A conto versus depositum

Hej Flemming

Det har i princippet intet med depositum/reservationsgebyr at gøre - men udelukkende det faktum, at hvis man har lavet en aftale, så er den gældende - slut! Det vil sige, at hvis du har sat killingen til salg og en køber har accepteret, så har I indgået en aftale, og en sådan er bindende. Selvfølgelig vil det bare gøre det endnu mere tydeligt for køber, at der netop er indgået en aftale, hvis de ovenikøbet har lagt penge på forskud - men det er slet ikke nødvendigt for at gøre aftalen bindende, bare sværere at bevise …

[QUOTE=Temple Bar;601523]Sidestillede han depositum med reservationsgebyr?

Dér er jeg nemlig enig med Hanne/Nevadaisy i, at det ikke er det samme :slight_smile:

Helt personligt havde jeg depositum på mine killinger - med 100% fuld returret, hvis der skulle ske noget som helst, der gjorde, at de ikke kunne få den killing, de havde “sat sig på”.[/QUOTE]

Det er jo det modsatte vi snakker om - og siger intet om hvad du havde gjort hvis sælgeren selv sprang.

Mit spørgsmål gik jo på om reservationsgebyret skulle tilbagebetales, evt. reduceret efter hvornår afslaget kom. Jeg er da sikker på at mange netop bruger reservationsgebyret til at få fixet deres killinger for - netop derfor bragte jeg neutralisationen op. Betaler man intet tilbage ved afslag - så er neutraliseringen jo “betalt”.

Jeg tager ikke reservationsgebyr - skal killingen gå her væsentlig længere, f.eks. pga ferie - har jeg for fremtiden gjort op med mig selv at så gør jeg.

[QUOTE=Camischa;601524]Hej Flemming

Det har i princippet intet med depositum/reservationsgebyr at gøre - men udelukkende det faktum, at hvis man har lavet en aftale, så er den gældende - slut! Det vil sige, at hvis du har sat killingen til salg og en køber har accepteret, så har I indgået en aftale, og en sådan er bindende. Selvfølgelig vil det bare gøre det endnu mere tydeligt for køber, at der netop er indgået en aftale, hvis de ovenikøbet har lagt penge på forskud - men det er slet ikke nødvendigt for at gøre aftalen bindende, bare sværere at bevise …[/QUOTE]

Én ting er, at man har lavet en aftale om en handel, men er der aldrig faldet nogen form for betaling, så er handlen aldrig påbegyndt, og dermed kan du som sælger vælge at sælge til anden side. Det kan du ikke, hvis køber først har betalt et beløb (uanset om man så kalder det depositum, reservationsgebyr eller noget helt tredje), hvorfor køber med rette kan hævde nu at eje en del af katten med ret til at købe resten mod at erlægge det resterende beløb.

/Flemming

Der blev kun talt om depositum, men det var underforstået, at humlen i det var, om køber havde betalt et beløb forud eller ikke, for uanset “navnet” på betalingen, så kan køber hævde at have købt en del af katten, hvorved købet er igangsat, og køber jvf. aftalen har ret krav på at få katten udleveret mod betaling af restbeløbet.

Så en forudbetaling (kald den hvad du vil) er altså lige så meget en sikring for køber, som det er for sælger.

/Flemming

[QUOTE=Flemming;601547]Én ting er, at man har lavet en aftale om en handel, men er der aldrig faldet nogen form for betaling, så er handlen aldrig påbegyndt, og dermed kan du som sælger vælge at sælge til anden side. Det kan du ikke, hvis køber først har betalt et beløb (uanset om man så kalder det depositum, reservationsgebyr eller noget helt tredje), hvorfor køber med rette kan hævde nu at eje en del af katten med ret til at købe resten mod at erlægge det resterende beløb.

/Flemming[/QUOTE]

Hej Flemming

Det passer ikke helt - for indgåelse af en aftale har ikke noget at gøre med, om der er faldet en betaling eller ej. Problemet med sådan en aftale er selvfølgelig, at den kan være ret svær at bevise … Men har man fx mailet sammen, så man har noget på skrift, så er der ingen tvivl om, at sælger er lige så bundet af en aftale uden betalt depositum/aconto/forudbetaling what ever, som med! I princippet er mundtlige aftaler lige så bindende, men de er noget nær umulige at bevise, med mindre der er uvildige vidner …

Jeg tager hverken aconto / depositum eller reservationsgebyr, og kommer aldrig til det :slight_smile:
Når killingekøbere og jeg har accepteret hinanden, og de har med min hjælp valgt den killing som passer dem bedst, så har jeg en foreløblig kontrakt klar, som vi begge underskriver. I kontrakten fremgår det, at hvis alt går vel, så er de, de lykkelige fremtidige ejere af killingen, og den aftalte købssum skal betales når jeg afleverer deres killing.

