Åben mund?

Jeg har lagt mærke til at min kat nogle gange har lidt åbn mund hvis han f.eks. snuser til noget. Det er ikke så man kan se tunge og tænde, munden er bare lige på klem. Han gjorde det en dag han snusede ned i vores sokke skuffe, og nogle gange gør han det vidst også når han har haft hovedet nede i vores indkøbsposer.

Oplever i andre også det?:? Synes det ser lidt mærkeligt ud :gruble:

Oplevede også her den anden dag at han trak vejret gennem munden da jeg legede med ham. Er det normalt:?.. ligesom hunde der bliver forpustet, så man kan se tunge og tænder. For jeg synes ikke at legen var med et højere tempo end det plejer.

Det er fordi, der er noget, der dufter daaaarjjjjjligt - og så skal man være sikker på at få det hele med :wink: Det hedder at flehme :slight_smile:

Ja det oplever jeg også med mine katte. De smager på luften så at sige. Katte har noget der hedder der det jacobsonske organ, som sidder i munden. Når de gør det der med åben mund, så suger de luften ind over det, og får duftindtrykkende ind den vej. Heste gør det også.

Den her har det vist også med at åbne munden

Oliver gør det tit hvis jeg kommer hjem og dufter af andre katte eller hunde… :høhø: Så sidder han der med åben mund og ser helt salig ud…

Han kan også gøre det hvis han får fat i par brugte trusser… :tihi:

Deena flehmer også jævnligt, men jeg ser det aldrig hos mine andre katte. Kæresten syntes det var meget sært, da han havde set hende gøre det, efter hun havde snuset sig selv bagi - og jeg så forklarede, hvad det var :wink:

Katte kan også blive forpustede og/eller få det for varmt.
Katte kan som sådan ikke svede.
De kan kun komme af med varmen via deres trædepuder på poterne, og ved at slikke deres pels, som derved afkøles eller ved at halse.

Jeg tror din kat har fået det for varmt under jeres leg, og derfor begyndte af halse.

Mikki gør det altid :slight_smile:
Har faktisk aldrig set ham snuse “normalt” uden åben mund

:lol: Jeg synes bare det ser så skørt ud! Men det godt lige at få forklaret at det er helt normalt.

Havde slet ikke tænkt på det med hesten, så giver meget mere mening for mig nu :tihi:

Tusind tak allesammen, så er han jo nok en helt normal og glad kat :inlove:
Troede ikke jeg var sådan en bekymret kattemor:dokdok: