Åben bug

Jeg mente nok at huske, dyrlægen fortalte det sådan, men det er altså 10-12 år siden, og jeg husker ikke længere så godt.

Når dyrlægen afliver så lille en killing, stikker han direkte i dens lever, for så virker det aldeles omgående. Killingen er faktisk “væk”, før han får trukket kanylen ud. Leveren fylder utroligt meget på en lille killing, så den er ikke svær at finde.

Det er heldigvis nogle år siden, 7-9-13, jeg sidst har måttet aflive en nyfødt killing selv.
Jeg holder den i begge hænder med dens ryg nedad, så kun hovedet er frit, og så slår jeg dens baghovede meget hårdt ned på kanten af toilettet et par gange.
For at være helt sikker på, den ikke vågner igen, lægger jeg den i fryseren til næste dag.

Hvad angår åben bug, så har jeg oplevet to forskellige former, nemlig en, hvor der hænger et par tarme ud gennem navlestrengshullet, og en anden, hvor alle indvoldene ligger i en pose uden for killingen (posen forbundet via navlehullet).

Jeg mener ikke, der er nogen sammenhæng mellem de to former, og at den sidstnævnte skyldes en fejludvikling, som ikke er genetisk betinget.

Ved den første form mener jeg, at det er forbundet med en mere eller mindre svag buglinie, for jeg har set et par gange ved operation for navlebrok, at dele af / eller hele buglinien var svag, dvs. ikke alle muskelfibrene nåede sammen, så buglinien faktisk måtte syes sammen.
Lukkes en svag buglinie ikke, kan man risikere, at sådanne katte kommer til at døje med forstoppelse, og at hunkatte ikke kan føde, fordi bugpresset ikke er kraftigt nok.
Denne defekt mener jeg til gengæld er arvelig, da jeg har kunnet se den i bestemte “linier” og efter bestemte katte.

For ca. 17 år siden oplevede jeg noget af et vågent mareridt.
En nyfødt killing var født helt “omvendt”: Alle indvoldene i en pose ved siden af killingen. Snuden lignede en lille elefantsnabel, for kun ganen var synlig. Øjnene var ildrøde og hang uden på, og hjernen sad som en kalot oven på hovedet.

De andre killinger var helt normale, og dyrlægen forklarede, at det skyldtes “kuk i naturen”, og at det ikke var genetisk betinget. Jeg oplevede det heller aldrig igen.

Jeg ved at jeg ved donation af mine æg (fertilitetsbehandling) skulle oplyse om hareskår.

Min morfars tvillingesøster havde det nemlig.

Jeg har googlet det:

Læbe- og ganespalte (hareskår) er reelt to forskellige medfødte misdannelser. De optræder ofte sammen og beskrives derfor under ét. Misdannelserne kan dog forekomme alene.

Læbespalte er en ansigtsmisdannelse, hvor overlæben ikke er sammenvokset normalt i fosterlivet. Misdannelsen viser sig som en spalte placeret til den ene af siderne. Sjældent forekommer spalten i begge sider eller i midten.

Ganespalte er en misdannelse, hvor der er en mangelfuld sammenvoksning eller udvikling af ganen. Når ganespalten optræder alene, er den placeret i midtlinien. Sammen med læbespalten forekommer den som regel ud til en af siderne fortil.

Årsagerne til læbe- og ganespalte er ikke helt klarlagte. Man mener, at det kan være en kombination af arvelighed og miljø, der ligger til grund for udviklingen af defekten. Miljømæssige årsager kan være den gravides forbrug af f.eks. medicin, alkohol og tobak, samt eventuelle sygdomme.

Det var faktisk det samme de sagde i en udsendelse jeg så for få uger siden om fosterets udvikling i livmoderen - ufatteligt spændende.

Jeg kender opdrættere der arbejder med katte hvor der forekommer ganespalte, de siger det er arveligt. Men der kan sikkert også forekomme spontane.

Fik lige læst tråden igennm, og tager sgu hatten af for jer, der selv kan aflive en killing.
Synes det er så flot i bare handler så hurtigt.
Også selv din “brutale” måde britta, for i virkeligheden helliger målet jo midlet. Er det ikke sådan man siger :?
Jeg selv er en tøs til sådan noget! Jeg er bare den der lukker øjnene og håber på det forsvinder af sig selv.

Måske hvis jeg selv en dag stod i situationen, who knows

Men stadig, dyb respekt til jer