Beslutningen om ikke at afkræve noget forhånds betaling tog jeg, da jeg tilfældigt overhørte en samtale mellem to på en udstilling, hvor den ene sagde at de faktisk havde fortrudt de havde købt en killing af XXX, men da de nu havde betalt 1500,- som de ikke fik igen, kunne de jo lige så godt hente katten …Ingen skal på den måde være ‘tvungen’ til en af mine killinger !!

[QUOTE=Flemming;601505]Jeg har også netop været til advokatforedrag, og der gjorde advokaten opmærksom på, at såfremt man vælger at opkræve depositum/reservationsgebyr, så har man faktisk allerede solgt en del af katten, og sælger kan derfor ikke senere uden købers samtykke sige, at han ikke vil sælge katten til den pågældende køber alligevel. Heller ikke mod fuld returnering af depositum. Fastholder køber, at han vil have katten, så har han ret til at fuldføre handlen mod betaling af restbeløbet.

Det er måske værd at holde sig for øje ift. det, som normalt praktiseres inden for handel med katte. Vi tygger selv lidt på, hvordan vi skal greje den og overvejer seriøst helt at undlade at opkræve depositum, da vi så selv har friere hænder, såfremt der skulle dukke “uheldige oplysninger” op om køber inden overdragelse af katten.

/Flemming[/QUOTE]

Uanset om man opkræver noget eller ej, mener jeg ikke man kan fortryde som sælger. En aftale er vel en aftale, så har man afsat katten, fanger bordet.
Eneste undtagelse er - hos mig - hvis dyrlægen opdager et eller andet. I så fald skal køber have mulighed for at komme ud af aftalen uden det koster.

Jeg må indrømme, at jeg tit undrer mig over det folk siger, de har fået at vide på de advokatmøder…mon man selv skulle tage med til et næste gang for at høre hvad der rent faktisk bliver sagt :gruble:Jeg tror desværre nogle ting bliver misforstået og hvis nok har misforstået dem, så bliver det til en slags “sandhed”. Bliver der udleveret noter på skrift fra advokaterne eller skal tilhørerne huske/skrive alt ned? Jeg kunne forestille mig at ordene derved let kunne ændre mening fra advokatens mund til nedskrivningen på den enkelte opdrætters papir. Jeg kunne også forestille mig, at et af problemerne er at advokaterne simplificerer lovgivningen, hvilket også kan give misforståelser. Men det er jo bare noget jeg forestiller mig.

Korrekt

En typisk misforståelse er at købeloven og aftaleloven er den samme. Købeloven regulerer køb. Aftaleloven regulerer aftaler. Når man indgår en kontrakt, så er kontraktindgåelsen omfattet af aftaleloven (det er det også uden en kontrakt, men bevisbyrden bliver straks tungere). Det følger af aftalelovens § 1, at tilbud og svar på tilbud er bindende for afgiveren. Når køber og sælger således har afgivet deres viljeserklæringer (Køber: jeg vil købe katten på de betingelser, der fremgår af kontrakten, sælger: jeg vil sælge katten på de betingelser, der fremgår af kontrakten), så er aftalen bindende UANSET om der er betalt eller ej. Der er selvfølgelig andre bestemmelser i aftaleloven omkring rettidig accept, tilbagekaldelse af tilbud (sælgers) eller svar herpå mm., hvorfor en aftale kan blive uvirksom - men det afhænger ikke af betalingen.

Først skrev du

Så modificerede jeg din udtalelse og du skrev

Jeg forstår bare ikke hvad det modsatte skulle være :slight_smile: Så for at kunne svare dig, så må du først fortælle mig hvorfor min forklaring er modsat advokatens :slight_smile:

[QUOTE=Nevadaisy;601905]Først skrev du

Så modificerede jeg din udtalelse og du skrev

Jeg forstår bare ikke hvad det modsatte skulle være :slight_smile: Så for at kunne svare dig, så må du først fortælle mig hvorfor min forklaring er modsat advokatens :)[/QUOTE]
Må vist lige læse hele tråden forfra…he he

Jeg har har læst tråden men er anelse forvirret, håber der er nogen som kan hjælpe.

Jeg har mit første kuld gående, de er 8 uger og jeg sætter dem til salg en af de kommende dage.

Jeg ønsker at have ‘3 typer’ på mine salgs annoncer.
Solgt - katten er fuldt betalt og klar til nyt hjem når gamnel nok.
Reserveret - gebyr betalt
Ledig - ingen gebyr betalt

Reservationsgebyret ønsker jeg ikke at betale tilbage, idet når modtaget så bliver killingen taget af markedet og hvis kælekat bliver den neutraliseret og det er bl.a. den udgift jeg ønsker dækket af gebyret.

Desuden tænker jeg at betaling af reservationsgebyr også sikrer at henvendelser og møder er reelle/seriøse.

Det er jo mit første kuld og jeg er derfor helt uden erfaring på dette område.

