Aaaaaahr ..! Hva?

[QUOTE=Diana F;917427]Tåbelig artikel. :frowning:

Ja, det ER nemlig meget mere sandsynligt at blive smittet via det mad, man indtager - men det nævnes først laaaaangt nede i artiklen, og kan nemt overses!

Men lad os da ENDELIG få det til at se ud som om, at det er de grumme kattedyrs skyld, at vi bliver psykisk syge og begår selvmord! Suk…:-([/QUOTE]
: Tjaaa jeg tror, at jeg vil være nærmere et selvmord uden mine katte:høhø::høhø::høhø::dokdok:

Cats og Conni

Nu har jeg skrevet til journalisten bag artiklen.

Kære Kristian Villesen.

Jeg har med blandede følelser læst din artikel “syg i hovedet af kæledyr” - først med en følelse af om det mon var 1. april, senere med slet skjult skuffelse. Information har altid for mig stået som en lødig avis, ikke en der bragte “agurketidsvrøvl” til torvs.

Det er efterhånden en del år siden at lægevidenskaben kunne afvise en sammenhæng mellem katte og toxoplasmose - og det er en skam at dette vrøvl stadig cirkulerer i medierne. Særligt i en avis som Information, der burde vide bedre.

Hvis du vil læse en reel undersøgelse vil jeg anbefale dig denne artikel, som klokkeklart konkluderer at der netop IKKE er sammenhæng mellem toxoplasmose og katte - hverken kattene selv eller deres efterladenskaber.

Jeg afviser slet ikke at der kan være en sammenhæng mellem skizofreni og toxoplasmose. Det er bare ikke kattene - eller andre kæledyr - det kommer fra.

Jeg håber du vil læse medsendte link (til British Medical Journal) i den ånd det er sendt. Viden er godt. Den rette viden er endnu bedre.

Med venlig hilsen
Lisbeth Hviid Jakobsen

Lisbeth - :thumbup:

Enig. :slight_smile:

SUPER skrevet, Trekkie! :ok:

Godt - hverken for lidt eller for meget, men præcist og godt :ok:

Sådan, Lisbeth!

Glæder mig til svaret.

Og der er sandelig kommet svar fra ham! :thumbup:

Kære Lisbeth. Tak for din mail. Jeg forstår sådan set godt din
indvending - synes også selv, at der kom lidt for meget kat og lidt for
lidt af substansen på forsiden og i overskriften (det er ikke mig, der
laver dem)

Dog er det jo et faktum at T. gondii, som giver toxoplasmose, stammer fra
katte. Det er imidlertid også rigtigt (som du skriver), at den
væstentligste smittefare ikke er at omgås katte men derimod at spise
råt kød, hvilket dog også fremgår af artiklen.

Tak for link. Kigger på det når jeg har tid.

alt godt

Dog er det jo et faktum at T. gondii, som giver toxoplasmose, stammer fra katte.

Jam’n… sg*dda ikke fra katte, som er indekatte, som i generationer har levet af tørkost og tilberedt vådfoder!
Det er altså tilladt at tænke selv…

Ja det tænkte jeg også på.

Og så også på at “Salat gør dig syg i hovedet” ville ha’ været en bedre overskrift L

Men det sælger nok ikke så godt som et billede af en arrig kat :tihi:

I det mindste svarede han da. Det var mere end jeg havde regnet med :slight_smile:

[QUOTE=Ann K;918659]Jam’n… sg*dda ikke fra katte, som er indekatte, som i generationer har levet af tørkost og tilberedt vådfoder!
Det er altså tilladt at tænke selv…[/QUOTE]

Men der står, så vidt jeg lige erindrer, ikke i artiklen, at der ikke er sammenhæng mellem katte og toxoplasmose. Der står, at katte ikke udgør nogen smittefare for mennesker. Det er ikke helt det samme. Men lad nu det være - lad os håbe, at han læser artiklen, så han selv kan se, hvordan det hænger sammen.

[QUOTE=TrekkieGrrrl;918564]
Dog er det jo et faktum at T. gondii, som giver toxoplasmose, stammer fra
katte. [/QUOTE]

Er det det? Et faktum, altså? Det lyder som om det er noget der opstår spontant i kattene sådan puf…ud af den blå luft…

Nej, det er et faktum at katte kan smittes med toxoplasmose, ligesom alle mulige andre dyr, her i blandt mennesket.
Hvis de altså spiser råt kød fra andre smittede dyr. En smittet kat er smittefarlig i 14 dage af dens liv. Og vi kan så blive smittet, hvis vi virkelig er nogle grise omkring bakketømning.

Citerer lige vores savnede tidligere dyrlæge:

Toxoplasmose er en mild mavetarm infektion hos unge katte. Katten smittes når den indtager smittemodnede oocyster eller spiser et byttedyr med vævscyster. Sygdommens smitsomme fase hos kat varer normalt en uge til 14 dage. Katten udskiller i den periode oocyster i sin afføring og oocysterne skal modnes i ca. 24 timer før de bliver smittefarlige. Efter katten er blevet inficeret danner den antistoffer mod toxoplasmose og har livslang immunitet mod geninfektion medmindre den smittes med katte-aids.

Groft sagt, for at blive smittet af en kat skal følgende hændelsesforløb ske: en toxo-negativ gravid kvinde har en ungkat, som bliver smittet med Toxo og i 14 dage udskiller oocyster i sin fæces, som ligger et døgn i kattebakken og at kvinden i samme periode efter at have rørt ved kattens efterladenskaber i bakken uden at vaske hænder går og smører sig en mad og spiser den. Selv om sandsynligheden for dette hændelsesforløb er meget lille bør man ikke bagatellisere smittefaren.

Hvis man er blevet konstateret toxo-negativ ved blodprøve, bør man vente med at skaffe sig en killing til barnet er født. Har man en kat og er man blevet gravid kan almindelig god håndhygiejne være nok til at beskytte mod en eventuel smitte fra katten og man bør overlade rensning af kattebakken til den kommende far eller i hvert fald bruge gummihandsker hvis man gør det selv. Udover disse forholdsregler bør man vaske grønsagerne meget omhyggelig før man spiser dem og man skal aldrig spise råt kød når man er gravid – det vil sige ingen tatar bøf og absolut ikke smage på frikadellefars!

Cirka 50% af voksne katte har antistof mod Toxoplasma gondii og det betyder at de er beskyttet mod smitte selv om katte via oocyster kan smitte hinanden. Indekatte, som ikke får råt kød har kun en teoretisk risiko for at blive smittet med toxoplasmose. Den bedste beskyttelse mod smitte er at vaske hænder hyppigt.
Dyrlæge Raiku Sarvå

http://www.netvet.net/dansk/ask_vet/kat/kattesps11.html

(Hov! Det kom til at se ud som om jeg citerer Trekkies mening - og jeg ved jo godt at det er journalistens ord. :pose:)

Jamen der er da også noget positivt i artiklen, f.eks. at mænd smittet med toxoplasmose bliver tiltrukket af kattetis, det må da kunne få manden til at være mere ivrig efter at tømme kattebakken:tihi:.

Marina

Jeg så en udsendelse om toxoplasmose, og det fremgik, at de mennesker, som havde det, blev mere fandenivoldske, mere villige til at løbe risici, mindre autoritetstro. Jamen what’s nok to like? Tror jeg skal ud og rulle mig i kattebakken …

Min læge siger at jeg har ADHD…måske er det bare toxoplasmose???:klapper: