Jeg har lidt problemer med mine briter og deres accept af hinanden [FONT=Wingdings]L[/FONT]
Jeg fik først Iris (hunkastrat) August 2010, et ½ år senere flytter Eddie (hankastrat) ind, og den første måneds tid er Iris ret fjendtlig overfor Eddie, men ender med at acceptere ham og de ligger til tider og putter sammen.
I starten af januar 2012 flytter Jolly så ind, som skal være en del af mit kommende opdræt. Nu har jeg snart haft Jolly i 3 måneder, og synes ikke forholdet mellem Iris og Jolly er optimalt. Iris kanøfler Jolly når det lige passer hende – selv hvis Jolly ligger på en pude i et hjørne af sofaen og hviler sig kan Iris finde på at komme hen og fare på Jolly.
Jolly flygter og gemmer sig derefter, og hvis Iris kommer for tæt på Jolly – kan Jolly finde på at hvæse, men angriber ikke Iris.
Jolly virker ret utryg og stresset ved situationen, og det er jeg selvfølgelig rigtig ked af, og så med henblik på hvis hun skulle blive drægtig og få killinger. Min anden kat, Eddie, kommer Jolly rigtig fint ud af det med og de ligger også til tider og putter.
Er det bare et spørgsmål om at give det noget mere tid, eller hvornår kan man se om det er så ”slemt” at det aldrig bliver godt?
Lyder lidt som mit hjem, så vi valgte helt og lukke pigerne fra hinanden. Jeg vil ikke at mine misser ikke trives og er utrygge, så må jeg leve med zoneopdelt hus.
Her prøvede vi med zylkene, har du prøvet det ? Her havde det desværre ikke den ønskede effekt, men ved mange har rigtig god erfaring med det. Samtid har vi prøvet Feliway i stikkontakterne, desværre også uden god effekt. Så da vi har valgt begge piger skal bo her, ja så lever de på skift med Bubbles vores hankat, som vi lukke frem og tilbage mellem deres zoner, da han er venner med dem begge.
Men ville prøve de to første ting og se om det virker, da en utryg kat ikke er optimalt, slet ikke hvis man snakker opdræt også
Hej Gitte
Zylkene er forsøgt, men har nogle dråber fra Bach som jeg har haft succes med tidligere efter at Iris havde en dårlig oplevelse på en udstilling. Men ved ikk om det vil fungere i det her tilfælde…
Min lejlighed er desværre ikke så stor så jeg har svært ved at dele dem op. Så skal Iris bo i soveværelset som er ca.10 kvm. Jolly virker ikke så glad for at være lukket ind alene. Hun kradser på døren og miauver, så synes jeg det er synd og lukker hende ud. Ved ikk om hun vil affinde sig m det hvis det er en hel dag, eller hvordan gør du?
Det kan godt være et problem at have kastrater og fertile katte sammen. Det er jo muligt at Iris føler sig truet af en kommende avlshun. Som jeg har skrevet før så er der stor forskel på at have kastrater og at have fertile katte og netop hunkastrater versus fertile hunner kan godt give problemer. Som opdrætter er man ofte nødt til at lave en opdeling af hjemmet for at få tingene til at fungere. Hvis Eddie ikke er fjendsk overfor Jolly - hvad så med at lade ham gå på skift mellem de to madammer ?
Her i huset er det også pigerne der er de værste. Det med at det er så “slemt” at det aldrig bliver godt - vil jo altid være en personlig vurdering og ikke mindst et spørgsmål om prioritering. Hvad er vigtigts ? Ens hunkastrater - som formodentlig er kælekatte ? eller en fremtidige opdræt ? Eller kan man forsøge at forene de to ting ? Jeg har selv valgt at forene det på den måde at vi altså opdeler vores hjem i flere afdelinger sådan at vores kastrater kan føle at de er lige så vigtige MINDST som vores avlskatte.