3 gode grunde for at øremærke din kat

3 gode grunde til at få din kat øremærket:

1)Vi anbefaler øremærkning af katten, fordi en øremærkning kan læses af alle og enhver, i modsætning til en chip. Mange katte kommer langt omkring i deres område og hvis ikke de er mærket, kan mange tro det er en herreløs kat og enten tage den til sig eller finde på at aflevere den ved dyrlægen, som så vil sende den ud i et nyt hjem eller i værste tilfælde aflive den.

2)En anden vigtig faktore er, at hvis katten ikke er mærket og den kommer til skade og der ikke kan findes en ejer. I sådan et tilfælde ender det ofte med en aflivning af katten, da der ikke kan ringes til en ejer og høre om der ønskes behandling af den tilskadekomne kat.

3)Øremærkning og indekatte. Mange tror ikke det er nødvendigt at øremærke deres indekat, men det er ikke korrekt. Indekatte kan også stikke af hjemmefra eller falde ud gennem et vindue i en lejlighed. En kat, der ikke er vandt til at orientere sig udendøre, kan ikke finde hjem igen. Hvis katten ikke er øremærket, er der ikke mange chancer for at få den igen.

Synes du det skal være et lovkrav? meld dig ind i gruppen på facebook og dit navn vil blive registreret samtidig støtter du op om et lovkrav omkring mærkning af sin kat Facebook – Anmelden oder Registrieren

Jeg ville kunne støtte lovkrav om mærkning af kat, hvis det gælder enten øremærkning eller chip.
Men jeg har ikke lyst til at lægge mine avlskatte i narkose kun for en øremærkning.

Jeg går fuldt ud ind for, at øremærkning sker i forbindelse med neutralisering.

og for ikke at tale om alle de øretattoveringer, som er ulæselige/udtværede eller bare totalt blegnet væk…
så er chippen altså god at have også…

[QUOTE=PiaB;645405]og for ikke at tale om alle de øretattoveringer, som er ulæselige/udtværede eller bare totalt blegnet væk…
så er chippen altså god at have også…[/QUOTE]

Chippen er nu heller ikke helt sikker … det er sket de vandrer rundt i kroppen - eller helt forsvinder.

Jeg kan desværre heller ikke støtte op om kravet om øremærkning, men MEGET gerne om mærkning af katte.
Jeg ejer/opdrætter briter som har så små ører ( små ører på briter er ønskeligt ) at der dårlig kan være en letlæseligt nummer i ørene i 12 - 13 ugers alderen hvor mine killinger bliver neutraliseret. Jeg har fået det gjort en gang efter ønske fra en killingekøbere, det blev ikke godt …Alle mine killinger / katte er selvfølgelig chippet og opført i registrene.

3 gode grunde til at få din kat øremærket:

1)Vi anbefaler øremærkning af katten, fordi en øremærkning kan læses af alle og enhver, i modsætning til en chip. Mange katte kommer langt omkring i deres område og hvis ikke de er mærket, kan mange tro det er en herreløs kat og enten tage den til sig eller finde på at aflevere den ved dyrlægen, som så vil sende den ud i et nyt hjem eller i værste tilfælde aflive den.

2)En anden vigtig faktore er, at hvis katten ikke er mærket og den kommer til skade og der ikke kan findes en ejer. I sådan et tilfælde ender det ofte med en aflivning af katten, da der ikke kan ringes til en ejer og høre om der ønskes behandling af den tilskadekomne kat.

3)Øremærkning og indekatte. Mange tror ikke det er nødvendigt at øremærke deres indekat, men det er ikke korrekt. Indekatte kan også stikke af hjemmefra eller falde ud gennem et vindue i en lejlighed. En kat, der ikke er vandt til at orientere sig udendøre, kan ikke finde hjem igen. Hvis katten ikke er øremærket, er der ikke mange chancer for at få den igen.

Synes du det skal være et lovkrav? meld dig ind i gruppen på facebook og dit navn vil blive registreret samtidig støtter du op om et lovkrav omkring mærkning (enten øremærke eller chip) af sin kat https://www.facebook.com/#!/pages/Un…621449?sk=wall

Når jeg er til årlig eftersyn hos dyrlægen, får jeg altid hende til at sætte chip-scanneren på dem, for at være sikker på at de sidder hvor de skal …Den lille tjeneste tror jeg alle dyrlæger vil yde ?

Det er en god idé, at få checket, at chippen er på plads og fungerer i hvert fald en gang årligt - f.eks. ved helbredschecket.

