Aby'er og putning

Som titlen inddikerer så er det her et spørgsmål omkring aby og putning. Fordi vi igår måtte sige farvel til vores gamle, men osse hønesyge hankat Socks så mener min mor at når en kat putter ind under morgenkåber, dyner og trøjer så er det et tegn på at katten har det skidt. Ihvertfald i forhold til Cinna min aby. I hvilket jeg er dybt uenig, da Cinna ellers spiser, drikker og ellers har det fint. For mig set så har hun altid gjort det med at putte inden for min trøje og morgenkåbe. Hun gider ikke altid ligge under dyne, men det er ikke unormalt hun vil det fra tid til anden.

Nu kommer mit spørgsmål så: Er det normalt for en typisk aby og putte så meget som muligt med sit menneske, på alle mulige måder? Det her er mest for at kunne forsikre min mor om at Cinna har det fint…

Som en side note så ville jeg til dels give hende ret hvis der var tale om at katten pludseligt begynder på det fra den ene dag til den anden, ikke når vi snakker om en aby der plejer og gøre den slags jævnligt :dokdok:

Bare rolig :slight_smile: Der er intet galt med din Aby.
Nogle abyer putter meget andre mindre, men min erfaring med dem, er at de alle på hver deres måde kræve opmærksomhed fra deres menneske.
Vores mest puttende aby er Kentucky. Han elsker at ligge i arm under dynen, helt tæt på os, og sidder vi i sofaen kommer han og skal klemme sig ned mellem os, for bare at have så meget nærkontakt som muligt.

Nyd din kælne puttesyge aby.

Mht. syge katte er min erfaring mere at de trækker sig fra kontakt, og ligger sammenkrummet et sted, hvor de føler der er ro. Jeg bliver mest urolig når mine katte ikke kommer og søger kontakt.

Jeg sover hver nat med to abyer under dynen - og når jeg ligger på sofaen ligger der som regel også en på mig.
Enig med Lone i, at du skal være mere bekymret, hvis hun ikke søger dig.

Men helt generelt skal man være bekymret, når katten ÆNDRER adfærd - altså en puttekat, der søger alene - eller en reserveret kat, der pludselig søger mennesker.

Som du selv skriver, så er det, hvis katten pludselig ændrer adfærd, der kan være grund til bekymring. Hvis hun har været sådan altid og i øvrigt har været sund og rask, så skal du vist bare tage det som et udtryk for, at din aby føler sig tryg og godt tilpas hos dig :slight_smile:

Jeg tror ikke, at puttesyg indgår i beskrivelsen af den typiske aby, der ofte bliver betegnet som meget selvstændig og ikke nødvendigvis skødekat. Men som med alt andet, så er den typiske aby jo sjældent at finde i virkeligheden. Jeg har lige siddet med Asani, som er blevet mere glad for at putte eller i hvert fald være tæt på mig, efter han er blevet ældre (han er godt 4 år). Den lille putter endda mere end Asani, men fælles for dem begge er, at det er på deres præmisser. Hvis jeg prøver at samle dem op og sætte mig med dem, kan jeg være helt sikker på, de ikke gider :slight_smile:

[QUOTE=galath;1236095]Som du selv skriver, så er det, hvis katten pludselig ændrer adfærd, der kan være grund til bekymring. Hvis hun har været sådan altid og i øvrigt har været sund og rask, så skal du vist bare tage det som et udtryk for, at din aby føler sig tryg og godt tilpas hos dig :slight_smile:

Jeg tror ikke, at puttesyg indgår i beskrivelsen af den typiske aby, der ofte bliver betegnet som meget selvstændig og ikke nødvendigvis skødekat. Men som med alt andet, så er den typiske aby jo sjældent at finde i virkeligheden. Jeg har lige siddet med Asani, som er blevet mere glad for at putte eller i hvert fald være tæt på mig, efter han er blevet ældre (han er godt 4 år). Den lille putter endda mere end Asani, men fælles for dem begge er, at det er på deres præmisser. Hvis jeg prøver at samle dem op og sætte mig med dem, kan jeg være helt sikker på, de ikke gider :)[/QUOTE]

Nu er min erfaring med aby’er jo ud fra Cinna og hendes adfærd. Hun elsker og blive taget op og nusset. Selvfølgelig hvis hun ikke gider så får hun lov til at gå, men det kan jeg godt regne med er yderst sjældent :høhø: Hun er og bliver en putte-nutte skulderkat.

[QUOTE=Wijelo;1236090]Bare rolig :slight_smile: Der er intet galt med din Aby.
Nogle abyer putter meget andre mindre, men min erfaring med dem, er at de alle på hver deres måde kræve opmærksomhed fra deres menneske.
Vores mest puttende aby er Kentucky. Han elsker at ligge i arm under dynen, helt tæt på os, og sidder vi i sofaen kommer han og skal klemme sig ned mellem os, for bare at have så meget nærkontakt som muligt.

Nyd din kælne puttesyge aby.

Mht. syge katte er min erfaring mere at de trækker sig fra kontakt, og ligger sammenkrummet et sted, hvor de føler der er ro. Jeg bliver mest urolig når mine katte ikke kommer og søger kontakt.[/QUOTE]

Det er osse det jeg kom frem til. :slight_smile:

Cinna, som jeg har haft fornøjelsen af i mange år, er ekstrem puttesyg - for meget for mig. Hun er helt afgjort en menneskekat - hun elsker kontakt

Det du beskriver er helt normalt for hende - så bare rolig hun fejler ikke noget. Som de andre skriver skal man være obs på ændret adfærd - men det er det jo ikke

Putte-Aby’er er de bedste - og nogle gange møgirriterende … :slight_smile: Nyd det!

Tro mig det gør jeg osse :smiley:

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;1236116]Cinna, som jeg har haft fornøjelsen af i mange år, er ekstrem puttesyg - for meget for mig. Hun er helt afgjort en menneskekat - hun elsker kontakt

Det du beskriver er helt normalt for hende - så bare rolig hun fejler ikke noget. Som de andre skriver skal man være obs på ændret adfærd - men det er det jo ikke[/QUOTE]

Det var osse det jeg fortalte min mor :slight_smile:
Cinna opfører sig helt normalt, for hende ihvertfald ^^

Hvis mis spiser, drikker og vasker sig er alt normalt - med mindre du har en labradorkat som min Toulouse - han gør alle disse ting selvom han har en helt tilstoppet ansigt med Mycroplasma Felis og fire tænder, der bløder og skal ud… meeeen jeg tror han er unormal :slight_smile: Dyrlægen er også overrasket over ham.

Han ligner mig - jeg spiser (desværre) også uanset hvor syg jeg er… :tihi:

Nu har vi heldigvis ham stabil og tænderne ryger tirsdag :slight_smile: Han skulle lige kunne lægges i narkose - det kan man ikke med sådan en stoppet tud :slight_smile: Hold op jeg har aldrig set så syg en kat - men maden… den røg ned :slight_smile: