Jeg har en 2 hankatte fra pjuskes kuld. Og igår sagde kæresten “Er du sikker på det ikke er en hunkat? For han er altså 3 farvet”
Så sad jeg og kiggede på ham… og gud ja… Og dog… han har dog 4 farver… Men altså… Er det ikke meget sjældent at det sker??[/QUOTE]
hehe - det kan ikke lade sig gøre… i teorien… fordi
farven på misserne sidder på kønskromosomet X piger har XX og kan derfor få et x med rød og et x uden (tortie) - drenge har XY hvorfor de enten har ingenting (sort) eller rødt x og dermed er røde (eller creme hvis de har fortynding)…
derfor kan du ikke få 2-3 farvede drenge… MEN
der sker kromosomfejl i naturen… så sommetider får du XXY drenge… det er en fejl - man kan ikke se det men det betyder at de kan blive tortie fordi der kommer rødt på det ene x og ingenting på det andet x… det er dog højest usædvanligt…
endvidere kan der i fosterstadiet ske den fejl at 2 embryoer smelter sammen og dermed kan en rød og en sort smelte sammen… og danne en tortie dreng… der ser man tit at den sorte eller røde farve er samlet et sted på katten…
når de bliver 3farvede er det fordi de er med hvid…
så nej - i teorien er det ikke muligt… men det kan godt ske
Altså det handler ikke om hvor mange forskellige farver kattene har Det afhænger af hvilke farve gener. Om katten både er sort og rød. Dvs du også har en trefarvet selvom den kun har to farver - også kaldet tortie. Hvid behøver den “trefarvede” kat nemlig ikke have. Det hedder der for også tortie eller tortie med hvidt.
For mig lyder det også til at du har en sort tabby og en rød eller rød tabby med hvid.
forresten er det ikke det sorte der er striberne - det er grund farven, det er det brune/grå der er striberne