Hvis jeg i en foreløbig kontrakt skriver at reservationsgebyr er xx kr. og de ikke returneres ved fortrydelse af køb holder jeg mig så inden for lovens rammer og ikke mindst er det en rimelig holdning.

Killingerne er 8 uger og de bliver vaccineret og helbredsundersøgt når de er 11 uger. De er meget sunde og raske nu og har vokset helt stødt indtil videre. Jeg forventer derfor at deres sundhedscheck som 11 uger er en formsag.

Tænkt eksempel: hvis der mod forventning skulle vise sig en skavank, skal reservationsindbetaler så kunne få gebyr tilbage, det er vel det mest fair eller?

Så…

  1. hvis jeg kalder det et reservationsgebyr er det så ok at beholde det selvom køber fortryder
  2. hvis killingen skulle vise sig at have en skjult og alvorlig livsforkortende lidelse bør et sådant gebyr så betales tilbage.

Håber der er nogle erfaringer derude :grinning: I vil dele med mig.

Hvis killingen viser sig at have en fejl så skal gebyret betales tilbage for så er det jo sig som ikke har “overholdt” jeres aftale. Men kun så fremt at køber gerne vil springe fra.

1 Synes om

Ja, et reservationsgebyr kan man beholde, men det skal stå i rimeligt forhold til både pris på killing og de udgifter, du “forsvarer” det med. Dvs. du kan ikke tage halvdelen af killingens pris i reservationsgebyr (eller det kan du godt, der skal nok være nogen, der er dumme nok til at betale det).

Jeg ved ikke, hvor meget andre tager/har taget i depositum, men mit har aldrig været højt nok til at dække en sterilisation og jeg vil også mene, at det er lige på grænsen af det acceptable rent beløbsmæssigt.

Derudover er jeg enig med Kamilla i, at en fejl (og det gælder absolut ikke kun livsforkortende lidelser) betyder, at beløbet skal betales tilbage. En fejl i “produktet” betyder nemlig, at køber kan hæve købet og så skal begge parter stå som de gjorde før aftalen blev indgået.

1 Synes om

Fint, så vi er enige om at en ‘fejl/skavank’ så kan køber annullere og få depositum tilbage. Så langt så godt :grinning:

Jeg må så lige finde ud af en formulering udfra dette.

Vedr. reservationsgebyrets størrelse der vælger jeg det som andre opdrættere i området bruger, så størrelsen på gebyrer er ikke det svære :wink::grinning:

Hvis der er andre der har en ‘definition/anvendt praksis’ hvornår en skavank/fejl er nok til at køber kan fortryde og få pengene tilbage må I gerne dele.

Jeg håber jo selvfølgelig ikke at løbe ind i den slags købere, men det er sket for andre så hvorfor ikke mig.

Hvis katten er købt til udstilling og pludselig udvikler en diskvalificerende fejl, den er købt til avl og et navlebrok opdages ved sundhedstjek, tandstilling er skæv eller lignende som gør at den er uanvendelig i avl …
For kælekatte er der jo set skrækeksempler på killinger, som styrter ned af et kradsetræ og brækker benet med risiko for måske at få men senere i livet - eller ekstra omkostninger i hyppigere dyrlægebesøg for at tjekke op på det. Det er jo ikke en del af den oprindelige aftale, som man har indgået.

1 Synes om

Husk at der skal temmelig meget til, for at en kælekat pludselig ikke kan bruges til det mere :slight_smile: Men hvis der er en grund til at den sælges som kælekat (udover manglende marked for noget mere), så skriv det i kontrakten, så det ikke senere kan komme til diskussion! “Katten er trebenet” eller noget i den stil - få det noteret! Det vil jo ikke forringe dens værdi som kælekat, men der er ingen grund til at skulle diskutere med en tåbelig køber 6 måneder senere (når de ringer til mig og klager!) om hvorvidt de vidste, at katten var trebenet, eller om de først lige har opdaget det og derfor føler sig snydt… if you get my drift.
VH
Susanne

4 Synes om

Ja selv en så åbenlys mangel som en trebenet kat er sikkert nødvendigt at være beskrevet i de der tilfælde hvor folk bare vil føle sig snydt.

Og tak, ja jeg er med på vi ikke som sådan taler om en 3-benet kat.

Tak for alle jeres råd og kommentarer, jeg håber selvfølgelig ikke jeg får brug for det, men man ved aldrig og better safe than sorry som man siger derovre vest på :wink:

Nej, det er vi faktisk ikke - du skal være MEGET opmærksom på forskellen mellem depositum og reservationsgebyr. Reservationsgebyr har du ret til at gøre ikke-refundérbart, mens depositum er refundérbart.

Personligt vil jeg lade køber fortryde lige indtil den dag, killingen skal flytte - uanset årsag til fortrydelsen - for det vigtigste for mig er ikke udgifter, det er det rette hjem :slight_smile:

2 Synes om

Jeg ved godt jeg fik skrevet forkert med depositum. Jeg er med på at det hedder et reservationsgebyr :wink: