Åben bug

Ja, jeg læste lige om dette fænomen i en anden tråd, og har læst om det før.
Det får mig til at tænke på lidt spørgsmål. Jeg er jo ikke opdrætter, så har ikke rigtig nogen erfaring der.
Hvad indebærer åben bug egentlig. Åbent ind til tarmsystemet? Er der flere grader af det?
Hvad skyldes det? Hvornår er defekten opstået under foster dannelsen? (Hvis der da er kendskab til det)
Hvad gør man i sådan en situation, hvor en killing fødes med åben bug? Afliver den selv hurtigst muligt? Lader den dø af sig selv? For den kan vel ikke reddes.

Jeg ved ikke om en bug er en kæmpe navbrok. En killing der blever født så man se tarmene eller åben ind i kraniet eller lignende ting der ikke er til at reparere på sådan en lille killing, skal naturligvis aflives.
Nu der jo flere aspekter i det, er det sidstfødte og man ved det og er det ikke midt om natten eller omn søndag hvor vagtklikken er langt afgør hvad jeg ville gøre.
Var katten færdig med at føde og klinkken var åben blev den aflivet der.
Var fødslen stadig igang ville jeg hugge hovedet af den. Jeg har altid flækøkse og spækbrædt liggende når en kat at skal føde - har aldrig haft brug for det. Jeg har gjort op med mig selv jeg kan - men da jeg ikke har prøvet det …

Lis - Tak for dit svar. Ja det må man virkelig få gjort op med sig selv inden. Jeg er ikke selv sikker på at jeg kunne. Men står man i situationen…

Det er sikkert min fødselstråd du tænker på, Eva
Åben bug er uden tvivl et recessivt gen der som så mange andre (halefejl…you name it) kommer til udtryk…plups sådan bare lige.
En gammel garvet opdrætter sagde engang til mig…recessive gener er kommet for at blive og de dukker op når man mindst venter det.
Ouna har jo aldrig fået mislinger før idag og hendes mor fik 13 mislinger…ingen med åben bug.
Farmis til mislingerne har fået 2 kuld ialt 7 mislinger og nu idag disse 5…INGEN åben bug før idag…
Denne var levende og det er det mest frygtelige. Jeg KAN ikke slå den ihjel, men jeg kunne komme den i en vaskeklud, i en bærepose Ugennemsigtig og lægge posen bag min bil’s baghjul OG BAKKE
Ved det lyder SÅ brutalt, men fra den blev født til den fik fred gik ikke mange minutter…2-3 allerhøjest.
Skulle jeg have været kørt til dyrlægen og vente til jeg ko til og den blev aflivet ville der I hvert tilfælde være gået 25 minutter så selvom det ER barsk mener jeg bestemt jeg gjorde den blev udfriet for eventuelle pindsler i i hvert tilfælde 20 minutter.
Vor verden er barsk…på mange måder

Brita - Ja, det er nemlig lige din tråd. Men synes ikke det var passende at stille den slags spørgsmål midt i lykkeønskningerne :slight_smile:
Tak for dit svar. Jeg er helt enig med både dig og Lis om at jo før og jo mere humant/hurtigt man kan gøre det, jo bedre. At det så bliver på den ene eller den anden måde…

Det jeg måske godt ville vide er hvad det indebærer, er der simpelthen åbent indtil? Og kan det væe i forskellige grader? Lidt, meget?
Dejlig info mht recessivtet. Og ja, det må være hulens svært at avle sig væk fra recessive gener nå man nu engang ikke kan se om katten bærer dem i genotypen på deres fænotype.

Ikke alle deformiteter er arvelige, og den åbne bug vil jeg mene er oftest et resultat af en fejl i udviklingen af fostret, f.eks. på grund af manglende næring fra moderkagen, der er jo stor konkurrence i en kats livmoder, morkatten er ung, gammel osv.
En del killinger med åben bug vil også være født med andre defekter hvilket også indikerer at det ikke er en arvelig defekt.
Men hurtig aflivning er da at foretrække, selvom man skal overvinde sig selv og synes det er en af de mere ubehagelige opgaver man har som opdrætter.

Åben bug og navlebrok er to forskellige defekter, men kan let ligne hinanden da tarmen også kan glide ud hvis navlen er revet op under fødslen.
Marina

Tak igen for din informative tekst, Marina.
Ja, åben bug bliver også somme tider kaldt for èn af naturens luner.
Jeg syntes ikke den er lun…men istedet så trist for misling var ellers så fin.
Jeg har også prøvet en misling der var død i moderen omkring 1 uger (måske før) havde åben bug, men dèr er nærmere en forklaring fordi den uden tvivl ikke var groet sammen da den af årsager vi ikke kender døde. Det KAN have været fordi der var mange…7 plud den…men faktum var den vejede 34 gram og den havde ikke bugen lukket.
Idag var det tarme overalt -what og da misling ligger i to fosterhinder er det jo først (sådan så det i hvert tilfælde ud) når de brydes af det kommer ud.
Jeg vil ikke ønske for nogen de får åbne buge på deres mislinger…det er slemt at opleve.

Tak Eva for din pli -handshake

Jeg har kun set åben bug hvor tarmene hang udenfor, hos mig var killingerne også i live.
Frste gang fik jeg dyrlægen til at aflive, anden omgang klarede jeg det selv, ved at putte killing i en sok derefter en farvet plastik pose og klaskede den ned i fliserne, derefter smed jeg en tung flise over. 20-30 sekunder tog handlingen, og killingen var død.
Jeg har set det et par gange i mine første år af mit opdræt, om det er arveligt, tjaaaaaaaa måske, jeg har fra start til nu arbejdet med de samme linier på den ene eller anden måde, og jeg har ikke haft noget tilfælde de sidste mange år.
Men spændende emne -thumbs

Marina - Tak for dit svar.
Kan forstå at man altså ikke ved om det er en arvelig defekt eller “et af naturens luner”? Må indrømme at jeg selv først tænkte i de baner med at der kan ske fejl i celledeling i starten som så senere giver … (forskellige defekter)

Lige et sidespor. Er hareskår hos mennesker arveligt?

