75 % gener tilfælles

Fandt lige dette - aner ikke om det er gammel nyt, men lidt sjovt er det da. Deres hjerner ligner jo også menneskets:

"Man siger normalt om hunde og deres ejere, at de ligner hinanden - men i virkeligheden har vi mennesker mere tilfældes med katte:

Vores lighed med katte er relativ ny viden. Kigger man på de arvelige anlæg, er katten det pattedyr, der ligger os nærmest (efter aberne). Det var egentlig en fejl, at det blev opdaget. En amerikansk forsker fik bevilliget penge på betingelse af, at han brugte dem på at forske i katte. Han fandt ud af, at kattens genom ligner menneskets utrolig meget. Faktisk har vi 75 % af vores gener tilfældes med katten. Vi ligner katte meget mere, end vi ligner fx hunde og grise.

Jeg har tit selv undret mig over, at kattesygdomme ligner menneskets, der findes fx både katteinfluenza og katteaids. Kattens influenza er en virussygdom. Når katten først har haft sygdommen, kommer den aldrig af med den. Sygdommen kan bryde op igen, hvis katten bliver stresset eller lignende. Der ligner katten igen os mennesker meget: de har nemlig også let ved at blive stressede.

Når man skal teste medicin, ville det måske, pga. vores lighed med katte, være bedre at teste tingene på dem i stedet for på hunde og grise, som vi normalt gør."

Kilde: P4 Panel, Knud Steensborg.

Jeg synes så ikke om dyreforsøg, men 75 % gener tilfælles. WOW! Hvis det passer. Jeg forsøger at finde mere om emnet.

MVH

Lidt i samme boldgade:

Er der nogle, som har læst denne artikel? Den er ældre, men stadig meget spændende og overraskende. Det er helt vildt nørdet men meget meget spændende:-)

http://illvid.dk/mennesket/sygdom-behandling/kattens-genom-kortlagt

Øv kan kun finde den på engelsk - ved at nogle ikke kan læse den så. Måske andre kan finde den på dansk?

Det er i hvert fald ikke nyt nyt.
I Finland er de engang med en del DNA forsøg på den baggrund. Du kan se mere her
http://www.kissangeenit.fi/in_english/
Det er Professer Hannes Lohi fra Helsinki Universitet der er igang med de forsøg. Der er blevet tage prøver fra 800 finske racekatte, 42 af dem européer :slight_smile:

Helle - Og jeg tror ikke du finder den slags oversat til dansk sådan lige umiddelbart.

Det har jeg godt nok aldrig hørt før.

De 2 tanker som først trængte sig på var:
Så er det da derfor at vi tit føler os så nært knyttet til disse dyr.

En indavlsprocent på 75. Godt jeg ikke er imod tætte parringer.
Bare jeg begynder at se lange hår gro ud alle steder.

Æhm, at have 75% gener tilfælles er altså ikke det samme som en indavlsprocent på 75 :slight_smile:

Hvordan vil du så udtrykke det. Det er jo det inavlskvotienten forholder sig til, hvor mange fælles aner og dermed gener det enkelte individ har.

Nej, indavlskoefficienten handler om hvor mange ens alleler man har på de fsk geners plads. Ikke hvor mange gener man har ialt, eller hvor mange af dem en kat har tilfælles med et menneske.
Det handler om at du finder de samme gener for egenskaber på de samme pladser. Ikke at der er indavl mellem mennesker og katte

Nej avle sammen kan vi nok ikke:-) Men måske er det derfor vi føler os knyttet til dem. Det kan der være noget om.

Tak for linkene Eva - det er meget spændende. Nyt for mig. Det er gået helt hen over mit hoved:-)

Takker:-)

MVH