdt op med det igen forholdsvis kort tid efter - korrekt? Så ville jeg personligt ikke bekymre mig om det medmindre det kommer igen umotiveret. De kan fx. også savle pga. kvalme, og det kan sagtens tænkes at han har det så dårligt at han har savlet pga. kombinationen af at have det virkelig dårligt, tand-issues og medicin.

Jeg havde en der fik hevet 9 tænder ud. Hun kom hjem lidt over frokost, og sidst på eftermiddagen var hun hævet op i den ene side af munden. Så vi var afsted igen, hvor hun så fik yderligere smertestillende og antibiotika, for det gik godt nok hurtigt. Vi nåede at fange det inden det blev slemt. Hun fik ekstra smertestillende (morfinpræparat) i en periode. Vetagesic som du har fået er også et morfinagtigt præparat.

3 Synes om

Åh stakkels Timi :klappekat:
Rigtig god bedring til Timi
:kram:

1 Synes om

Når der går baktusser i munden, bliver det hurtigt rigtig skidt.
Vi har prøvet det 2 gange.
I løbet af 24 timer var der tydelig bedring og vi kunne nemmere få mad i dem og medicin. God bedring

2 Synes om

Tak for god bedringer :slightly_smiling_face:, her til morgen havde han høj haleføring og spandt, og var klar på at indhente gårsdagens manglende måltider :100: Han var dog overhovedet ikke klar på det vetergesic og savlede lidt efter han havde fået det. Jeg undrer mig, for han har fået det i en uge, uden at savle, og tænker måske det lugter af dyrlæge, og det kan være en nervøsitets reaktion, det startede jo i går efter vi kom hjem fra dyrlægen ??? Men ved også af tidligere erfaringer med vores gamle kat der havde nyresygdom til sidst at cerenia kan give ekstrem savlen, og det fik han jo i en sprøjte dernede…
Anyways har han haft det bedre i dag indtil her i eftermiddags, hvor han igen er gået for sig selv under et tæppe :huh: , hvor vi så gav noget smertestillende igen.
Min mand tror det ender med det skal syes om, nu må vi se på mandag :crossed_fingers:

8 Synes om

Happy update efter vi har været ved dyrlægen, dyrlægen siger der er god opheling, og det nok skal hele. Så det var den bedste nyhed. Vi skal til tjek med ham igen fredag, og han skal køre videre på 100% vådfoder, det klager han ikke over :yum:

16 Synes om

Godt at høre. :smil:

1 Synes om

Dejligt at læse :blush:

1 Synes om

Er lidt bekymret for ham. Vi skulle egentlig stoppe med Vetagesic fra mandag og se hvordan det gik og han kunne undvære det, men i går spiste han kun halv mængde af hvad han plejer. Så hu hej afsted i dag til dyllen i formiddags efter mere Vetagesic. Men han bøvler stadig, og jeg måtte mose hans vådfoder (rc portionsposer chunks) med en gaffel, det har slet ikke været nødvendigt i det her forløb. Øv altså :face_with_diagonal_mouth:

1 Synes om

Udate i tråden. Timian var til sidste mundtjek i går, der er stadig en lille bitte prik hvor der er fjernet en hjørnetand der mangler at hele overfladisk, men ellers er han fuldt ud helet og nul infektion mere :smiley_cat:, vi fortsætter dog med at give ham Loxicom, så længe vi kan mærke på ham, at behovet er der.
Det blev et noget længere forløb end vi havde regnet med.

13 Synes om

Tak for en dejligt opdatering :blush:
Og dejligt og høre han næsten er sig selv

2 Synes om