Brita - Nej, “lunt” er det næppe. Lyder til at have været en rigtig trist oplevelse.
Hmm, nu du nævner det med den killing. Er det sådan at killinger i deres foster-udvikling har åben bug på noget tidspunkt? Eller er det altid en fejl?
Vejer killinger allerede i 1. uge 34 gram? Eller er det en skrive fejl et sted? :slight_smile:

Birgitte - Hvordan afliver en dyrlæge forresten en nyfødt killing?

Du misforstår mig, Eva…jeg mente den manglede 1-2 uger i at være færdigudviklede. Det ER sådant en misling jo dybest set er to halvdele og bugen Og ganespalte er det der lukkes sent i udviklingen…derfor min historie med den lille døde misling…den lå i sine hinder derfor gav den heldigvis ingen infektion i mormis, men så vidt jeg husker fik hun antibiotika…for en sikkerheds skyld. Kan huske fejl…det er bum bum bum… snart 6 år siden. Min langtidshukommelse er ikke så lang [bigloony]
Ganespalte ER genetisk betinget…eller rettere sagt KAN være det.
Ikke alle arvegange er blotlagte og de recessive er forbandede svære at arbejde med.
De ER der og vi kan ikke gøre andet end observerer OG huske…og her kommer stamtavlerne også ind i billedet for uden dem, havde vi INTET at klamre os til. Endnu en grund til at lave papirmisser.
Brita [cat01.gif]

Brita - Nårh, så giver det mening. Forstod heller ikke det andet. :smiley:
Okay, så det er altså sådan at når killingen fødes med åben bug er det fordi at den ikke er blevet lukket som den skal? Og ikke fordi at det er en fejl at den er åben? Mener at det er en del af fosterets naturlige udvikling at det er åbent undervejs?

Og det er så det samme med ganespalte. Det er bare endnu senere det så (normalt bør) lukkes i udviklingen? :slight_smile:
Ved du hvorfor man mener at ganespalte kan være en arvelig defekt?

Og er det, det samme med hareskår hos mennesker? (Hvis der er nogen der ved noget om det?) :slight_smile:

Ja det kan være barsk at gøre klar til en glædelig begivenhed, og vide at man skal ind og gøre noget man ikek bryder sig om. :frowning: :frowning:

Hareskår er læben…ganespalte er ganen…de to ting er to forskellige ting men jeg er sikker på de hænger sammen. Grunden til jeg ved ganespalte ER genetisk betinger er vi i min mands familie har et klokkeklart eksempel. Far (var nlæsten ved at skrive farmis…det er jo kotymen herinde, hahahah) altså farmennesker er født med ganespalte og hareskår (et grimt navn forøvrigt) og da han blev far var det nøjagtig det samme hans søn blev født med.
Meget mere end vi tror ER genetisk betinget det ER blot OM at få klarlagt arvegangene…og det kan være hulens svært. Men her er der ingen tvivl…lægerne ville aldrig sige det hvis IKKE de var sikre.
En af vore gamle naboer fortalte hun var født med ganespalte men IKKE hareskår og nu kommer noget spooky…hun havde OG har to drøbler -what jeg tror nok jeg lignede en torsk der er trukket på land da hun fortalte det.
Meget kan gå i skudder-musser når et individ laves…det ER faktisk imponerende hvor mange gange det går godt

Ja det kan være barsk at gøre klar til en glædelig begivenhed, og vide at man skal ind og gøre noget man ikek bryder sig om. :frowning: :([/quote]
Det kom også totalt bag på mig idag.
Men så er det man skal bide tænderne sammen og gøre noget…ligegyldigt hvad. Så kort en process som muligt…det er det bedste. Så det gjorde jeg. Under baghjulet med misling og bakke…puha
Brita

Ganen lukkes omkring femte uge i fostrets udvikling, så ved man at det er der man skal tænke tilbage til.
Ganespalte hos katte er lidt mere tricky. Hos mennesket er det arveligt, men igen ved kattene skal vi huske at det er ikke helt sammenligneligt da der med flere fostre er større konkurrence i livmoderen om næringen og større risiko for at noget går galt.
Jeg har kun oplevet åben bug som en sporadisk forekommende defekt uden sammenhæng, så jeg ser det som en af de defekter der udspringer af “fejlkodning” eller ernæringssvigt. Sidst jeg så det var hos en hunkat som måtte parres tidligt på grund af livmoderbetændelse. Resultatet af parringen var syv killinger hvoraf fem var gået i stå og havde forskellige deformiteter, en af dem åben bug. Heldigvis var de døde ved fødslen.
Året efter fik hun syv fine killinger efter samme hankat.

Marina

Jeg er dig svar skyldig, idet han tog dem (der var to) med på klinikken, idet missemor stadig var i fødsel, men jeg går ud fra, at de fik en sprøjte direkte ind i kroppen, så små killinger får ikke en bedøvende sprøjte først.

Birgitte - Tak for svar i hvert fald. Kan være der er andre der kan bekræfte at det er sådan det bliver gjort? :slight_smile:

Ja, små killinger aflives sådan hos dyrlægen. Efter min mening spares killingen for meget hvis man selv kan klare den grimme opgave hurtigt og effektivt. Men det går selvfølgelig ekstremt hurtigt når væsken først er inde i så lille et væsen.

Marina

helt enig, ingen grund til at et lille myr med åben bug skal lide i 30 min hvis man kan nøjes med 5 min.