Vi har 3 dejlige katte hjemme hos os. Duchess (mor), Mally (far) og Krølle (den killing fra Duchess’s kuld, som vi valgte at beholde).
Duchess opføre sig sådan, nogenlunde som man forventer af en kat, sådan nogenlunde ihvertfald.
Men Mally og Krølle opføre sig overhovede ikke som katte…Krølle er efterhånden fyldt 1 år og vejer 6 kg. Han er størrer end både mor og far. Og han er meget sær. Han er meget legesyg (det er jo dejligt og tegn på at han stadig er killing), men hans motorik er ikke altid i top form (som om han ikke helt ved hvordan han skal bevæge sig med de lange ben), og tja - den bedste måde at beskrive ham er at han er en grand danois fanget i en katte krop. Krølle har valgt at han skal hav sin egen seng (det råder man jo også folk med grand danois at hunden skal hav), så krølle sover på gæsteværelset - af egen vilje. Han er til tider ikke specielt klog - for at sige det mildt virker han lidt dum. Og så er han meget sky når der kommer mennekser og nemt forskrækket. Vi elsker ham over alt på jorden, men han er ikke nogen kat, han er vores hund. Krølle er meget kontakt søgende, men vil helst ikke løftes. Og når han vil nusses så har man ikke noget valg andet end at nusse ham, fordi han står og råber dig lige i hovedet indtil man nusser ham til han er helt statisk…så er han glad igen.
Og så har vi Mally.
Mally hopper og danser rundt når han er i hopla, han har en kærlighed for at sidde på ens skuldre, når man står og går rundt i huset. Han kruer meget (det kalder jeg den lyd han laver) han miawer ikke så ofte…men kruer hele tiden (lidt ligesom en due). Mally har en gang kravlet hele vejen op af min kærestes ryg for at komme op og sidde på skulder…han er meget kontakt søgende, men ikke efter nus bare for at putte - han elsker at ligge tæt på os, og gerne oven på os. Han er vores lille Abe…
Spørgsmål - er der andre der oplever at deres katte måske ikke lige opføre sig som en normal kat, eller som kan nikke genkendne til overstående?
Ramses er en Chow…
Neffy er mest af alt en puddel
Obelix er en border collie… med indbygget papegøje… (snakker uafbrudt)
Cleo - hun er bare mors lille mavesure pige…
Kheops - jeg ved ikke rigtig hvad han er… ud over en elefant i en glasbutik
og Sethi… han er det der gadekryds som slagterne har kæmpet med i umindelige tider…
Så ja - med 6 cooner har eg ikke mange katte… for de opfører sig som u selv så rigtigt påpeger mest som hunde… undtagen min lille mavesure Cleo-pige
Emil er KLART en reinkarneret Labrador!!! Han er STOR for en kat, sort, og vigtist af alt - han vil gøre ALT for mad - ALT!! Jeg klikker-træner ham - på mad forstås, og vi kan både lidt lydighed og agility. Og han har en næse som en labber når det kommer til mad - kan snuse det ud HVOR end det er gemt!
Så jo - en kat (den lille Emma-pige der er MEGET kat) og en labber
Jeg har uden tvivl også både en kat, en hund, en abe, et dovendyr og en kænguro.
Katten er Unni hunopføre sig “næsten” som en “normal” kat.
Hunden er Al Capone han går lige i r… på os og er ikke til at slippe af med.
Aben er Allycat, hun kravler op over alt. På toppen af døre, hanebånd, på ryggen af os og meget andet.
Kænguroen er Lotus, jeg har aldrig set en kat der kan hoppe så højt som hende. Det er noget hun hidtil har yndet at vise os i løbegården lige indtil der kom tag på. Hopsa og hun var over et hegn på over 2 meter.
Dovendyret er helt klart Kiwi, hun er ikke til at trække op, hvis hunlige løfter hovedet og kigger på os så er vi heldige. Det er jo anstrængende at flytte sit korpus fra puden i vindueskarmen og på i sengen. Det eneste tidspunkt der kommer fut i hende er når der bliver raslet med madskålen.
Fie er en kombination af en dræberhund og en abe.
For en times tid siden var hun ved at tage livet af en gæst, der ringede på døren … Hun hoppede direkte op i ansigtet på hende -what
Hvad gæsten ikke var klar over, var at Fie bare ville op og sidde på hendes skulder for at lege abe
Det er nu meget sødt, når hun hopper op, men folk der ikke kender hende, bliver altså meget forskrækkede :S
Hehe Min nabo som er en rigtig landmand fra Hobroegnen, mener jo, at Eddie min orientaler er en abe af en slags. Han tror simpelthen ikke på, at den “pind” er en kat:-)
Og så færdes jeg blandt en masse hundetrænere, som bestemt alle mener, at mine katte er mere hunde end katte - nok fordi de trænes, så får de en anderledes adfærd og bliver mere opsøgende osv.
Når kattene her ruller rundt på gulvet - hvis de vil kæle eller lege - siger ungerne også “det er en hund”. Jeg vedbliver så med at påstå, at det er ganske alm katteadfærd
Så måske rigtig mange mennesker bare ikke kender til det brede aspekt af kattes adfærd :?
MIn lille Ronja er helt klart en abe. Jeg har en lille flap over min altandør som man kan åbne, og ved hver en lejlighed sidder hun deroppe. HVordan er hun kommet derop? Hun tager da lige gardinet derop!
Tjalfe elsker at lege apport. Jeg smider hans lille grønne mus og et hårbånd og han styrter efter det. OG kommer som regel tilbage med det, men når som regel kun halvvejen og så må jeg rejse mig og hente den.Så han aktiverer også mig
Røskva A.k.A Tripod eller Treben er ham der opfører sig mest som en kat. Det er også ham der bestemmer her i huset.