2 utilpassede, sky killinger

Jeg fik to killinger i fredags - en dreng og en pige fra samme kuld. Opdrætter sagde, at de var vant til hænder og larm og gerne ville putte - pigen mere end drengen (han skulle vænnes til), men det skulle være fint. Problemet er, Jeg kan bare slet ikke kan komme i nærheden af dem. De flygter begge hver gang, de ser mig, og vender ansigterne væk, når jeg er i nærheden. De er nu også begyndt at tisse i sofaen, hvor jeg opholder mig meget pt for at være i nærheden af dem. De har fået resten af stuen. Jeg har lukket døren til resten af rummene, så de kan vænne sig til ét rum af gangen - og gerne mig først. Jeg gør tricket med at sidde ved siden af dem, når de spiser og prøver at nusse dem, men de undviger og han hvæser… hun er måske begyndt at tø lidt op, men altså…

hvad kan jeg gøre? Skal jeg bare give dem mere tid? Hvad kan jeg forvente? Det var ikke lige det her, jeg havde håbet på… håber I kan hjælpe mig!

kontakt din opdrætter og bed om hjælp… det kan være vedkommende har fif som hun bare ved virker med dem.

giv dem meget mindre plads end din stue og sæt ekstra mange bakker op, så du kan se om du kan hjælpe dem med at lære at bruge bakken.

havde du besøgt dem, før end du fik dem? er lidt nysgerrig om hvordan du oplevede dem før du fik dem

Ja hun virker desværre ret ligeglad. Set i bakspejlet var det ikke det bedste sted - det virkede meget urent og uhumsk for at være helt ærligt. Jeg besøgte dem én gang - samme dag jeg tog dem med hjem… det var måske fejl nummer to…

Det er altid en god ide at se dem mere end bare den gang du henter…

Men først vil jeg sige at købeloven også gælder ved køb af kat…

Men har du lyst til dem så synes jeg du skal begrænse deres plads at være på meget, så du kan sætte ekstra bakker ind og lære dem at bruge dem. I starten vil jeg bruge det mindste rum i huset.

Jeg vil holde øje med dem og se om der er noget de elsker som du kan udnytte til at give dem lysten til at ville dig.
Få dem til at forbinde dig med lækre ting og gør brug af en lille smule hundetræning og ros dem på den måde de finder rosen bedst. Måske mange små portioner dåsemad serveret tydeligt af dig og i en afstand fra dig hvor de tør og så server det lige så stille tættere og tættere på dig… Finder du ud af at leverpostej er deres livret, kan du give det til dem vist de har været lidt dygtigere…

Men mest af alt vil det her kræve meget tålmodighed af dig

Tror du, at det vil hjælpe hvis jeg sætter dem ind i badeværelset - også selvom DD egentlig virker til at have det fint med stuen, bortset fra når jeg er der? De mangler også dyrelægetjek, øremærkning og hele molevitten… jeg kan godt mærke, at jeg er ved at tabe modet

Hvor gamle er de to killinger?

No offence, men det lyder ikke til at du har købt de to killinger hos en Fife-registreret opdrætter, for så ville dyrlægetjekket have været på plads. Det lyder umiddelbart mere til at være fra en back yard breeder.

Men det hjælper dig selvfølgelig ikke nu.

Du skrev at du havde besøgt dem i deres tidligere hjem. Hvordan opførte de sig der? Var de sky? Opsøgende overfor mennesker? Så du deres mor, og hvordan opførte hun sig?

Du skal have de to killinger til at forbinde dig med positive oplevelser, der har Line allerede skrevet en masse du kan gøre i den forbindelse. Jeg ville overveje at flytte dem til et mindre rum, uden sofa, også skal du have renset sofaen godt og grundigt igennem med noget der fjerner urinlugten, fx Capturine (google det på nettet). Ellers fortsætter de sandsynligvis med at hidse i dem.

Baseret på hvad du skriver er de sandsynligvis heller ikke neutraliseret. Det vil være en god idé at gøre det, ellers kan uautoriseret tisseri fortsætte. I samme ombæring bør du bede dyrlægen om at tjekke deres urin for krystaller, urinvejsbetændelse fremkaldt af bakterier eller urinvejsirriration fremkaldt af stress. Personligt tror jeg mest på 3. Mulighed, men du er nødt til at udelukke de to andre muligheder ift fremadrettet behandling så du undgår tisseri udenfor bakkerne. Og i det hele taget for dem tjekket, vaccineret og mærket.

Feliway i stikkontakt hjælper nogen katte, også skal du ellers igang med at gøre dem trygge ved dig, I deres tempo vel at mærke.

Hold os gerne opdateret

1 Synes om

Tid og tålmodighed og dyrlæge - alt det, de andre allerede har skrevet. Men rigtig vigtigt er det at lade dem komme til dig. Du kan sagtens lokke dem til at komme med godbidder, hvis de vil det, men respekter de grænser, de har nu og her, og lad dem bestemme farten.

Og så en tur til dyrlægen, så de kan blive tjekket godt og grundigt og vaccineret og mærket og neutraliseret.

Jeg forstår godt, det kan virke lidt uoverskueligt, og du kan være ved at miste modet. Men husk, at du nu har ansvaret for 2 killinger, der er afhængige af dig. Så nu gælder det om at gøre, hvad der er bedst for dem :slight_smile:

3 Synes om