Men ellers er jeg da enig i, at øretatoveringen er det, der tydeligst fortæller “ikke-kattekyndige”, at her er der altså tale om “nogens kat” - og dermed også giver den bedste chance for at få den hjem igen.

jep - det ved jeg… Yashas har flyttet 6 cm fra placeringsstedet…
der er jo ikke nogen af delene der er 100% sikre. Men det nytter jo ikke at gøre bare en af delene til lovkrav og så den anden ikke “gælder”…
Begge mine katte har enten vandrende chip og totalt ulæseligt/nærmest usynlig øretattovering - og Unni, hvis øretattoo er næsten væk, er bl.a. af samme grund lige blevet chippet… Så er da en lille chance, hvis uheldet er ude…

Vores adoptivkat Snehvide bærer også en ulæselig tatovering fra sin tidligere ejer, men selv om den ikke kan tydes, så fortæller den i hvert fald, at “denne huskat er ingen vildkat” - hvis nogen skulle tro det om min tykke kat. :wink:

Derudover er hun blevet chipmærket på kattehjemmet og står naturligvis registreret i både Det Danske Katteregister og Dansk Katte-register. Hun er ikke friløber, men uheldet kan altid være ude - og hende vil jeg ikke miste.

Jeg har oprettet emnet da kattens værn kæmper for at Justitsministeriet får øjene op for hvor vigtigt det er at få mærket kattene i DK.
Da der hvert år ved sommer tid bliver mange katte sat ud i det fri eller efterladt i papkasser når familien tager på ferie.
Intenaterne er overfyldte og de fleste er katte der lige har fået killinger eller også skal de. Nogle er udsultede andre i god stand.
Men hvad kan vi stille op over for dette stigende problem som det er blevet?
Synes godt nok det er for meget at folk kan “smide” deres kæledyr på gaden når de skal på ferie og så evt købe et nyt når de kommer hjem igen.
Et lovkrav kan være med til at stoppe disse uansvarlige handlinger. Jeg håber I vil støtte op

Jeg har oprettet emnet da kattens værn kæmper for at Justitsministeriet får øjene op for hvor vigtigt det er at få mærket kattene i DK.
Da der hvert år ved sommer tid bliver mange katte sat ud i det fri eller efterladt i papkasser når familien tager på ferie.
Intenaterne er overfyldte og de fleste er katte der lige har fået killinger eller også skal de. Nogle er udsultede andre i god stand.
Synes godt nok det er for meget at folk kan “smide” deres kæledyr på gaden når de skal på ferie og så evt købe et nyt når de kommer hjem igen.
Et lovkrav kan være med til at stoppe disse uansvarlige handlinger. Jeg håber I vil støtte op

[QUOTE=anetters;645423]Jeg har oprettet emnet da kattens værn kæmper for at Justitsministeriet får øjene op for hvor vigtigt det er at få mærket kattene i DK.

Et lovkrav kan være med til at stoppe disse uansvarlige handlinger. Jeg håber I vil støtte op[/QUOTE]

Hvad er årsagen til, at mærkning med chip ikke accepteres?
For som tidligere skrevet, vil jeg ikke støtte op om jeres forslag, som det lyder nu.

[QUOTE=anetters;645423]Jeg har oprettet emnet da kattens værn kæmper for at Justitsministeriet får øjene op for hvor vigtigt det er at få mærket kattene i DK.
Et lovkrav kan være med til at stoppe disse uansvarlige handlinger. Jeg håber I vil støtte op[/QUOTE]

I de forslag om ønsket kattelov jeg har set, er et af punkterne krav om mærkning af alle katte …Måske skulle vi hellere samle kræfterne om at få en kattelov vedtaget ?

Hejsa, annetters - og velkommen til Kattegale. Du har nogle smukke katte og gode billeder af dem, så bliv endeligt hængende. :slight_smile:

Jeg er ganske enig i det med øremærkningen, men på Facebook får du altså ikke mig at se.

kan man få det igennem med et lovkrav omkring mærkning af katte er vi altså noget langt, da katten ikke er så højt prioteret.
Fordelen ved øremærkningen er som beskrevet i det indledende hvor imod man skal have katten til en dyrlæge for at finde ud af om katten er chippet

[QUOTE=anetters;645430]kan man få det igennem med et lovkrav omkring mærkning af katte er vi altså noget langt, da katten ikke er så højt prioteret.
Fordelen ved øremærkningen er som beskrevet i det indledende hvor imod man skal have katten til en dyrlæge for at finde ud af om katten er chippet[/QUOTE]

Okay - jeg accepterer jeres holdning, men personligt vil jeg kæmpe imod sådan et forslag.

Hvor gamle skal kattene være, før I forlanger dem mærket :?

hvis du vil skrives på listen skal du bare sige til, da det ikke kun er på facebook, det kan lade sig gøre :slight_smile:

Sonnei er det eneste vi har der er øremærket og det er ulæseligt. Så ved næste dyrlægebesøg får han også en chip, som de andre har.
Da jeg afleverede stormis(tilløber) hos dyrlægen, tjekkede hun den meget længe efter en chip. Som hun sagde det er jo ikke altid den lige sidder hvor den burde. Så det med at den kan flytte sig, burde ikke være et problem, for det ved dyrlæger jo godt.

jeg vil sige inden de flytter ud i deres nye hjem, da folk kan være sløset til at få katten til dyrlæge og få det gjort. Men jeg tænker især på huskattene, da man jo nærmest får dem smidt i nakken og fejler de noget vil man ikke ofre så mange penge på den da den jo næsten har været gratis… Den holdning vil jeg bla. meget gerne have til livs